Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Listan

Nu skall vi dela upp det hela i Doktorer och Whatävvers. De som outat nuffra får ett Nummer sådan och de som outat ett namn får ett Namn. Har man koppling tematiskt i fluffet så får man Koppling eller Ej koppling. Har man fluff/förmåga/information eller "den tredje grejen" så får man betäckningen Förmåga

Doktorer
Vimes
K.K
Max-Förmåga
Jocke Kofot-Dr.9-Ej koppling
Brynolf-Ej koppling
Trasapa-Förmåga

Medresenärer/Följeslagare/Polare/Whattävvers
Max Raven, Förmåga,
Recca-Adric-Förmåga
Thodd
Basse-Ian Chesterton-Förmåga-
Hastfer-

Ej outat
Empis-Koppling

6 Doktorer
5 Polare
1 Empis

Vimes-Doktor nr.?
K.K-Doktor nr.?
Max Raven-Följeslagare
Recca-Följeslagare
Max-Doktor nr.?
Thodd-Följeslagare
Jocke Kofot-Doktor nr.?
Jocke Kofot-Doktor nr.9
Max Raven-Har den tredje grejen
Basse-Har den tredje grejen
Basse-"Min tredje grej handlar om ulvarna och vem de skulle vilja gnaska på helst"
Max-Har den tredje grejen
Vimes-Har den tredje grejen
Basse-Ian Chesterton-Följeslagare
Basse-"Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren."
Recca-"Jag kan iaf säga att jag helt saknar nåt omnämnande om speciella villkor gällande att jag är medhjälpare."
Basse-"jag har fått information som tyder på att ulvarna (obs! 'ulvar', inget annat som 'Daleks' eller 'Cybermen') vill ha ut vissa bybor hellre än väktare+siare."
Recca-Har info om Timelord
Trasapa-Har tredje grejen
Brynolf-Dr.nr?
Brynolf-Ingen koppling
Empis-Har koppling
Trasapa-Dr.nr?
Recca-"Min info säger att en av doktorerna är en ond timelord."
Hastfer-Följeslagare
Jocke Kofot-"Kopplingen mellan min doktor och Rose kom från tvseriens fluff och var inte nått jag baserade på formatet från mitt PM."
Recca-"Min karaktär heter Adric."
Recca-"Det finns en+ infiltratör bland doktorerna, denna är en timelord."

Lär stämma rätt bra med verkligheten. Om inte så går det ju rätt bra att justera det i ett nytt inlägg.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Listan

Det behövs en sammanställning av rösterna också.

Jag ger någon chansen att slänga ihop det och tar lunch. Om det inte är klart lär jag ju göra det själv.

Gällande röstning..

Larsson said:
Om två personer har lika många röster i slutet av rundan åker båda ut.
Det här gynnar ulvarna vill jag påstå. Sen framgår det inte vad som händer om tre spelare eller fler ligger på samma antal röster. Ryker ALLA då? Om så är fallet är det ännu viktigare att vi håller ihop rösterna och inte ligger och skvalpar med röster på någon vi inte har som starkt misstänkt för ulveri.

När det närmar sig slutet så måste vi ha en rimlig kandidat att rösta på för att säkerställa att inte ulvarna kan dra nytta av ett flertal drev. Det kan hända saker mot slutet av rundorna det vet vi sedan tidigare, och som bekant är det inte bara ulvar som pysslar med sista sekunden flyttningar av rösterna så vi bybor måste vara rätt unisona i vårt röstande.

Recca

Femme Fatale

Konrad Konvalj said:
När det närmar sig slutet så måste vi ha en rimlig kandidat att rösta på för att säkerställa att inte ulvarna kan dra nytta av ett flertal drev. Det kan hända saker mot slutet av rundorna det vet vi sedan tidigare, och som bekant är det inte bara ulvar som pysslar med sista sekunden flyttningar av rösterna så vi bybor måste vara rätt unisona i vårt röstande.
Jag har inget emot att bli utröstad för att säkerställa min info eller dylikt om det skulle vara så att vi inte har bättre alternativ. Mina armar har inte blivit bättre. :gremfrown:

Max Raven

T12-kultist

Gah, okej, nu blir jag tvungen att ta upp det här eftersom du lade det svart på vitt - kan inte gå och vara vag och låta byn få fel uppfattning.
Konrad Konvalj said:
Max Raven, Förmåga,

Okej, den "tredje grejen" är inte en förmåga eller något sånt dramatiskt. Det är en bit info.

Grejen är den dock att jag själv tänkte när jag läste den infon att det var en bit värdelös information som Larsson gett mig för att spä på paranoian, och att andra fått just den också (med siare etc med något mer för andra). Här trodde jag Basenanji snärjde in sig när han gick igång på det och började prata om vilka ulvarna ville "gnaska på".

Infon jag fick är ungefär: Bybor har nytta av att byta info som vanligt, men att den här omgången har Doktorns fiender (ulvarna tolkade jag det här som) mer nytta av det än vanligt.

Recca

Femme Fatale

Max Raven said:
Infon jag fick är ungefär: Bybor har nytta av att byta info som vanligt, men att den här omgången har Doktorns fiender (ulvarna tolkade jag det här som) mer nytta av det än vanligt.
....Finns det någon anledning till att du inte outat det tidigare? o_O

Hastfer

Warrior
Fluff iklädd hastfers ord.

Jag har ett namn, för och efter. Men ingenstans står det typ medresenär men jag tolkar det som att de ser lika ut för alla andra bybor som gått ut som medresande.

Flufftext.
Jag har fått veta att doktorn figurerat jääävligt länge. Vi vanliga pöbelmän har svårt att få något grepp om honom. Tydligen har han en eller några inre demoner som vill bryta sig ut och det kan då te sig illa för mig men även andra bybor.

Så. Jag vill antingen tolka det som att dr nr1 är ulv eller att dr som jag figurerat med i serien är ulv. Därför lämnar jag mitt namn osagt.

Tidigare frågor får jag svara på ikväll och det dyker väl upp nya nu.

Max Raven

T12-kultist

Vet inte ifall jag väntade för länge eller för lite - betänker att jag är för öppen här. :|

Mina luddiga är Trasapa, Hastfer och Thodd - MEN jag har inte kollat mot någon datasammanställning.

Recca said:
....Finns det någon anledning till att du inte outat det tidigare? o_O
Spä på ulvparanoia, se om någon annan hade nåt sånt utan att säga det rakt ut, ge ulvarna fler mål, få ulvar att försäga sig. Trodde jag kanske snärjde Basse ett tag där. Datan i sig tyckte jag var så pass inkonsekvent att den dög till bete.

Men från början var det egentligen bara att jag ville kolla om andra fått den infon - om det var något Larsson sa till alla och kanske få någon liten diskussion kring huruvida Larsson ville öka byns paranoia.

Jag sa att ni skulle bli arga på mig. :gremfrown:

Konrad Konvalj

Myrmidon

Max Raven said:
Gah, okej, nu blir jag tvungen att ta upp det här eftersom du lade det svart på vitt - kan inte gå och vara vag och låta byn få fel uppfattning.
Konrad Konvalj said:
Max Raven, Förmåga,

Okej, den "tredje grejen" är inte en förmåga eller något sånt dramatiskt. Det är en bit info.

Grejen är den dock att jag själv tänkte när jag läste den infon att det var en bit värdelös information som Larsson gett mig för att spä på paranoian, och att andra fått just den också (med siare etc med något mer för andra). Här trodde jag Basenanji snärjde in sig när han gick igång på det och började prata om vilka ulvarna ville "gnaska på".

Okay. Grejen med mitt inlägg är ju att om du läser det fullt och helt betyder "den tredje grejen" att du har INFORMATION-FÖRMÅGA-FLUFF-NÅTT FRÄNT utöver det mer självklara.

Din info är superbra tycker jag och nu börjar vi få lite mer bitar att pussla med.

Recca

Femme Fatale

Konrad Konvalj said:
Max Raven said:
Konrad Konvalj said:
Max Raven, Förmåga,

Okay. Grejen med mitt inlägg är ju att om du läser det fullt och helt betyder "den tredje grejen" att du har INFORMATION-FÖRMÅGA-FLUFF-NÅTT FRÄNT utöver det mer självklara.

Din info är superbra tycker jag och nu börjar vi få lite mer bitar att pussla med.
Min första tanke är att det är fel på vår information. Det skulle ulvarna ha nytta av. Men samtidigt har ju byborna nytta av informationen. Hittills har våra respektive informationer inte varit så himla nyttogivande för ulvar, väl? Basses information är ju annars en solklar som stämmer in på detta, men både min info och Hastfers känns som att det inte alls passar.

Recca

Femme Fatale

Recca said:
Konrad Konvalj said:
Max Raven said:
Konrad Konvalj said:
Max Raven, Förmåga,

Min första tanke är att det är fel på vår information. Det skulle ulvarna ha nytta av. Men samtidigt har ju byborna nytta av informationen. Hittills har våra respektive informationer inte varit så himla nyttogivande för ulvar, väl? Basses information är ju annars en solklar som stämmer in på detta, men både min info och Hastfers känns som att det inte alls passar.
Eller nu är jag ju dum i huvet.

Det kan förstås vara så att viss info värderas som med högre nyttovärde för ulvarna medan annan info, förvisso utan att vara bra för ulvarna inte ger så galet mycket för byn.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Vimes-->K.K-->Recca-->Hastfer
Max Raven-->Recca-->Brynolf-->Trasapa
Max-->Vimes-->Jocke Kofot
Hastfer-->Recca
Recca-->Vimes-->Ingen-->Jocke Kofot-->Basse-->Thodd
K.K-->Recca-->Basse-->Recca-->Trasapa
Thodd-->Vimes-->Basse-->Brynolf-->K.K
Trasapa-->Recca-->K.K-->Jocke Kofot
Basse-->Recca-->Empis-->Vimes-->Recca
Brynolf-->Basse-->Trasapa
Empis-->Basse-->Brynolf-->Hastfer

Jocke Kofot har röstar på Max och dragit tillbaka sin röst från Max.

[2] Trasapa: Brynolf, Max Raven, K.K
[3] Jocke Kofot: Max, Trasapa, K.K
[2] Hastfer: Empis, Vimes
[2] Recca: Hastfer, Basse
[1] Thodd: Recca
[1] K.K: Thodd
[1] Ingen: Jocke Kofot

Röst: Jocke Kofot

Värt att notera är att fältet just nu inte är optimalt.

Brynolf och Max Raven: Vad är det ni saknar från Trasapa?
Thodd: Vad vill du ha ut av mig?
Jocke Kofot: Varför röstar du inte?

Max: Vad vill du har ut från Jocke Kofot?

Jag röstar på Jocke Kofot av anledningar som är listad i tråden. Trasapa är inne på samma linje. Max röst har jag ingen aning om vad den handlar om, därav min fråga.

Vimes

Sillkung

Konrad Konvalj said:
Larsson said:
Om två personer har lika många röster i slutet av rundan åker båda ut.
Det här gynnar ulvarna vill jag påstå. Sen framgår det inte vad som händer om tre spelare eller fler ligger på samma antal röster. Ryker ALLA då? Om så är fallet är det ännu viktigare att vi håller ihop rösterna och inte ligger och skvalpar med röster på någon vi inte har som starkt misstänkt för ulveri.
Det här är skitsnack. Först och främst: klart vi ska rösta på folk vi misstänker. Det ska man alltid göra, och det är inget som ändras av den här regeln. För det andra är det knappast taktiskt bättre att inte ha död på två (eller fler) om de är misstänkta. Vi betalar med ett nattmord för varje utröstning, vid nattmordet dör gatanterat en bybo, vid utröstningen är det 25% chans att det är en ulv (om vi bara slumpar). Det är klart som korvspad att byn tjänar på att få testa två (eller flera) 25%-ulvar till priset av en 100%-bybo.

Jag är säker på att man matematiskt skulle kunna visa på att det är gynnsamt för byn att göra så.

Thodd

Veteran
Än jag då?

Det är väldigt märkligt att du inte ens verkar ta ställning till mig. Varför är Vimes mer misstänkt än mig, enligt dig? Både K.K och Vimsy har ju pekat ut mig. Det vore väldigt vettigt om du tog ställning till de stora dreven istället för att fokusera på fjösdrev. En enad by producerar resultat medan en oenad by... äsch, något visdomsord, etc.
Jag ser det mer som att jag inte kan bidra med att försöka bygga ett case mot ngn där alla andra bygger.
Jag har inte den erfarenheten (än) så jag försöker att följa lite instinkter och samla lite info om hur folk spelar och vad folk har att säga.

Att rösten ligger kvar på dig K.K är bara att jag anset att en tom röst skadar byn mer än den gynnar.

Nu tänker jag att:
röst: hastfer - Misstänkt tyst och få åsikter men ser fram emot ett inlägg utan dess like =)

Vimes

Sillkung

Ok, släpper Hastfer tills vidare. Han har gett ett bra svar.

Max Ravens motivation till Empirösten skulle jag vilja se.

Max Raven said:
Konrad Konvalj said:
Brynolf och Max Raven: Vad är det ni saknar från Trasapa?
Gah! Missade att ändra.

Röst: Empiricus
Men det är varken Raven eller Empi jag ska rösta på.

Röst: basse

Så, tillbaka till spelet nu. Berätta om din info hänger ihop med din roll!

Trasapa

Swordsman
Hastfer said:
Fluff iklädd hastfers ord.

Jag har ett namn, för och efter. Men ingenstans står det typ medresenär men jag tolkar det som att de ser lika ut för alla andra bybor som gått ut som medresande.

Flufftext.
Jag har fått veta att doktorn figurerat jääävligt länge. Vi vanliga pöbelmän har svårt att få något grepp om honom. Tydligen har han en eller några inre demoner som vill bryta sig ut och det kan då te sig illa för mig men även andra bybor.

Så. Jag vill antingen tolka det som att dr nr1 är ulv eller att dr som jag figurerat med i serien är ulv. Därför lämnar jag mitt namn osagt.

Tidigare frågor får jag svara på ikväll och det dyker väl upp nya nu.
Jag är faktiskt rätt så nöjd med det här inlägget, det gör dig lite svalare just av hur du uttryckte vissa saker.

men..

Vad får dig att tro att doktor#1 är ulven? Som jag fattat av Doktor Who(rätta mig gärna) så är det egentligen en person som reinkarnerats i olika versioner. Det är alltså förklaring till att han har figurerat jääääääligt länge, inte att det just är den äldsta av dem. Doktor nummer ett må ju inte ens vara äldst enligt tidsreselagar och skit. Alltså kan vilken som helst av doktorns "versioner" bära på den här demonen och din info ger inte så mycket mer än att en av oss doktorer är ulv.

Kan vi då dra någon sorts slutsats att en medresenär också är ulv? Som det ser ut, beroende på emps outning, så är vi likafördelade doktorer och medresenärer.

Max Ravens info då. Vad säger den egentligen?
Kan ulvarna sitta inne på info som säger att det finns nyckel figurer med men det enda identitets intyg de har är vilken info denna individ sitter inne med. Rörigt och inte helt troligt men ändå.

En galen idé bara, tänk om det inte finns några ulvar än? Tänk om den här demonen som Hastfer har info om ännu inte manifesterat sig utan kommer ge sig till känna nästa runda. Eller att vi bara har en ulv och denna ulv kan väcka upp den dåsande demonen i en specifik doktor och därför behöver info om vem det är som är mottaglig.

Bara ett snedsprång som dök upp i mitt såsade huvud.

Thodd

Veteran
Bah missade att du skrev tidigare hastfer sorry bout that.

Dåså.. Recca, att du inte fick svar på posten kan bero på att jag hade lite att göra idag men nu är det fixat.

Stora dreven har vart mot: Basse och Recca (kan ha missat ngt av de andra om de finns)

Men har kommer mitt dilemma in, jag verkar ha svårt för att bygga bra case mot folk (skriver ofta in skit innanför parenteser som kan fungera som alibin) och alla andra är så duktiga...
Jag tänkte att jag drar mitt strå genom att kanske lyckas luska där ingen annan tänker.

Max Raven

T12-kultist

Vimes said:
Max Ravens motivation till Empirösten skulle jag vilja se.
Har han angivit om han är Doktor eller medresenär? Tror inte det? Skulle gärna vilja ha lite mer av Emp om det går för sig. Han blinkar inte direkt röd för mig dock, om jag ska vara ärlig.

Nu när jag kollar tidigare för att se om det finns några indikationer på Emps yrke blir jag misstänksam mot Basenanji, men det kanske inte är någonting:

#859256:
Empiricus said:
Om alla skall vara inkarnationer av Doktorn och det finns några Ulvar så kommer det ju saknas några Doktorer. Och eftersom serien bygger på Doktorns äventyr tillsammans med ett gäng följeslagare så tror jag att det finns följeslagare bland oss också, inte bara Doktorer (flufftexten dödade ju av en följeslagare direkt, den etablerar ju att det väl borde finnas fler då?).
Empiricus hintar åt att han inte är följeslagare, men säger ingenting i övrigt.

#859364:
Basenanji said:
Basenanji
Brynolf
Empiricus (medresenär)
Hastfer
Jocke Kofot
Konrad Konvalj (doktor)
Max
Max Raven
Recca (medresenär)
Trasapa
Thodd (medresenär)
Vimes (doktor)
Nu kan Basenanji slintit med faktan iofs (jag hade angivit mig som resenär innan detta, i #859268) - KK kallade honom "pöbel" tidigare.

Blargh, inget som inte kan förklaras med slarv.

Jocke

Man med skägg
Konrad Konvalj said:
Jocke Kofot said:
Okej, nu har jag försökt läsa ikapp så gott som möjligt och mitt allmänna intryck är att flera mer erfarna spelare tycker att jag har "kommit för lätt undan".

Det kanske stämmer, men jag vet inte riktigt hur jag skall hantera det.

Jag avslöjade mitt namn, och jag kände att det var ganska lagom just då - jag är ju för övrigt fortfarande den enda doktorn som har avslöjat sitt nummer.

Kopplingen mellan min doktor och Rose kom från tvseriens fluff och var inte nått jag baserade på formatet från mitt PM.
Det du skall göra Jocke Kå är att visa vart du står.

Du har gått ut med Doktor nr.9 som inte har någon koppling till Rose (som är nån form av medresenär? antar jag). Det finns just nu en fråga i luften gällande tematiska kopplingar Doktorer+Whatävvers. Du saknar den enligt egen utsago.

Att du släppt Dr.9 i ett tidigt skede och sedan pyst iväg är långt ifrån grönande så det du måste göra är att jobba igång något. Du måste visa vart du står och berätta för oss andra hur du ser på saker och ting.

* Vilka är dina potentiella ulvar och varför?
* Du outade nuffra utan press, fanns det någon anledning förutom att "gröna" dig själv och spara tid åt byn? Såg du någon vinning i det? Har du fått ut nått gött ur det?
Såhär tänkte jag när jag outade nummer nio - ungefär: Jag visste att jag skulle ut på stan och sen till ateljén och skriva lite, det kunde ta ungefär hur lång tid som hellst - det visade sig att det tog hela kvällen. Så att släppa en post till innan jag gick från spelet verkade rimligt, efter som jag läst mig till att passivitet är misstänkliggörande. Alltså fans det en klar fördel av en post till.

Jag hade inte så mycket mer att ge än mitt nummer som jag ansåg var ofarligt efter som
1. det är fluff
2. det visar på samarbetsvilja
3. nian är en mycket ospektakulär doktor, jag hade nog tvekat på att släppa siffran om jag var en publikfavorit, jag har nu teorin om att varken 4:an eller 10:an är med i spelet (i så fall inte Sara Jane Smith heller) efter som det är för lätt att tänka sig nån av dem i power roller.

Så här i efterhand tycker jag bara att det har bringat mig olycka (och en ny avatar då) och skulle inte välja att göra samma sak igen.

Jag är därför mot en öppen outning av namn på medresenärer och nummer på doktorer, i alla fall tills vidare.

Jag vet inte om jag har några klara ulvar, men visst kan jag rösta.

Jag röstar på Hastfer som jag upplever har motverkat bybornas bästa.

Andra starka kandidater är i mina ögon de passiva, efter som det typ räckte med att prata och inte ha nån erfarenhet för att ta ledningen i omröstningen.

Trasapa står och väger.