Nekromanti Dr Whowolf (runda 1)

Recca

Femme Fatale
Re: Listan

Konrad Konvalj said:
OMG!!!

BDG!

Nu kan ni börja svettas ulvar. BDG har troligen lurkat i tråden och kommer med stor sannolikhet slå ner med stora klubban direkt.

Härligt att du ställer upp BDG!
Pang! Mitt i planeten!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basenanji said:
Jag är Ian Chesterton, nån sorts medresenär till den första Doktorn (?).

Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.

That's it.

(Sorry, men den där prylen att man ska vara duktig på att sitta inne med sin info...jag suger något så kopiöst på det så att jag faktiskt borde bli utröstad bara av den anledningen...)
Okay. Skall vi koka ner Basses outning en aning?

Basse said:
När jag läste mitt roll-PM tolkade jag det som att medresenärerna förstås är de som är farligast att outa. En Doktor hit eller dit...tja, de kan ju vara väktare/siare men just genom att min info pekar på att ANDRA kan vara mer värdefulla att knäppa...
1. Medresenär är farligare att outa. Basse är själv en medresenär och outar ändå hela fadderullan.
2. Doktorer kan vara väktare/siare, men det finns andra mer värdefulla roller att skydda än de klassiska powerrollerna.
3. Medresenärer är alltså viktigare än Doktorer och kan inte vara väktare/siare om jag fattar läget på ett ungefär.

Basse said:
DÄRFÖR ville jag inte att vi skulle outa doktor/medresenär.
Har varit inne på det här tidigare.

Vad skulle vi ha outat Basse?

1. Eftersom du är inne på att inte outa Medresenär eller Doktor så vill du att vi skall outa: INFORMATION-FÖRMÅGOR-PRYLAR
2. Vill du att vi skall outa powerroller så som de klassiska Siare/Väktare istället för något annat?
3. Är det tänkt att vi skall skita i att outa överhuvud taget? Sitta och hålla på namn, nuffror, förmågor och whatävvers och köra på ett klassiskt upplägg utan att räkna in fluffet?

Basse said:
Vet inte. Det kan ju vara nån sorts metagrej också: typ "Ja, väktaren är viktig för byn, men en KK (bybo utan förmåga) i högform är ÄNNU mer värdefull...".
Nej. Så lär det ju inte funka. Fattar fortfarande inte hur vi skall spela spelet enligt dig Basse om vi inte skall outa något och sedan offra eventuella powerroller för spelare-x som sitter i vanilla stolen.

Basse said:
Men jag tror att det betyder nåt i stil med att någon av medresenärerna måste vara vid liv för att doktorn ska kunna göra sin grej.
Okay. Låter vettigare. Alltså, du bygger ihop par med en Doktor och en Medresenär. Ryker Medresenären som är viktigare än Siare/Väktare så kan inte Doktorn använda sin superförmåga som är bättre än Siare/Väktare exempelvis.

Men..

1. Om Doktor 9 sitter ihop med Cheesy Peasy och ulvarna fimpar Doktorn har vi ingen nytta av dennes förmåga.
2. Om Cheesy Peasy fimpas har vi ingen nytta av Doktor 9 för deras koppling får ju förmågan att funka.

Så. Nej, det är inte en helt hållbar tanke och sen har jag saker i min roll som pekar på att den här kopplingen inte finns. [Notera! Minioutning]

Utöver detta har väl Basse slagit fast vid att det inte finns några belägg för att Väktare/Siare är Doktorer eller Medresenärer så den uppgift Basse lämnat i sin är ju ingenting. Det är en sejf outning som inte ger mig nått i alla fall. Basses outning lyfter väl också Medresenärerna till en farlig position? Alltså, om vi tolkar Basses info som:

1. Medresenär är farligare att outa.

Det sätter ju i så fall powerrollsstämpeln på Medresenärerna och då är ju informationen direkt farlig för byn att outa. Udda alltså. Inget nytt jag kommer med här heller, men jag håller på att koka ner det hela så jag själv har bättre koll på läget.

Basse said:
jag har fått information som tyder på att ulvarna (obs! 'ulvar', inget annat som 'Daleks' eller 'Cybermen') vill ha ut vissa bybor hellre än väktare+siare.
Jag kan förstå vissa saker i detta med hjälp av den information jag sitter på. Ser ingen riktig vinning med att jag går in på det djupare ännu. Bättre att se av hur byn positionerar sig närmare slutet. Att det är ulvar som är ute efter oss det visste vi ju redan. Om det är i formen av Daleks, Cyberman eller Superman spelar ingen roll i min mening. Har för mig jag har en fråga gällande detta ställd till Recca någonstans (en fråga som jag tror är obesvarad). Äh, jag kommer att jaga ulvar inte nått annat och har de formen av en Cybermensch så är det ju fortfarande en ulv.

Basse said:
I min info omnämns de i bestämd form singular ('väktaren', 'siaren').

Jag tror att det är av underordnad betydelse dock. Det viktiag är hur vi ska förhålla oss till att ulvarna kanske hellre vill at ut en bybo än en av powerrollerna.

Hur ska man förhålla sig till det?

Låt mig leka med tanken att en av medresenärerna är avgörande för att en Doktor ska kunna "göra sin grej" – är det då speciellt bra att vi outar huruvida vi är doktor/medresenär?
Jag tycker det finns en massa fallgropar fortfarande och Basse leker med tanken gällande Doktor+Medresenär=Jackpott. Det är fortfarande inte nått jag tror på. Jag kan göra min grej utan Medresenär. [Notera! Minioutning].

Äh, nu får Basse ta och snacka lite om sin outning igen. Det jag helst vill veta är ju hur det är tänkt att vi skall spela om vi skulle valt din väg Basse? Hur gick dina tankar på ulvjakt när du försökte bromsa upp Doktor/Medresenär? Hur hade du tänkt att vi skulle jobba?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Min info stödjer tanken om att det är krångligare än att ulvarna är en enhetlig organisation, dalek/cybermen eller dylikt. Jag tror det i alla fall, fast jag vet ju inte riktigt vad en cyberman eller en dalek är för något. De kanske kan ta olika skepnader?
Vad tror du egentligen Recca?

Finns det fler grupperingar av ulvar?
Finns det ulvar med olika förmågor?

Hurivida ulvar är Dalek, Cyberman eller Batman gör väl ingen skillnad eller menar du att det finns Cybermenchen med en förmåga och Daleks med en annan och att det är olika grupper av ulvar.
Bumpar till Recca för jag tror inte jag fått nått grepp om detta. Kan dock tänkas att det har med Timelorden att göra, men det vore intressant att höra vad du menade med inlägget ovan.

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Basse said:
jag har fått information som tyder på att ulvarna (obs! 'ulvar', inget annat som 'Daleks' eller 'Cybermen') vill ha ut vissa bybor hellre än väktare+siare.
Jag kan förstå vissa saker i detta med hjälp av den information jag sitter på. Ser ingen riktig vinning med att jag går in på det djupare ännu. Bättre att se av hur byn positionerar sig närmare slutet. Att det är ulvar som är ute efter oss det visste vi ju redan. Om det är i formen av Daleks, Cyberman eller Superman spelar ingen roll i min mening. Har för mig jag har en fråga gällande detta ställd till Recca någonstans (en fråga som jag tror är obesvarad). Äh, jag kommer att jaga ulvar inte nått annat och har de formen av en Cybermensch så är det ju fortfarande en ulv.
Jag har för mig att jag skrev ett svar men jag minns ärligt talat inte frågan och inte heller svaret. Men jag skulle tippa på att frågan var något i stil med: "Varför skulle det spela någon roll vad vi har att göra med?"

Och därefter har jag ju skrivit rätt mycket om vad min information kan betyda speltekniskt. Så det är ju lite konstigt att du tar upp det på det här sättet, nu, K.K? I just detta fall känns det som att dina misstankar mot mgi bara fick halka med på en räkmacka och att du tryckte dit en liten blänkare mot mig bara för att du kunde.

I övrigt lyfter du en del konstigheter med Basses outning.

Thodd

Veteran

Bah sitter på telefonen nu men angående "n00b-kortet" så är det ungefär så jag känner mig.

K.K: att jag är svår att läsa av kan ju vara att jag inte riktigt hittat min spelstil ( eftersom att det som passar min personlighet och analytiska preferens inte passar in i ett ulvaspel, jag tycker om att luta mig tillbaka och fundera och komma med frågor och klurigheter då och då. Med andra ord så brukar jag suga på karamellerna först)

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Min info stödjer tanken om att det är krångligare än att ulvarna är en enhetlig organisation, dalek/cybermen eller dylikt. Jag tror det i alla fall, fast jag vet ju inte riktigt vad en cyberman eller en dalek är för något. De kanske kan ta olika skepnader?
Vad tror du egentligen Recca?

Finns det fler grupperingar av ulvar?
Finns det ulvar med olika förmågor?

Hurivida ulvar är Dalek, Cyberman eller Batman gör väl ingen skillnad eller menar du att det finns Cybermenchen med en förmåga och Daleks med en annan och att det är olika grupper av ulvar.
Bumpar till Recca för jag tror inte jag fått nått grepp om detta. Kan dock tänkas att det har med Timelorden att göra, men det vore intressant att höra vad du menade med inlägget ovan.
Jag tycker jag har snackat en del om detta och att det är självklart varför jag uttryckte mig så i början.

Jag har mycket riktigt info om en timelord som infiltrerat byn. Jag tolkade det som en ulv som inte är en doktor ursprungligen men som låtsas vara en. Men nu framkom det ju att alla doktorer är timelords. Dock så läste jag att det finns en snubbe som heter the Master som tydligen är en elak timelord och han verkar ju vara lite av en ärkefiende till doktorn. Men det är väl rätt självklart att jag utifrån att ha läst i mitt pm att det finns en timelord som infiltrerat byn tolkar det som att vi inte har att göra med Cybermänniskor och whatever? Notera att jag inte säger att jag utifrån min info vet att det inte finns såna ulvar som är daleks/cybermänniskor och därmed att det inte finns ulvar som tillhör en kategori. Det jag uttrycker ovan som du citerar, K.K säger ju tydligt att jag inte har nån info som stödjer teorin att det finns en kategori varelser som ulvarna tillhör. Typ organisation. Men det betyder ju inte att övriga ulvar inte är såna; men som du säger så spelar det ju ingen större roll vad ulvarna är för någon sorts varelse. Och eftersom det kvittar speltekniskt för balansen i spelet att det finns en timelord, en batman och en jävla tomte, så betyder det att min information troligtvis betyder något annat än att det finns en smurf med i spel. Jag tolkar det alltså som att min info pekar på att en av doktorerna är evil. Om du tolkar det som att jag menar att min info pekar ut kakmonstret så får du göra det, men så har jag aldrig tänkt.

Recca

Femme Fatale

Thodd said:
Bah sitter på telefonen nu men angående "n00b-kortet" så är det ungefär så jag känner mig.

K.K: att jag är svår att läsa av kan ju vara att jag inte riktigt hittat min spelstil ( eftersom att det som passar min personlighet och analytiska preferens inte passar in i ett ulvaspel, jag tycker om att luta mig tillbaka och fundera och komma med frågor och klurigheter då och då. Med andra ord så brukar jag suga på karamellerna först)
Varför bryr du dig bara om K.K's frågor? Min röst ligger på dig och jag vill se lite tänk. Jag skulle vilja flytta min röst till Basse och lägga lite mer vikt bakom K.K's frågor till honom. Vad sägs om att du tar ställning till Basse som ulv?

För just nu ser det ut som att du bara spelar ett spel, enligt mig.

Thodd

Veteran

Recca said:
Thodd said:

Varför bryr du dig bara om K.K's frågor? Min röst ligger på dig och jag vill se lite tänk. Jag skulle vilja flytta min röst till Basse och lägga lite mer vikt bakom K.K's frågor till honom. Vad sägs om att du tar ställning till Basse som ulv?

För just nu ser det ut som att du bara spelar ett spel, enligt mig.
Oj, jag tänker rätt enkelspårigt och inte alls så med i farten som jag faktiskt trodde.

Puh, skall försöka här att tömma ur lite.

Anledningen till att jag svarat snudd på uteslutande på K.K´s frågor är att de har jag sett (jag alternerar mellan telefonen och datorn då jag har barn som gärna tittar på netflix, så jag missar saker)

Skall försöka skärpa mig och kolla noggrannare igenom saker innan jag skriver och svarar.

Angående basse som ulv så har jag honom på min lista

Listan löd:
Röda
vimes
Basse
Hastfer
K.K

Absolut så känner jag att det finns saker som gnager mig gällande dessa tre.
Men tidigare i tråden så var det snack om att inte hålla på med "solo-drev" och basse hamnade på "standby-listan" och hastfer likaså.
K.K har jag försökt att finna sprickor i men enda jag har är att han är den som är mest på och pekar mer än gärna och är väldigt drivande i misstankar hit och dit.

Så K.K på min lista är väldigt... tunn måste jag säga så en editerad lista borde se ut något så här:

Röda
vimes
Basse
Hastfer
K.K
Jocke kofot

Röst: Jocke Kofot

Thodd

Veteran

Jocke, här glömde jag skriva varför.. Sorry.

Jag röstar på dig för att jag tyckte att du var väldans snabb ut med "namn" + nummer.
Känns lite som i Talk-shows där den som är först blir mest trodd.
Eller så drog du en kvalificerad gissning och kände "what the hell 9 känns bra"
Eller så är du verkligen 9 och ulvarna noterar och tycker "jaha, 9 kan vi inte gömma oss bakom.. den är claimad."

Hur som så kändes det lite avigt (iofs så outade jag ganska tidigt medresenär, fast jag trodde att vi skulle göra det i det läget)

Konrad Konvalj

Myrmidon

Thodd said:
Så K.K på min lista är väldigt... tunn måste jag säga så en editerad lista borde se ut något så här:

Röda
vimes
Basse
Hastfer
K.K
Jocke kofot

Då går jag in och pekar lite då.

Du editerar listan och lägger in ett rätt sejf kort med Jocke Kofot. Du väljer att rösta på Jocke Kofot som försvarat sin outning på ett rätt vettigt vis och han sticker ju snarare ut som en gröngöling till bybo än en ulv som prickat in en perfect claim på Doktor 9.

Sen stoppar du in Basse. Okay. Jag såg ovan att Recca föreslog att du skulle ta en kik på Basse om nu han var en av dina kandidater. Det gör du inte. Återigen pekar jag på att du tar lätta vägen ut och pekar på Jocke Träben.

Hastfer ligger kvar på listan sen tidigare. Vad är det i Hastfers spel som gör att du har honom på listan.

Jag åberopar K.K´s lag gällande att det är svårare att bygga case när man är ulv. I det här scenariot kör Thodd med ett easy-pick på Jocke Kofot istället för att dra på nått mer djuplodande.

Har minnen av att sådan val har stört mig i forntida spel och där har det varit ulvar som inte riktigt varit så sugen på att sticka ut och därav väljs en rätt lätt väg att gå för att inte hamna i skottfältet.

Såpp.

Thodd

Veteran

Konrad Konvalj said:
Thodd said:

Röda
vimes
Basse
Hastfer
K.K
Jocke kofot

Du editerar listan och lägger in ett rätt sejf kort med Jocke Kofot. Du väljer att rösta på Jocke Kofot som försvarat sin outning på ett rätt vettigt vis och han sticker ju snarare ut som en gröngöling till bybo än en ulv som prickat in en perfect claim på Doktor 9.

Sen stoppar du in Basse. Okay. Jag såg ovan att Recca föreslog att du skulle ta en kik på Basse om nu han var en av dina kandidater. Det gör du inte. Återigen pekar jag på att du tar lätta vägen ut och pekar på Jocke Träben.

Hastfer ligger kvar på listan sen tidigare. Vad är det i Hastfers spel som gör att du har honom på listan.

Jag åberopar K.K´s lag gällande att det är svårare att bygga case när man är ulv. I det här scenariot kör Thodd med ett easy-pick på Jocke Kofot istället för att dra på nått mer djuplodande.

Har minnen av att sådan val har stört mig i forntida spel och där har det varit ulvar som inte riktigt varit så sugen på att sticka ut och därav väljs en rätt lätt väg att gå för att inte hamna i skottfältet.

Såpp.
Jahopp, fast basse har legat på min lista sedan länge.
Faktiskt så vill jag minnas att hans namn stod med när jag först skrev ut listan första gången, med vimes då.

Hastfer hade jag på listan eftersom att jag tyckte att han försökte sig på en lågflygare under radar.

Kofoten hamnade där pga ovan nämnda anledning..
Jag har honom inte sådär "super-röd" utan mer som en "bubblare" i brist på annat kan vi säga, men han har min misstanke och bör då sitta där anser jag

Thodd

Veteran

Och vadå easy pick? Ena stunden säger folk "inga solo-drev" andra säger folk "nä han är fel" eller "varför inte honom" eller "varför säger du inget"

Undrar varför antingen så hänger man på alla och får smäll på fingrarna eller så testar man lite flöten på eget huvud och får smäll på fingrarna...

Jag känner mig smått kluven

Basenanji

Postd20modernist

Idag har jag inte kunnat delta alls, förrän lite nu på kvällen. Tågresa, seminarium och efterföljande häng med den värdfamilj jag får sova hos.

Ska försöka komma igång vad det lider.

Om jag ändå är i pipelinen för hängning så får ni gärna påminna mig om det är något speciellt jag kan bidra med, mer än det jag har outat hittills.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Thodd said:
Konrad Konvalj said:
Thodd said:

Röda
vimes
Basse
Hastfer
K.K
Jocke kofot

Såpp.
Faktiskt så vill jag minnas att hans namn stod med när jag först skrev ut listan första gången, med vimes då.

Hastfer hade jag på listan eftersom att jag tyckte att han försökte sig på en lågflygare under radar.

Jag har honom inte sådär "super-röd" utan mer som en "bubblare" i brist på annat kan vi säga, men han har min misstanke och bör då sitta där anser jag
1. Tycker du Hastfer flyger under radarn nu? Är han misstänkt för ulver?

2. Okay. Basse har alltid funnits med på din lista. Är han misstänkt för ulveri? Vad är det du misstänker honom för?

3. Okay. Jocke är inte toppmisstänkt för ulveri utan någon du strö röstar lite på i brist på annat?

Jocke

Man med skägg

Thodd said:
Jocke, här glömde jag skriva varför.. Sorry.

Jag röstar på dig för att jag tyckte att du var väldans snabb ut med "namn" + nummer.
Känns lite som i Talk-shows där den som är först blir mest trodd.
Eller så drog du en kvalificerad gissning och kände "what the hell 9 känns bra"
Eller så är du verkligen 9 och ulvarna noterar och tycker "jaha, 9 kan vi inte gömma oss bakom.. den är claimad."

Hur som så kändes det lite avigt (iofs så outade jag ganska tidigt medresenär, fast jag trodde att vi skulle göra det i det läget)
Det finns en post där jag förklarar mig tydligt, som jag misstänker att du har missat, efter som jag besvara just de här frågorna, så gott som möjligt. Om du inte tycker att det duger vill jag gärna ha en tydligare anklagelse så att jag kan svara på fraågan

Konrad Konvalj

Myrmidon

Thodd said:
Och vadå easy pick? Ena stunden säger folk "inga solo-drev" andra säger folk "nä han är fel" eller "varför inte honom" eller "varför säger du inget"

Undrar varför antingen så hänger man på alla och får smäll på fingrarna eller så testar man lite flöten på eget huvud och får smäll på fingrarna...

Jag känner mig smått kluven
Röstar du på Jocke Kofot för att vara en udda fågel? Eller misstänker du Jocke Kofot för ulveri?

Följer du strömmen för att inte sticka ut eller har du inga egna misstankar?

Du har ju just nu en lista på tre namn.

Jocke Kofot, Hastfer och Basse. Dessa bör således vara dina toppkandidater. Eller har jag fel?

Av dina tre toppkandidater för ulveri har du brasklappat in att Jocke Kofot är något av en bubblare. Hastfer har du i sikte för att han lågflyger och Basse har du misstänkt väldigt länge.

Så skall jag tolka det utifrån hur jag tänker så borde Basse vara din främsta ulvkandidat.

1. Du har haft han på listan länge.
2. Hastfers ulveri är baserat på lågflygande (något som du själv lider en del av).
3. Jocke Kofot är en bubllare.

Ändå så undslipper din topp-ulv Basse röster och anklagelser. Istället väljer du bubblaren Jocke Kofot. Det är vad jag menar med easy pick.

Jocke Kofot har gjort en grej i det här spelet och det är att outa Doktor 9. Utöver det har han röst på Max och sedan. Pjuff. Inget. Förutom förklarat sig rätt tydligt varför han outade då.

Thodd

Veteran

Konrad Konvalj said:
Thodd said:
Konrad Konvalj said:
Thodd said:

Röda
vimes
Basse
Hastfer
K.K
Jocke kofot

Såpp.

1. Tycker du Hastfer flyger under radarn nu? Är han misstänkt för ulver?

2. Okay. Basse har alltid funnits med på din lista. Är han misstänkt för ulveri? Vad är det du misstänker honom för?

3. Okay. Jocke är inte toppmisstänkt för ulveri utan någon du strö röstar lite på i brist på annat?
Har vi inte gått igenom detta? att jag suger på case-building?

Hastfer absolut.. lågflygare är i min bok rödande och minskar då risken att ev försäga sig.

Basse hade jag kanske en bra anledning att ha på listan men allt detta förklarande om "hur jag spelar och si o så" har faktiskt dribblat bort den anledningen.
Blir till att läsa om 14 sidor forumstext för thodd ikväll..

Men eftersom att jag fick svar på Jockes outning så är han inte längre på listan.

hastfer är då min huvudmisstänkte.

Skall se om jag kan försöka skriva ett case mot ngn fler som kanske kan godkännas?

Thodd

Veteran

Röst Hastfer - lågprofil och känns lite som en wildcard. Jag vet inte om varför det är så, men få inlägg känns "safe" och minst risk att ev försäga sig.

Känns synnerligen ulvigt och jag ser gärna att du på ett eller annat sätt ger mig hopp om dig.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Thodd said:
Ah. se där..

Dåså, då var det det hela..
Okay. Här kommer en tolkning från K.K´s sida.

Du har här alldeles precis erkänt att du köper Jocke Kofots förklaring. Han ger dig dock ingen förklaring utan nämner att han har lämnat en förklaring som besvarar alla dina frågor. Du köper det med: "Ah. se där.."

Alltså, det lär ju inte vara en nyhet för dig att Jocke Kofot har förklarat sin outning i och med att jag påpekat det flera gånger.

Hur som så tolkar jag dig här som att du köper Jockes förklaring utan att kolla upp vad det är han har svarat. Du har ju tidigare, nu snackare vi minuter innan inte släppt Jocke Kofot trots att jag förklarat exakt samma sak som Jocke själv gör i sitt inlägg.