Basenanji said:
Jag är Ian Chesterton, nån sorts medresenär till den första Doktorn (?).
Min info är att ulvarna vill ha ut andra bybor mer än väktaren+siaren.
That's it.
(Sorry, men den där prylen att man ska vara duktig på att sitta inne med sin info...jag suger något så kopiöst på det så att jag faktiskt borde bli utröstad bara av den anledningen...)
Okay. Skall vi koka ner Basses outning en aning?
Basse said:
När jag läste mitt roll-PM tolkade jag det som att medresenärerna förstås är de som är farligast att outa. En Doktor hit eller dit...tja, de kan ju vara väktare/siare men just genom att min info pekar på att ANDRA kan vara mer värdefulla att knäppa...
1. Medresenär är farligare att outa. Basse är själv en medresenär och outar ändå hela fadderullan.
2. Doktorer kan vara väktare/siare, men det finns andra mer värdefulla roller att skydda än de klassiska powerrollerna.
3. Medresenärer är alltså viktigare än Doktorer och kan inte vara väktare/siare om jag fattar läget på ett ungefär.
Basse said:
DÄRFÖR ville jag inte att vi skulle outa doktor/medresenär.
Har varit inne på det här tidigare.
Vad skulle vi ha outat Basse?
1. Eftersom du är inne på att inte outa Medresenär eller Doktor så vill du att vi skall outa: INFORMATION-FÖRMÅGOR-PRYLAR
2. Vill du att vi skall outa powerroller så som de klassiska Siare/Väktare istället för något annat?
3. Är det tänkt att vi skall skita i att outa överhuvud taget? Sitta och hålla på namn, nuffror, förmågor och whatävvers och köra på ett klassiskt upplägg utan att räkna in fluffet?
Basse said:
Vet inte. Det kan ju vara nån sorts metagrej också: typ "Ja, väktaren är viktig för byn, men en KK (bybo utan förmåga) i högform är ÄNNU mer värdefull...".
Nej. Så lär det ju inte funka. Fattar fortfarande inte hur vi skall spela spelet enligt dig Basse om vi inte skall outa något och sedan offra eventuella powerroller för spelare-x som sitter i vanilla stolen.
Basse said:
Men jag tror att det betyder nåt i stil med att någon av medresenärerna måste vara vid liv för att doktorn ska kunna göra sin grej.
Okay. Låter vettigare. Alltså, du bygger ihop par med en Doktor och en Medresenär. Ryker Medresenären som är viktigare än Siare/Väktare så kan inte Doktorn använda sin superförmåga som är bättre än Siare/Väktare exempelvis.
Men..
1. Om Doktor 9 sitter ihop med Cheesy Peasy och ulvarna fimpar Doktorn har vi ingen nytta av dennes förmåga.
2. Om Cheesy Peasy fimpas har vi ingen nytta av Doktor 9 för deras koppling får ju förmågan att funka.
Så. Nej, det är inte en helt hållbar tanke och sen har jag saker i min roll som pekar på att den här kopplingen inte finns. [
Notera! Minioutning]
Utöver detta har väl Basse slagit fast vid att det inte finns några belägg för att Väktare/Siare är Doktorer eller Medresenärer så den uppgift Basse lämnat i sin är ju ingenting. Det är en sejf outning som inte ger mig nått i alla fall. Basses outning lyfter väl också Medresenärerna till en farlig position? Alltså, om vi tolkar Basses info som:
1. Medresenär är farligare att outa.
Det sätter ju i så fall powerrollsstämpeln på Medresenärerna och då är ju informationen direkt farlig för byn att outa. Udda alltså. Inget nytt jag kommer med här heller, men jag håller på att koka ner det hela så jag själv har bättre koll på läget.
Basse said:
jag har fått information som tyder på att ulvarna (obs! 'ulvar', inget annat som 'Daleks' eller 'Cybermen') vill ha ut vissa bybor hellre än väktare+siare.
Jag kan förstå vissa saker i detta med hjälp av den information jag sitter på. Ser ingen riktig vinning med att jag går in på det djupare ännu. Bättre att se av hur byn positionerar sig närmare slutet. Att det är ulvar som är ute efter oss det visste vi ju redan. Om det är i formen av Daleks, Cyberman eller Superman spelar ingen roll i min mening. Har för mig jag har en fråga gällande detta ställd till Recca någonstans (en fråga som jag tror är obesvarad). Äh, jag kommer att jaga ulvar inte nått annat och har de formen av en Cybermensch så är det ju fortfarande en ulv.
Basse said:
I min info omnämns de i bestämd form singular ('väktaren', 'siaren').
Jag tror att det är av underordnad betydelse dock. Det viktiag är hur vi ska förhålla oss till att ulvarna kanske hellre vill at ut en bybo än en av powerrollerna.
Hur ska man förhålla sig till det?
Låt mig leka med tanken att en av medresenärerna är avgörande för att en Doktor ska kunna "göra sin grej" – är det då speciellt bra att vi outar huruvida vi är doktor/medresenär?
Jag tycker det finns en massa fallgropar fortfarande och Basse leker med tanken gällande Doktor+Medresenär=Jackpott. Det är fortfarande inte nått jag tror på. Jag kan göra min grej utan Medresenär. [
Notera! Minioutning].
Äh, nu får Basse ta och snacka lite om sin outning igen. Det jag helst vill veta är ju hur det är tänkt att vi skall spela om vi skulle valt din väg Basse? Hur gick dina tankar på ulvjakt när du försökte bromsa upp Doktor/Medresenär? Hur hade du tänkt att vi skulle jobba?