Jag tror inte att det finns en DTF. Däremot kan ulvarna definitivt rekrytera bybor till ulvlaget. Min info pekar på att vissa villkor gör det möjligt för ulvaran att i stället för nattmord rekrytera bybon till sitt lag.Max Raven said:Annan fundering: Hur kan DTF fungera här, om den finns? Antar att den finns från det jag såg i öppningsposten om främmande varelser. Jag tror nu på att det fanns en infektionsulv (som infekterat någon förra rundan) och två onda Doktorer från början (Recca/Valeyard var en av dem). Kan både DTF och ulvar agera i slutet av en runda, behöver DTF aktiveras..? Ni som är mer vana här, åsikter?
Tack, det hjälper oss vidare Basse.Basenanji said:Jag tror inte att det finns en DTF. Däremot kan ulvarna definitivt rekrytera bybor till ulvlaget. Min info pekar på att vissa villkor gör det möjligt för ulvaran att i stället för nattmord rekrytera bybon till sitt lag.Max Raven said:Annan fundering: Hur kan DTF fungera här, om den finns? Antar att den finns från det jag såg i öppningsposten om främmande varelser. Jag tror nu på att det fanns en infektionsulv (som infekterat någon förra rundan) och två onda Doktorer från början (Recca/Valeyard var en av dem). Kan både DTF och ulvar agera i slutet av en runda, behöver DTF aktiveras..? Ni som är mer vana här, åsikter?
Alltså:
Ulvarna nattmördar X.
Beroende på vilka kriterier som gäller så:
a) X går över till ulvarnas lag
b) X dör
c) (ev.) så lyckas en väktare skydda X
Du tycks vara on fire Basse.Basse said:De ville egentligen inte DÖDA Vimes, utan SMITTA honom.
1. FINEMANG att du ställer upp!Ruga said:Ska bara säga attt jag har följt med lite smått kommer skriva när jag kommer hem efter jobbet
Och jag tror att det där sista "kan konvertera" är precis sanningen. Alltså: Hastfer/Ruga är ulv som "bjussar" på den info Hastfer/Ruga fått som ulv. Kan tänka mig att Recca+Hastfer snackat om detta och att Reccas idé varit just den: "Äh, nojja inte, säg bara sanningen, för byborna kommer ändå inte kunna dra nån nytta av det...".Max Ravens dokuemnt said:Miss: Doktor-nummerns ålder. (att 1 skulle vara äldst). Att någon ulv (doktor) kan konvertera/ha ihjäl specifika bybor
^^KK said:Kan du på ett vettigt vis sätta dig in i Jocke Kofots resonemang gällande det hela? Det tycks stå väldigt klart för dig, men Jocke Kofot har inte varit behjälplig i den här situationen mig veterligen.
Hihi...varför det inte funkade? Det vill jag nog inte spekulera i, men läser du vad jag skrivit mellan raderna finns nog svaret där.Konrad said:Varför ville ulvarna rekrytera Vimes?
Varför funkade det inte som ulvarna ville?
Tackarrr.Basenanji said:^^KK said:Kan du på ett vettigt vis sätta dig in i Jocke Kofots resonemang gällande det hela? Det tycks stå väldigt klart för dig, men Jocke Kofot har inte varit behjälplig i den här situationen mig veterligen.
1. Fan vad kul det är att ta över en annan persons roll och kunna jämföra hur andra spelar varulvsspel! Verkligen en upplevelse jag rekommenderar!
2. Jocke Kofot spelade väldigt försiktigt och nybörjaraktigt, så som jag förstår det. Lite sådär: "Jag vet inte om jag törs anta att det kanske är så att men det kan ju också vara så att...". Lite nybörjarparanoid så där. BDG beskrev en gång hur nybörjare i Diplomacy kunde bete sig så.
Dessutom har han varit rätt försiktig med att gå ut med info, och framförallt: han har varit väldigt försiktig med att tolka betydelsen av sin info.
Jag spelar ju precis TVÄRTOM: jag är gå-påig, vill helst outa rubbet på en gång och orkar bara inte "sitta på info av strategiska skäl". Så, nu när jag läste min roll gick jag ut med allt (i princip).
Visst, det är farligt för byn att spela som jag gör, men jag tycker nog att fördelarna överväger eftersom byn då åtminstone får något att analysera. För även om ulvarna får massa användbar info så kan de ändå bara döda en snubbe/runda, medan byn får goda möjligheter att analysera spelet. Visst i det här spelet kan det vara så att de vill döda någon/några hellre än andra, men ändå: det är fortfarande rysligt viktigt att byn inser det i så fall! Därför är det bättre att outa sådant som försätter byn i en känslig sits för ulvarna kommer ALLTID få döda/rekrytera bybor oavsett vad de känner till om spelets upplägg.
---
A propos din andra post:
Så här:
Chestertons info säger att ulvarna hellre vill ta ut bybor än väktare+siare.
Min info som doktor nr 9 säger mig att ulvarna kan smitta/rekrytera bybor till ulvsidan.
That's it.
Kontentan är ju att ulvarna kan bli fler i sitt lag om de nattmördar en bybo under rätta förhållanden. Det är DÄRFÖR som väktaren och siaren inte är lika värdefulla att döda. Nu försöker jag hålla lite på den sista viktiga biten i min info, men min bestämda uppfattning är att
nattmorden i det här spelet ser annorlunda ut och att det egentligen handlar om att ulvarna rekryterar/smittar bybor så att ulvarna blir fler
(Förlåt för att jag tjatar så, men jag skulle vilja att vi utgick från den där tesen i fortsättningen, snarare än att diskutera tesens rimlighet om och om igen)
Bra, jag själv har redan spekulerat klart i varför det inte funkade på Vimes, men det förklarar fortfarande inte varför ulvarna valde Vimes. Att BDG inte valdes när hans roll är ute i det blå har också förklaringar skulle jag tippa på, men som sagt. Vi kan släppa det så länge.Basenanji said:Hihi...varför det inte funkade? Det vill jag nog inte spekulera i, men läser du vad jag skrivit mellan raderna finns nog svaret där.Konrad said:Varför ville ulvarna rekrytera Vimes?
Varför funkade det inte som ulvarna ville?
Men, visst, jag har en bit information kvar att outa innan rundan stänger i morgon kväll.
KK – tillbakakaka –
1. Vem vill du rösta ut?
2. Kan inte du outa din roll rakt av?
3. Äh, hörni, ska vi inte ta och massouta ändå?
4. Vilka är dina favoritulvar just nu?
5. Låt oss säga att Recca i runda ett fick möjligheten att rekrytera någon av byborna, vem valde hon i så fall?
DET borde vi spekulera i.
Lite udda med en Doktor som sitter på informationen är ju också något vi måste lägga in i beräkningarna Basse.Basse said:Min info som doktor nr 9 säger mig att ulvarna kan smitta/rekrytera bybor till ulvsidan.
Det är bara en sån liten grej som ställer till det för min paranoia. Ponera att kofot/basse är ulv, basse måste göra sig på det klara med vad hans företrädare har gått ut med så att det inte blir några missförstånd. Den här meningen leder mig mer till känslan att Basse bara har sett siffran 9 i kofots inlägg och inte i sitt PM.Basse nu med kofoten said:Men, nu ser jag ju att han har gått ut med nummer.
Doktor nr 9.
That's it.
Jag, BDG och K.K b.l.a är på honom att han faktiskt måste ta ett beslut.Max said:Och nej jag tänker inte ta ställning och rösta. För hur jag än röstar kommer någon ta det och använda det emot mig och sedan ställa en fråga jag inte kan svara på utan att det verkar konstigt. Så det spelar väl ingen roll? Ni har ju ändå 6 röster på Recca och om jag röstar på henne eller någon annan kommer väl inte göra så mycket skillnad?
Här är klockan 21:02. Det finns inte så mycket mer tid att fundera och han har ändå haft tre dagar på sig med hyfsat mycket skit att gå på. Det lätta för en nybörjar bybo här hade såklart varit att helt sonika hänga på Recca drevet först eller lite senare på mig. Men Max är såklart nervös för han vill ju inte rösta ut Recca, men samtidigt inte rösta på mig och riskera att se ut som ulv i rundan efter.Max said:Isåfall får jag ta en tänkestund och komma på vem jag vill rösta på :/
Kommer tillbaka om en stund.
Det här är snyggt fångat KK, och exakt hur det här hänger ihop vill jag inte gå ut med riktigt än.KK said:Lite udda med en Doktor som sitter på informationen är ju också något vi måste lägga in i beräkningarna Basse. Det kanske finns fler doktorer med info men mig veterligen så här det till Medresenärerna?
Den rösten kom 1 minut efter Max's röst på mig, 21:24 följt av Thodd 21:26. Ni lyckades nästan vända drevet från Recca mot mig. Ett vågat move som ulvar men Recca må ha varit betydelsefull.Max Räven said:I korthet - jag ser inte så starka grunder för rösterna på Recca och blir lite oroad av att folk vill gå med strömmen så lätt.
Röst: Trasapa
Motivation: Det är infektionsgrejen som spökar, plus att du varit så upphängd på Recca den här rundan. Det är svagt, men det känns som aningen mer än Recca. Dessutom är du Doktor, och har ingen siffra.
Bra!Basenanji said:Det här är snyggt fångat KK, och exakt hur det här hänger ihop vill jag inte gå ut med riktigt än.KK said:Lite udda med en Doktor som sitter på informationen är ju också något vi måste lägga in i beräkningarna Basse. Det kanske finns fler doktorer med info men mig veterligen så här det till Medresenärerna?
Jag kan väl öppna upp lite lätt och säga att jag inte sitter inne med någon som helst sorts info.Konrad Konvalj said:Basenanji said:Det här är snyggt fångat KK, och exakt hur det här hänger ihop vill jag inte gå ut med riktigt än.KK said:Lite udda med en Doktor som sitter på informationen är ju också något vi måste lägga in i beräkningarna Basse. Det kanske finns fler doktorer med info men mig veterligen så här det till Medresenärerna?