Nekromanti Dr Whowolf (runda 3)

Basenanji

Postd20modernist
Var är siarna?

Men som sagt:

Björn Den Gode

och

Max (Nybörjare)

NI MÅSTE SÄGA NÅGOT OM ERT SIERI!

Basenanji

Postd20modernist
Re: Var är siarna?

Max Raven said:
Annan fundering: Hur kan DTF fungera här, om den finns? Antar att den finns från det jag såg i öppningsposten om främmande varelser. Jag tror nu på att det fanns en infektionsulv (som infekterat någon förra rundan) och två onda Doktorer från början (Recca/Valeyard var en av dem). Kan både DTF och ulvar agera i slutet av en runda, behöver DTF aktiveras..? Ni som är mer vana här, åsikter?
Jag tror inte att det finns en DTF. Däremot kan ulvarna definitivt rekrytera bybor till ulvlaget. Min info pekar på att vissa villkor gör det möjligt för ulvaran att i stället för nattmord rekrytera bybon till sitt lag.

Alltså:

Ulvarna nattmördar X.

Beroende på vilka kriterier som gäller så:

a) X går över till ulvarnas lag
b) X dör
c) (ev.) så lyckas en väktare skydda X

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basenanji said:
Max Raven said:
Annan fundering: Hur kan DTF fungera här, om den finns? Antar att den finns från det jag såg i öppningsposten om främmande varelser. Jag tror nu på att det fanns en infektionsulv (som infekterat någon förra rundan) och två onda Doktorer från början (Recca/Valeyard var en av dem). Kan både DTF och ulvar agera i slutet av en runda, behöver DTF aktiveras..? Ni som är mer vana här, åsikter?
Jag tror inte att det finns en DTF. Däremot kan ulvarna definitivt rekrytera bybor till ulvlaget. Min info pekar på att vissa villkor gör det möjligt för ulvaran att i stället för nattmord rekrytera bybon till sitt lag.

Alltså:

Ulvarna nattmördar X.

Beroende på vilka kriterier som gäller så:

a) X går över till ulvarnas lag
b) X dör
c) (ev.) så lyckas en väktare skydda X
Tack, det hjälper oss vidare Basse.

Kan du på ett vettigt vis sätta dig in i Jocke Kofots resonemang gällande det hela? Det tycks stå väldigt klart för dig, men Jocke Kofot har inte varit behjälplig i den här situationen mig veterligen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: NU JÄVLAR!

Basse said:
De ville egentligen inte DÖDA Vimes, utan SMITTA honom.
Du tycks vara on fire Basse.

Varför ville ulvarna rekrytera Vimes?
Varför funkade det inte som ulvarna ville?

Utifrån din information kan jag tänka mig att det inte funkade att vända över Vimes på grund av något i hans roll, men det förklarar ju inte varför ulvarna ville åt honom.

Du menar samtidigt att Siar-BDG inte går att omvända för det vore väl idioti av ulvarna att välja en avstängd spelare istället för byns siare om läget fanns.

Basenanji

Postd20modernist
Re: NU JÄVLAR!

Ruga said:
Ska bara säga attt jag har följt med lite smått kommer skriva när jag kommer hem efter jobbet
1. FINEMANG att du ställer upp!

2. Jag kollar lite på vad hastfer har skrivit och inser att han gör ett Recca-stunt, han går ut med ett antagande som jag tror ligger nära ett Ulv-PM. Från Max ravens (?) exceldokument kan jag läsa:

Max Ravens dokuemnt said:
Miss: Doktor-nummerns ålder. (att 1 skulle vara äldst). Att någon ulv (doktor) kan konvertera/ha ihjäl specifika bybor
Och jag tror att det där sista "kan konvertera" är precis sanningen. Alltså: Hastfer/Ruga är ulv som "bjussar" på den info Hastfer/Ruga fått som ulv. Kan tänka mig att Recca+Hastfer snackat om detta och att Reccas idé varit just den: "Äh, nojja inte, säg bara sanningen, för byborna kommer ändå inte kunna dra nån nytta av det...".

Så vad jag vill säga med den här posten är att om inte du är rysligt aktiv när du väl kommer hem lär mina misstankar växa ordentligt.

Vad kan du göra? Gå ut med din roll, RUBBET, och spekulera om fluffet, om spelets design och rösta.

:gremsmile:

Thodd

Veteran
Postar min lista här och hoppas att kunna komma in senare ikväll för att läsa och lära.

Röda: (ids fan inte med färgen)
Hastfer - Detta på grund av lågflygning, men nu har ju denne avgått och då får nya hastfer en chans att övertyga mig om att jag har fel.

Max Ny: Din siar-förmåga känns ulvig eftersom att vilka tjänar eg på att veta vem som har passiv kontra aktiv förmåga? Ulvarna, de är nog riktigt sugna på att få veta vem som har den andra aktiva förmågan (väktaren) och kanske kunna plocka denne nästa nattmord.

Så var försiktigt med din info men låt den absolut inte gå till spillo.

Jag har dessa 2 på listan eftersom att vi hängde recca i R2 så det blir totalt 3 ulvar.
Att ulvarna rekryterat en i R1 eller att väktaren lyckades är väl 50 - 50 (i min bok iaf), men jag lever i förhoppningen att de inte lyckades..

Men vad i h-vete händer om väktaren skyddar person X och ulvarna väljer att nattmörda X.

X fyller just ett sådant kriterium där han kan bli rekryterad enligt tidigare teorier (Basse kofot och K.K)

Sedan började ett litet frå gro igår inuti huvudet..

Vad händer om t.ex. Kofot och Räv är ulvar? De är ju våra spelare som har mest koll på fluffet och skulle således kunna smälta in galant bland all info.

Jag vet att jag har köpt allt de sagt om fluffet iaf..

Basenanji

Postd20modernist

KK said:
Kan du på ett vettigt vis sätta dig in i Jocke Kofots resonemang gällande det hela? Det tycks stå väldigt klart för dig, men Jocke Kofot har inte varit behjälplig i den här situationen mig veterligen.
^^

1. Fan vad kul det är att ta över en annan persons roll och kunna jämföra hur andra spelar varulvsspel! Verkligen en upplevelse jag rekommenderar! :gremsmile:

2. Jocke Kofot spelade väldigt försiktigt och nybörjaraktigt, så som jag förstår det. Lite sådär: "Jag vet inte om jag törs anta att det kanske är så att men det kan ju också vara så att...". Lite nybörjarparanoid så där. BDG beskrev en gång hur nybörjare i Diplomacy kunde bete sig så.

Dessutom har han varit rätt försiktig med att gå ut med info, och framförallt: han har varit väldigt försiktig med att tolka betydelsen av sin info.

Jag spelar ju precis TVÄRTOM: jag är gå-påig, vill helst outa rubbet på en gång och orkar bara inte "sitta på info av strategiska skäl". Så, nu när jag läste min roll gick jag ut med allt (i princip).

Visst, det är farligt för byn att spela som jag gör, men jag tycker nog att fördelarna överväger eftersom byn då åtminstone får något att analysera. För även om ulvarna får massa användbar info så kan de ändå bara döda en snubbe/runda, medan byn får goda möjligheter att analysera spelet. Visst i det här spelet kan det vara så att de vill döda någon/några hellre än andra, men ändå: det är fortfarande rysligt viktigt att byn inser det i så fall! Därför är det bättre att outa sådant som försätter byn i en känslig sits för ulvarna kommer ALLTID få döda/rekrytera bybor oavsett vad de känner till om spelets upplägg.

---

A propos din andra post:

Så här:

Chestertons info säger att ulvarna hellre vill ta ut bybor än väktare+siare.

Min info som doktor nr 9 säger mig att ulvarna kan smitta/rekrytera bybor till ulvsidan.

That's it.

Kontentan är ju att ulvarna kan bli fler i sitt lag om de nattmördar en bybo under rätta förhållanden. Det är DÄRFÖR som väktaren och siaren inte är lika värdefulla att döda. Nu försöker jag hålla lite på den sista viktiga biten i min info, men min bestämda uppfattning är att

nattmorden i det här spelet ser annorlunda ut och att det egentligen handlar om att ulvarna rekryterar/smittar bybor så att ulvarna blir fler

(Förlåt för att jag tjatar så, men jag skulle vilja att vi utgick från den där tesen i fortsättningen, snarare än att diskutera tesens rimlighet om och om igen)

Basenanji

Postd20modernist

Konrad said:
Hihi...varför det inte funkade? Det vill jag nog inte spekulera i, men läser du vad jag skrivit mellan raderna finns nog svaret där.

Men, visst, jag har en bit information kvar att outa innan rundan stänger i morgon kväll.

KK – tillbakakaka –

1. Vem vill du rösta ut?
2. Kan inte du outa din roll rakt av?
3. Äh, hörni, ska vi inte ta och massouta ändå?
4. Vilka är dina favoritulvar just nu?
5. Låt oss säga att Recca i runda ett fick möjligheten att rekrytera någon av byborna, vem valde hon i så fall?

DET borde vi spekulera i.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basenanji said:
KK said:
^^

1. Fan vad kul det är att ta över en annan persons roll och kunna jämföra hur andra spelar varulvsspel! Verkligen en upplevelse jag rekommenderar! :gremsmile:

2. Jocke Kofot spelade väldigt försiktigt och nybörjaraktigt, så som jag förstår det. Lite sådär: "Jag vet inte om jag törs anta att det kanske är så att men det kan ju också vara så att...". Lite nybörjarparanoid så där. BDG beskrev en gång hur nybörjare i Diplomacy kunde bete sig så.

Dessutom har han varit rätt försiktig med att gå ut med info, och framförallt: han har varit väldigt försiktig med att tolka betydelsen av sin info.

Jag spelar ju precis TVÄRTOM: jag är gå-påig, vill helst outa rubbet på en gång och orkar bara inte "sitta på info av strategiska skäl". Så, nu när jag läste min roll gick jag ut med allt (i princip).

Visst, det är farligt för byn att spela som jag gör, men jag tycker nog att fördelarna överväger eftersom byn då åtminstone får något att analysera. För även om ulvarna får massa användbar info så kan de ändå bara döda en snubbe/runda, medan byn får goda möjligheter att analysera spelet. Visst i det här spelet kan det vara så att de vill döda någon/några hellre än andra, men ändå: det är fortfarande rysligt viktigt att byn inser det i så fall! Därför är det bättre att outa sådant som försätter byn i en känslig sits för ulvarna kommer ALLTID få döda/rekrytera bybor oavsett vad de känner till om spelets upplägg.

---

A propos din andra post:

Så här:

Chestertons info säger att ulvarna hellre vill ta ut bybor än väktare+siare.

Min info som doktor nr 9 säger mig att ulvarna kan smitta/rekrytera bybor till ulvsidan.

That's it.

Kontentan är ju att ulvarna kan bli fler i sitt lag om de nattmördar en bybo under rätta förhållanden. Det är DÄRFÖR som väktaren och siaren inte är lika värdefulla att döda. Nu försöker jag hålla lite på den sista viktiga biten i min info, men min bestämda uppfattning är att

nattmorden i det här spelet ser annorlunda ut och att det egentligen handlar om att ulvarna rekryterar/smittar bybor så att ulvarna blir fler

(Förlåt för att jag tjatar så, men jag skulle vilja att vi utgick från den där tesen i fortsättningen, snarare än att diskutera tesens rimlighet om och om igen)
Tackarrr.

Du har gett oss en massa viktig information och det utan krussiduller. Att det är skillnad på dig och Jocke Kofot visste vi ju innan, men spelet har plötsligt fått rätt mycket nya vinklar och vi har fått en massa svar som vi verkligen är i behov av.

Basenanji

Postd20modernist

Jag skulle vilja sitta och skriva hela dan, men jag måste jobba lite.

Mina misstänkta:

1. Max Nybörjaren
Han är nån sorts tracker? Utveckla gärna. Kan du byta mål eller spårar du KK fortfarande?

2. BDG
Siare. Berätta om sieriet! ^^

3. Hastfer/Ruga
Bekräftar att ulvgänget kan rekrytera/smitta/konvertera bybor till ulvsidan. Är det info en ulv har fått eller info som en bybo har fått? Varför varnade du inte för detta i R1?

Förslag:

1. Massoutning. Vi kan förstås dreva, men det tar tid och vi ska rösta i morrn. Jag tycker nog att folk kan börja gå ut med sina roller/nr etc rakt av med tanke på i vilket läge spelet befinner sig.

2. Spekulera i vad som hände mellan runda ett och runda två. Antingen:

a) Väktaren lyckades. Men vem är väktare och hur kan vi veta det? Vad talar för att någon av oss är väktare? Var Vimes väktaren?

b) "Konverteringen/infektionen/rekryterinegn" lyckades. I så fall: vem valde ulvgänget ut? Vem kan vi tänka oss är den mest troliga "f.d. bybo - numera ulv"?

Okej, jobb jobb.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basenanji said:
Konrad said:
Hihi...varför det inte funkade? Det vill jag nog inte spekulera i, men läser du vad jag skrivit mellan raderna finns nog svaret där.

Men, visst, jag har en bit information kvar att outa innan rundan stänger i morgon kväll.

KK – tillbakakaka –

1. Vem vill du rösta ut?
5. Låt oss säga att Recca i runda ett fick möjligheten att rekrytera någon av byborna, vem valde hon i så fall?

DET borde vi spekulera i.
Bra, jag själv har redan spekulerat klart i varför det inte funkade på Vimes, men det förklarar fortfarande inte varför ulvarna valde Vimes. Att BDG inte valdes när hans roll är ute i det blå har också förklaringar skulle jag tippa på, men som sagt. Vi kan släppa det så länge.

1. Vem vill du rösta ut?
Jag har ännu inte tagit ställning till det. Gårdagens tankar må revideras en aning.
Nu? Känns inte som att det är fullt aktuellt förens övriga har tagit ställning till vad vi har.
Jag tycker vi kör på BDG´s lista till att börja med. Det finns saker att snacka om. Sedan kan det outas, men då skall vi styra outningen till de mest misstänkta i första läget.
Om det är rimligt att Recca vänder en spelare till ulvarna så är ju Trasapa ett vettigt alternativ ur ulvsynpunkt. Max-not-Raven må visa framfötterna och ha nått bra att komma med. Återkopplar med mina favoritulvar om ett litet tag. Du leder spelet nu Basse och du gör det bra, men visst oroas jag över att det hela har fått en helt ny vändning från nått vi sedan tidigare har haft möjlighet att insupa.

K.K är ett bra val.

Alternativa namn: Max-fluff-Raven och BDG.

Kikar vi på R1 så är det inte omöjligt att Recca skulle kunna ha valt BDG heller. Nog för att han var på väg mot galgen för en sväng, och inte alls hade visat upp något ypperligt bybospelande men BDG är alltid BDG och har i R2 visat mer vart skåpet skall stå.

Thodd

Veteran

Med lite tur så är våd siare (bdg) snart inne med en färg.. vore göttmos att kunna ta en till ulv.. 2 i rad

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basse said:
Lite udda med en Doktor som sitter på informationen är ju också något vi måste lägga in i beräkningarna Basse.

Det kanske finns fler doktorer med info men mig veterligen så här det till Medresenärerna?

Hur som så styr du spelet bra nu Basse, men det är ju absolut inte läge att gröna dig på nått vis. Den info du dyker upp med som Jocke Kofot helt valt att strunta i är en rätt lätt info att dra till med som ulv och styra spelet.

Trasapa

Swordsman
Wow härligt med en nytändning! Basse kliver in i matchen och sätter tempo direkt, underbart.

Basse är Ulv. That is all.

Hah nej såklart inte. Basse Kofot känns grönish eftersom han är villig att snabbt dela med sig av sin info och ser ut att vilja driva byn i rätt riktning.

Men helt friad blir han dock inte.
Basse nu med kofoten said:
Men, nu ser jag ju att han har gått ut med nummer.
Doktor nr 9.
That's it.
Det är bara en sån liten grej som ställer till det för min paranoia. Ponera att kofot/basse är ulv, basse måste göra sig på det klara med vad hans företrädare har gått ut med så att det inte blir några missförstånd. Den här meningen leder mig mer till känslan att Basse bara har sett siffran 9 i kofots inlägg och inte i sitt PM.

Inget seriöst i nuläget för jag tycker du spelar jättebra nu Basse och ställer rätt frågor.

Siarna måste komma fram med sin info snarast. Varje timme som går ökar misstankarna om att ni behöver snacka ihop er med någon. En bra motivering krävs också varför ni siade respektive bybo/ulv, detta gäller speciellt Max.

Så till kontentan.
Max är ulv.
That is all. Seriöst den här gången.

Max spelade som en riktig nybörjar ulv i slutet av förra rundan som inte lyckades få kontakt med sina ulvavänner. Han var stressad, förvirrad och behövde hjälp(inte så sjyst av er andra ulvar, fy).

Max vill först inte lägga någon röst för han menar att han bara får skit vart han än lägger den.

Max said:
Och nej jag tänker inte ta ställning och rösta. För hur jag än röstar kommer någon ta det och använda det emot mig och sedan ställa en fråga jag inte kan svara på utan att det verkar konstigt. Så det spelar väl ingen roll? Ni har ju ändå 6 röster på Recca och om jag röstar på henne eller någon annan kommer väl inte göra så mycket skillnad?
Jag, BDG och K.K b.l.a är på honom att han faktiskt måste ta ett beslut.
Då skriver han:
Max said:
Isåfall får jag ta en tänkestund och komma på vem jag vill rösta på :/
Kommer tillbaka om en stund.
Här är klockan 21:02. Det finns inte så mycket mer tid att fundera och han har ändå haft tre dagar på sig med hyfsat mycket skit att gå på. Det lätta för en nybörjar bybo här hade såklart varit att helt sonika hänga på Recca drevet först eller lite senare på mig. Men Max är såklart nervös för han vill ju inte rösta ut Recca, men samtidigt inte rösta på mig och riskera att se ut som ulv i rundan efter.

Så han försöker köpa tid genom sitt "missförstånd" om att jag skrev något om att inte rösta på Vimes.

21:23 kommer så en röst på mig utan motivation, 1 minut senare kommer rösten från Max Raven. Max Raven återkommer jag till senare, för han är också en trolig kandidat.

1, Max vill inte rösta ut sin ulvkompis
2, Max vill inte rösta på en bybo för att se ulvig ut
3, Max försöker köpa tid och rådfråga sina ulvkompisar

Detta ska läggas till högen med små scumtells som jag tycker Max har spridit genom hela spelet.

Basenanji

Postd20modernist

KK said:
Lite udda med en Doktor som sitter på informationen är ju också något vi måste lägga in i beräkningarna Basse. Det kanske finns fler doktorer med info men mig veterligen så här det till Medresenärerna?
Det här är snyggt fångat KK, och exakt hur det här hänger ihop vill jag inte gå ut med riktigt än.

Basenanji

Postd20modernist
SIARNA!

Bra och konstruktivt inlägg Trasapa!

Jag vill också att Max Nybörjaren och BDG släpper på grejer och börjar snacka. Annars kan jag tänka mig en dubbelhängning av de bägge. Morr!

Men jag vill också att KK fortsätter att spekulera och diskutera. I mina ögon är du den som verkligen skulle kunna bli rekryterad til ulvsidan och därför är det läbbans om du sjunker tillbaka.

ÖHT måste vi börja dra igång snack och röstande! Listor över outningar och analyser av fluff. Delta!

Här kan vi nämligen också se vilka som låter bli att delta och därigenom avslöja sig.

Tillsvidare vill jag att vi röstar på Max/BDG för att få de att inse allvaret i att claima siare!

Trasapa

Swordsman
Max Raven sedan, där vill jag också ha svar.
Max Räven said:
I korthet - jag ser inte så starka grunder för rösterna på Recca och blir lite oroad av att folk vill gå med strömmen så lätt.

Röst: Trasapa
Motivation: Det är infektionsgrejen som spökar, plus att du varit så upphängd på Recca den här rundan. Det är svagt, men det känns som aningen mer än Recca. Dessutom är du Doktor, och har ingen siffra.
Den rösten kom 1 minut efter Max's röst på mig, 21:24 följt av Thodd 21:26. Ni lyckades nästan vända drevet från Recca mot mig. Ett vågat move som ulvar men Recca må ha varit betydelsefull.

Sen är din motivering här bland det sämre jag skådat.
"Infektionsgrejen som spökar", va? Jag hade varit upphängd på Recca den rundan? Jag försökte lyfta tanken att vi skulle kolla andra, jag uppmanade samtliga bybor att bygga cases mot andra spelare och jag t.o.m började yttra tvivel på Recca eftersom det inte blev någon motrörelse. Recca däremot hon spårade helt och hållet på mig mest hela tiden, men det är ingen scumtell då alltså?
Och dessutom är jag doktor utan siffra? Va i helv.. Då lär vi ju börja hänga alla doktorer utom Kofot?

Nej du Max Ulven, det där var otroligt dåligt motiverat. Du hade tidsfrist, ni ville verkligen vända drevet ifrån Recca och du var tvungen att snabbt hitta på några snabba motiv mot mig innan det var allt för sent.

Trasapa

Swordsman
Re: SIARNA!

K.K vore en bra kandidat helt klart för ulvarna, och som Basse säger en läskig sådan för oss bybor.

Jag blir lite förvånad att K.K finner mig som en infektions kandidat däremot. Skulle du ha gjort det konrad? Jag kan ju tycka att trasapan är lite för high profile i förra omgången och nästan lite för självklar.

Sen glömde jag såklart min röst

Röst: Max

Konrad Konvalj

Myrmidon

Basenanji said:
KK said:
Lite udda med en Doktor som sitter på informationen är ju också något vi måste lägga in i beräkningarna Basse. Det kanske finns fler doktorer med info men mig veterligen så här det till Medresenärerna?
Det här är snyggt fångat KK, och exakt hur det här hänger ihop vill jag inte gå ut med riktigt än.
Bra!

Trasapa

Swordsman

Konrad Konvalj said:
Basenanji said:
KK said:
Jag kan väl öppna upp lite lätt och säga att jag inte sitter inne med någon som helst sorts info.