Jag skaffade nyligen Dragon Warriors. Det var en mycket angenäm bekantskap. Emellertid så använder det en ganska ovanlig regelmekanik vad gäller skador. Alla vapenattacker gör nämligen fast skada. En annan lite udda feature är att man däremot har vad man kallar ett "armour by-pass roll", dvs att man slår ett slag för att se ifall en eventuell rustning skyddar eller ej. Det är en grej jag gillar som bra illustrerar att olika typer av vapen är olika bra mot rustningar och det oavsätt hur mycket skada de gör. Men som sagt så känns den fasta vapenskadan för mig lite underlig. Konstigheter som uppstår är att om man blir träffad av en fiende så vet man vad som kommer hända vid en till träff. ("Jag tog just 5 poäng i skada och har 4 kvar. Om samma kille träffar mig igen är jag stekt. Hans polare däremot gör bara 3 poäng per träff så han är ofarlig denna runda i alla fall.")
Så min fråga riktar sig till de som faktiskt spelat spelet; är den fasta vapenskadan ett problem eller är det bara nått jag får för mig? (Det vore i sådana fall inte första gången. Som exempel kan jag nämna när jag spelade D&D3 för första gången. Innan så var jag hundraprocentigt övertygad om att initiativreglerna skulle husreglas om till att slås om varje runda, istället för att bara slås en gång per strid. När jag väl prövade spelet så insåg jag att hade helt fel och att reglerna funkade mycket väl precis som de var.)
Så, om det är ett problem så kan man lösa det på flera olika sätt. Här kommer ett par.
1. Man omvandlar den fasta skadan till ett tärningsslag. Det jag dock inte riktigt gillar med det är att man inför ännu ett slag per runda i ett annars ganska snabbt och slimmat system.
2. Som 1 fast man tar bort rustningsslaget och istället säger att rustningar absorberar ett antal poäng per träff. Den varianten gillar jag inte heller. Den tillför inga extra tärningslag men då försvinner det jag tycker tillfördes av rustningsslaget. Då blir plötsligt ett vapens penetrationsförmåga hux-flux lika med dess skada och systemet blir BRP. Det är visserligen inte per automatik dåligt men det som gjorde att DW stod ut lite grand försvinner med en gång och att jag lika gärna kunde plocka fram nån dammig gammal RuneQuest eller DoD-låda. Ett annat resultat av detta vore även att varje enskild träff plötsligt gör mycket mindre skada och man får strider där man mer nöter ner sin motståndare.
3. Man kan baka in rustningen i ens defence-värde. För systemet använder redan ett AC-liknande värde som dock enbart baseras på skicklighet. Problemet jag har med det är att stridssystemet då känns som en d20-klon. Dessutom så skulle jag dra mig för att mecka alltför mycket med reglerna, vilket ett sådant ingrepp nog skulle vara.
4. En variant jag funderat på är att man kör precis enligt reglerna, förutom att man drar av eller lägger till 1 poäng till skadan beroende på ifall ens attackslag var udda eller jämt. Så ett vapen som enligt reglerna gör 4 poäng i skada istället skulle göra 3 poäng om attackslaget var jämt och 5 poäng om det var udda.
Så, vad tycks? Ska jag behålla systemet som det är? Ska jag använda någon av varianterna ovan? Finns det någon annan, bättre regelvariant jag inte tänkt på?
/Anders
Så min fråga riktar sig till de som faktiskt spelat spelet; är den fasta vapenskadan ett problem eller är det bara nått jag får för mig? (Det vore i sådana fall inte första gången. Som exempel kan jag nämna när jag spelade D&D3 för första gången. Innan så var jag hundraprocentigt övertygad om att initiativreglerna skulle husreglas om till att slås om varje runda, istället för att bara slås en gång per strid. När jag väl prövade spelet så insåg jag att hade helt fel och att reglerna funkade mycket väl precis som de var.)
Så, om det är ett problem så kan man lösa det på flera olika sätt. Här kommer ett par.
1. Man omvandlar den fasta skadan till ett tärningsslag. Det jag dock inte riktigt gillar med det är att man inför ännu ett slag per runda i ett annars ganska snabbt och slimmat system.
2. Som 1 fast man tar bort rustningsslaget och istället säger att rustningar absorberar ett antal poäng per träff. Den varianten gillar jag inte heller. Den tillför inga extra tärningslag men då försvinner det jag tycker tillfördes av rustningsslaget. Då blir plötsligt ett vapens penetrationsförmåga hux-flux lika med dess skada och systemet blir BRP. Det är visserligen inte per automatik dåligt men det som gjorde att DW stod ut lite grand försvinner med en gång och att jag lika gärna kunde plocka fram nån dammig gammal RuneQuest eller DoD-låda. Ett annat resultat av detta vore även att varje enskild träff plötsligt gör mycket mindre skada och man får strider där man mer nöter ner sin motståndare.
3. Man kan baka in rustningen i ens defence-värde. För systemet använder redan ett AC-liknande värde som dock enbart baseras på skicklighet. Problemet jag har med det är att stridssystemet då känns som en d20-klon. Dessutom så skulle jag dra mig för att mecka alltför mycket med reglerna, vilket ett sådant ingrepp nog skulle vara.
4. En variant jag funderat på är att man kör precis enligt reglerna, förutom att man drar av eller lägger till 1 poäng till skadan beroende på ifall ens attackslag var udda eller jämt. Så ett vapen som enligt reglerna gör 4 poäng i skada istället skulle göra 3 poäng om attackslaget var jämt och 5 poäng om det var udda.
Så, vad tycks? Ska jag behålla systemet som det är? Ska jag använda någon av varianterna ovan? Finns det någon annan, bättre regelvariant jag inte tänkt på?
/Anders