Ta det inte för allvarligt!
Om det nu var en gliring.....
Lite ironisk var jag, men det tar vi med glatt humör.....*skratt*
"Satisferar", är det ett svenskt ord?
Jovars.......sådana ord kallas för låneord och är ganska vanliga faktiskt. I det här fallet från franskan, satisfaitre, i sin tur från latinet. Men en engelsman/svensk exempelvis skulle inte fråga sig om satisfies/satisferar eller är engelska/svenska eller inte, han skulle använda det fastän det är ett franskt låneord. Men är man svensk och inte van vid formellt språk, så kanske det känns ovant. Man hör detta ord ganska ofta inom matematik i Sverige exemplvis.
Och jag anser att om en produkt inte säljer tillräckligt, så kan man använda ompositionering av varumärket för att höja köpbenägenheten hos konsumenterna, så som skedde med Drakar och Demoner v5.
Way to go! Det har du helt klart rätt i! Det kallas för att vilja driva sitt företag med vinst. Fast man måste ompositionera varumärket med lite care[ inte ett låneord, utan svengelska]. Men då vill man inte tappa framtida cashflöden genom att förstöra varumärket, man kan ändra på det gradvis. Framförallt vill man inte riskera det nominella kapitalet( obestämbart kapital som inte ligger i materiella värden utan snarare i exempelvis rykte, varumärkets image om den är positiv, kostbar och jobbig att bygga upp). Det man hade kunnat göra med Target games var att annexera Chronopia till Ereb Altor. Och mycket riktigt nog så kom man på den lösningen några år senare. Notera att Target games riskerade inte hela sitt varumärke, utan bara den delen som hörde till världen Altor så man var ganska klok ändå.
Targets ompositionering av Drakar till att innefatta Chronopia ingick även i en större strategi att bli konkurrenter till GW, med Chronopia och Warzone. MC och Drakar och Demoner var drivhusen för de två koncepten, och det visade sig också att det fungerade. Eftersom man sålde mer. Vad mer begär du?
Det var ju en jättebra plan! Jag begär inte mycket mer! Men vad som däremot var misstaget var att i 5 år släppa Ereb Altor. Två år ok, för att undvika att man har en substituerande produkt inom dom egna produktlinjerna som minska positiva chashflöden iom att produkternas försäljning korrelerar negativt med varandra och det inte är två oberoende investeringsbeslut.
Alla produkter har livscykler, och om regelboken för DoD6 har en livslängd på ett par år, som dessutom kanske är bra år (det första året har vad jag vet varit över all förväntan), så är det ungefär vad man kan förvänta sig om man inte laddar om produkten med mer värde
Men hallå, det är ju självklart! Jag håller med fullständigt! Men det är i varumärkena som pengarna ligger, inte i den enskilda produkten hos drakar och demoner. Genom att felaktigt fokusera på cashflöden från enskilda produkter utan att betrakta reverserad diskontering av investerat kapital i varumärkets nominella kapital och betrakta investeringsbeslutens cashflöden som okorrelerande över rollspelsmarknaden, som att tex bortse från availability of substitute product för att ta skolexemplet så har man klantat sig. Man behöver inte ha gått på handelshögskolan för att förstå om att du går in på ett annat företags nich med en snarlik produkt i EN eller flera bemärkelser så delar ni på samma kaka, alltså mindre pengar till alla än om ni hade haft varsin lika stor kaka. En produkt och ett varumärke, och i ett rollspel så består detta bland annat av världen och reglerna( den faktiska produkten) behöver uppnå en synergieffekt bland alla olika dimensioner i produkten och varumärket och dessutom vara bra för att optimalt generera pengar.
.....så är det ungefär vad man kan förvänta sig om man inte laddar om produkten med mer värde.
Det du pratar om är en aspekt av produktvård. Det är helt självklart! Men jag takar om dom andra aspekterna av produktvår och varumärkesvård, som är en ganska komplex historia. Target games gjorde misstaget att släppa Altors Baksida tre år för sent, för då hade man vårdat det altoriska varumärket som under dom åren hade varit dött kapital. Riotminds däremot riskerar helt klart att göra dubbelfelet att förlora både varumärkes aspekterna i deb rella produkten( Världen och reglerna), iom att man har ändrat både världen och reglerna. Jag ser inte hur riotminds ska kunna rädda sig med annat än att det kommer ut med ett helt fantastiskt DoD6 Expert och börjar ta upp Ereb Altor om ett par år, när Ereb inte längre hotar Trudvang som substituerande produkt.
Men jag tror inte grabbarna på Riotminds tänker så långt eller också är dom förhindrade av någon omständighet( dom aknske inte har rättigheterna till Altor, dom har ju i varje fall inte rättigheterna till den deln som hör till chronopia). I stället sitter dom på en massa dött kapital i varumärket Altor(? Inte säkert, dom kanske inte har Altor), som går ner i värde allt eftersom det inte används.
PS Ett varumärke är bra mycket mer än något som görs på en reklambyrå. Men det visste du förstås redan, iom att det är en självklarhet antar jag. DS
PPS Om Riotminds inte har rättighterna till Ereb Altor så skulle det förklara en hel del. Då borde dom använda en del av sitt kapital och snarast införskaffa det. Ereb Altor är ändå nästan värdelöst för den som inte har drakar och demoner. Man vill ju uppnå en synergieffekt vid en nylansering. DDS