Nekromanti Drakar & Demoner '91

Re: Vem har pratat om vinster?

Men det är ingen som betvivlar att det är försäljningsiffror som gäller. Men det gäller att sälja mycket över flera år! Och det gäller att vårdat sitt varumärke när man väl har slitit som en gris för att bygga upp det under tio år.

Det är en jefla skillnad på ekonomisk rappakalja och fakta;

GW skulle ruineras om man kom genomförde idén att göra ett nytt 40K och nytt Warhammer fantasy(Old world) som utspelade sig i helt nya världar med nya raser. Det skulle vara dary, men inte smart att inte försöka tjäna pengar på dom kanske 20 år som har investerat i the old world och 40K världen.

Det nominella kapitalet som investerats i Altor/chronopia är helt klart något som borde räddas om man kan. Kanske vore det bästa en merger med Paradox Entertainment för att få tag på chronopia rättigheterna i varje fall. Kanske kan man köpa dom. Det gäller att minnas att Altor och Chronopia är samma värld, så det är båda som ska räddas.

PS

Vi uppskattar alla att ni lägger ner ett stort jobb på DoD på Riotminds. Men det är bara det att det ni gör är jäkligt knepigt och lite riskfyllt. Ni sitter på en poteentiell guldmina, och det vore väldigt kul om ni lärde er använda den.

DS

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror helt enkelt...

...att det inte finns intresse hos någon att arbeta med Ereb Altor, eftersom den produkten har åldrats väldigt dåligt, och där värdet i varumärket är tveksam. Det är ju "Drakar och Demoner" som betyder något som varumärke, inte "Ereb Altor". Jag tror inte vi nånsin kommer att få se en återgång till Ereb Altor, i alla fall inte av Riotminds. Själv skulle jag inte ta i det med tång. Om det skulle göras skulle världen behöva uppdateras så mycket att den inte stod att känna igen... vare sig som varumärke eller spelvärld. Men jag kan ha fel. Det har ju gjorts försök att ta tag i och återuppliva Ereb som värld på fan-bas, vilket än så länge inte har lyckats, på grund av att det råder så stor splittring om vad varumärket "Ereb Altor" egentligen stod för. Man kan ju fundera på varför Anders Blixt inte skapat ett Ereb Altor-substitut istället för Gondica, OM nu Ereb Altor har ett så enormt värde som du anser att det har? Eller varför Rävsvans envisas med Västmark? Eller varför NeoGames skapade Mundana, istället för att kopiera Ereb? Svaret är nog enklare än vad man kan tro: de vill göra nått själva. För att det är kul. Och det är oftast det bästa sättet att ladda varumärken på. /M (PS, ingen fara, jag tar det inte för allvarligt, tror jag. Men samtidigt är det svårt att bena ut dina inlägg, för att de är så kryddade med fikonspråk som till och med jag har svårt att hänga med i, som jobbar med reklam dag ut och dag in. DS).

Hmm......

Ja, det är möjligt att du har rätt i det. Men Ereb Altor -Chronopia( Dvs Ereb Altor med Chronopia i) är väl bara utdaterat med 2 år, Altors Baksida kom väl ut år 2000. Men du kan ju helt klart ha rätt i att det kanske inte är intressant! Det vet du bättre än mig eftersom du har jobbat med rollspel mycket mer. Men Ereb Altor-Chronopia till DoD6 Expert tror jag skulle kunna vara en framagångsrik combo att supplementera produktlinjen med.

PS Jag tror varumärket DoD förknippas dels med världen, dels med reglerna, och nu har man släppt taget om båda. Det hoppas jag framgick av mina tidigare inlägg. DS

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror...

...att "Drakar och Demoner" främst förknippas med "rollspel", och att det är där det eventuella värdet i varumärket ligger. Inte i världen, inte i reglerna, men i själva kopplingen "Drakar och Demoner" och "rollspel". Lite som "D&D" och "rollspel" i USA, tror jag att någon sa i den senaste d20-debatten. :) /M.

Re: Jag tror...

Lite rätt har du nog alltid. Men även världen och reglerna hör nog till saken iom att den faktiska produkten är alltid en del av varumärket. Dungeons & Dragons förknippas nog med heroisk fantasy-regler och Faerûn eller åtminstone Forgotten Realms nu för tiden. Jag tror bestämt att det förknippades med heroisk fantasy även förut. Svaren på dom frågor vi ställer är inte absoluta utan snarare ganska komplexa och sammansatta.

RiotMinds

Veteran

Inte för att på något sätt undervärdera dina kunskaper, men Theo är faktiskt VD för Paradox Entertainment och har byggt två framgångsrika bolag dessförinnan. RiotMinds är ett bolag som han och framförallt Magnus Malmberg..(i ett tidigare skede även Dan Slottner) byggt upp som ett hobbybolag för att främja rollspelandet.

Tillsammans har de som jobbar med RiotMinds ganska stor erfarenhet av att bygga både bolag och varumärken, och att säga att vi ska lära oss att använda den är en skymf mot all den tid, möda och pengar som är nedlagt i projektet Drakar och Demoner 6. Att du sedan har synpunkter på regler, världar eller olika versioner är helt ok, och något som vi alltid vill främja eftersom det i sin tur utvecklar rollspelen.

När RiotMinds utvecklade DOD6 var det det första ROLLSPEL som vi utvecklade och kanske kan man ha synpunkter på den erfarenheten..men vi skulle ändå vilja säga att vi ständigt i vår närvaro har haft enormt duktiga frilansare, speltestare och bidragsgivare som hjälp oss på vägen..Magnus Seter är en av dom!

RiotMinds har rättigheterna till Chronopia - rollspelet men har inga planer på att använda dom i dagsläget. Det är ganska uppenbart att varumärket Drakar och Demoner hade DÖTT om inte någon plockat upp det och ompaketerat hela konceptet.

nog om detta
RiotMinds

Eksem

Champion
Re: I concur.

Ditt resonemang förutsätter att DoD -91 skulle vara mer unikt än DoD6, när det kommer till regelsystem. Det är jag inte säker på att det är.

Men jag förstår inte riktigt vad du anser att Riotminds borde gjort? Fortsätta hålla på Ereb Altor? Inte ändra reglerna så mycket på en gång? Då hade det ju inte funnits nån mening med att göra ett nytt spel överhuvudtaget...

Inte för att på något sätt undervärdera dina kunskaper, men Theo är faktiskt VD för Paradox Entertainment och har byggt två framgångsrika bolag dessförinnan.

So? Det visste ju jag redan!

RiotMinds är ett bolag som han och framförallt Magnus Malmberg..(i ett tidigare skede även Dan Slottner) byggt upp som ett hobbybolag för att främja rollspelandet.

Jo, det vet vi. Vi är ganska glada för det också, för annars hade nog DoD dött.

RiotMinds har rättigheterna till Chronopia - rollspelet men har inga planer på att använda dom i dagsläget.

Har ni rättighterna till Chronopia så borde ni även ha rättigheterna till Ereb Altor eftersom den ena ligger på den andra geografiskt.

"Det är ganska uppenbart att varumärket Drakar och Demoner hade DÖTT om inte någon plockat upp det och ompaketerat hela konceptet."

Det var så länge chronopia höll, och så länge en ny lansering på en ny värld var femte år kommer att funka i framtiden också. När försäljningsifforna på Trudvang börjar vika, tänker ni vårda varumärket eller tänker ni bara dumpa Trudvang. På er så låter det som ni kommer att dumpa det.( Samma misstag om och om igen........behåll världen och förbättra rollspelet med en ny upplaga i stället!( Om det är nu det marknaden vill ha!)) Ni håller inte på och gör datorspel hos Paradox som man kan bara släppa och dumpa efter ett par år, rollspel är en annorlunda sak är min tes, världen är en del av varumärket, reglerna å andra sidan kan ändras för dom är inte det i lika stor mån.

Så ni menar att Games Workshop borde dumpa världen dom använder vart femte år och raserna i den. Det vor helt sjukt skadligt för deras marknadsdominans i figurslagspel kan jag säga, jag hoppas att ni också håller med om någonting så självklart.

There you go! Resonera själva! Gör inte samma misstag som i mitt skräckexempel!

Jag märker att jag talar mig hes. Får jag bara fråga, varför äger ni rättigheter som ni inte kommer att använda? Det låter helt bisarrt!

Eksem

Champion

En guldmina? Låter ganska farligt, tycker jag. Svengelskan du slängt dig med i denna tråd uppnår tillräckliga nivåer för hela svenska folket ett år framåt.

Hasse

Hero

"Får jag bara fråga, varför äger ni rättigheter som ni inte kommer att använda? Det låter helt bisarrt!"

Tja nu är jag inte Riotminds men genom att äga dem så är det ingen risk att någon annan köper rättigheterna och börjar konkurera med med dem om en redan mager kaka.

"Har ni rättighterna till Chronopia så borde ni även ha rättigheterna till Ereb Altor eftersom den ena ligger på den andra geografiskt."

Varför det? det är ju trots allt två olika produkter/världar. Med tanke på svårigheter att göra nytryck av gamla äventyr pga copyrightlagarna så är det ganska troligt att det för Ereb Altor materialet är samma problem där.

Varför det? det är ju trots allt två olika produkter/världar. Med tanke på svårigheter att göra nytryck av gamla äventyr pga copyrightlagarna så är det ganska troligt att det för Ereb Altor materialet är samma problem där.

Ok, jag förklarar en gång till: Chronopia är ju en stad i Altor, som du vet om du har läst altors baksida. Därför så borde rättigheterna ha ett visst samspel, eller åtminstone ha haft det förut.

userfriendly

Warrior
Rätt off topic

»Tja nu är jag inte Riotminds men genom att äga dem så är
det ingen risk att någon annan köper rättigheterna och börjar
konkurera med med dem om en redan mager kaka.«

Om Riotminds inte har några som helst planer på att utveckla
eller sälja vidare Chronopia, måste jag nog bojkotta dem – av
ren princip. Att äga rättigheter & information, bara för ägand-
ets skull, utan att utnyttja dem, är förkastligt.

Hasse

Hero

"Ok, jag förklarar en gång till: Chronopia är ju en stad i Altor, som du vet om du har läst altors baksida. Därför så borde rättigheterna ha ett visst samspel, eller åtminstone ha haft det förut."

Jo det vet jag men bara för det behöver inte rättigheterna för Chronopia innefatta rättigheterna för Ereb. Det beror helt på hur man hanterade rättighetsfrågan när man konstruerade Ereb. Vad jag även försökte säg vara att bara för att Ereb och Chronopia ligger på samma fiktiva planet så innebär inte detta att rättigheterna för det ena automatiskt gäller för det andra då det ursprungligen faktiskt var två skilda produkter.

Jo det vet jag men bara för det behöver inte rättigheterna för Chronopia innefatta rättigheterna för Ereb. Det beror helt på hur man hanterade rättighetsfrågan när man konstruerade Ereb. Vad jag även försökte säg vara att bara för att Ereb och Chronopia ligger på samma fiktiva planet så innebär inte detta att rättigheterna för det ena automatiskt gäller för det andra då det ursprungligen faktiskt var två skilda produkter.

Jo, och visste jag om innan du talade om den något uppenbara saken(två gånger, dessutom!).

Hasse

Hero
Re: Rätt off topic

"Om Riotminds inte har några som helst planer på att utveckla
eller sälja vidare Chronopia, måste jag nog bojkotta dem – av
ren princip. Att äga rättigheter & information, bara för ägand-
ets skull, utan att utnyttja dem, är förkastligt."

Vill bara poängtera att mitt inlägg är ren spekulation, verkligheten kan vara helt annorlunda. Vad Riotminds har för planer för Chronopia har jag ingen som helst aning om, det vet bara Riotminds.

Åter till spekulationerna./images/icons/wink.gif
Det kan mycket väl vara så att RM från början tänkte utveckla Chronopia och faktiskt började göra så men slutresultatet blev Trudvang istället.

Att börja bojkotta ett företag produkter bara för att de har rättigheter på som de inte utnyttjar tycker jag inte är något bra. Med tanke på all skit som Chronopia fått så borde folk vara glada över att de inte använder de igen speciallt med tanke på att att de allra flesta verkar anse att är det något som just har urholkat DoD som varumärke så är det Chronopia. Så att ha rättigheterna till Chronopia kan ur en synvinkel ses som vård av varumärket i och med att man ser till att det som en skadade det en gång inte kan skada det mer. Att bojkotta ett företag för att det inte vill skjuta sig i foten tycker i alla fall jag är en konstig princip.

Hasse

Hero

"Jo, och visste jag om innan du talade om den något uppenbara saken(två gånger, dessutom!)."

hehe, tja svaret i ditt förra inlägg uppfattade jag som så att du inte förstått vad jag försökte säga, därav mitt andra svar.

Eksem

Champion

Det kan inte vara så att de var tvungna att köpa alla DoD-relaterade varumärken i ett paket, även om de bara var ute efter ett?

userfriendly

Warrior

»Vad Riotminds har för planer för Chronopia har jag ingen
som helst aning om, det vet bara Riotminds«

Ingen fara, inlägget var inte riktat direkt till dig.

»Att börja bojkotta ett företag produkter bara för att de har
rättigheter på som de inte utnyttjar tycker jag inte är något bra.«

Jag är mot äganderätt till information (och därmed tankar), att
dessutom äga något man inte använder, men som andra vill
använda (kanske inte är så i fallet Chronopia?) är därför, enligt
mig, något hemskt.

Hasse

Hero
helt off topic

"Jag är mot äganderätt till information (och därmed tankar), att
dessutom äga något man inte använder, men som andra vill
använda (kanske inte är så i fallet Chronopia?) är därför, enligt
mig, något hemskt."

Jag hålla med om att ägandet av tankar är något förkastligt men ägande av information har funnits sedan copyrighten "uppfanns" vilken jag i grunden anser vara något av godo. Tvärtom ur en aspekt är det idag än viktigare att man kan äga information i och med de ökade möjligheterna att själv publicera det man gjort/skrivit. Så i Sverige med få och stora mediaföretag/förlag så är det viktigt med äganderätten för att hindra de stora elefanterna från att ta över fullständigt.

userfriendly

Warrior
Re: helt off topic

»Så i Sverige med få och stora mediaföretag/förlag så är det
viktigt med äganderätten för att hindra de stora elefanterna
från att ta över fullständigt.«

Det kan gå åt båda hållen. Men jag är dessutom för en friare
marknad, som skulle leda till fler företag (det skulle iaf vara
lättare att starta ett). Men som det ser ut idag äger mega-
företagen mängder av information, som inte används.

I dagens samhälle måste vi ha en viss Copyright, det kan jag
hålla med om. Men att företag äger rättigheterna till texter,
vars författare dött för väldigt många år sedan, är sjukt ...