Re: Ta det inte för allvarligt!
Jag orkar inte läsa resten av inläggen innan jag svarar, så jag reserverar mig för att nedanstående inlägg kanske hade föranlett mig att skriva detta annorlunda.
Till att börja med; du markerar kraftigt din egen utbildningsbakgrund för att stärka din retoriska ethos, så låt mig då i samma anda kontra med att jag själv är snart doktor i företagsekonomi med marknadsstrategi som specialitet. Efter att därmed ha etablerat mig själv måste jag säga att jag tror att du i din iver att slänga dig med alla de begrepp du nyligen lärt dig (och som jag i och för sig inte kan säga du gör fel i, tvärtom verkar du ha kontroll över begreppsfloran) missar en del av poängen genom att du tappar distansen till ditt resonemang. Varumärket Drakar och Demoner har rimligen bara ett värde för dem som känner till det och har vissa positiva associationer till det, alltså inte helt nya rollspelare. Ok? Det du sedan hävdar är att Riotminds misshushåller med varumärket som resurs, genom att lansera helt nya regler än tidigare och dessutom i en helt ny värld. Må så vara om man trodde att den gamla världen och regelsystemet innehöll stort värde, vilket jag betvivlar att det gör idag.
Men det som är viktigt är nog att tidigare Drakar och Demoner var väldigt olika sinsemellan regelsmässigt redan då och att världen såg väldigt olika ut också. I början: ingen beskriven värld alls, sedan Ereb Altor som vi konstaterat var ett lapptäcke av olika orimligheter och sedan Chronopia, som visserligen tillkrystat fanns på samma planet som Ereb, men som stämningsmässigt var så annorlunda att det får kallas en helt ny värld.
Jag tror egentligen att den avgörande punkten, bortom alla marknadsföringstermer, är att du tillsammans med en del andra inte gillar Riotminds förändringar (liksom jag tyckte att Target spårade ur när de lanserade DoD4 och ännu värre 5) och därmed tycker att man från Riotminds sida försöker inte bara ompositionera utan också repositionera varumärket DoD fel, men detta är i grunden en högst subjektiv fråga. Subjektivitet och tolkning brukar tyvärr inte stå högt i kurs i marknadsföringsutbildningarna i Sverige.
Ditt resonemang om substitut är i och för sig teoretiskt riktigt, förutom på en punkt. Att Riotminds nu konkurrerar inom samma marknadskaka som D&D är riktigt, och den kakan är internationellt OTROLIGT mycket större än kakan som svenska DoD knaprade marknadsandelar på. Få procent av en jättekaka kan bli mer än flera procent på en större kaka, enligt simpel konditorsmatematik.
Och i den marknadskampen är inte DoD6-reglerna, utan Riotminds filosofi, om jag förstått den rätt, är att tona ner betydelsen av regler och lägga krutet på världen Trudvang, som är unik, och som utgör deras skötebarn.
Marknadsföringsmässigt tycker jag helt klart att Riotminds gör mer rätt än fel.
/Smaug