Ymir
Liten kantbaron
Säkerligen är jag förblindad av att ha spelat kampanjer i Eon nästa oavbrutet i åratal, och det faktum att jag tycker DoD6 är outhärdligt töntigt, men jag tycker Mundana är en mycket, mycket bättre värld än Trudvang. Den är mer varierande, och mycket mer utvecklad, och mer 'stämningsneutral' - det känns lite som att nästan allt man kan göra i DoD6 går att göra i Mundana med. Vill man ha en spelvärld med mycket karaktär är det kanske en svaghet: Mundana är en bred värld, helt enkelt, och vill du ha klara teman får du begränsa dig till en enskild av dess kultursfärer. Men att världen är så genomarbetat ger den vissa tydliga fördelar gentemot Trudvang: vill du spela på en mycket jordnära nivå eller involvera storkrig, internationella relationer, spionage, stadsintriger, hovkomplotter, handel, sjöresor och sådant, då är Eon otvivelaktigt rätt val. Personligen anser jag också att världen är mer lämpad för verkligen epik, eftersom den hänger ihop på ett sätt som gör att man som SL kan sitta och njuta av hur en enskild fallande kloss påverkar hela korthuset. Det är mer av en riktig 'värld', ett dockskåp, där det fortfarande finns några lapptäckestendenser och töntigheter, förvisso, men på det hela taget står kulturerna, folkslagen, etc i en trovärdig relation till varandra. Men vill man spela traditionella uppdragsbaserade äventyr tror jag inte Mundana har några anmärkningsvärda fördelar gentemot Trudvang, dock.
Men sedan har Eon förstås ett utmärkt forum (tihi), massor av engagerade och duktiga författare, och en alldeles särskild humor som på många sätt definierar Eon för mig. Den är inget framträdande, men man upptäcker den efter ett tag åtminstone i de bättre modulerna.
Trudvang, i jämförelse, har mest en massa sunkiga pseudofornnordiska namn, och man får intrycket av att någon har varit framme och klottrat med hammare och mejsel på varenda sten i hela spelvärlden, typ.
...och regelsystemen ska vi inte ens prata om. Eon III:s är det bästa som hänt sedan öh...Eon II eller så. DoD6:s är inget jag skulle ta i med tång.
- Ymir, med fluffiga argument
Men sedan har Eon förstås ett utmärkt forum (tihi), massor av engagerade och duktiga författare, och en alldeles särskild humor som på många sätt definierar Eon för mig. Den är inget framträdande, men man upptäcker den efter ett tag åtminstone i de bättre modulerna.
Trudvang, i jämförelse, har mest en massa sunkiga pseudofornnordiska namn, och man får intrycket av att någon har varit framme och klottrat med hammare och mejsel på varenda sten i hela spelvärlden, typ.
...och regelsystemen ska vi inte ens prata om. Eon III:s är det bästa som hänt sedan öh...Eon II eller så. DoD6:s är inget jag skulle ta i med tång.
- Ymir, med fluffiga argument