Nekromanti Drakar & Demoner ELLER Eon?

Ymir

Liten kantbaron
Säkerligen är jag förblindad av att ha spelat kampanjer i Eon nästa oavbrutet i åratal, och det faktum att jag tycker DoD6 är outhärdligt töntigt, men jag tycker Mundana är en mycket, mycket bättre värld än Trudvang. Den är mer varierande, och mycket mer utvecklad, och mer 'stämningsneutral' - det känns lite som att nästan allt man kan göra i DoD6 går att göra i Mundana med. Vill man ha en spelvärld med mycket karaktär är det kanske en svaghet: Mundana är en bred värld, helt enkelt, och vill du ha klara teman får du begränsa dig till en enskild av dess kultursfärer. Men att världen är så genomarbetat ger den vissa tydliga fördelar gentemot Trudvang: vill du spela på en mycket jordnära nivå eller involvera storkrig, internationella relationer, spionage, stadsintriger, hovkomplotter, handel, sjöresor och sådant, då är Eon otvivelaktigt rätt val. Personligen anser jag också att världen är mer lämpad för verkligen epik, eftersom den hänger ihop på ett sätt som gör att man som SL kan sitta och njuta av hur en enskild fallande kloss påverkar hela korthuset. Det är mer av en riktig 'värld', ett dockskåp, där det fortfarande finns några lapptäckestendenser och töntigheter, förvisso, men på det hela taget står kulturerna, folkslagen, etc i en trovärdig relation till varandra. Men vill man spela traditionella uppdragsbaserade äventyr tror jag inte Mundana har några anmärkningsvärda fördelar gentemot Trudvang, dock.

Men sedan har Eon förstås ett utmärkt forum (tihi), massor av engagerade och duktiga författare, och en alldeles särskild humor som på många sätt definierar Eon för mig. Den är inget framträdande, men man upptäcker den efter ett tag åtminstone i de bättre modulerna.

Trudvang, i jämförelse, har mest en massa sunkiga pseudofornnordiska namn, och man får intrycket av att någon har varit framme och klottrat med hammare och mejsel på varenda sten i hela spelvärlden, typ. :gremsmirk:

...och regelsystemen ska vi inte ens prata om. Eon III:s är det bästa som hänt sedan öh...Eon II eller så. DoD6:s är inget jag skulle ta i med tång.

- Ymir, med fluffiga argument

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mer opartiskt än så här blir det inte

Den här diskussionen dyker upp lite då och då på forumet. Men det tycker jag bara är kul. Istället för att ge dig en lång utläggning om vilket spel som är bäst så tänker jag visa några bilder från de olika spelen. Bilderna säger mycket om vilken känsla som förmedlas i respektive spel, så kan du bilda dig en uppfattning utifrån dem.

Vi börjar med några bilder från Eon

Och så några från DoD6:

Sådär. Bilda din egen uppfattning om vad du vill spela. En bild säger mer än tusen ord. Och mycket mer än några insnöade forumiter som inte har varit beredda att byta favoritspel på många år.

- Vulf

Eksem

Champion
Definiera töntigt. Om du vill komma med bra råd, vill säga. Jag tycker t.ex. att Babylon 5, lajv och Kent-fans är rätt så löjligt, men det säger inte så mycket om jag inte också förklarar vad jag menar med det. Och de som gillar Babylon 5, lajv och Kent tycker säkert en massa saker jag tycker är ball är rätt så töntigt. Eh, nu upprepar jag mig.

G

Guest

Guest
Inget av alternativen....

... om man får uttala sig.

Varför? Jo, därför att båda spelan har brister, inga små brister som jag kan ha överseende med. Vi börjar med Eon:

' För mycket regler, inte för att dom alltid är dåligt, dom passar världen, men ibland blir det för mycket. På tok för slött när samma resultat går att få fram med ETT trärningslslag istället för 4 eller 5.

' För mycket återkommande saker i modulerna. Alltså så känns många moduler som repriser. Krigarboken, riddarboken, krigsherren... Bla, bla, bla... Visst finns det lite som är intressant här och där, men det hjälper inte.

* Tvång till att köpa moduler. Nu vet jag inte hur det ligger till med Eon III, men äldre utgåvor var inte kompletta, inte alls. Hänvisningar hit och dit till moduler och sen när inte ens hänvisningarna stämmer utan man blev istället hänvisad till yttligare en annan modul var droppen för mig, det var det som fick MIG att lägga ner Eon! Synd.... Eon var ett rollspel som jag faktiskt såg fram emot...

* Mundana. Kan förklaras med ett ord, dussinfantsy. Finns en uppsjö med liknande världar, inget nytt, inget spännande... En fördel dock är att världen innehålle MYCKET. Den är stor och kommer troligtvis bli välbeskriven om neogames fortsätter att spotta ur sig Eonmoduler... För dom som gillar det är det ett plus i kanten.

' Aptråkiga äventyr. jag brukar inte köpa äventyr iofs, men jag har läst igenom samtliga som släppts till Eon.... ZzzzzZZzzz!!!

Lite om DoD 6

' Reglerna, alltså ibland undrar jag vilket knark dom tog när dom skrev DoD Expert 6. Men mer omständigt beskrivna regler får man leta efter. dessutom är reglerna fyllda med luckor och konstigheter. Klassikern är att man bara blir dålig av att göra en äldre rollsperson, finns INGA fördelar. Man får inte ens fler FP, utan mindre... Och eftersom framgångstabellen bygger på slump så är det inget argument för varför man skulle vilja vara äldre...

* Obalans, Det finns TVå yrkesgrupper man kan vara i DoD 6. Dom är Krigare av något slag eller Trollkarl, resten är så sugiga så dom är nästa ospelbara. En krigare från början har säkert 15-18 i svärd, en magiker har säkert 20-30 i sina spells, medans en köpman har typ 6 i köpslå, en tjuv har 5 i stjäla föremål och en hantverkare har kanske 7 i sitt hantverk... Välbalanserat, javisst!, BINGO!

* Trudvang är en bra värld med mycket spännande och stämmningsfyllda insla,.men jag tycker personligen att dom har gått ifrån det mer och mer... Jag ville ha mer Vildhjärta, mindre fantasyvikingar, mer saga, mindre 900-tal som det känns ibland...

' Moduler har jag inte mycket att tillägga om, dels har det inte kommit så mycket och av dom som finns är det bara Jorges jag har i min ägo, men den måste jag säga att dom lyckats med väldigt bra... Den är väldigt stämmningsgivande och lyfter DoD till ett annars rätt så kasst rollspel...

Som jag skrev tidigare så tycker jag inte att något av alternativen är bra... Ska det vara intressant fantasy så är mitt alternativ Khelataar, Gemini eller västmark. De två första alternativen är kanske svåra att få tag på.... Men Khelataar sparka rumpa! :)

Ymir

Liten kantbaron
'Töntigt' som i smaklöst och mindre kompetent utförda lån från fornnordisk kultur, mytologi, språk med mera. Jag tycker helt enkelt att Riotminds använder en rippningsmetodik som förlöjligar hela konceptet. I själva verket är det lika mycket lapptäcke som allt annat, med 'fornnordiska' alver och troll i samma värld som grekiska minotaurer och anglokeltiska pixies från romantiken, bara att allting fått pseudoisländska namn som verkar lånade från någon standup-parodi på 'Korpen flyger'. Deras så ofta hyllade 'stämning' visar sig också gång på gång vara synnerligen klumpigt förmedlad. Sug tex på det tafatta försök till gammeldags mustigt språkbruk som togs upp i den här tråden. Den 'fornnordiska stämningen' i DoD6 känns för mig alltjämt mest som en misslyckad fernissa med en överdos John Bauer-estetik.
...men nu var det inte min avsikt att låta tråden sväva iväg i Dod6-bashing. Jag försökte bara förklara varför jag personligen tycker om Eon mer.

- Ymir, garderar sig

Vitulv

Re: Inget av alternativen....

Klassikern är att man bara blir dålig av att göra en äldre rollsperson, finns INGA fördelar. Man får inte ens fler FP, utan mindre... Och eftersom framgångstabellen bygger på slump så är det inget argument för varför man skulle vilja vara äldre...
Öh, va? Vad snackar du om för spel? Sidorna 21 och 32 i grundregelboken beskriver exakt hur mycket mer FP man får för att skapa en äldre, mer erfaren rollperson.

Framgångstabell har jag inte ens hittat något som heter (fast det kan ju iofs vara jag som är blind).

- Vulf

King Kromm

Hero

Kheletaar har jag aldrig tittat på, men vad är det som tiltalar i gemeni egentligen? Vad som skrämmer mig där är nog att den är så himla mörk och känns inte dirakt som renrasig fantasy... Känns mer... Som en mörk medeltid med övernaturliga inslag.. Men endå inte direkt jordnära. Om jag skulle spela Gemini tror jag nog att det hela hade utvecklats åt skräck hållet. Där tror jag spelet kanske kan ha något att hämta. Men annars... Nej tack!

Vitulv

Suck

Ymir, kan vi inte koncentrera oss på vad som är bra i respektive spel istället? Ditt bashande börjar bli (har varit rätt länge) jävligt tröttsamt. Vi vet att du är lite finare än oss och att du förstår dig på historia och språk på en nivå som är högre än vad vi andra kan hoppas uppnå.

Vi andra, som inte når din insiktsfulla nivå, känner oss ibland lite förolämpade när du spyr galla och hånskrattar åt just det som vi tycker är bra med spelet. Det är lite som att säga; "visst, gilla det ni bara, men det är bara för att ni inte fattar lika mycket som jag - undermänniskor". Så tar jag det i varje fall, och därför känner jag mig rätt förolämpad varje gång du gör så här. Särskilt eftersom jag själv också är intresserad av både språk och historia (i synnerhet fornnordisk).

- Vulf

DODswe4

Hero

Gemeni är värd att införskaffas bara för dom snygga bilder som finns i denna, föresten så är det helt okej att spela vanligt grott röj i :gremtongue:

Vitulv

Jag tycker också att Gemini verkar rätt ballt. Jag är lite arg på mig själv för att jag inte köpte det när det fanns på den lokala bokhandeln i Åkersberga. Det är det enda rollspel man någonsin kunnat köpa där (antar att det smet in i sortimentet eftersom det såg ut som en bok). Men när det kom var jag inne i en period när jag inte spelade rollspel över huvud taget. Så jag brydde mig inte om att köpa det, och nu finns det inte längre.

*grååååt*

- Vulf

King Kromm

Hero

Gemeni är värd att införskaffas bara för dom snygga bilder som finns i denna, föresten så är det helt okej att spela vanligt grott röj i
Visst kan man köra grottröj där. Jag tror inte du med handen på hjärtat kan hitta ett spel där det inte går. Skulle möjligen vara NeoViking eftersom vem som helst när som helst bestämmer sig för att bli spelledare och spoilera den tidigare spelledarens så briljanta planer...

Och bilderna. Visst. Det finns dom som är okej.Och regelboken som sådan är också okej. Inte mer, inte mindre. Men att lägga ner flera hundra kronor på ett spel för att grottröja gör inte jag. Aldrig. Att jag äger Gemini är för att jag fick köpa det för 1t100+50 kronor eller nått liknande på Gothcon för några år sedan.

DODswe4

Hero

aha, du gjorde precis tvärt emot mig. Jag köpte det för 45kr det gick fort, plötsligt stod jag utanför ich hade ett nytt rollspel, billigt. Visst det är itne superb men det är skönt ändå.

DODswe4

Hero

Jo visst, det var mest ett skämt, det är inte meningen med spelet riktigt. det är ett bra rollspel, men svårt att få tag på nu.

flera hundra? njä men en femtilapp är okej, och det är inte omöjligt att få tag på.

Eksem

Champion
Re: Suck

Nu måste jag ju iofs ta på mig skulden här, eftersom det var jag som bad Ymir förklara vad han menade med töntigt och därmed också öppnade för en DoD6-bashing Ymir faktiskt lät bli att ägna sig åt i första inlägget. Resultatet blev dock lite som jag hoppades; ett ihopsläng av pseudofornnordisk kultur och pseudo-antik mytologi låter ju faktiskt ruskigt hett i mina öron, medan Ymirs hyllningar till Mundana fick mig att gäspa illa kvickt. Och så gillar jag ju DoD6 mycket, mycket mer än vad jag gillar Eon.

Trudvang är en Tough Alliance-spelning. Mundana är rock-tåget.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Suck

Jag försökte koncentrera mig på vad som var bra i respektive spel, precis som Eksem säger. Jag respekterar självfallet vad du säger, men skulle jag avhållit mig från att svara på hans inlägg helt och hållet?

Men, liksom...jag är långt ifrån ensam med att totalsåga språkbruket i DoD6; både vad beträffar svenska och pseudofornnordiska. Flera som faktiskt spelar DoD6 delar mina åsikter där. Så förklaringen är knappast ensidigt att jag är på någon bildningsnivå långt över din, och än mindre är det min avsikt att ens tolkas som att jag ifrågasätter din fattningsförmåga: Jag tycker annorlunda, helt enkelt.

Jag var inte ute efter DoD6-bashing den här gången, och har inte ens varit det på ett tag. Jag håller helt med dig om att det är lite tröttsamt vid det här laget.

- Ymir, förklarar

G

Guest

Guest

Jag menar givetvis DoD Expert version 6. jag trodde det var det vi pratade om, DoD vs Eon typ... och eftersom Expertregler är den senste regelexpansionen så.... :gremconfused:

Hur det ser ut i NYA DoD grundreglerna har jag dock ingen aning om, det kan ha ändrats, och då är det bra :gremlaugh:

G

Guest

Guest

Gemini är precis som vilket "fantsyrollspel" som helst... Du kan göra precis vad du vill med världen och dess regler, givetvis så är världen lite mer åt det mörka, skräckhållet... Men det finns möjligheter till andra miljöer...

Det stora pluset hos Gemini är reglerna, dom är enkla, följer ett välbekant grundsystem, plus att stridssytemet är busenkelt, jag illar det. Framförallt älskar jag att ETT träningsslag avgör om du träffade, var du träffade och hur mycket skada det blev... Klockrent! Bortsätt från sten, sax, påse grejen så är Geminis stridssytem perfekt [nästan].

Mitt Gemini är mer åt Excalibur [Filmen]... Vilket alla trivs med! Men såklart, alla kan ju inte gilla det, tydligen gillar nästa inga rollspelet eftersom det inte finns längre plus att inget händer på Geminiforumet...

Vitulv

Ah, eftersom killen skulle köpa ett nytt spel utgick jag från att det var grundreglerna han var ute efter. Så jag snackade om dem.

Håller med om att expert inte är något vidare. Det fanns ett par bra ideér med, men de försvann i alla invecklade formuleringar.

Grundreglerna däremot är kanonbra. Eller nåja, kanske inte kanonbra, men de bästa på den svenska marknaden just nu iaf.

Ja, förutom Mutant då.

Äh, de är helt ok i varje fall.

- Vulf

G

Guest

Guest

Menar du första utgåvan av DoD6 eller dom reviderade Grundreglerna?

Kan väl passa på och fråga om hur mycket skillnad det är? Har det första utgåvan och Expert, men inte den reviderade, är det värt ett inköp? Framförallt, finns yrkesnivåerna kvar?

Krille

Super Moderator

"Ah, eftersom killen skulle köpa ett nytt spel utgick jag från att det var grundreglerna han var ute efter."

Sa han verkligen det? Det är rätt ont om intentioner i ursprungsmeddelandet.

"Eller nåja, kanske inte kanonbra, men de bästa på den svenska marknaden just nu iaf."

På sin höjd en vecka till. :gremgrin: