Nekromanti Drakar & Demoner + inspelade rollspelare = Nix(?)

solvebring

Superhero
Jag ser mig om på forumet. Det är i princip bara jag som tjabblar om Drakar & Demoner. Har spelet dött ut bland de som är eldsjälar av rollspel. Är det för tunnt och förlegat för att spelas längre?
Visst, Riotminds forum finns ju, men höljer mest smågrabbar eller folk som inte spelat så länge. Är det just det med Drakar & Demoner att det duger bäst till nybörjarna, och inget annat?
Riotminds forum innehåller dessutom DoD6 och T, vilket jag personligen inte finner vidare intressant.

Det var är Sveriges tronande rollspelsvara. Alla har vi spelat det, alla har vi någon version av det i bokhyllan och de flesta svenskar som hör ordet rollspel brukar lägga ihop det med Drakar & Demoner. Guldåldern för rollspel i Sverige, början av 80 till mitten av 90-talet. Då var Drakar & Demoner ständigt verksamt.
Varför har det ändock blivit Sveriges mest bortglömda och ratade rollspel då?
Är det just det enkla BRP-systemet och den något uttjatade och omoderna settingen som gör det?

Ja, jag kom bara att fundera på det.

Rickard

Urverk speldesign
Är det just det enkla BRP-systemet och den något uttjatade och omoderna settingen som gör det?
För mig är det Riotminds inställning till kritik och deras syn på rollspel som gör att jag inte vill ta i produkterna. Dock har jag testat dem, men det hela föll på deras föråldrade syn på rollspel.

/Han som börjar tycka detsamma om Järnringen angående omodernt synsätt

solvebring

Superhero
Re: Drakar & Demoner + inspelade rollspelare = Nix

För mig är det Riotminds inställning till kritik och deras syn på rollspel som gör att jag inte vill ta i produkterna. Dock har jag testat dem, men det hela föll på deras föråldrade syn på rollspel.
Det där vet jag inte så mycket om. Däremot skulle jag hellre föredra ett back to basis Drakar & Demoner hellre än DoDT. Föredrar 6:ans regler före T för där kan jag känna igen mig. Du får förresten gärna berätta fallet om kritiken. Vore kul att höra.
Men själva frågan gällde DoD överlag, hoppas det framgick. Vilken version man än äger eller vill rikta sig mot så verkar DoD bortglömt eller ignorerat.

/Han som börjar tycka detsamma om Järnringen angående omodernt synsätt
Har inte bläddrat något i Coriolis, så jag har ingen aning om hur regler där ser ut.
Däremot så gillar jag vad man gjort med M:UA. Man har gjort en bra detaljerad värld, det är schysst. Sedan har man inte gjort så mycket mer, vilket gör att de som var med när det begav sig med gamla Mutant kan känna sig trygga. Inte för att jag är en av dem, men jag fattar ändå tankesättet och att fansen inte blir svikna så att säga. Man fick än en gång ett Mutant som var Mutant, vilket bara är en fördel, eller?
Däremot tycker jag att stridssystemet kanske är lite tillkrånglat för att kännas slät, enkel BRP i svensk oldschoolanda. Där är t.ex. DoD bättre. Det är verkligen enkelt på alla plan. Enkelt och osynligt. När jag spelledde Mutant, först testet och det enda speltillfället hittills, blev det en jävla massa räknande på vem som hade vilken modd i vilken runda och sjutusans tärningsslag för att i princip bara spela en stridsrunda för allesammans. Det är liksom en misslyckad jakt på en enkelhet, som då istället gör att man bara har krånglat till det ännu mer. Hade gärna sett ett ännu enklare stridssystem eller varför inte något modernare i det fallet.
Nåväl... Thats me.

Krille

Super Moderator
Drakar & Demoner, vila i frid!

solvebring said:
Jag ser mig om på forumet. Det är i princip bara jag som tjabblar om Drakar & Demoner. Har spelet dött ut bland de som är eldsjälar av rollspel. Är det för tunnt och förlegat för att spelas längre?
Ja.

I alla fall är det så för mig. Liksom, jag är för gammal för att luras av nostalgi. DoD har sedan ursprunget haft en klase dyrka dörrar och slå ihjäl goblins-regelsystem, och från och med expertreglerna så har dessa krånglats till mer och mer för varje utgåva.

Drakar&Demoner har helt enkelt ingenting att ge mig längre, utom spelvärlden Trudvang. Är ett spel dött så är det dött. Låt det vila i frid.

solvebring

Superhero
Re: Drakar & Demoner, vila i frid!

I alla fall är det så för mig. Liksom, jag är för gammal för att luras av nostalgi. DoD har sedan ursprunget haft en klase dyrka dörrar och slå ihjäl goblins-regelsystem, och från och med expertreglerna så har dessa krånglats till mer och mer för varje utgåva.
Tja, varje utgåva har egentligen sin charm faktiskt. Fast mellan 85 och 87 fungerade det väl bäst. Spelar 91, för jag gillar helheten där, men egentligen är det ju mer tillkrånglat där än det behöver vara, vilket EDD är ett prov på.

Drakar&Demoner har helt enkelt ingenting att ge mig längre, utom spelvärlden Trudvang.
Just det jag uppskattar med Riotminds. Trudvang är en skitmydig och fantasifull värld. Förövrigt håller jag mig till det gamla tjaffset.

Är ett spel dött så är det dött. Låt det vila i frid.
Jag har dock svårt att se det dö. Jag spelar det än, kommer nog alltid att göra det även om det skall få ligga på is nu ett tag. Jag behöver vila och det behöver vila. Ombyten kommer ju och går. Men det har gett mig mycket och idag ger det en del tillbaka fortfarande, bara det att jag får ge lite mer själv. Antar att det blir så överlag med rollspel när man blir äldre. Det är kul att leka men leker måste innhålla mer för att roa en ordentligt. Scenariobyggandet har fått bli mer seriöst och varierande i form numera osv.
Annars går allting bra, och jag gillar de gamla reglerna som samlat damm och luktar inpyrd pensionär. :gremwink: BRP är dessutom skitbra på att fungera i alla väder så länge man inte skall spela djuplodade prylar. Enkelt, osynligt... very najs!

Kanske är det så att DoD har dött, men att jag sitter med det i graven. För mig lever det än. Fast jag känner mig ju ganska ensam iof... Hehehe. Synd det, ett roligt spel och det är lättarbetat på alla vis. När jag googlar och finner gamla hemsidor med äventyr som ingen klickat på de senaste fem åren blir jag nästan rörd. Tiden har stått stilla och där, på en hemsida med ful bakgrund, överdrivet stora menyer och logotyper och andra 90-talsprylar finns något magiskt. Synd att folk inte har samma anda idag som då. Då skulle Eldkvast vara proppat med material. Det som jag vill uppnå, kanske kommer att ske - fast under mycket, mycket längre tid... Om DoD lever så länge...

Nej, nu skall jag itne sitta här och vara gråtmild advokat åt det gamla spelet. Det var en dikussion med svar och frågor jag var ute efter. :gremwink:

... Nå, du tror att det beror på systemet och settingen, som är föråldrade och uttjatade?
Jag kontrar med... Varför klarar sig andra grottkrälare då?
Kanske skulle man ha byggt flera kampanjvärldar som till D&D. Flera världar, massvis med yta att röra sig på, men alltid en någorlunda samma regelsvit. Skulle det hjälpt DoD måntro?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
För det första tror jag inte en sekund att DoD är Sveriges mest bortglömda rollspel. Det kan vara det mest ratade, men det visar bara på bredden av spelare som vuxit upp med olika versioner av DoD, och som nu har slutat spela, eller valt att spela något annat.

På wrnu var DoD-forumet länge det andra mest aktiva forumet bland de rollspelsspecifika (Eon är överlägsen där). Detta ändrades när Riot flyttade sin officiella status till sin egen domän, ett beslut som jag förstår til 100%. Ibland fick de kopiösa mängder orimlig kritik för sina spel, som baserade sig på att det fanns/finns folk på wrnu som trodde/tror att Riot var/är en rollspelskoloss med tungt kapital bakom sig ... när det i stort sett var/är två/tre killar som har utgivningen som ett hobbyprojekt.

De behandlandes ofta som om de vore en ansiktslös megakorporation, vilket självklart inte ledde till att de tyckte att wrnu var så himla kul.

Och ... man får säga vad man vill om rollspelare, men många av oss har en defekt att vi inte kan diskutera något annat än den senast utgivna versionen av ett rollspel. Innan Riot togs över bråkades det mest om Chronopia på forumet, och när Riot släppte sina böcker ville folk snacka om dessa. Men vi som gjorde/gör det hängde då alltså med till Riots forum.

Visst, Riotminds forum finns ju, men höljer mest smågrabbar eller folk som inte spelat så länge.
I den meningen finns nog ett litet korn till förklaringen till varför wrnu och Riot och de som spelar deras spel inte precis dansar tryckare på logdanserna.

Och också ett korn till förklaring till varför spelarna på Riots forum tycker att vi är mossiga.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Jag tror inte att det är enkelheten som får folk att rata BRP. De som vill ha trovärdighet får inte det, eftersom BRP inte är det minsta trovärdigt. De som vill ha dramaturgi eller samberättande etc får inte det. De som vill leva sig in i karaktärerna får inte det, eftersom regelsystemet innehåller flera element av att man som spelare måste delta i regelmaskineriet. De som vill ha enkelhet får inte det heller, eftersom BRP ändå har ett tjog specialregler för en hel del saker som egentligen inte behöver specialregler (olika färdigheter, för att inte tala om vapenskadebiten).

Jag tror med andra ord att de flesta förr eller senare insett att BRP trots allt sätter sig mellan alla stolar och egentligen bara lyckas med att vara hyfsat modulärt.

Äldre DoD-utgåvor, som den horribla '91-utgåvan, må ha varit fantastiska när de kom, men settingen åldrades dåligt, framförallt genom alla splatbooks och liknande, och att det inte tycktes finnas någon sammanhållen syn på världen. Resultatet: En horribel lapptäckesröra av osannolika kulturer, platser och personer. En helt sjuk mängd "spelbara raser", där alla egentligen bara var klichéartade eller helt enkelt riktigt fula stereotyper av olika mänskliga kulturer.

Senare tiders DoD har fortsatt i samma genre. Chronopia lade grunden för en ganska chysst "fantasypunk", som cyberpunk fast i fantasymiljö, lite som att ångpunken är cyberpunk fast med ångteknologi. Sedan förstörde man vad jag förstått alltihop med splatvbooks där också, så allt liksom bara blev bajs.

Sedan har vi DoD6 och Trudvang, där man börjar med att lova svensk trollsk sagofantasy och sedan inte sakriver ett rollspel som handlar om det alls, utan mer är nåtslags bastardiserat mellanting mellan gamla tiders monsterbashing och den utlovande sagovärlden. Man försöker, och totalmisslyckas, med att vara nytänkande i sitt regelsystem.

Kort sagt - DoD har alltid tilltalat nybörjare, eftersom nybörjare oftast gillar fantasy och eftersom DoD varit såpass enkelt att det kunnat fungera som en inkörsport. Men allt eftersom tror jag folk upptäcker DoD's ganska stora nackdelar och antingen väljer att hitta på egna världar och spel, eller letar sig åt andra håll.

Idag finns dessutom betydligt fler inkörsportar. vampire är det rätt vanligt att folk börjat med nu, till exempel.

Genesis

Ni dés ni maître
DoD spelas sällan av samma anledning som att folk sällan tittar på Fred Astaire-filmer.

Eksem

Champion
"utan mer är nåtslags bastardiserat mellanting mellan gamla tiders monsterbashing och den utlovande sagovärlden."

Nä, så är det ju inte. Det som hände var att den trolska skogen, som de förmedlade med bravur i Vildhjarta, snart byttes ut mot Vikingatiden möter Antikens Grekland.

Pom

Swashbuckler

Det finns många som grundligt hatar populära rollspels regler, så även om jag tror en nytändning för DoD bör innefatta lite regelrevisioner är det ingen avgörande faktor alls.

Att DoD ser ut att ha sjunkit i popularitet på senare år tror jag beror främst på utgivarna (Riotminds). De har inte gett ut supplement, främst äventyr, i den takt som krävts för att hålla intresset uppe. I skrivande stund har de som vi vet helt lagt ner verksamheten för överskådlig framtid.

Skall DoD vara det vanligaste rollspelet i Sverige och det uppenbara nybörjarspelet måste det till en helt annan nivå på utgivningstakten.

Nog kan DoDs olika versioner fortsätta spelas av en (inte helt liten) grupp redan frälsta, men jämför vi spelets ställning med den guldålder du nämner krävs det förmodligen helt andra ägare och helt andra finansiella resurser.

Eksem

Champion

"Varför klarar sig andra grottkrälare då? "

Jag vill hävda att Drakar och Demoner inte alls är ett dyrka dörrar och knacka gobbos-spel utan ett fantasy-simulationistiskt spel, med fokus vid våld. Hur som helst, så vet jag inte vilka andra grottkrälare du menar, men om du menar Dungeons and Dragons så beror det på att 90%* av alla som spelar rollspel spelar Dungeons and Dragons och inte ens känner till att det finns andra spel. Dungeons and Dragons är dessutom ett bra spel, vilket Drakar och Demoner inte är.

"Kanske skulle man ha byggt flera kampanjvärldar som till D&D. Flera världar, massvis med yta att röra sig på, men alltid en någorlunda samma regelsvit. Skulle det hjälpt DoD måntro?"

Nej, det höll nästan på att döda Dungeons and Dragons, när de försökte hålla igång tio spelvärldar samtidigt. Och om det inte är möjligt ens på den amerikanska marknaden, då skulle ett svenskt försök krascha och brinna.

* Siffran är helt tagen ur luften och har ingen vetenskaplig grund

Krille

Super Moderator

Pom said:
Nog kan DoDs olika versioner fortsätta spelas av en (inte helt liten) grupp redan frälsta, men jämför vi spelets ställning med den guldålder du nämner krävs det förmodligen helt andra ägare och helt andra finansiella resurser.
Och för att det ska löna sig krävs en helt annan marknad. Exempelvis en som är internationell.

Eksem

Champion
"Och också ett korn till förklaring till varför spelarna på Riots forum tycker att vi är mossiga."

Men, men, vi är ju avant garde?

Arfert

Facit

ja tror att utgivningstakten är avgörande.. samtidigt är det ju otroligt svårt att hålla en snabb utgivningstakt med få personer som skriver, begränsade ekonomiska resurser och ambitiösa tjocka böcker/äventyr. Samtidigt tycker jag att Riotminds faktiskt lyckats få ut mycket material ändå. Det största problemet är nog det vanliga; att man inte får in rollspel på leksaksaffärer och varuhus längre.

Sen tror jag att DoD faktiskt säljer hyfsat. Men det är andra tider nu.

Arfert

Facit

..personligen är jag inte nostalgisk av gamla DoD, har ju egentligen inte spelat det alls... mitt 80 tal när det gäller fantasy var AD&D, Runequest, WFRPG, i första hand (även om även andra spel, som MERP, spelades till och från).. tidigt 90 tal var det Harn och Pendragon.

Däremot spelar jag inte Trudvang (även om jag gillar kampanjen) för att reglerna är för tillkrånglade för min smak... skulle jag använda BRP i Trudvang skulle det förmodligen bli gammal RQ. Annars skulle det bli Sagas regler eller BW (ok de senare är också tillkrånglade, men ger mer).

Kaigon

Helmgast
Det verkar som att du missat erebaltor.se för de verkar minst sagt vara ett gäng eldssjälar som vill ge Ereb Altor (DoD 91?) en ny look. De har även ett delforum tillägnat regelsystemet som kan ge viss nostalgikänsla (men jag skulle aldrig få för mig att använda det).

Personligen gillar jag fortfarande den värld som prestenterades i Drakar & Demoner Chronopia (främst grundreglerna och Altors Baksida). Regelsystemet är ingen höjdare så vår spelgrupp kommer nog att pröva ett nytt för varje ny kampanj som vi startar. Vår pågående kampanj har fortfarande DoDs T20 i ryggen även om vi friformar en del och den kommande kampanjen kommer att köras med Fate. Den efter det kanske Noir, lite för långt fram för att bestämma.

Mr.Walker

Warrior

Det är tackvare riotminds och dod6 som jag fick upptäcka en mer nedtonad sagofantasy med starka inslag av nordisk mytologi och nordisk forntid i övrigt som rollspels genre. Som blivit min favorite genre.

Men jag tycker varken Riotminds regler, äventyr eller
andra världsböcker är perfekta. Långt ifrån. Men de är inte heller värdelösa. Omslagsbilderna av bonner och illustrationerna lyfter böckerna oerhört mycket och förmedlar en härlig stämning. Däremot tycker jag verkligen om den typ av "värld" som de försöker skapa, den ligger mig närmast och faller mig mest i smaken av de som finns. Därför gillar jag riotminds Dod böcker bäst. För att dom faller mig i smaken. Inte för att dom på något sätt är perfekta. Men inget är så dåligt att jag ser någon anledning att fullkommligt smutskasta det bara för att liksom.

Sen om det är Riotminds som försöker skapa ett sånt rollspel eller någon annan, om det heter Drakar och Demoner eller något annat bryr jag mig inte om.

Vad försöker jag säga? Jag har ingen aning egentligen,
ni får tolka det fritt. Tycker det vore onödigt att kasta bort ett sådant långt inlägg:D