Nekromanti Drakar & Demoner + inspelade rollspelare = Nix(?)

solvebring

Superhero
Re: Drakar & Demoner + inspelade rollspelare = Nix

För det första tror jag inte en sekund att DoD är Sveriges mest bortglömda rollspel. Det kan vara det mest ratade, men det visar bara på bredden av spelare som vuxit upp med olika versioner av DoD, och som nu har slutat spela, eller valt att spela något annat.
Jo, slutat spela är verkligen vad jag tror att de har. Det är just det som jag tycker är lite synd.

På wrnu var DoD-forumet länge det andra mest aktiva forumet bland de rollspelsspecifika (Eon är överlägsen där). Detta ändrades när Riot flyttade sin officiella status till sin egen domän, ett beslut som jag förstår til 100%. Ibland fick de kopiösa mängder orimlig kritik för sina spel, som baserade sig på att det fanns/finns folk på wrnu som trodde/tror att Riot var/är en rollspelskoloss med tungt kapital bakom sig ... när det i stort sett var/är två/tre killar som har utgivningen som ett hobbyprojekt.
Tja, kritik kan man ju ta, men den skall vara rimlig som du säger. Varför fick folk för sig det egentligen?
Tycker det framgår ganska väl från både hemsidan och informationen över medverkande i böckerna att det inte var mer än Magnus och Teo till en början, senare med Dan Slottner (väl?) och idag med Anders jacobsson som fast del i bolaget.

Och ... man får säga vad man vill om rollspelare, men många av oss har en defekt att vi inte kan diskutera något annat än den senast utgivna versionen av ett rollspel. Innan Riot togs över bråkades det mest om Chronopia på forumet, och när Riot släppte sina böcker ville folk snacka om dessa. Men vi som gjorde/gör det hängde då alltså med till Riots forum.
Jo jag har märkt det. Jag är nämligen mer förtjust om att upptäcka och läsa om äldre, idag mer rare spel. Tillexempel så tycker jag det brukar vara jättekul när Mekanurg upplyser en om en del äldre och annourlunda spel när han slänger sig in i rollspelstrådar.
Jo, jag är medlem i Riotminds forum. Problemet är dock mest att antingen är trådarna ganska innehållslösa, eller att det väldigt sällan dyker upp trådar om något alls. Det brukar ungefär hända något när någon kastar kritik och Anders får förklara sig, eller då en helt nybliven spelare undrar över stridssystemet. Så tycker jag det känns, lite tråkigt. Det hade varit roligare, eftersom de 2003 köpte upp hela DoD, också erbjöd plats och diskussion för de som lirar från Äventyrsspels tid.

I den meningen finns nog ett litet korn till förklaringen till varför wrnu och Riot och de som spelar deras spel inte precis dansar tryckare på logdanserna.

Och också ett korn till förklaring till varför spelarna på Riots forum tycker att vi är mossiga.
Hehehe, kan hända, men de kan också lära sig mycket om de kom hit. Jag har lärt mig en himla massa nytt och förstått så mycket mer av hobbyn, sedan jag kom hit 2004. Var iof 16 år då, och var väl inte lika ung som somliga är på Riot. Hade ju dessutom spelat några få spel mer än DoD. Däremot var det mycket jag inte förstod då och jisses vad mängder korkade inlägg jag har postat sedan dess som jag helst inte vill se skymten av idag. :gremwink: WRNU är det bästa som hänt internet. :gremlaugh:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eksem said:
Jag vill hävda att Drakar och Demoner inte alls är ett dyrka dörrar och knacka gobbos-spel utan ett fantasy-simulationistiskt spel, med fokus vid våld.
Nackdelen är att Drakar aldrig försökt lägga vikt vid den punkten, utan snarare släta över den. Stormbringer och RuneQuest, som ju har i stort sett samma regler, har ju många dedikerade fans som hyllar just de kringflygande kroppsdelarna, den potentiellt korta livslängden hos rollpersoner och liknande. Om man gjorde ett Drakar som hade ungefär samma regelbas, men fokuserade på att vara gritty och brutalt, snarare än generell high fantasy, skulle det säkert få någon mån av framgång -- det kan inte tävla med D&D, så varför försöka?

solvebring

Superhero

Jag tror inte att det är enkelheten som får folk att rata BRP. De som vill ha trovärdighet får inte det, eftersom BRP inte är det minsta trovärdigt. De som vill ha dramaturgi eller samberättande etc får inte det. De som vill leva sig in i karaktärerna får inte det, eftersom regelsystemet innehåller flera element av att man som spelare måste delta i regelmaskineriet. De som vill ha enkelhet får inte det heller, eftersom BRP ändå har ett tjog specialregler för en hel del saker som egentligen inte behöver specialregler (olika färdigheter, för att inte tala om vapenskadebiten).
Mycket sant, mycket sant. Men vad hände egentligen med alla hängivna grottkrälare som föredrog svenskt före amerikanskt? De kan ju inte ha gått och dött eller bytt smak allesammans?

Äldre DoD-utgåvor, som den horribla '91-utgåvan, må ha varit fantastiska när de kom, men settingen åldrades dåligt, framförallt genom alla splatbooks och liknande, och att det inte tycktes finnas någon sammanhållen syn på världen. Resultatet: En horribel lapptäckesröra av osannolika kulturer, platser och personer. En helt sjuk mängd "spelbara raser", där alla egentligen bara var klichéartade eller helt enkelt riktigt fula stereotyper av olika mänskliga kulturer.
Jojo... Och "osannolika kulturer, platser och personer. En helt sjuk mängd "spelbara raser", där alla egentligen bara var klichéartade eller helt enkelt riktigt fula stereotyper av olika mänskliga kulturer." är väl ganska mycket vad den klassiska fantasyn är, och det är just det som DoD var/är tänkt att leverera. Däremot har jag överseende med alla denna galla, eftersom jag vet att du inte pallar fantasyrollspel och gärna vill spy galla över det. :gremwink:

Sedan har vi DoD6 och Trudvang, där man börjar med att lova svensk trollsk sagofantasy och sedan inte sakriver ett rollspel som handlar om det alls, utan mer är nåtslags bastardiserat mellanting mellan gamla tiders monsterbashing och den utlovande sagovärlden. Man försöker, och totalmisslyckas, med att vara nytänkande i sitt regelsystem.
Tja, själv finner jag det som en värld som är skitbra. Den är lika hård och bashande som den är sagolik enligt den nordiska mytologins sagors princip. Däremot kan regelsystemet diskuteras. Fast visst, DoD6-reglerna är okej. Det är DoD med lite mer krångel. DoDT-reglerna är dock inte my cup of tea eftersom det bryter DoDledet så otäckt mycket. Hade hellre sett att Riotminds bara släppt en kampanjvärld utan regler, eller ett helt eget rollspel som bara hetat Trudvang, så man slapp förvänta sig DoD enligt tradition och bli besviken.

Kort sagt - DoD har alltid tilltalat nybörjare, eftersom nybörjare oftast gillar fantasy och eftersom DoD varit såpass enkelt att det kunnat fungera som en inkörsport. Men allt eftersom tror jag folk upptäcker DoD's ganska stora nackdelar och antingen väljer att hitta på egna världar och spel, eller letar sig åt andra håll.
Jo, fast jag är ju kvar. Men jag ser mig inte som nybörjare ändock. Visst, jag är långt efter de flesta här, men har iaf spelat snart 10 år. Men det kan handla om förkärleken till billig klassisk fantasy i mitt fall som gör att DoD ändå hänger kvar i knutarna. Det är helt enkelt lättsamt underhållande. Däremot har jag börjat lira annat och också att försöka skapa annat. Men man kan ju spela flera spel, och DoD är ett av dem, men där är jag helt ensam... Vilket denna tråd handlar om kan man säga.

Idag finns dessutom betydligt fler inkörsportar. Vampire är det rätt vanligt att folk börjat med nu, till exempel.
Jasså, det visste jag inte. Är inte det mycket "tyngre"? ...Intriger och konflikter, klaner och tjosan?

solvebring

Superhero

Att DoD ser ut att ha sjunkit i popularitet på senare år tror jag beror främst på utgivarna (Riotminds). De har inte gett ut supplement, främst äventyr, i den takt som krävts för att hålla intresset uppe. I skrivande stund har de som vi vet helt lagt ner verksamheten för överskådlig framtid.
Ja, det är väldigt sant. Men det är ju inte som på Äventyrsspels tid direkt. Det finns inte ekonomi och omsättning nog för det idag. Fast jag tycker ändå att folk förjämnan har skapat sina egna äventyr än köpt?
Kanske är det alla "roliga" tilläggsböcker man saknar, som man för hade för vana att köpa?
Man får ju allt man behöver i boxen i princip idag, vilket gör att så många fler böcker inte behövs.
... Men så går det när man skall lassa fram feta böcker med allt i ett. Flera små tjusiga G5-formatsböcker med tillägg i varje är helt klart tjusigare. :gremwink:

Skall DoD vara det vanligaste rollspelet i Sverige och det uppenbara nybörjarspelet måste det till en helt annan nivå på utgivningstakten.
Finns det något svenskt rollspel som har den utgivningstakten?

solvebring

Superhero
Re: Drakar & Demoner, vila i frid!

ag vill hävda att Drakar och Demoner inte alls är ett dyrka dörrar och knacka gobbos-spel utan ett fantasy-simulationistiskt spel, med fokus vid våld.
Det beror helt på spelarna vill jag säga. Förr var det mycket våld, idag upplever de som lirar med mig som SL något helt annat. Jag har stegvis tröttnat allt mer på allt det våld som är DoD, och nuför tiden brukar det bli max 2-3 strider under ett speltillfälle. Sist var det en, fjuttig kort liten strid, men desto mer skugga, dyrka dörr, konfliktsnack osv.

Dungeons and Dragons är dessutom ett bra spel, vilket Drakar och Demoner inte är.
Gissa om jag väntat på den kommentaren! :gremlaugh:

Nej, det höll nästan på att döda Dungeons and Dragons, när de försökte hålla igång tio spelvärldar samtidigt. Och om det inte är möjligt ens på den amerikanska marknaden, då skulle ett svenskt försök krascha och brinna.
Okej, det visste jag inte. Men de världarna av det som lever kvar idag är väl mycket populära och uppskattade?
Forgotten Realms är ju t.ex. vida känt inom båda rollspel och dataspel.

solvebring

Superhero

Det verkar som att du missat erebaltor.se för de verkar minst sagt vara ett gäng eldssjälar som vill ge Ereb Altor (DoD 91?) en ny look. De har även ett delforum tillägnat regelsystemet som kan ge viss nostalgikänsla (men jag skulle aldrig få för mig att använda det).
Är medlem där, men aldrig inne. Varför?
Jo, jag blev fort besviken. Inläggen sker inte ofta, om de inlägg som droppas är lösa små texter inför något gammalt äventyr de hittat i byrålådan eller liknande. Jag vill ha lite mer målande diskussion och grepp kring just själva spelet än en massa skoj runtom. Texterna tycks just ha snöat in sig på stämningsbyggande för Ereb Altor, vilket är en mycket överskattad värld i sig, enligt mig. Jag tycker regelsnack, scenarion över lag oavsett Altor osv. är trevligare.
... Nu är jag dock inte ute efter att klaga på Erebaltor.se. Det är en förnämlig site och jag stödjer verkligen initiativet. Det är bara det att jag inte finner vad jag vill ha där.

Kan säga det, det är tur att Han finns. Jag brukar faktiskt ge mig det jag vill ha när han väl snackar DoD.

Krille

Super Moderator

Eksem said:
Jag vill hävda att Drakar och Demoner inte alls är ett dyrka dörrar och knacka gobbos-spel utan ett fantasy-simulationistiskt spel, med fokus vid våld.
Well, det är de reglerna som finns i DoD: hur man klarar av statiska svårigheter (dyrkar dörrar) och hur man utövar våld (knackar gobbos). Det är, när allt kommer till kritan, allt som regelsystemet simulerar.

solvebring

Superhero

Det är tackvare riotminds och dod6 som jag fick upptäcka en mer nedtonad sagofantasy med starka inslag av nordisk mytologi och nordisk forntid i övrigt som rollspels genre. Som blivit min favorite genre.
Word! Därför jag anser att Trudvang bör vara ett eget rollspel. För DoD skall ju vara DoD, tycker jag. Det som haft för vanan att levereras i ungefär samma stuk fram till Chronopia. Riot har dock gjort ett bra jobb. Men det passar liksom inte in för en insnöad traditionallist som jag. Däremot sätter jag mig inte emot att det är ett DoD, det är ett schysst spel och DoD's alla nyanser har egentligen sin charm. Men som sagt, det har börjat tappa nyansen av DoD, väldigt, idag.

Mr.Walker

Warrior

Jo precis. Men jag tycker det inte måste vara riotminds trudvang heller, även om den skulle kunna heta och se ut lika.
huvudsaken att det har den stämningen. Men ändå vill jag ha en friare värld utan direkt några bestämda länder och exakt vart dom är. Så att man kan blanda lite som man vill liksom. Så att man har lite friare händer men ändå att det är sagobetonat fornnordisk lågfantasy typ. Men att man kan slänga inte lita vad man vill.
Jag stör mig lite på att det är så enormt långt mellan länderna, det är liksom som olika "världar" i sig. Jag hade helldre sett att religionerna fanns mer blandat så att man kunna använda sig av lite fler konflikter typ. Visst det kan man ändra på precis som man vill ifs. Men ändå. :gremtongue:

Men sen skulle jag inte heller ha något emot att andra meteltida kulturer fick vara med, fast kanske bara som gästartister. Att det fortfarande är "nordisk" som är mittpunkten. Lite som typ Thorgal serietidningen fast utan utomjordingar och sånt..eller med om man vill. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

solvebring said:
Jojo... Och "osannolika kulturer, platser och personer. En helt sjuk mängd "spelbara raser", där alla egentligen bara var klichéartade eller helt enkelt riktigt fula stereotyper av olika mänskliga kulturer." är väl ganska mycket vad den klassiska fantasyn är, och det är just det som DoD var/är tänkt att leverera. Däremot har jag överseende med alla denna galla, eftersom jag vet att du inte pallar fantasyrollspel och gärna vill spy galla över det. :gremwink:
Vaddå "den klassiska" fantasyn? Om vi kollar Tolkien, den gamle träbocken, så hade han en rätt väl genomtänkt värld med kulturer som passade ihop, och ett egentligen ganska litet antal raser - vi hade hober, människor, alver, dvärgar, stopp. Och så orcherna, som i hans version var förvridna alver. Detsamma finner du i allt från Jordan till Eddings till Robert E. Feist (som f.ö är den ende fantasyförfattare jag gillar). Jag tycker att det verkar som att din bild av "klassisk fantasy" baserar sig på Forgotten Realms till D&D samt DoD's lapptäcke snarare än den fantasy som faktiskt finns i bokform etc.

solvebring said:
Jasså, det visste jag inte. Är inte det mycket "tyngre"? ...Intriger och konflikter, klaner och tjosan?
Det är lite det som är grejen - Vampire blev inkörsporten till en helt ny målgrupp, nämligen Anne Rice-läsande gothare. Och andra som inte tycker att ordet "lättsamt" har något positivt värde.

//Krank, som nog aldrig tyckt att ordet "lättsamt" betytt något positivt

Pom

Swashbuckler

solvebring said:
Finns det något svenskt rollspel som har den [höga]utgivningstakten?
Inte vad jag vet.

Senaste gången det gavs ut nya saker någorlunda ofta var väl egentligen guldålderns dagar, iallafall om man räknar med Sinkadus.

Eksem

Champion

Nej, det finns ju även dynamiska svårigheter, i form av motståndstabeller och sociala färdigheter (beroende på hur du definierar statisk/dynamisk), dessutom ett värde för socialt stånd.

Zire

Swashbuckler

Vi spelar det fortfarande (DoDT). Jag tycker att Trudvang är en mycket inspirerande värld. Och även om reglerna i senaste versionen är mycket bättre än föregångarna så är de i mitt tycke inte bättre än att de duger.

Varför har det ändock blivit Sveriges mest bortglömda och ratade rollspel då?
Mest ratade är väl inte så konstigt när det har varit med så länge. Mest bortglömda låter som en konstig titel på ett spel som efter två år ändå ligger åtta på sf-bokhandelns försäljningslista.

Eksem

Champion

"Men de världarna av det som lever kvar idag är väl mycket populära och uppskattade?"

Ja absolut, alla D&D-världar är väldigt omtyckta, med Forgotten Realms som den antagligen populäraste. Men även Dragonlance, World of Greyhawk, Ravenloft, Planescape och fler ändå är fortfarande populära. Däremot så släpper WotC, som har D&D nu, inte något mer än till FR och Eberron, det blir nämligen väldigt dyrt. Det som hände TSR var att de med sina tiotals produktlinjer splittrade marknaden. Man sålde lika många exemplar totalt, men hade tiodubbla utvecklingskostnaderna.

Harmklinga

Veteran

Nostalgi och rollspel går inte ihop. Att drömma sig tillbaks till forna tiders tärningsrullande i en kompis nedsläckta rum, lyssnandes på X-files soundtracket eller Loreena McKennits "The Mirror" medans man nötte igenom Svarta Madonnan respektive Krilloan i alla ära. Problemet uppstår då man försöker återskapa den känslan, rollspel och rollspelare utvecklas.
De av mina vänner som slutat spela rollspel snackar om att få spela med [insert rollperson här] igen, att få kötta orcher och dylikt. I slutändan uppstår aldrig den känslan som man vill uppnå och spelarna blir i slutändan besvikna.

Jag spelar rollspel, inte för att blicka bakåt, utan för att uppleva nåt nytt tillsammans med andra. Jag tror också att det är en förutsättning för att rollspel ska fortsätta vara roligt.

Vi har övergått från DoD-91, ett spel vi tyckte var fantastiskt roligt, till Drakar och Demoner Trudvang. Vi har blandat ut detta med ett flertal andra rollspel och system och provat många annorlunda och roliga rollspel som gett oss många upplevelser, dock inga jag eftersträvar att uppleva igen.
Det enda gamla svenska rollspelet som i min mening fortfarande står sig är Kult, dock med nedtona nefariter och ett Metropolis som aldrig märks. Som nutidsrollspel fungerar det dock utmärkt.

Nej, jag håller med Krille. Drakar och Demoner -91 förde in fantasyn i mitt liv, det är tveklöst. Men idag, och för mig, är det är ett lapptäcke tillverkat av olikfärgade stycken tyg sammanvävda av en färgblind, förvirrad farmor.

Trudvang har ett intressant system samtidigt som det erbjuder en hård och karg värld, långt från high fantasy och dungeoncrawl. Världen är inspirerad av sagor och historia, på ett sätt som gör den trovärdig och användbar för mig. En värld där mytologiska väsen och myter verkligen existerar.

Ge andra rollspel än DoD -91 en chans, och sträva efter att uppleva nya saker, inte reenacta gamla. Det är mitt råd.

Ram

Skev
Registrering av lätt avvikande åsikt

I mångt och mycket håller jag med dig om det du skriver. Inte sällan lämnar de äldre spelens system och världar en del övrigt att önska.

Men icke desto mindre så tycker jag att de gamla spelen har sin charm. Jag rider på en retrovåg just nu och spelar Drakar och demoner anno 1982 och Mutant av samma åldersklass och har rent utsagt skitkul med det. Varför? En lagom mix av nostalgi, extremt hög tollerans gentemot regel- och världskonstigheter beroende av en stor vana vid både värld och regler samt ett återsamlat gäng från förr med ett par nya inslag.

Nu är det naturligtvis en solskenshistoria av sällan skådade mått och det funkar absolut inte för alla, men det funkar för oss! :gremsmile:

Spela det som du/ni har kul med. Testa nytt naturligtvis, men byt inte spel bara för bytandets skull om ni har roligt med det ni spelar. Livet är för kort för att göra alltför mycket tråkiga saker.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Registrering av lätt avvikande åsikt

Ram said:
Spela det som du/ni har kul med. Testa nytt naturligtvis, men byt inte spel bara för bytandets skull om ni har roligt med det ni spelar. Livet är för kort för att göra alltför mycket tråkiga saker.
Äh! Klart man ska byta friskt! Att man får ut det man vill ha från det man spelar just nu betyder väl inte att man inte skulle få ut ÄNNU mer ur något annat?

Livet är för kort för att bara göra samma saker hela tiden... =)

Ram

Skev

krank said:
Äh! Klart man ska byta friskt! Att man får ut det man vill ha från det man spelar just nu betyder väl inte att man inte skulle få ut ÄNNU mer ur något annat?
Som sagt, jag tycker att man skall testa nya spel, men minns också Sturgeons lag: 90% av allt är skit. Om man har stora mängder fritid till sitt förfogande så tycker jag att man både kan och bör testa så mycket man kan, orkar och tycker är kul men det är inte så jättemånga som har det så.

krank said:
Livet är för kort för att bara göra samma saker hela tiden... =)
Precis. Varför tillbringa sina dagar med att ha samlag hela tiden när man kan testa att skala morötter, prova att gå omkring i för små sandaler och testa ärbarheten hos olika restprodukter från den lokala snickeriverkstaden? :gremtongue: :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag spelade för ett tag sedan genom en mängd gamla Drakar och Demoner-äventyr. Att vi inte slutade efter ett eller två visar att vi tyckte om det, och nog var det nostalgi inblandat i det hela. Däremot tror jag inte att vår nostalgi varit närapå lika framgångsrik om vi inte tidigare hade testat en mängd olika spelstilar, regelsystem och settings. Om man kan jämföra och inse vad man inte tyckte om med det man spelade innan, blir det lättare att lyfta fram det man tyckte om.