Nekromanti Drakar & Demoner + inspelade rollspelare = Nix(?)

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Registrering av lätt avvikande åsikt

Ram said:
Som sagt, jag tycker att man skall testa nya spel, men minns också Sturgeons lag: 90% av allt är skit.
Jag tycker att det oftast är ganska enkelt att avgöra huruvida ett rollspel är skit eller inte utan att man behöver spela det. Jag har stött på väldigt få rollspel jag inte gillat på senare tid.

För mig är bytet av rollspel en nödvändighet, även om jag inte kan göra det så ofta som jag skulle vilja. Spelar jag samma spel länge så tröttnar jag. I den bästa av världar skulle jag byta rollspel i snitt kanske en gång i månaden, om man fick till regelbundet spel en gång i veckan. Fyra speltillfällen är ju en lagom lång kampanj (vissa längre, vissa kortare), och efter det så ser jag mig gärna om efter nya utmaningar. Tyvärr så spelar jag inte såpass ofta, och vi är mitt inne i en fet (och alldeles för lång. Jag har tvingats byta rollperson två gånger för att inte tråka ut mig) kampanj i M:UA. Många andra i gruppen gillar längre spel.

Oj, nu blev det rätt OT, kanske. Men vi har väl tömt ut ämnet, i alla fall. Eller?

Ram

Skev

Genesis said:
Jag tycker att det oftast är ganska enkelt att avgöra huruvida ett rollspel är skit eller inte utan att man behöver spela det. Jag har stött på väldigt få rollspel jag inte gillat på senare tid.

För mig är bytet av rollspel en nödvändighet, även om jag inte kan göra det så ofta som jag skulle vilja. Spelar jag samma spel länge så tröttnar jag. I den bästa av världar skulle jag byta rollspel i snitt kanske en gång i månaden, om man fick till regelbundet spel en gång i veckan. Fyra speltillfällen är ju en lagom lång kampanj (vissa längre, vissa kortare), och efter det så ser jag mig gärna om efter nya utmaningar. Tyvärr så spelar jag inte såpass ofta, och vi är mitt inne i en fet (och alldeles för lång. Jag har tvingats byta rollperson två gånger för att inte tråka ut mig) kampanj i M:UA. Många andra i gruppen gillar längre spel.

Oj, nu blev det rätt OT, kanske. Men vi har väl tömt ut ämnet, i alla fall. Eller?
Well, du har nog redan huggit pudelkärnan ovan. Det är enklare att byta spel när man spelar kortare kampanjer och spelar regellättare spel. Ett byte från Eon till Dungeons & Dragons är nog inte lika lätt och går lika lätt som ett systembyte mellan -blank- och -blank- (fyll i lämpliga lätta spel som du gillar här). Jag gillar både lite regeltyngre (men inte regeltunga) spel och längre kampanjer.

Så vi har återigen bevisat att smaken är som baken. :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Ram said:
Precis. Varför tillbringa sina dagar med att ha samlag hela tiden när man kan testa att skala morötter, prova att gå omkring i för små sandaler och testa ärbarheten hos olika restprodukter från den lokala snickeriverkstaden? :gremtongue: :gremgrin:
Abasolut! Fan vad tråkigt det skulle vara att ha samlag hela tiden... och vilka skavsår sen! Fy fan...

Arfert

Facit
Re: Drakar & Demoner + inspelade rollspelare = Nix

..håller med dig, BRA fantasy har genomtänkta världar, inte världar skrivna av en kommitté. Feist var för övrigt mitt föredöme när jag designade Arcaria till Saga (som var nåt slags svar på lapptäcket i Ereb). till och med Moorcocks skenbart kaotiska världar är tajta. Vill man ha en massa olika kulturer och raser får man faktiskt leverera en bra och hållbar förklaring varför det är så. Man behöver en viss logik för att tro på det fantasiska.

Feist skrev förresten grejer till RQ... Midkemia började som en rollspelskampanj.

Arfert

Facit

Helt rätt.. BRP är bra för just den typen av spel.. och kopplar man det sen till en bra gritty kampanj (som Thieves World eller liknade) så har man nåt bra på G.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Arfert said:
Feist skrev förresten grejer till RQ... Midkemia började som en rollspelskampanj.
Jo, det visste jag... Och flera av hans serier har slagit mig som att de skulle kunna vara krönikor från riktigt bra fantasykampanjer. Visst finns det dvärgatrams och sånt, men det tar liksom aldrig överhanden. Det är mänsklig fantasy, och det gillar jag... Har faktiskt funderat på en Midkemiakampanj mer än en gång.

Eksem

Champion

Och jag vill helst gärna se att folk slutar jämföra rollspel med samlag. Att spela Drakar och Demoner är inte like a-making a-love to a-beautiful a-woman.

Harmklinga

Veteran

Genesis, det där är beviset på att spelare är väldigt olika. Själv föredrar jag längre kampanjer (4 spelmöten är för mig ett kortare äventyr). Däremot kan jag tycka att en setting blir tråkig. Om man spelat Trudvang ett tag spelar jag gärna Shadowrun eller Kult. Efter det kanske man går tillbaks till Trudvang eller börjar på Exalted.
Sen kan man ju spela längre kampanjer men med att man varvar det ena rollspelet med det andra och fortsätter då lågan åter tänts så att säga.

Och visst händer det att rollpersoner blir tråkiga också, då är det bara att göra nya. Detta är nåt som jag i huvudsak upplevt i riktiga dungeon-crawl-system likt d20 (där det handlar om att vara bäst på strid, mer eller mindre). Där resulterar det inte allt för sällan att den roliga, djupa och inte alls min/maxade rollperonen du gjort är helt värdelös i sammanhanget och inte bidrar med nåt annat än att sitta eldvakt. Då blir det tråkigt för mig.

Eksem, kanske dem inte upplevt skillnaderna. Det är ju ett rollspelsforum trots allt. ;P

Nightowl

Champion
Bobby Magikern said:
Eksem said:
Jag vill hävda att Drakar och Demoner inte alls är ett dyrka dörrar och knacka gobbos-spel utan ett fantasy-simulationistiskt spel, med fokus vid våld.
Nackdelen är att Drakar aldrig försökt lägga vikt vid den punkten, utan snarare släta över den. Stormbringer och RuneQuest, som ju har i stort sett samma regler, har ju många dedikerade fans som hyllar just de kringflygande kroppsdelarna, den potentiellt korta livslängden hos rollpersoner och liknande. Om man gjorde ett Drakar som hade ungefär samma regelbas, men fokuserade på att vara gritty och brutalt, snarare än generell high fantasy, skulle det säkert få någon mån av framgång -- det kan inte tävla med D&D, så varför försöka?
Aktivera Anekdotläge Anekdotläge aktiverat
RQ 2s gamla stofilgäng (ungefär som Arfert och Mekanurg, fast med mer hasch), vilket jag umgicks en del med förr i tiden, kunde vara *massiva* powergamers. De var hemskt mycket för gubbar som hade 1000% i bredsvärd, typ (en överdrift, men stå ut med mig).

Samtidigt kunde, trots detta, dessa gubbar, knall och fall, DÖ vid ett möte med en litet småtroll som hade tur. För dessa herrar var just den möjligheten det som gjorde det så mycket roligare att powergama i RQ än i D&D.

Fan, nu vill jag spela/spelleda RQ 2 igen!

Erik

Arfert

Facit

ja, det var EXAKT av den anledningen det var så uppiggande att byta från AD&D till RQ... första sessionen (Griffin Island har jag för mig), så flög mina fyra vana AD&D-spelare på två sketna orcher, övertygade om att de skulle vara en munsbit... fem minuter senare var en död, en hade fått benet avhugget och en var rejält sårad... och de ÄLSKADE det.

/Tomas

MrG

Swashbuckler
Re: Drakar & Demoner, vila i frid!

Krille said:
Liksom, jag är för gammal för att luras av nostalgi.
*fniss* är det därför som du lurar andra med nostalgin? Som det här :gremwink:

-Gunnar (som trodde att varannan spelgrupp fortfarande spelade Expert med husregeler, jag måste blivit gammal)

solvebring

Superhero

Så att man har lite friare händer men ändå att det är sagobetonat fornnordisk lågfantasy typ. Men att man kan slänga inte lita vad man vill.
Gör som jag då. Jag spelar DoD91, men inte i Altor. Jag har gjort min egen värld helt ock hållet. Ta de bitarna du gillar, skriv en egen värld och kör. Då får du ju det koncept du söker. Och jag lovar dig, det stora nöjet med rollspel är ju att bygga och ordna mycket av det, och att bygga en egen värld är väldigt, väldigt roligt.

solvebring

Superhero

Inte vad jag vet.

Senaste gången det gavs ut nya saker någorlunda ofta var väl egentligen guldålderns dagar, iallafall om man räknar med Sinkadus.
Jo, det var just det jag menade. Det jag vill poängtera är att det därför är lite väl stort krav att kräva en fet utgivningstakt av just Riotminds. De skiljer sig inte från något annat av dagens rollspelsförlag. Tycker, eftersom du nämner Sinkadus, att det ändå finns mycket kul med i Fenix emellan åt.
Sinkadus var förresten en jävligt bra blaska som verkligen såg till att ÄS tog hand om sina spelare. Har ett par nummer, och jag diggar det hårt.

solvebring

Superhero

Vaddå "den klassiska" fantasyn? Om vi kollar Tolkien, den gamle träbocken, så hade han en rätt väl genomtänkt värld med kulturer som passade ihop,
De hänger väl ihop för att det finns tonvis med anteckningar som byggt upp deras historia. Skulle något rollspelsförlag ha tid och råd att skyffla ut det också skulle det klart vara en annan femma. Men klassisk fantasy - ja - för den klassiska fantasyn är långt ifrån jordnära; Middle Earth är ett undrens rike med en massa jox, och det är ju något jordnära och trovärdigt du söker?
Som sagt, skillnaden är bara att Tolkien har byggt upp deras historia och kulturer från grunden. Rollspelsförlagen har dock inte tid eller pengar att göra så omfångande verk. Plus att det skall få plats en massa rollspel i deras böcker också. Det är liksom lite svårt att få plats med 300 sidors rasbeskrivningar med historia och utveckling.

solvebring

Superhero
Re: Drakar & Demoner, vila i frid!

Okej, då krävs det ändå en hel del då för att plocka fram flera kampanjvärldar. Fast vad RM kunde göra vore ju att skapa ett alternativ till Trudvang, och ge ut en nyutgåva på Altor. Det vore skittufft! :gremlaugh:

Arfert

Facit

Klart man kan bygga en trovärdigare värld än lapptäcket Ereb som rollspelsföretag; som Harnworld eller The Old World (även om den är knäpp köper man den), Mundana eller Arcaria. Det viktigast är nån slags "logik" i världsskapandet...

Sen kan det ju finnas en viss charm med att det inte håller ihop; om inte annat minskar det trycket på dig som spelledare att det du gör ska vara konsekvent och smälta in... Vill man slänga in en pyramid i ett "europeiskt" fantasyland i en lapptäcksvärld så känns det mer OK..

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Arfert said:
Klart man kan bygga en trovärdigare värld än lapptäcket Ereb som rollspelsföretag; som Harnworld eller The Old World (även om den är knäpp köper man den), Mundana eller Arcaria. Det viktigast är nån slags "logik" i världsskapandet...
Även om det, som i Gloranthas fall, är en logik som först blir uppenbar efter några olagliga inköp.

Nightowl

Champion

Bobby Magikern said:
Arfert said:
Även om det, som i Gloranthas fall, är en logik som först blir uppenbar efter några olagliga inköp.
Gloranthas första stapplande steg byggde väldigt mycket på brädspelen Nomad Gods och White Bear Red Moon. Det är vääääldigt knarkade spel vars röda tråd är mer poetisk än dockskåpsmässig (Rising-spel, skulle jag vilja kalla dem). Den är fullsmockad med cameos, injokes och surrealistiska infall(ankor, t.ex., eller staden Notchet - "not yet", som i "Hey, does that big city have a name?" "Not yet." "Hey guys, lets all go to Notchet!") Glorantha är nog så lapptäckig den med, eftersom det egentligen ursprungligen bara är en exempelvärld för RQ, som *egentligen* ursprungligen vara är ett "mer realistiskt" stridssystem till Dungeons & Dragons, som sedan blev ett eget spel.

Erik

Pom

Swashbuckler

solvebring said:
Det jag vill poängtera är att det därför är lite väl stort krav att kräva en fet utgivningstakt av just Riotminds. De skiljer sig inte från något annat av dagens rollspelsförlag.
Nej, jag håller med dig här. Jag uttryckte vad jag tyckte skulle behövas i teorin snarare än vad som är rimligt. Att DoD vilka regler och kampanjvärldar som än används nuförtiden skulle ha någon realistisk chans att bli det dominerande rollspelet tror jag inte är realistiskt.