Nekromanti Drakar i människoform [Spoiler?]

nordan

Swordsman
Jag har läst drakar och konstaterat att vissa drakar har valt att ta formen av en människa.

Har ni några teorier om hur detta går till? Är det någon grundläggande förmåga eller handlar det om en magisk effekt? Eller är det en rent fysisk process? Tar det mycket energi och tid i anspråk? Försvagar det draken och berövar den från vissa förmågor? Hur förändras drakens fysik? Är detta vanligt eller något som bara sker i yttersta nödfall/under andra ovanliga omständigheter? Man kan ju se hur en dylik förändring skulle kunna vara användbar speciellt för lumian då de ju ofta intrigerar och försöker påverka människor eller andra kulturer rent socialt och politiskt...
Hur påverkar förändringen drakens relation till skugglandet? Den kropp som draken tar måste ju vara allt annat än mänsklig (bara lik denna rent fysiskt eller upenbarelsemässigt) eftersom att man kan läsa om hur införlivandet av en draksjäl i en människokropp skulle slita sönder den senare...

Några funderingar eller kanske rent av "fakta" kring detta? Alla uppslag uppskattas....

Ymir

Liten kantbaron
Jag filar på en text till Drunoks Drängar; en presentation av min tappning på Mundanas drakar. Där har jag hittils bland annat skrivit följande:

Drakarna kan i teorin besätta folk precis som andra schamaner, men tycks väldigt sällan
utnyttja den möjligheten. Det kan bero på någon hederskodex eller oskriven lag drakarna emellan, eller något mer reellt faktum såsom dålig förmåga till skådespeleri eller den begränsning en dödlig kropp skulle innebära för flätalstringen. Kanske upplever drakarna sig alldeles för begränsade i lägre varelsers kroppar? Däremot förekommer det att drakar håller sig med avatarer, fysiska former som är mer eller mindre lika människor, alver och annat. Somliga drakar verkar helt sonika ändra skepnad till sina avatarer; men det är vanligare att de begagnar sig av riktiga kroppar som skapats eller förtrollats med någon okänd magisk process, för att härbärgera drakens kraftfulla själ. Detta har vållat en hel del förbryllan, då drakarna varken borde kunna skapa eller modifiera liv enligt vedertagen magiteori; på många håll tror magiker att teotropi och daimotropi behövs för detta.
- Ymir, redogör

Fem drakar i mitt Mundana har hittils uppträtt i avatarform. Omeyocantlis skepnad är en oformlig, spöklik skugga som verkar flacka från punkt till punkt snabbare än ögat kan följa. I mörkret innanför vad som liknar en svart kåpa skymtas ett ensamt, rött öga - en manifestation av Omeyocantlis enögdhet. Avataren ifråga tycks halvt om halvt osårbar och har någon sorts knivar som den är väldigt snabb och dödlig med, men verkar inte besitta många särskilda förmågor i övrigt. Den har aldrig setts alsta drakmagi. Jag tror därför att den är en projicering av en del av Omeyocantlis medvetande, medan hans verkliga kropp kan befinna sig oerhört långt borta och ägna andra delar av sin uppmärksamhet åt andra saker. Omeyocantli är galen, och frammanar säkert denna avatar ur
Urmörkret självt. Det är fullt möjligt att han kan ha flera avatarer av detta slag aktiva samtidigt på olika platser i världen.

Andra drakar har varit mer konventionella. Rekhems avatar var en kraftfull, storvuxen människokrigare. Han var mycket mäktig; stark, uthållig, snabb och på alla sätt formidabel, men på långa vägar motsvara den hos Rekhems ordinarie kropp. Avataren var åtminstone en hyfsad magiker, men hur mycket av sin magiska förmåga som Rekhem kunde projicera genom den framgick aldrig. Rekhems egen kropp verkar ha legat i halvdvala medan avataren var verksam; och det märktes att Rekhem var försvagad en stund efter det att avataren dräptes - men han återhämtade sig fort.

Taethavris avatar är en oansenlig sliten gammal man som kallar sig Rake. Den är från början Lycans uppfinning. I mitt Mundana har den verkat väldigt magiskt kapabel och kusligt skicklig med sin trästav, men inte uppvisat några andra förmågor utöver vad man skulle kunna vänta sig av en vanlig man.

Verduhrakhs avatar är en rödhårig alv i pråliga kläder. Han är väldigt vacker och karismatisk, och tycks kunna dyka upp precis varsomhelst där Verduhrakh vill vara, men har aldrig ingripit direkt i någonting eller påverkat sin omgivning på något anmärkningsvärt sett. Verduhrakh brukar inte göra sånt, helt enkelt, så hur mycket kraft han lagt i sin avatar kan man bara gissa sig till. Noteras kan, att Verduhrakh tycks ha uppenbarat sig också i en helt annan form - Ölvdal, en rödhårig dvärg av okänd klan. Han hade bara en liten roll, men jag minns den knappt längre.

Khakras avatar är en piprökande gammal man som brukar bära magikerklädnad. Han håller sig med diverse triviala magiska artefakter som han måste lagt ned löjligt mycket kraft i, radiostyrda svävande grötskedar tex, men ingriper likt Verduhrakhs aldrig i något. Khakra verkar mest uppträda i avatarskepnad för att observera, och kommunicera med folk i typ Sunari medan han själv ligger och jäser i Thalamur.

Drakväktaren Koshei im-Taragai kan möjligtvis vara en avatar av Alzak-Andor, Mûhads drake. Koshei tycks inte orimligt mäktig givet nivån hos somliga millenniegamla ärkemagiker i mina kampanjer, men han återuppväckte döda utan synbarliga problem och tillochmed überkamorfer tvekade att utmana honom. Å andra sidan känns Koshei långt mer som en egen individ än någon annan avatar som förekommit, så han är nog mest lite optad :gremsmirk:

Hmm...det här kanske jag kan använda i min artikel. Om inte annat inspirerar det kanske någon, med lite tur.

- Ymir, redogjorde lite kort

nordan

Swordsman
Tack för materialet! Det här är ju onekligen inspirerande... dags att börja plotta.

vandraren

Swordsman
Nu vill jag ju inte vara tråkig och leka besserwisser...men jag kan inte låte bli :gremlaugh:

I Drakar-boken står det väl ganska tydligt att det är draken själv som antar fysisk form, i alla fall får jag den uppfattningen med draken som är låst i en kropp av en kvinna för att hon glömt bort vad hon egentligen var....Men nu när jag tänker på det så är det ju inte omöjligt att införliva med dina teorier, det kan ju vara så att hennes kropp ligger i dvala någon annanstans men att hennes sinne är låst i skepnaden. Men det känns ändå inte riktigt rätt eftersom hon flydde från dräparna i sin skepnad. De borde ju ha tagit hand om hennes "sanna" drakkropp om det vore så att den låg i dvala.

Sen kan du och alla andra ju ignorera detta inlägg, eftersom det är era spelvärldar och där gör man precis som man vill. Men jag tänkte bara påpeka att enligt "officiella" källor så är det drakarna själva som antar formen av en mer humanoid varelse. Sen är det ju självklart bara min tolkning av texten i Drakar. Man kanske kan läsa in andra betydelser, jag har inte texten framför mig.

Hur sen denna förvandling går till och vilka egenskaper drakarnas "avatarer" har, därom sägs i princip inget, men det är ju avsiktligt. Själv har jag inte funderat mycket på det. Men det skulle kunna vara en kul tvist om drakar inte är så mäktiga i sin människoform, det betyder att det är lättast att fånga/skada dem när de är i den skepnaden. Kanske att de bara kan använda "vanlig" magi, inte superflätor, eller att de måste träna upp sina "avatar"-kroppar för att kunna slåss t.ex. I mina kampanjer har en "avatar" aldrig hamnat i strid och inte heller använt magi. De har mer fungerat som sändebud eller som infiltratörer. En annan intressant fråga är om en drake har endast en "avatar" eller om den kan förändra sig till det som behövs för stunden. Egentligen är väl det senare mest logiskt med tanke på deras stora magiska kunskap, men för coolhetens skull kanske de bara ska kunna bli en specifik person.

Ja, det var mina tankar kring detta. Man kan ju fråga sig varför inte Verduhrakh använder sig av en avatar i Calnia, det lär ju vara ganska klumpigt att klämma sig in i slottet. Men, drakarnas vägar äro outgrundliga. :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
Det här kanske kommer lite sent, men om vi ska fortsätta gå efter boken skulle jag gissa på effekten Förvandling med jättehög magnitud (för att kunna klämma in en drakes kroppsstorlek i en människa med normal vikt... eh... energiprincipen någon?... äsch, vem bryr sig; det är magi!).

Det ger ju i och för sig den intressanta effekten att drakens fysiska förmågor inte ändras (förutom saker som att den i människoform saknar klor och vingar, och därmed inte kan riva och flyga). Den har dock samma styrka, förflyttning, tålighet etc.

Den där drakkvinnan vet jag inte något om, men om man vill ha en förklaring på henne så kanske hon inte ens tänker på att hon är superstark, och därmed inte är det? Tron kan flytta berg...

vandraren

Swordsman
Jag vet, men...[ANT]

...det betyder ändå inte att han kan motsäga redan publicerat material i kommande moduler.

Det där lät rätt tråkigt och besserwissrigt. :gremlaugh:

Gör som ni vill, jag tänkte bara diskutera det Ymir sade i förhållande till det som är publicerat.

Hejsvej!

vandraren

Swordsman
Förvandling är en helt sjuk effekt IMHO. Jag har alltid spelat med att om man förändrar sig till något så är det självklart att man antar den nya formens egenskaper. Exemplet med en drake i människokropp blir helt löjeväckande annars. Det känns väldigt konstigt att man inte kan rivas när man är en björn etc. Är man en fågel ska man väl kunna flyga? Det är väl halva grejen med att vara en fågel?

Och som du säger så krävs det löjligt hög magnitud. Någon som orkat räkna på detta? Är det ens möjligt att trolla så avancerat utan en ritual? Om det inte är det så kräver förvandlingen alltså en hel del tid och kraft även för drakar.

Det sista du säger är iofs sant, men känns lite krystat. :gremlaugh:

Men alla gör ju som de vill, så det är bara att köra på.

Hejsvej!