För att King skulle begripa (NT)
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Prag? Ja, då skulle jag nog gissa på skogshuggaruniversitetet... ^_-Som om alla rollspelskonstruktörer bodde i Prag så skulle det bli ordentlig fart på den svenska rollspelsbranschen? Intressant.
Någon aning om vad han sysslar med idag?
Så vitt jag vet så finns skjutvapen endast i en tabell och ett kort regelstycke i en av alla böcker till Chronopia. Det är väl inte mycket mer, troligtvis mindre, än vad det står om dem till DoD '91.Nej, jag tycker egentligen bara dåligt om 5:an.
I krigarens handbok till 4:an så introduceras flintlåsmusköt osv, men det står otroligt lite om dem, mindre än en A5 sida, och det är dessutom bara där de nämns. Så skjutvapnen är otroligt undantryckat i Do-91, vilket jag tycker är bra.
Skriver Warhammer-baserad skönlitteratur, mest. Kolla www.trollslayer.net.Någon aning om vad han sysslar med idag?
Och den slutsatsen drar du bara för att han valt att ändra på alverna i sin spelvärld? Vansinne. Jag tycker snarare han verkar ha en bra spelledare som lyckats fatta att det är både bra och smart att våga tänja på stereotyperna. Sämre då att låsa fast sig i en "alvpersonlighet" och låta alla alver ha den.Troligen har du en dålig spelledare
Saken är att själva konseptet "alv" kommer från början från asatron där de var vänliga naturväsen, sedan använde tolkien denna varelse och stoppade in det i sina böcker, vilket ledde till att de hamnade i rollspelsvärlden.Och den slutsatsen drar du bara för att han valt att ändra på alverna i sin spelvärld? Vansinne. Jag tycker snarare han verkar ha en bra spelledare som lyckats fatta att det är både bra och smart att våga tänja på stereotyperna. Sämre då att låsa fast sig i en "alvpersonlighet" och låta alla alver ha den.
Åh gud, inte igen. OK, för umptihöfflonde gången: De kommer från keltisk mytologi. Keltisk. Och förebilden i fråga är ett krigarfolk. Ditt resonemang håller alltså inte ett smack.Saken är att själva konseptet "alv" kommer från början från asatron
Jaha...läste du ens mitt inlägg, alls? Det enda du gör är ju att upprepa alla tråkiga stereotyper, anstryka med din personliga uppfattning om hur en alv "ska" vara och sedan såga hans SL bara för att han inte håller med dig. Jag upprepar: I Chronopia stämmer inte de där stereotyperna ett smack, och om de inte spelar Chronopia vågar hans SL tydligen ta ut svängarna och göra en egen tolkning av alver, vilket är ett av de typiska tecknen på en bra SL, i mitt tycke.Ska man spela alv antingen som SL eller RP ska man låta bli att öppna munnen för en alvs intelligen är en helt annan sort än den vi använder. Jag tror inte att man skulle kunna säga något riktigt alvlikt. De tänker mer i filosofiska banor som relaterar till djur och natur.
Ja jag tycker att hans SL är "dålig" "mindre bra" eftersom en alv skulle aldrig vara snobbig (se ner på andra) eftersom de värderar "alla" raser som lika. Jag tror fortfarande att han syftar på dvärgar för de är dryga och ser ner på andra raser
Känns som att du inte har läst om asatron, att alverna(de som är grunden till mytologin alver) levde i LJUSALVHEIM!!!!!Åh gud, inte igen. OK, för umptihöfflonde gången: De kommer från keltisk mytologi. Keltisk. Och förebilden i fråga är ett krigarfolk. Ditt resonemang håller alltså inte ett smack.
Jorå, jag har en poetisk Edda, en Snorres Edda och två mytologiska uppslagsverk i bokhyllan. Själv?Känns som att du inte har läst om asatron, att alverna(de som är grunden till mytologin alver) levde i LJUSALVHEIM!!!!!
Det har jag gjort, den står också i en av bokhyllorna. Den suger dingdong, och den är absolut inte Den Heliga Skrift i ämnet. Det enda bra i den är Ackegårds teckningar.Ta och läs om alver i 91:ans upplaga om alver!!
Jo.. Tänkte fel på det där med värdena... rättelse det kostar 21x3 för att höja från 0 till 21.Jag vet inte riktigt vad du syftar på. I Chronopia finns det inga hjälteförmågor (de kommer från Hjältarnas handbok, ett tillbehör till DoD 91), och färdighetskostanderna är linjära, så att höja en yrkesfärdighet till 21 kostar 63 poäng; no more, no less.
Jag tycker att det är roligare och göra en RP som är medelmåtta och blir bättre med tiden. Blir nog lättare för SL att fixa värdiga motsåndare då med.Sedan tycker jag att det faktum att man blir så bra i Chronopia är en av de stora *tjusningarna* med det spelet. Jag menar, vem vill inte ha en bra rollperson?