Nekromanti Drakar och Demoner 5:e uppplagan!

Feliath

Swashbuckler
Yay! Thankie! [NT]

NT = Nyslipad Tvål

/Feliath - the motion of stillness

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
King vid gränspolisen

Tja, King halkade in genom Mutant Chronicles. Han skrev böcker och supplement till det. Jag skrev grundreglerna på engelska, och nån översatte dem sen till svenska, bisarrt nog.

Huvudanledningar till att använda King:

1. Han var bra nog
2. Han var snabbare än de flesta
3. Han var billigare än alla för han bodde/bor i Prag

Anledningen till att man ville ha texten först på engelska var inför eventuella förhandlingar med utländska intressenter. Engelska är ju ett världsspråk. Just rollspelet hamnade aldrig i nått sånt läge, men det prisbelönta figurstidsspelet Chronopia var ett exempel på hur det kan fungera.

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nat King Cole

"3. Han var billigare än alla för han bodde/bor i Prag"

Som om alla rollspelskonstruktörer bodde i Prag så skulle det bli ordentlig fart på den svenska rollspelsbranschen? Intressant. :gremsmile:

Någon aning om vad han sysslar med idag?

Storuggla

Champion
King Kong

Som om alla rollspelskonstruktörer bodde i Prag så skulle det bli ordentlig fart på den svenska rollspelsbranschen? Intressant.

Någon aning om vad han sysslar med idag?
Prag? Ja, då skulle jag nog gissa på skogshuggaruniversitetet... ^_-

Storuggla, nostalgisk

Jarre

Swordsman
Re: Med andra ord

Nej, jag tycker egentligen bara dåligt om 5:an.

I krigarens handbok till 4:an så introduceras flintlåsmusköt osv, men det står otroligt lite om dem, mindre än en A5 sida, och det är dessutom bara där de nämns. Så skjutvapnen är otroligt undantryckat i Do-91, vilket jag tycker är bra.
Så vitt jag vet så finns skjutvapen endast i en tabell och ett kort regelstycke i en av alla böcker till Chronopia. Det är väl inte mycket mer, troligtvis mindre, än vad det står om dem till DoD '91.

Sedan skulle jag vilja lägga till att under alla mina spelkvällar i Chronopia träffade jag på dem först i förra veckan, i en kortare scen. Att de kan användas i världen betyder inte att var och varannan krigare springer runt med dem...

Dilandau

Myrmidon
Alver e dumma

Seriöst, när mötte någon en alv som var SNÄLL senast i ett fantasyspel? De är ju en bunt dryga snobbar hela bunten, som snarare spottar på en än hälsar. De kanske är goda i meningen att de inte dödar barn och våldtar hästar, men snälla är de faean inte.

:gremwink:

Harablos

Veteran
Re: Alver e dumma

Hmm.

Troligen har du en dålig spelledare eller så spelar du Cronopia.
De alver jag har träffat är inte sådana. Du kanske menar dvärgar??

Feliath

Swashbuckler
Eh?

Troligen har du en dålig spelledare
Och den slutsatsen drar du bara för att han valt att ändra på alverna i sin spelvärld? Vansinne. Jag tycker snarare han verkar ha en bra spelledare som lyckats fatta att det är både bra och smart att våga tänja på stereotyperna. Sämre då att låsa fast sig i en "alvpersonlighet" och låta alla alver ha den.

/Feliath - dessutom rular Chronopias amoral-amoralver

Jarre

Swordsman
Re: Alver e dumma

Seriöst , så mötte jag en snäll alv i senast under ett spelmöte i tisdags... Han erbjöd oss stanna en stund i hans enkla boning för att vila och gav oss en stärkande dryck. Så sug på den du!

Harablos

Veteran
Re: Eh?

Och den slutsatsen drar du bara för att han valt att ändra på alverna i sin spelvärld? Vansinne. Jag tycker snarare han verkar ha en bra spelledare som lyckats fatta att det är både bra och smart att våga tänja på stereotyperna. Sämre då att låsa fast sig i en "alvpersonlighet" och låta alla alver ha den.
Saken är att själva konseptet "alv" kommer från början från asatron där de var vänliga naturväsen, sedan använde tolkien denna varelse och stoppade in det i sina böcker, vilket ledde till att de hamnade i rollspelsvärlden.

Ska man spela alv antingen som SL eller RP ska man låta bli att öppna munnen för en alvs intelligen är en helt annan sort än den vi använder. Jag tror inte att man skulle kunna säga något riktigt alvlikt. De tänker mer i filosofiska banor som relaterar till djur och natur.

Ja jag tycker att hans SL är "dålig" "mindre bra" eftersom en alv skulle aldrig vara snobbig (se ner på andra) eftersom de värderar "alla" raser som lika. Jag tror fortfarande att han syftar på dvärgar för de är dryga och ser ner på andra raser

Harablos

Veteran
Jag tycker det är tråkigt eftersom man blir så jävla bra, tex
50x3 för att öka en färdighet från 0 till 21, särskilda förmågor = hjälteförmågor. Nej det blir bara boffer på högsta nivå!!!

Feliath

Swashbuckler

Saken är att själva konseptet "alv" kommer från början från asatron
Åh gud, inte igen. :gremmad: OK, för umptihöfflonde gången: De kommer från keltisk mytologi. Keltisk. Och förebilden i fråga är ett krigarfolk. Ditt resonemang håller alltså inte ett smack.

Ska man spela alv antingen som SL eller RP ska man låta bli att öppna munnen för en alvs intelligen är en helt annan sort än den vi använder. Jag tror inte att man skulle kunna säga något riktigt alvlikt. De tänker mer i filosofiska banor som relaterar till djur och natur.

Ja jag tycker att hans SL är "dålig" "mindre bra" eftersom en alv skulle aldrig vara snobbig (se ner på andra) eftersom de värderar "alla" raser som lika. Jag tror fortfarande att han syftar på dvärgar för de är dryga och ser ner på andra raser
Jaha...läste du ens mitt inlägg, alls? Det enda du gör är ju att upprepa alla tråkiga stereotyper, anstryka med din personliga uppfattning om hur en alv "ska" vara och sedan såga hans SL bara för att han inte håller med dig. Jag upprepar: I Chronopia stämmer inte de där stereotyperna ett smack, och om de inte spelar Chronopia vågar hans SL tydligen ta ut svängarna och göra en egen tolkning av alver, vilket är ett av de typiska tecknen på en bra SL, i mitt tycke.

/Feliath - lite trött på sådant här

Man Mountainman

Storsvagåret
bra=bra

Jag vet inte riktigt vad du syftar på. I Chronopia finns det inga hjälteförmågor (de kommer från Hjältarnas handbok, ett tillbehör till DoD 91), och färdighetskostanderna är linjära, så att höja en yrkesfärdighet till 21 kostar 63 poäng; no more, no less.

Sedan tycker jag att det faktum att man blir så bra i Chronopia är en av de stora *tjusningarna* med det spelet. Jag menar, vem vill inte ha en bra rollperson?

Harablos

Veteran

Åh gud, inte igen. OK, för umptihöfflonde gången: De kommer från keltisk mytologi. Keltisk. Och förebilden i fråga är ett krigarfolk. Ditt resonemang håller alltså inte ett smack.
Känns som att du inte har läst om asatron, att alverna(de som är grunden till mytologin alver) levde i LJUSALVHEIM!!!!!
Och var förebild till älvfolken. dvs inte ett dugg krigiska snarare harmoniska och möjligen flummiga.

Ta och läs om alver i 91:ans upplaga om alver!!

Feliath

Swashbuckler

Känns som att du inte har läst om asatron, att alverna(de som är grunden till mytologin alver) levde i LJUSALVHEIM!!!!!
Jorå, jag har en poetisk Edda, en Snorres Edda och två mytologiska uppslagsverk i bokhyllan. Själv?
Det du skriver förhindrar inte det faktum att du har helt fel. Det enda du egentligen visar är vartifrån översättaren fick idén att använda ordet "alv" som substitut för "elf", som i och för sig har samma ordstam i germanskan men som inte har ett fläpp med fornnordisk mytologi att göra. På engelska betecknar den närmast oknytt, och jag ser inga små grönhattade, fulla alver som kutar runt och ger bort guld till den som tar dem till fånga och spelar folk spratt. Tja, bortsett från Changeling, då :gremgrin:
Leta på ett juste mytologiskt lexikon och läs på om Tuatha dé Danann, eller sök lite på forumen.

Ta och läs om alver i 91:ans upplaga om alver!!
Det har jag gjort, den står också i en av bokhyllorna. Den suger dingdong, och den är absolut inte Den Heliga Skrift i ämnet. Det enda bra i den är Ackegårds teckningar.

/Feliath - t.o.m. den abysmala Alver i Chronopia är bättre, juh

Harablos

Veteran
Re: bra=bra

Jag vet inte riktigt vad du syftar på. I Chronopia finns det inga hjälteförmågor (de kommer från Hjältarnas handbok, ett tillbehör till DoD 91), och färdighetskostanderna är linjära, så att höja en yrkesfärdighet till 21 kostar 63 poäng; no more, no less.
Jo.. Tänkte fel på det där med värdena... rättelse det kostar 21x3 för att höja från 0 till 21.
Men tycker dock fortfarande att cronopias särskilda förmågor är jämstälda med 91:ans hjälteförmågor.

Sedan tycker jag att det faktum att man blir så bra i Chronopia är en av de stora *tjusningarna* med det spelet. Jag menar, vem vill inte ha en bra rollperson?
Jag tycker att det är roligare och göra en RP som är medelmåtta och blir bättre med tiden. Blir nog lättare för SL att fixa värdiga motsåndare då med.

Man Mountainman

Storsvagåret

t.o.m. den abysmala Alver i Chronopia är bättre

Pah! Vissa saknar smak! Alver i Chornopia beskriver ju hur alver *ska* vara ju. Jag kan dock tycka att det är synd att de frångått Degas- och Kothalverna och gjort en massa mjäkiga, *snälla* bastarder, som Ventura och Lysander. Dom är ju inte Riktiga Alver.

:gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: bra=bra

Jag tycker att det är roligare och göra en RP som är medelmåtta och blir bättre med tiden. Blir nog lättare för SL att fixa värdiga motsåndare då med.

Tja, smaken är som baken, antar jag. Jag vill dock kraftigt protestera mot att det skulle vara enklare att skapa motstånd mot dåliga rollpersoner. Nedan följer Dnalors Recept på Värdiga Moståndare.

1. Ta spelarnas rollformulär
2. Skriv av dem
3. Ändra några kosmetiska detaljer (rastillhörighet, vapenpreferenser och dylikt)
4. Skicka rollpersonernas kloner mot dem.