Nekromanti Drakar och Demoner 5:e uppplagan!

Lazarus

Veteran
Re: Med andra ord

Så vitt jag vet så finns skjutvapen endast i en tabell och ett kort regelstycke i en av alla böcker till Chronopia. Det är väl inte mycket mer, troligtvis mindre, än vad det står om dem till DoD '91.
Det står ganska mycket om skjutvapen om man läser chronopias motsvarighet till krigarens handbok, minns inte riktigt vad den heter just nu.
Så skjutvapen har en större plats i Chronopia.

Sedan så finns det ju beskrivningar på dvärgiska kanoner om jag inte minns fel i berättelsen om Chornopia.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men till och med Tolkien hade ju med krut...

...i sina böcker, så helt fel kan det väl inte vara? :gremgrin:

M.

Troberg

Sinister eater
Är det bara jag som...

...är fruktansvärt trött på Tolkien som måttstock på vad som är rätt i fantasy?

Det finns betydligt bättre och kreativare fantasyförfattare (läs Storm Constantine).

Det sagt så stör inte krut mig, speciellt inte när magi ändå är de tyngsta kanonerna. Glöm inte att antika skjutvapen tar en stund att ladda om, något man sällan hinner i en normal fantasystrid. De var dessutom måttligt pålitliga och måttligt säkra. Jag ser inte dem som mer obalanserade än ett armborst.

Varför inte ha dem som en variant på magiska föremål som man skaffar hos en alkemist? För allt vad spelarna vet så är de precis lika magiska som en stav som skjuter blixtar.

Krille

Super Moderator
Måttstocken

Kruxet är att han faktiskt inte är måttstock. Inte ensam, i alla fall. Måttstocken utgörs av en del Tolkien, en del Conan och i Sverige en rätt stor näve Ivanhoe, förmodligen på grund av den där filmen som går varenda nyår. Likförbannat så säger "alla" att fantasy ska vara som Tolkien, trots att de egentligen inte ens håller med. :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: bra=bra

1. Ta spelarnas rollformulär
2. Skriv av dem
3. Ändra några kosmetiska detaljer (rastillhörighet, vapenpreferenser och dylikt)
4. Skicka rollpersonernas kloner mot dem.
3.5. Öka alla FV med 5. Spelarna kommer osvikligt att vara mer taktiska än vad du är, eftersom de bara har en göbbe att hålla reda på.

Erik

Lazarus

Veteran
Re: Måttstocken

Jag har aldrig sagt att rollspelen ska vara som i tolkiens värld. Visst Tolkien har skrivit bra fantasy böcker, man jag tycker inte han är den bästa fantasy författaren.

Kom att tänka på en sak, när någon tog upp att skjutvapen är lika balanserat som armborsten. Det jag kom att tänka på är hur dåligt armborstet är i DoD-91.

Ex: Tungt Armborst ger 2T6+2 i skada och har PV 2 (kan vara 3, minns inte riktig just nu). Den stora nackdelen är dock att det tar 6SR att ladda om det. Under samma tid så hinner man avfyra 12 (om man bara har 2 handligar varje SR), pilar från en sammansattbåge.

Armborstet har en snittskada på 9, medan bågen har en snittskada på 7, dessutom hinner man avfyra 12 pilar under samma tid som man hinner avfyra 1 pil med ett armborst.

egentligen borde ett armborst ge mycket mer i skada än vad det gör. Under medeltiden så använde man armborsten till att skjuta ner riddare från hästryggen. Meningen var inte att skada riddaren med hjälp av pilen, utan den var fyrkantig så att han skulle slungas ur sadeln.
Man har tillverkat kopior på gamla bågar och armborst. En båge har en slagkraft på cirka 75kg(en modern tävlingsbåge har cirka 20-25kg), medan ett armborst hade 280-290kg i slagkraft, och dessutom hade det en räckvidd på över 400 meter.

Troberg

Sinister eater
Re: Måttstocken

Kom att tänka på en sak, när någon tog upp att skjutvapen är lika balanserat som armborsten. Det jag kom att tänka på är hur dåligt armborstet är i DoD-91.

Ex: Tungt Armborst ger 2T6+2 i skada och har PV 2 (kan vara 3, minns inte riktig just nu). Den stora nackdelen är dock att det tar 6SR att ladda om det. Under samma tid så hinner man avfyra 12 (om man bara har 2 handligar varje SR), pilar från en sammansattbåge.
Det här argumentet påverkar egentligen inte skjutvapen, eftersom de tar ungefär lika lång tid att ladda om.

Däremot håller jag med om att armborstet kunde gjort lite mer skada. Arbalestet är däremot rätt så lagomt, det är ett "ett skott per strid"-vapen som oftast sänker den kroppsdel det träffar, även om målet har rustning.

Problemet är att det är svårt att få en vettig skala på skadan. Om de farligaste vapnen ska vara lagomt farliga så blir de mindre vapnen mindre farliga. Då får man dessa problem. Det hänger ihop med de klassiska HP/KP-systemen. I mitt system har jag löst det genom att alla vapen kan göra lika mycket skada, men sannolikheterna är olika.

tyron

Veteran

I Chronopia finns det inga hjälteförmågor (de kommer från Hjältarnas handbok, ett tillbehör till DoD 91)
må så vara attd et inte finns några "hjälteförmågor" men om du jemför deras "särskilda förmågor" med 91´s hjälteförmågor så kommer du att se att skilnaden är minemal. detta beror naturligtvis på vilka av 95 böckerna du tittar i (grundboken är inte mycket att ha)

tyron

Veteran

Jag tycker att det är roligare och göra en RP som är medelmåtta och blir bättre med tiden. Blir nog lättare för SL att fixa värdiga motsåndare då med.
jag kan inte annat en hålla med dig. Men man måste alltid tänka på att det ibland behövs "bättre" rollpersoner. Detta är naturligtvis helt beroende på vad för sårts äventyr det är man spelar. Men om man alltid spelar medelmottor då kommer man aldrig få känna hur det käns att klara av något omöjligt som att dräpa en vampyr eller överleva i 5min mot en drake. :gremgrin:

ibland behövs det bättre karaktärer och ibland inte så är det bara.

tyron

Veteran

Öka alla FV med 5. Spelarna kommer osvikligt att vara mer taktiska än vad du är, eftersom de bara har en göbbe att hålla reda på.
Jag håller inte med. Som SL är det tänkt att man ska spela rollpersonerna som deras värden. Så om värderna säger att rollpersonen har 19 i slagsvärd eller varför inten 17 i taktik då SKA den personen spöa skiten av den som har sämre (den här gången 5 mindre). 5 i FV är djävulskt mycket. Bara en dålig SL skulle låta den andra vinna i duell eller liknande situation. :gremmad:

Man Mountainman

Storsvagåret

3.5. Öka alla FV med 5. Spelarna kommer osvikligt att vara mer taktiska än vad du är, eftersom de bara har en göbbe att hålla reda på.

Det hade jag faktiskt rknat med. Meningen är ju trots allt inte att rollpersonerna ska dö. Inte så lätt iallafall.

Troberg

Sinister eater

Jag håller inte med. Som SL är det tänkt att man ska spela rollpersonerna som deras värden. Så om värderna säger att rollpersonen har 19 i slagsvärd eller varför inten 17 i taktik då SKA den personen spöa skiten av den som har sämre (den här gången 5 mindre). 5 i FV är djävulskt mycket. Bara en dålig SL skulle låta den andra vinna i duell eller liknande situation.
Även om jag egentligen håller med dig så är det lättare sagt än gjort. Spelarna kan sina karaktärer bättre och behöver bara hålla reda på en karaktär. Det gör det lättare för dem att utnyttja sin karaktär till max och därmed vinna. Som spelledare kan man inte alltid hålla allt sånt i huvudet.

Dessutom, om man spelade helt ärligt som spelledare så skulle det knappast bli några drakar dödade och hur skulle då världen se ut?

tyron

Veteran
Re: Alver e dumma

Du kanske menar dvärgar??
Är du helt från vättet människa?!!
:gremmad:
Dvärgar är den enda rasen som har någon liten gnutta heder kvar i sina kroppar (förutom Högländare). Tror du ärligt talat ätt en dvärg skulle spotta på en. Eller för den delar förudmjuka en om man inte förtjänade det. Okej dvärgar kan vara en gnutta oresonliga mot alver men detta har sin grund i det förflutna.

tyron

Veteran

Det gör det lättare för dem att utnyttja sin karaktär till max och därmed vinna.
Som spelare ska man inte spela efter sina värden men ska veta att "jaha jag är bra på slagsvärd (t.ex)" eller liknande men man ska inte veta att "aha om jag en undanmanöver istället för att parera så har jag 5% lättare att parera" detta är inte det rollspel går ut på. det går ut på att man ska spela sin roll inte utnytja regler..

Troberg

Sinister eater

Som spelare ska man inte spela efter sina värden men ska veta att "jaha jag är bra på slagsvärd (t.ex)" eller liknande men man ska inte veta att "aha om jag en undanmanöver istället för att parera så har jag 5% lättare att parera" detta är inte det rollspel går ut på. det går ut på att man ska spela sin roll inte utnytja regler..
Självklart. Samtidigt vill man att karaktären ska överleva, och glömmer därför inte att man bär på en helande fink eller att man kan komma på kreativa kombinationer av besvärjelser. Som spelledare är det lätt att missa sånt.

tyron

Veteran
Re: Eh?

Ta och läs om alver i 91:ans upplaga om alver!!
du säger ju till och med mot dig själv. Förut skrev du att alverna kom från Tolkien och att det va han som indroducerade dom till fantacyns värld vilket är helt korrekt.

Men nu refererar du till 91 bara för att du blev överbevisad i din tolkien teori... ge dig :gremmad:

tyron

Veteran

Samtidigt vill man att karaktären ska överleva, och glömmer därför inte att man bär på en helande fink eller att man kan komma på kreativa kombinationer av besvärjelser. Som spelledare är det lätt att missa sånt.
Vist "missar" men det men bara för det är det inte ok. Jag kan inte säga att jag inte gör det själv (när jag inte är SL).

Men missar är nog fel ord. Jag vet inte hur ni gör när ni görb era gubbar men jag själv och min spelgrupp kan använda oss av en hel spelkväll för att få ihopp våra gubbar. Vi sitter du med cola i hand och snackar om vad som vore grymt typ

"tänk er en Ank hjälte som är prostituerad med 3 i KAR, fan va coolt det vore... oh ja det ska vara en bög Anka som ska hålla på med kläddesigning på dagarna"

:gremwink:

detta är sådant som min spelgrupp kan komma upp men naturligtvis är inte detta att förbigå reglerna. Men naturligtvis gör vi det samma med "boffergubbar" och dyligt. Vi sitter flera timmar bara med stridskånsterna och om någon av gör en magiker så kan det ta ett tag. Jag är helt imot detta men det är inget jag kan rå för eller motvärka.

tyron

Veteran
Re: Eh?

*snälla* bastarder, som Ventura och Lysander.
snälla?
jag förstår inte hur du fan uppfatta dom som snälla. Men du har någolunda rätt ivarje fall om man jämför dom men andra kända personer i Chronopia. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Men missar är nog fel ord. Jag vet inte hur ni gör när ni görb era gubbar men jag själv och min spelgrupp kan använda oss av en hel spelkväll för att få ihopp våra gubbar. Vi sitter du med cola i hand och snackar om vad som vore grymt typ
Jag föredrar något liknande (fast jag ställer ner colan ibland). Men ju mer jobb man lägger ner på karaktären desto svårare blir den att överblicka för spelledaren (ur mäktighetsperspektiv), vilket ökar risken för missar.

Nu stör inte sådana missar mig, jag tycker det är värre när man har motståndet stackat alldeles för högt mot sig och man känner att man inte har en chans. En för enkel konfrontation kan man alltid korrigera nästa gång, en för svår konfrontation tenderar att döda av karaktärer, vilket är svårare att korrigera.