Nekromanti drakar och demoner 6 grundegenskaper av drakar???

Bubelmanen

Veteran
Hej, jag undrar vad grundegenskaperna för drakar är, det står enbart alla grundegenskaper om medelålders drake. storlek står deremot för alla drakar, men jag undrar hur man ska räkna ut dom andra grundegenskaperna för dom andra drakarna

Glad för alla tips

Möller

Hubert Hortlax
Är det grundboken eller Jorges du tittar i? Har inte första grundboken framför mig, bara reviderade. Hittar inte riktigt vad du refererar till nämligen.

Nåja, på sidan 211 i reviderade finns en fin tabell under rubriken »Att modifiera en typvarelse«:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Erfarenhet/Ålder Mod.
Ung varelse x0,75
Mogen varelse x1
Vuxen varelse x1,5
Fullvuxen varelse x2
Gammal varelse x1</pre></div></div>

Kanske kan vara något att utgå ifrån?

EDIT: Hittade visst oreviderade grundboken. Kanske är det rimligt att låta de flesta grundegenskaper skala liksom STO, dvs +40% för Gammal, -60% för Ung etc.

Och förresten, välkommen till forumet!

Bubelmanen

Veteran
förlåt att jag inte svarar förens nu och jag fattar inte vad du menar med grundboken eller jorgens, nybörjare. jag har den vanliga drakar och demoner 6 inte reviderade och det där med procenten fattade jag inte men tack ändå

och så tack för att du välkommnade mig

den oreviderade boken tror jag, är den som jag har.

jag tycker att en ung drake borde ha mera smi än en, tillexempel uråldrig drake

solvebring

Superhero
Bubelmanen said:
förlåt att jag inte svarar förens nu och jag fattar inte vad du menar med grundboken eller jorgens, nybörjare.
Vad gäller grundbok så släppte Riotminds tre regelböcker till 6:an (fyra om man räknar Magiboken till Expertreglerna). Den första versionen, den ickereviderade, ser ut på det här sättet. Den reviderade ser ut så här. Drakar & Demoner (6) Expert ser ut så här. Magiboken till Expert så här.

Jorges syftar till Jorges Bestiarium. Den ser ut så här och är Drakar & Demoner 6:s monsterbok; den innehåller alltså bara en massa monster och varelser som man kan möta och kämpa mot.

Här har du en Wikipedia-länk över Drakar & Demoner där du kan se dess historia och produktionslinje. Du kommer troligen bli förvirrad över de olika utgåvornas numrering, men det får sin förklaring under Versionshistorik, där den ordning alla (de flesta) förhåller sig till finns uppställd.

Lycka till! Och välkommen hit!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] WTF!

Är inte DoD6 Riotminds version? Nu rasar mitt korthus. Var jag ensam om den här villfarelsen?

I min ordning var DoD91 v4, Chronopia v5 och Riotminds DoD v6.

Krille

Super Moderator
Re: [OT] WTF!

wilper said:
Är inte DoD6 Riotminds version? Nu rasar mitt korthus. Var jag ensam om den här villfarelsen?

Wikipedia verkar räkna varje tryckning som en egen utgåva. De har en "andra och tredje" utgåva, som av "oss" brukar betecknas som 2 och 2.1, och deras fjärde utgåva är den svartgröna boxen som av "oss" kallas v3. Så det är där som deras versionsnummerkryp kommer in.

solvebring

Superhero
Re: [OT] WTF!

wilper said:

Jo, som vi rollspelare räknar ja. Se vad Krille skrivit. Så jo, alltså, RiotMinds är DoD6, men egentligen inte om man räknar varje utgåva som separata utgåvor.

Edit: Så där såg inte wikin ut förut. Förut såg den ut som den skulle, men nu är det är någon "smartis" om ändrat på denoch vänt allting upp och ned. Därför måste man kolla under "Versionhistorik" för att förstå hur det ligger till och hur det ska vara.

Möller

Hubert Hortlax
Bubelmanen said:
förlåt att jag inte svarar förens nu
Föräns nu!? Det är din tråd! Int' fan ska du behöva svara förutom när du själv har tid =)

Bubelmanen said:
det där med procenten fattade jag inte
Den tabell du hänvisar till, på sidan 159, visar hur Storlek[ skalas efter ålder.

En »medelålders« drake har Storlek 100. Gör vi om draken till »mogen« blir Storlek 60. Det är en minskning med 40%. Samma minskning skulle vi kunna applicera på övriga grundegenskaper. Styrka 100*0,6 = 60, Fysik 35*0,6 = 21, etc.

En »gammal« drake har istället STO 140, dvs en ökning med 40% jämfört med grundmallen »medelålders« drake. Styrka 100'1,4 = 140, Fysik 35*0,6 = 56, etc.

Men som du säger så borde kanske inte Smidighet skala likadant, utan borde ju vara högre för en mindre drake. Liknande resonemang kan man säkert föra för fler grundegenskaper. Drakens olika grundegenskaper lär inte alla utvecklas precis i samma takt och riktning som dess storlek.

Att hitta på en fungerande mattematisk metod för att ändra en »medelålders« drake till någon annan ålder känns rätt döfött, alltså. Det är rimligtvis enklare att du som spelledare, med forumets hjälp om du så vill, själv hittar på lämpliga grundegenskaper för en drake i lagom ålder.

Bubelmanen

Veteran
SKREV NAC MAC FEEGLE: Vad gäller grundbok så släppte Riotminds tre regelböcker till 6:an (fyra om man räknar Magiboken till

SKREV JAG: jag hade ingen anning om att det finns regelböcker. woooow jag är okunig eheh. det ända som jag visste fanns som jag har är en spellderaskärm, men jag tror inte att den är för DoD6

wilper

Om versionsnummer på Drakar och Demoner

Jag har inte mer än snabbtittat i min Trudvangbox.

Har forumet någon åsikt om den är v6.1 eller v7? De gjorde väl ganska stora ändringar i reglerna där?

Bubelmanen

Veteran
Skrivet av: Murkla
Föräns nu!? Det är din tråd! Int' fan ska du behöva svara förutom när du själv har tid =)

tack då vet jag det =)

Möller

Hubert Hortlax
Re: Om versionsnummer på Drakar och Demoner

wilper said:
Har forumet någon åsikt om den är v6.1 eller v7? De gjorde väl ganska stora ändringar i reglerna där?
Min åsikt är att DoD:T verkligen är en 7:a, eller hur du nu vill räkna. Förändra grundegenskaperna så att du bara skiljer dig från massan i tre stycken. Grovt skära ner antalet färdigheter och istället lägga till fördjupningar.

Det är, så vitt jag vet, bland de större förändringar DoD genomgått från en version till nästa.

(Förövrigt håller jag inte med solvebring om att DoD6 har 3 eller 4 regelböcker. Eller, tja, bara att det är viktigt komma ihåg att DOD6 Expert och Expert Magi inte är kompletta spel. Till skillnad från DoD6 och DoD6R.)

solvebring

Superhero
Re: Om versionsnummer på Drakar och Demoner

Murkla said:
wilper said:
Min åsikt är att DoD:T verkligen är en 7:a, eller hur du nu vill räkna. Förändra grundegenskaperna så att du bara skiljer dig från massan i tre stycken. Grovt skära ner antalet färdigheter och istället lägga till fördjupningar.

Det är, så vitt jag vet, bland de större förändringar DoD genomgått från en version till nästa.

(Förövrigt håller jag inte med solvebring om att DoD6 har 3 eller 4 regelböcker. Eller, tja, bara att det är viktigt komma ihåg att DOD6 Expert och Expert Magi inte är kompletta spel. Till skillnad från DoD6 och DoD6R.)
Skulle också kalla Trudvang för en separat utgåva, dvs. version 7. Det är stor skillnad mellan 6:an och DoDT, enligt min mening. Dock har jag aldrig lirat den, bara läst i lite då och då – flera år sedan nu.

Vad gäller Expert är det bra att du säger det, för jag tänkte inte så långt. Ja, det är regelböcker, men man behöver lägga till 6R för att få ett komplett spel. Precis som med de gamla expertreglerna från 85 – det är regelböcker, men inte egna spel.

solvebring

Superhero
Bubelmanen said:
SKREV NAC MAC FEEGLE: Vad gäller grundbok så släppte Riotminds tre regelböcker till 6:an (fyra om man räknar Magiboken till

SKREV JAG: jag hade ingen anning om att det finns regelböcker. woooow jag är okunig eheh. det ända som jag visste fanns som jag har är en spellderaskärm, men jag tror inte att den är för DoD6
Allt till 6:an är slutsålt i butik, sedan länge. Det finns dock en hel del att tillgå i olika Köp/säljs-forum liksom på Tradera och Blocket. Leta kontinuerligt.

Till den versionen finns... Ehm, låt oss se... Två spelledarskärmar, tror jag. Svårt att minnas exakt. En till DoD6 (denna?) och en till DoD6R (reviderade alltså) – den här. Sedan tror jag att det finns två spelarmappar. En till DoD6R och en till DoD6E (expert). Den spellarskärm som finns i butik, om det nu ens finns några kvar av den, är nog senaste versionen Drakar & Demoner Trudvangs (DoDT) spelledarskärm. Sedan finns det tre världsböcker också: Osthem och Mittland som skrevs till 6R, och Västermärk, tror jag kom till DoDT.

Edit: Minnet svek inte. Hade rätt. Har nu lagt till länkar till bilder över skärmar och mappar.

Från DoD6R och framåt är det iof samma värld som gäller, den värld som sedan blev namnet på DoDT. Dock är världen utvecklad och detaljer är inte de samma i 6:ans böcker som i 7:ans (Drakar & Demoner Trudvang).

Ehm... Det är ett satans virrvarr det här om man är ny på rollspel och inte har några förkunskaper med sig, men oroa dig inte. Du lär dig. Koncentrera dig på det du vill spela just nu så ordnar det sig nog. Vill du utveckla ditt DoD6-speladen så föreslår jag att du struntar i skärmar och sådant. Det är ändå mest bara lullull. Dock är det helt klart värt att skaffa Jorges och världsböckerna (även den tredje som kom efteråt).

/solvebring som svarar så gott han kan, men det finns helt klart andra med långt mycket bättre kunskaper om Riotminds och deras version av Drakar & Demoner. Vet förövrit inte om deras forum fortfarande är aktivt? Du kan alltid ta dig en titt: Riotminds hemsida. Där har de förövrigt online-versionen av DoDT - man reggar sig, betalar månadsvis eller dylikt och får tillgäng till rollspelet på nätet. Online-versionen har dock fått hård kritik för dåligt interface osv.

P. S. Du kan svara med citat om du kollar in knapparna i inlägget du vill svara på. När du skriver ett inlägg har du dessutom en rad knappar/funktioner ovanför din text, där du kan plocka fram citat osv. D. S.

solvebring

Superhero
Ja, som man kan se in mina länkar ovan så finns ju den här sidan Rollspelsakademien. Jag vet inte hur up to date den är, men den innehåller iaf typ all den produktinformation man nu kan behöva för att överskåda DoDs produktlinje.

... Tråkigt nog att sidhelvetet inte funkar i alla webläsare. Jag kör Chrome så jag kan inte använda den. Firefox eller Explorer har möjligen mer tur. :gremtongue:

Bubelmanen

Veteran
SKREV: Murkla
Nåja, på sidan 211 i reviderade finns en fin tabell under rubriken »Att modifiera en typvarelse«:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>Erfarenhet/Ålder Mod.
Ung varelse x0,75
Mogen varelse x1
Vuxen varelse x1,5
Fullvuxen varelse x2
Gammal varelse x1</pre></div></div>

SKREV: Jag
gjorde en ny tabell som jag tror funkar bättre med DoD6, här kommer den

erfarenhet/ålder
barn varelse ------ x.0,65
ung varelse ------ x.0,75
mogen varelse ------ x.1
medelålders varelse ------ x.1,5
gammal varelse ------ x.2
urgammal varelse ------ x.1,3

glad med alla åsikter, tips och förbättringar

wilper

[OT] Gamla drakar.

Reflektion: Drakar som inte dör av ålderdom, utan bara växer och växer med åldern är mycket coolare än drakar som börjar skrumpna ihop efter ett tag.