Nekromanti Drakar och Demoner 6

Xellion

Veteran
Nu vill jag veta vad folk VERKLIGEN tycker om drakar och demoner 6 (och jag vill gärna att folk skriver motiveringar till varför dom tycker si och varför dom tycker så)

Själv så gillade jag inte det rollspelet särskilt mycket.
den största anledningen till det var den stora regeländringen.På flera ställen i boken kan jag hitta överdrivna regler. T.e.x så tycker iallafall jag att det är underligt att man tål så överdrivet mycket i de nya reglerna.Dessutom så helas man VÄLDIGT snabbt.1 KP i varje kroppsdel per DAG är faktiskt överdrivet.Dessutom så har dom inte gjort yrkena speciellt noga(verkar det som iallafall)eftersom magikern härskar(med magier som t.e.x lufthand som gör 4t6 skada i varje kroppsdel),prästen och krigaren duger och alla andra yrken är avskyvärt dåliga.Krigaren har t.e.x alla vildmarksfärdigheter så det finns ingen större anledning till att vara jägare.
Dessutom så har riotminds lagt in ett s.k. levelsystem istället för att använda de gamla hederliga hp-reglerna. Detta gör(tycker jag)att det känns mer som en nordeninspirerad upplaga av dungeons n dragons än drakar och demoner.
Nu har jag sagt de bitar jag tyckte var dåliga så nu tänker jag säga det jag tyckte var bra.
För det första så var ju formatet förstaklassigt(boken lär ju inte gå sönder i första taget,som DoD 5:s regelböcker ständigt gjorde).Boken innehöll också snygga bilder som höjde spelstämningen.
Allt som allt så skulle jag nog ge spelet 5/10
Jag kommer nog inte direkt satsa på att på tag på moduler till det här spelet.Jag gillade de två tidigare upplagorna(DoD:Chronopia och DoD:91)betydligt mer,men smaken är som baken,alla har ju sina åsikter.Jag vill dock säga att vildhjarta är ett superbt äventyr med en perfekt stämning.
Nu har jag skrivit mitt,nu vill jag veta era åsikter

Eksem

Champion
Argh! Inga fler såna här inlägg, snälla? De som inte gillar den nya upplagan har alltid samma klagomål, och de som gillar nya upplagan gör det för att de gillar det som de som klagar klagar på. Poänglöst!

Själv äger jag endast DoD 2.1 samt Expert-reglerna, men jag skulle fan kunna spela DoD 6 med tanke på hur varenda jävla regel analyseras sönder i småbitar på det här forumet. Iofs är det inget fel på det, men när det bara handlar om smak känns det som slöseri med bytes.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
<I>"Argh! Inga fler såna här inlägg, snälla? De som inte gillar den nya upplagan har alltid samma klagomål, och de som gillar nya upplagan gör det för att de gillar det som de som klagar klagar på. Poänglöst!"</I>

Poänglöst? Knappast. Kommer folk med konstruktiv kritik bara så behöver det absolut inte bli poänglöst.

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 9 ute nu!

Eksem

Champion
Okej, om någon har något NYTT att säga så är det välkommet. Men jag är så trött på de eviga uprepningarna. Vissa gillar levelsystemet, vissa gör det inte. I det här fallet är det inte konstruktiv kritik att tycka att det ska bort. Det är ju bara en smaksak.

Han har givetvis rätt i sin kritik av orimiligheterna som dyker upp i spelet, men det har ju påpekats så många gånger att jag tycker illa om spelet utan att ens ha SETT ett exemplar av det.

Om man lägger ner lite tid och läser gamla inlägg så kan man nog ta reda på vad alla VERKLIGEN tycker. Så snälla, dra inte allt det här igen!

Och okej, ingen tvingar mig att läsa det, men det kan ju tvinga ner andra intressanta inlägg. Men om någon har något NYTT att säga om spelet så gärna för mig.

Å andra sidan följer jag sällan mina egna påbud, och man ska inte underskatta vilken välgörande effekt det är att samla sina tankar i ett foruminlägg =)

Hasse

Hero
Som sagt smaken är som baken, jag gillar DoD6 det som gillar är följande. (jmf. med EDD som jag spelade tidigare)

1. Magi och religionssystemet. Det är en suverän förbättring jämfört med tidigare versioner.

2. Den nya världen verkar än så länge väldigt lovande.

3. Det nya stridssystemet med stridskapacitet i stället för en färdighet/vapen.

4. Man kan spela präst och gudarna finns och är en reell del i den vya världen.

Angående mängden KP i nya DoD&v så verkar du inte tänka på att vapnen gör mer skada samt att en krigare kan göra 4 attacker/SR detta innebär t.ex. att 4 lyckade attacker med en tvåhandsyxa(4T6+2) kan göra upp till 104p skada/SR! till detta lägga även ev. SB på som mest 24p/SR. Så trots mycket KP jämfört med tidigare versioner så kan den försvinna oerhört snabbt oxå.

Nått negativt. Jodå, bättre korrekturläsning innan regelboken släpptes hade inte skadats samt även en noggrannare genomgång av innehållet så att antal fel i reglerna hade varit mindre, men personligen är det inget som stör mig speciellt mycket.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>...tål så överdrivet mycket i de nya reglerna.Dessutom så helas man VÄLDIGT snabbt.1 KP i varje kroppsdel per DAG är faktiskt överdrivet.</EM>"
Om man har mer KP i nyare vers. verkar det väl logiskt att man får tillbaka KP snabbare?

Det jag inte gillar är inflationen i vers.
<U>Mynten</U>: I DoD4-6 slänger man bort km:en bara för att de är så värdelösa. Jag får pantsätta min hatt för att köpa dagsransoner (9 sm/st!). Att man har med sig 700 sm i fickan, fattar inte att Trudvangs invånare inte kommit på bankväxlar (=sedlar). Tur att min SL (<B>Bosse Brottsling</B>) gick med på att dividera alla priser med 10. 9 km för en dagsranson och 100 sm är en förmögenhet. Så IMHO ska det va.
<U>KP</U>: Högre tal=svårare att räkna, mer tärningar att slå etc.=tidsfördröj.
<U>Färdigheterna</U>: Nog för att man vara dålig från början. Själv har jag inget emot det. Men man kan ha högt i vapenfärdigheterna? Det påminner om det löjliga i D&D-filmen när tjuven slåss och vinner mot vakter i en svärdsfight.
<U>Levelsystemet</U>: Har eg. inget emot, kan vara charmigt och om man glömmer systemet och tittar på...

...den stora fördelen.
<U>Världen</U>: Trots att den inte finns, så verkar den spännande på det lilla man fått smaka. Jag skulle inte överge mitt Ereb eftersom jag kan det. Tur att en annan köpte DoD6 så jag fick testa't.

/[color:green]Han</font color=green> som nog har skrivit detta i flera inlägg

Vindhand

Myrmidon
Pragmatiker

Själv äger jag endast DoD 2.1 samt Expert-reglerna, men jag skulle fan kunna spela DoD 6 med tanke på hur varenda jävla regel analyseras sönder i småbitar på det här forumet

Mjo, det är nog fullt möjligt. Annars är det nog inte så svårt att porta de nya modulerna till ett tidigare system. Jag har köpt vildhjärta och läst igenom det. Om man räknar om folks KP baserat på deras stats och justerar deras fv efter önskad svårighetsnivå (fv är mer värt i DoD6 än t.ex den omedelbart föregående versionen) så är det bara att köra.
Magi funkar litet annorlunda i.o.f.s... Antingen får man anpassa det nya magisystemet (vilket nästan kräver att man köper DoD6) eller så kan man göra som jag och helt rått ersätta de nya besvärjelserna med gamla besvärjelser som verkar ha liknande effekt ("hammarnävar" blir "stålslag" t.ex.)

Om man inte gillar de nya reglerna finns det ju inget som tvingar en att använda dem... I.o.f.s. hindrar det inte en konstruktiv debatt om de nya reglernas fördelar och nakdelar (om man kan uppnå en sådan :gremsmile:.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hepp

Han har givetvis rätt i sin kritik av orimiligheterna som dyker upp i spelet, men det har ju påpekats så många gånger att jag tycker illa om spelet utan att ens ha SETT ett exemplar av det.

Tufft läge för RiotMinds. Du tycker alltså illa om ett spel du inte har sett, läst, bläddrat i eller på något sätt tagit del av.

Att du inte är intresserad av spelet baserat på vad du hört om det har jag inga problem med, men att du aktivt tycker illa om ett spel du inte ens sett är totalt poänglöst i min värld.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Eksem

Champion
Re: Pragmatiker

Har faktiskt funderat på att införskaffa ny DoD just för allt gott jag hört om magi-kapitlet. Det är bara det att jag inte orkar göra en massa justeringar för skador, oh så har jag inte så mycket stålar heller.

Och gärna en konstruktiv debatt, om någon kommer med något nytt och inte har samma gamla klagomål hela tiden!

Eksem

Champion
Re: Hepp

Jag tycker inte illa om spelet så där egentligen, det var mest en kommentar över hur mycket spelets nackdelar diskuterats och dissikerats tusentals gånger. Det jobbiga är att man klagar på samma sak om och om igen...

Jag tycker ju inte aktivt illa om spelet. Jag överdriver så mycket när jag skriver inlägg på internet =)

Men eftersom jag gillar Elric-fantasy men inte levelsystem gör att jag inte tänker investera i spelet. Om det kommer en billigare version med mjuka pärmar däremot...

Så, egentligen är jag väldigt intresserad av spelet, men som sagt så saknas det ekonomiska resurser för att införskaffa det.

jonix

Warrior
Nu tänker jag skriva vad jag VERKLIGEN tycker om drakar och demoner 6 (och jag bryr mig inte så mycket om vad andra tycker)

Själv gillar jag det rollspelet väldigt mycket, och detta tack vare de regeländringar som gjordes.

Jag gillar att KPn har förändrats lite och nu inte nu bara är ett mått på hur mycket skin och ben det är på armen utan också hur personen i fråga tål denna skada. (PSY, STO, FYS istället för STO, FYS), vilket rent naturligt gör att man kan bli bättre på att tåla skada och där med öka KP.
Det är oxå bra att man får tillbaka 1 KP per dag eftersom det nu inte bara handlar om rent köttiga sår och alla vi som har varit ganska skadade vet att det tar lång tid att bli läkt, men att man inte har ont hela tiden.

RM tycker jag har verkligen lyckats med yrkena.
Något jag upptäckte var att samma yrke på samma äventyrspoäng är väldigt jämna (iaf mer jämna än vid samma YN), rätt intressant när man tänker efter...

Jag tycker oxå att det är bra attt RM har ökat skadan på både vapen och magier och böner så att det går ihop med den förändrade KPn.

RMs YN-system rockar och passar väldigt bra med den filosofi de har i spelet, dessutom så finns det fullt stöd att plocka bort eller ändra detta system. Vilket jag tycker är väldigt bra, eftersom det då passa flera spelstilar.

Det finns en hel del poänger med DoD6, jag har sagt det innan och kommer att säga det igen.
Det finns liksom en viss tanka bakom orden "version 6"...
och därför skall man inte vänta sig heller att det skall vara någon '91 2nd edition eller DoD5.5 eller EDD1.1 eller nått.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Eksem

Champion
Stormbringer (OT)

Du kanske vet om den kommer som ett komplett BRP-baserat spel eller om det blir en D20-sourcebook? Eller om det kommer bägge?

Archer

Swashbuckler
Re: Stormbringer...

...är ute för distribution i USA och lär vara här förhoppningsvis om ett par veckor. Kampanjmodulen Corum som tar upp en annan av Michael Moorcocks hjältars värld är ute och lär förhoppningvis komma vid samma tid. Kanske fel av mig att säga detta eftersom jag har en officiell sida för DoD6 (som jag gillar skarpt), men jag tycker att Stormbringer 5th ed (som är en ny version av Elric! med 98% av reglerna plus 200% mer värld) är det absoluta optimala rollspelsystemet. Det är snabbt, enkelt, och mycket lätt att använda till egna kampanjvärldar (fler system som är det i och för sig, men jag gillar Moorcocks multiversum).

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Silke

Warrior

Behöver inte direkt införskafffa DoD 6 för magins skull...
Det finns TVÅ skillnader vad jag har läst.
1. SPI (ny grundegenskap) det motsvarar ungefär Kraftpoäng i gamla DoD. Dvs SPI är vad besvärjelserna drar istället för PSY (som i DoD 3-5) eller Kraftpoäng (som i DoD 1-2). PSY finns kvar i DoD 6 men antar (har ej kollat) att detta endast används i magisammanhang för PSY mot PSY besvärjelser,
2. Inga skolor. Alla magiker kan lära sig alla besvärjelser. Behövs ingen ny bok för något sånt, det e bara att skippa skolorna i DoD 3-5 o köpa på ETT skolvärde (kalla det Magi kort och gott). Sedan är det fritt fram att inhandla och lära sig besvärjelser.

Eksem

Champion

Låter som dumheter tycker jag! Avskaffa magiskolor? En sån lysande idé? Skurkar! Annars tycker jag att magisystemet i EDD är en smula klumpigt... Magiker blir så lätt stridsmaskiner.

Rimmer

Veteran

Tycker att det i så fall är upp till var och en om man vill spela en stridsmagiker eller om man vill satsa på en seriös magiker som bara har besvärjelser som passar med hans livssyn. Kort och gott om man vill spela svårt karraktärsspel eller inte.

Eksem

Champion

Haha, ofta tycks SL (jag) vilja ha mer karaktärsspel än vad mina spelare vill (en bunt eländiga kobolder, sanna mina ord!). Så jag vill helst inte att reglerna ska understödja kampmaskinsrollpersoner. En av anledningarna till att Chronopia blev så fel förresten. Spelet blev på något sätt alltid obalanserat...