Nekromanti Drakar och demoner-91

TarZaN

Veteran
Jag måste helt klart säga att det bästa rollspelet som finns måste vara Drakar och demoner -91. Men igentligen kan jag onte svara på det eftersom jag inte har kört alla i hela världen än, men av dom jag har provat så har dod - 91 varit klart bäst.......Chronopia Måste vara bland det sämsta jag vet inte varför men man fick inte rätta feelingen i magen när man körde det men någon borde ju tycka att det var bra eftesom det fortfarande finns hela ex av det och inte alla har blivit upp brända.

Krille

Super Moderator
"Men igentligen kan jag onte svara på det eftersom jag inte har kört alla i hela världen än, men av dom jag har provat så har dod - 91 varit klart bäst.......Chronopia"

Hur många fler än DoD91 och DoD95 har du provat och vilka?

TarZaN

Veteran
Oj oj det är många och dom flesta har varit sämst. många B roll spel. Mutant nyaste dod och en massa andra.

Jarfi

Veteran
hur många är många för dig? Mutant:UA är ett.
Betyget: Sämst, på alla rpg är inte särskilt nyanserat. Har du verkligen inte fler åsikter än så?

Krille

Super Moderator
Låt mig gissa: DoD'91 var ditt första rollspel?

"Oj oj det är många"

Brädar du den här listan? Det är de spel som jag har i spelhyllan. Jag har provat de flesta av de där, och ungefär lika många till.

Personligen tycker jag att nyaste Mutant brädar DoD'91 med ett par muterade hästar och en grävling - lätt! Och DoD6 har ungefär lika sunkiga regler som DoD'91, men klart häftigare stämning och värld.

TarZaN

Veteran
Vet du något bra ställe som man kan köpa begangnade rollspel på internet eller nya för den delen? Inte en chans att jag brädar det. Ja dod 91 var mitt första rollspel man var så där i 13-14 och provade rollspel för första gången och sedan var man fast. Andra som jag provade var Chronopia och ingenting var som det skulle. Reglerna sög allting utspelade sig i stor städer neeeee säger jag bara det var inget för mig.!

Jaha så nya mutant ge bra då måste man kanske prova det någon gång.

Vet du något bra ställe som man kan köpa begangnade rollspel på internet eller nya för den delen?

TarZaN

Veteran
Jag rankar dom från 1-10

DoD -91 10
DoD- chronopia 3
Nyaste DoD 7
Mutant 7
DoD expert 5
DoD Gigant 4
Sagan om Ringen Rollspelet har jag provat en gång. 1

Och sen kommer en massa andra spel som jag inte ens kommer ihåg namnet på.

Jag tycker att ni ska spela skräck rollspel om du inte har provat det. Det är också jätte roligt.

Krille

Super Moderator
Dä va bättre förr!

"Vet du något bra ställe som man kan köpa begangnade rollspel på internet eller nya för den delen?"

Tradera, Blocket eller eBay är ju populära ställen.

"Reglerna sög"

Du vet om att reglerna i princip är identiska? Den enda större skillnaden är färdighetskostnaden.

"allting utspelade sig i stor städer"

Du kommer att avsky mitt kommande spel. Det utspelar sig endast i ett jättestort bibliotek.

---

Det finns en liten intressant iakttagelse här: många definierar hur rollspel "ska vara" med sitt första rollspel. Spelar man DoD'91 först så ska rollspel vara så. Samma regler fast endast i en stor stad är inte så som rollspel ska vara, och alltså är det fel. Det här är inget nytt fenomen: jag minns när Khelataar kom till Sverige, och folk köpte spelet som tokar. Till stor del berodde det säkert på en framsida med en... uhrm... "välpumpad baddräkt", som Samantha Fox beskrev sig en gång i tiden. I vilket fall som helst, spelet hade en massa järnåldersklaner som krigade och fejdade med varandra, magin var mesig och mjäkig, och alver och dvärgar var det ont om. De fanns inte alls, typ.

Folk i gemen hatade det. Det var nämligen inte som DoD Expert (DoD Expert var generationen innan DoD'91 - i princip samma regler, lite annorlunda färdigheter, fast man slog fram sina grundegenskaper istället för att man köpte dem) och dess värld Ereb Altor. Lancelot Games, som gav ut Khelataar, fick mängder med insändare av typen "men fan, kan ni inte göra en riktig fantasyvärld som Ereb Altor! Så ska en riktig fantasyvärld vara!"

Tja, det intressanta i sammanhanget var väl att intresset för Khelataars spelvärld mest fanns för att DoDs spelvärld uppfattades som orealistisk och knasig och allmänt kass. Fast egentligen visade det sig att de egentligen inte ville ha en realistisk och väldesignad spelvärld. De ville ha ett nytt Ereb Altor, för det var ju så som rollspelsvärldar skulle vara.

Järnåldersklaner? Ämlans dynga!

Sensmoral: "Dä va bättre förr" beror oftast på nostalgi eller förutfattade meningar.

TarZaN

Veteran
Re: Dä va bättre förr!

du har nog rätt med det där att man försöker att gemföra sitt första rollspel med dom man spelar senare. Jo jag vet att reglerna är ungefär lika men jag blir bara så irri på det. Jag tål det inte.

Nightowl

Champion
Drakar och demoner-91 - det ultimata skitspelet!

Jag spelade en hel massa Expert D&D way back. Det kom nya grejer till det med jämna mellanrum, och så fanns det en skithäftig tidning som hette Sinkadus som kom "1T4 gånger om året". Helfestligt.

Jag spelade mindre och mindre Drakar, mest för att jag spelade mindre rollspel... och så kom spiken i kistan.

Äventyrsspel gav ut ett nytt Drakar, och man var ju helt tänd för det måste ju vara bättre en det gamla ju! Fy fan vad fel man hade!

Det var ett skitspel som helt tydligt var gjort för att man bara skulle köra enkla koboldlir för omogna fjortisar. Dom hade infört nån sorts fåniga yrken med yrkesförmågor, precis som classes i Dungeons, istället för de verklighetstrogna färdighets- och yrkesreglerna i Expert, och ersatt de fina hjältereglerna med fåniga tabeller man skulle slå på. Redan från början, typiskt koboldskitspel som lockar med onödiga powergrejer redan när man är nybörjare, och så hade de ett koboldköpapoängsystem så alla kunde börja med SMI 18.

Inte konstigt att alla finniga fjortisar som inte kunde spela riktigt rollspel köpte det!

Sedan kom det en massa powergamingmoduler till det med bättre och bättre yrken och fåniga beskrivningar av Kaos och svartfolk och det ena med det tredje som alltihop var stulet från utländska spel (jag läste dom visserligen aldrig för man visste ju att dom var dåliga, men polare som liksom jag var över 20 sa det, och dom måste man ju lita på). "Monsterboxen" ska vi bara inte tala om. Fy fan vad dom lurade ungarna att köpa sådan dynga, tack vet jag den klassiska Monsterboken och Monsterboken 2 som dög till annat än att kötta monster och som hade *stämningsfulla* bilder istället för den skiten.

Det jävligaste var att dom hade tagit bort alla de klassiska illustrationerna ur spelet, dom BRA teckningarna av´den BRA tecknaren, vad hette han, Nicke?

I alla fall, DoD -91, det ultimata skitliret.

(Nuförtiden är jag 34, kallblodigt pragmatisk, och tänker inte längre så här, även om jag inte kan uppbåda någon som helst entusiasm inför Drakar -91. Men när jag var i tjugoåråldern... då jävlar! Lärdomen är väl att smaken är som baken, delad.)

Erik

TarZaN

Veteran
Re: Drakar och demoner-91 - det ultimata skitspelet!

och så hade de ett koboldköpapoängsystem så alla kunde börja med SMI 18.
Jag tycker att det blev mycket bättre med köp systemet man kunde utforma sin gubbe efter vad man valt för yrke och inte lyckas få en tjuv med smi 7 det är ju inte allt för bra. Ne dod -91 var och är det bästa dod som släppts i sverige.

Rising

Vila i frid

Jag tycker att det blev mycket bättre med köp systemet man kunde utforma sin gubbe efter vad man valt för yrke och inte lyckas få en tjuv med smi 7
Man ska ju slå grundegenskaperna först och sedan välja yrke. Några slog till och med alla tärningsslag först och valde därefter vad de ville sätta värdena de just slagit ut. Liksom: "Mitt högsta värde är 17, så det sätter jag på INT som jag vill ha mycket på. Sedan tar jag de båda 5:orna på STY resp. FYS..." osv.

Jag gillade både tärningsmetoden (som ledde till att man kunde få spela med rollpersoner man inte alls hade tänkt sig - vilket ökade improvisationsförmågan) och köpmetoden (som ledde till att man fick friare tyglar att göra exakt den rollperson som man hade tänkt sig - vilket ökade ens förmågan att själv diktera handlingen), och har spelat mycket med bådadera.

Jag tror att Nightowl ville visa att hans generation såg på '91an på ungefär samma sätt som du ser på Chronopia. När man är ung så riktar man nästan alltid ett irrationellt ogillande mot något som skiljer sig ifrån det man själv börjat med (och som man identifierar sig med). Själv tyckte jag Ereb var kasst, och jag var inte så förtjust i '91an heller. Däremot har jag älskat både Expert och Chronopia.

TarZaN

Veteran

Ja det kanske ge så men då kommer alla gubbar att bli så olika att det blir svårt att skriva ett uppdrag som passar alla......!

Rising

Vila i frid

Ja det kanske ge så men då kommer alla gubbar att bli så olika att det blir svårt att skriva ett uppdrag som passar alla......!
Du menar att det skulle vara något fel med en äventyrargrupp som bestod av en vis magiker, en vig alvjägare, en stark dvärgkrigare och ett par flinka halvlängdsmän? Lustigt, det gick en serie filmer på bio för ett tag sedan som hade en uppställning i den stilen, och den var väldigt populär; kanske just för att huvudpersonerna hade så olika grundegenskaper och kunde samarbeta för att nå sina gemensamma målsättningar.

Filmerna baserade sig på en boktriologi som tydligen ska ha varit rätt populära. Sagan om Ringen, heter de... :^)

He he... Jag tycker att DoD passar mycket bättre när rollpersonerna får komplettera varandra än när de får vara varandras likar (att spela med fem mer eller mindre identiska dvärgkrigare tror jag faktiskt tom är svårare än att spela med ett traditionellt uppblandat spelgäng) så om det är något man är rädd för med tärningsmetoden, då är det i så fall att rollpersonerna ska bli för lika varandra. Typ fem olika veklingar som alla har skyhög INT och PSY. Ska de alla bli magiker och lärda män?

Nightowl

Champion

Jag tror att Nightowl ville visa att hans generation såg på '91an på ungefär samma sätt som du ser på Chronopia.
Jo. Jag tyckte att Drakar och Demoner blev totalt förstört av -91 års utgåva, så jag hade inget emot Chronopia egentligen. Drakar fanns ju inte längre. Precis samma sak med Mutant - det finns inget spel jag hatar så intensivt som Nya Mutant/Cyber-Mutant, inte ens FATAL eller RaHoWa. Det är visserligen inte rationellt, men det finns där. Så jag tyckte inte så illa om Mutant Chronicles, för det riktiga Mutant var ju sedan länge förstört.

Idag skulle jag möjligtvis kunna spela Expert som en nostalgitripp med mina gamla spelpolare, jag hade gärna prövat på att spela eller spelleda Chronopia, men jag ser ingen anledning att spela -91 över huvud taget. Faktiskt.

En del av skälen till att ogilla förändringarna var dock sakskäl. Jag tycker fortfarande inte om "halvmesyren" i Drakar -91 där ett "yrke" är en sorts mellanting mellan Dungeons "balla" klasser och Drakar Experts "realistiska" yrken (som ju i stort sett är en bakgrundsbeskrivning till vad man pysslat med innan). Jag föredrar fortfarande att om man ska ha olika inlärningskostnader för färdigheter i ett spel, ska de baseras på hur svåra man tycker färdigheterna är (=nån sorts realism), eller hur användbara de är i spel (=nån sorts spelbalans), inte på om de är färdigheter som tillhör ens "yrke" eller inte.

Poängutpluttning är jag fortfarande kluven till, mest för att jag sällan vet vad jag ska spela. Men jag fick just en insikt om just poängpluttning kontra slumpslag tack vare den här tråden!

Erik

Eller tänk dig fem gamla förtorkade trollkarlar med noll koll på hur världen egentligen ser ut...
Men nog vore det rätt skoj...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Med ett undantag!

Det allra första DoD, det är det inte många som håller upp som speldesignens zenith, konstigt nog, eftersom många av oss riktigt gamla* började med det.

/M

* Och tänk då hur gamla de är som började INNAN första DoD. :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Re: Med ett undantag!

"Det allra första DoD, det är det inte många som håller upp som speldesignens zenith, konstigt nog, eftersom många av oss riktigt gamla* började med det."

Mmmm. Förmodligen berodde det väl på att det första DoD var så urkasst att det helt immuniserade oss mot alla framtida nostalgivibbar, men tillräckligt nytt och annorlunda för att få in oss i hobbyn, trots barnsjukdomarna.