Dimfrost;n213380 said:
Det är jättemycket som skulle kunna uppdateras, men jag tror inte att det är poängen.
Själv hade jag hanterat retro-DoD på ett helt annat sätt, men jag ser ändå att just motståndstabellen är något sådant som folk kan vara nostalgiska inför.
Man behöver inte vara nostalgisk för att gilla moståndstabellen. Jag tycker det är en skitbra regelmekanik för att hantera jämförelser och om så skulle vara även svårighetsgrader. Ett barn kan använda den, spelaren är den ende som slår, man vet sin chans, man kan översätta sömlöst och utan matte mellan procent och 1-20 (genom att lista procentvärden jämte 1-20värden) och det är helt i linje med det övriga systemet. Dessutom tycker jag om att det finns en rytmförändring i spelet -- det tar en liten stund, precis lagom länge för att inte spänningen ska gå förlorad, för att använda tabellen. Det låter kanske konstigt, men om min karaktär ska bli förgiftad vill jag att resolutionen bromsar farten i spelet lite under ett så avgörande skede, inte att det avgörs på en halvsekund.
Pendragonalternativet nämns ofta som en uppenbar förenkling, men det är faktiskt inte samma matte, man kan inte översätta enkelt mellan procent och 1-20 och ingen utom ett geni vet sin chans. Ingen inbromsning heller.
Jag tycker tabeller är gravt underskattade i modern regeldesign. Det är som att det finns en inarbetad föreställning om att fiktionen och berättande måste flyta helt jämt utan avbrott eller rytmförändringar -- använd inte tabeller, slå helst inte upp en regel, läs för allt i världen inte en rumsbeskrivning högt! -- men jag för min del håller inte alls med om det, och jag tycker det leder till att man dömer ut spel som klassisk BRP och MERP i onödan.
Jag vet inte hurdant retro-DoD kommer vara, men om motståndstabellen finns kvar ökar det definitivt min nyfikenhet!
Hälsar
Christian