Mekanurg;n214021 said:
Jag är givetvis nyfiken på vad folk tycker om Skymningshavets gåtor. Har jag och Gustaf fått fram en god retrokänsla?
Jag har nu haft möjlighet att läsa igenom Skymningshavet i detalj - och tycker i korthet att det är grymt! Älskar det öppna äventyrslandskapet som påminner om Marsklandet och Svavelvinter. Gillar verkligen blandningen av pseudo-homeriskt, söderhavet och atlantis. Det här är verkligen min sweet spot!
Jag är mindre övertygad av inställningen till de två människofolken som presenteras. Att ha ett 'kopparfolk' och ett 'silverfolk' med varierande GE väcker för mig otrevliga associationer och känns inte heller motiverat utifrån kampanjsettingens upplägg.
Mitt frågetecken runt folkslag ändrar inte att det här är en imponerande skapelse väl värd att skaffa i sin egen rätt. Det jag tycker att modulen lyckas med i synnerhet är att skapa en bra kampanjram och en öppen värld där SL känner sig inbjuden att skapa nya vrår och händelser. Gillar också mekanurgireglerna - är de delvis inspirerade av Warlords of Alexander?
Av inspiration och som en liten övning har jag stattat om alla varelser och SLP för att passa mitt BRP-hack Monster och Människor. Jag har gjort en mindre ändring - vissa FV har jag sänkt en liten smula eftersom jag tyckte de var lite höga. För mig är 75% högt, och närmar gärna höga FV mot det intervallet.
Den lite större ändringen är att jag inte kör med subraser i Monster och Människor. Det finns Alver, inte Högalver, Gråalver etc. Därför har jag begränsat Folkslag till Laistrygoner, Kynokefaler och Nereider (dock har jag en separat flik med värden för mörka och gulögda laistrygoner och för gråalver som en liten exta kundservice).
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
Lite andra riktlinjer för att spela med MoM: Klättra och Simma är SMI-slag, "Jakt och Fällor" motsvaras av Jaga och Hantverk, "Besvärjelsekonst" motsvaras av att ha FV i minst en BESVÄRJELSE och 'Kulturer' motsvaras av 'Lärdom'. Dessutom måste diverse skadesatser sänkas - 2T6 motsvarar t.ex 1T8 i MoM
Jag hoppas att mitt fanmaterial är OK och läses i den anda det är menat - dvs som homage. Om du, Gustaf eller Riot föredrar att jag plockar ner det gör jag givetvis så omedelbart!
Summa sumarum en grym och inspirerande äventyrsmiljö - jag förstår att det kanske kommer mer, och det ser jag verkligen fram emot!