Att konkurrera med sig själv
Nej, det är inte som om NeoGames säljer Eon och NeoTech samtidigt. Det är som om NeoGames skulle sälja fantasyrollspelet Eon och ett snarlikt fantasyspel som hette Eon men som var ett annat rollspel fast det hette likadant. Det är för mig, och de flesta andra, självklart att om RiotMinds skulle ge ut ett TILL rollspel som heter Drakar och Demoner, och som har nästan samma regler, så konkurrerar de med varandra. De flesta skulle då välja att köpa ANTINGEN Drakar och Demoner, eller Drakar och Demoner. Vilket som är vilket? Det skulle inte kunden heller komma ihåg efter en stund. Förvirring skulle uppstå, och butikerna skulle inte veta vad kunderna frågar efter. "Menar du nya Drakar och Demoner eller gamla Drakar och Demoner? Det som trycktes sist? Hmmm, ja då kanske du menar gamla Drakar och Demoner, för det är nyast..." och så vidare. Vilket i längden gör att de flesta kunder slutar köpa NÅGON av versionerna och går över till Gondica istället, för där vet man i alla fall vad som är vad. Och hur ska man göra med äventyr? Ska de skrivas till ena eller andra versionen? Om hälften köper den ena och hälften köper den andra, vad gör man då? Tja, lägger mer pengar på att skriva moduler som passar båda systemen vilket gör att man loosar pengar, eller skriver olika äventyr till de olika versionerna, vilket gör att man loosar pengar. Om Riotminds trycker och ger ut ett ANNAT spel som inte heter Drakar och Demoner uppstår inte denna förvirring, och spelen konkurrerar inte heller med varandra på samma sätt. Då kompletterar de varandra, och ger ett bredare produktutbud som kan tilltala fler kunder, som gillar olika typer av spel. Att ha två fantasyspel samtidigt höll ju TSR på med väldigt länge, och till sist när de blev kankrupta insåg de hur förvirrande det var och hur mycket pengar de förlorade på det, och slog ihop hela bunten till det Dungeons&Dragons vi ser idag. /M
Nej, det är inte som om NeoGames säljer Eon och NeoTech samtidigt. Det är som om NeoGames skulle sälja fantasyrollspelet Eon och ett snarlikt fantasyspel som hette Eon men som var ett annat rollspel fast det hette likadant. Det är för mig, och de flesta andra, självklart att om RiotMinds skulle ge ut ett TILL rollspel som heter Drakar och Demoner, och som har nästan samma regler, så konkurrerar de med varandra. De flesta skulle då välja att köpa ANTINGEN Drakar och Demoner, eller Drakar och Demoner. Vilket som är vilket? Det skulle inte kunden heller komma ihåg efter en stund. Förvirring skulle uppstå, och butikerna skulle inte veta vad kunderna frågar efter. "Menar du nya Drakar och Demoner eller gamla Drakar och Demoner? Det som trycktes sist? Hmmm, ja då kanske du menar gamla Drakar och Demoner, för det är nyast..." och så vidare. Vilket i längden gör att de flesta kunder slutar köpa NÅGON av versionerna och går över till Gondica istället, för där vet man i alla fall vad som är vad. Och hur ska man göra med äventyr? Ska de skrivas till ena eller andra versionen? Om hälften köper den ena och hälften köper den andra, vad gör man då? Tja, lägger mer pengar på att skriva moduler som passar båda systemen vilket gör att man loosar pengar, eller skriver olika äventyr till de olika versionerna, vilket gör att man loosar pengar. Om Riotminds trycker och ger ut ett ANNAT spel som inte heter Drakar och Demoner uppstår inte denna förvirring, och spelen konkurrerar inte heller med varandra på samma sätt. Då kompletterar de varandra, och ger ett bredare produktutbud som kan tilltala fler kunder, som gillar olika typer av spel. Att ha två fantasyspel samtidigt höll ju TSR på med väldigt länge, och till sist när de blev kankrupta insåg de hur förvirrande det var och hur mycket pengar de förlorade på det, och slog ihop hela bunten till det Dungeons&Dragons vi ser idag. /M