Nekromanti Drakar och Demoner

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att konkurrera med sig själv

Nej, det är inte som om NeoGames säljer Eon och NeoTech samtidigt. Det är som om NeoGames skulle sälja fantasyrollspelet Eon och ett snarlikt fantasyspel som hette Eon men som var ett annat rollspel fast det hette likadant. Det är för mig, och de flesta andra, självklart att om RiotMinds skulle ge ut ett TILL rollspel som heter Drakar och Demoner, och som har nästan samma regler, så konkurrerar de med varandra. De flesta skulle då välja att köpa ANTINGEN Drakar och Demoner, eller Drakar och Demoner. Vilket som är vilket? Det skulle inte kunden heller komma ihåg efter en stund. Förvirring skulle uppstå, och butikerna skulle inte veta vad kunderna frågar efter. "Menar du nya Drakar och Demoner eller gamla Drakar och Demoner? Det som trycktes sist? Hmmm, ja då kanske du menar gamla Drakar och Demoner, för det är nyast..." och så vidare. Vilket i längden gör att de flesta kunder slutar köpa NÅGON av versionerna och går över till Gondica istället, för där vet man i alla fall vad som är vad. Och hur ska man göra med äventyr? Ska de skrivas till ena eller andra versionen? Om hälften köper den ena och hälften köper den andra, vad gör man då? Tja, lägger mer pengar på att skriva moduler som passar båda systemen vilket gör att man loosar pengar, eller skriver olika äventyr till de olika versionerna, vilket gör att man loosar pengar. Om Riotminds trycker och ger ut ett ANNAT spel som inte heter Drakar och Demoner uppstår inte denna förvirring, och spelen konkurrerar inte heller med varandra på samma sätt. Då kompletterar de varandra, och ger ett bredare produktutbud som kan tilltala fler kunder, som gillar olika typer av spel. Att ha två fantasyspel samtidigt höll ju TSR på med väldigt länge, och till sist när de blev kankrupta insåg de hur förvirrande det var och hur mycket pengar de förlorade på det, och slog ihop hela bunten till det Dungeons&Dragons vi ser idag. /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför hitta originalen?

Helt enkelt för att varje försök att producera från de tryckta böckerna innebär en sämre kvalitet i kopian. Ungefär som det var förr när man kopierade videoband. Varje kopia blir sämre än originalet. Om man inte hittar originalen, så kommer en reproduktion antingen vara ganska kass (att döma av erfarenhet och av det vi sett av inscannade Svavelvintersidor), eller ta ohyggligt mycket tid i anspråk för att städa upp i bilder, att trolla med bildbehandlingsprogram och att skriva in all text för hand (OCR-scanning suger). /M

Vindhand

Myrmidon
Två tankar om att lära av historien

När man tänker efter; oavsett hur bra de gamla sakerna var (och en del saker var IMHO riktigt bra) så var de inte _perfekta_. Det är inte kvalitet som borde vara omöjlig att återskapa. Det kan ju t.o.m. vara så att man skulle kunna göra _bättre_ saker (särskilt på regelområdet) idag, med 15 års extra erfarenheter. I stället för att lägga energi på en långdragen kamp för att återskapa gammalt material (som dessutom _går_ att få tag på begagnat om man är villig att betala) så vore det väl bättre om det producerades _nytt_ material i samma kaliber?

Fundera ut _vad_ det är som du tycker är bra i de gamla äventyren. Detta kan man sedan använda till att skapa _nytt_ material som delar dessa egenskaper. Äventyr finns det väl alltid behov för. Vissa kanske t.o.m. skulle kunna släppas på samma vis som "Vinterskogens hemlighet"...

Skapa snarare än konservera m.a.o.

Så till min andra tanke:
Givet hur mycket problem det tillstöter när man vill återtrycka gammalt material (med upphovsrrätt m.m.), kan inte dagens spelskapare ta en funderare över detta? Hur svårt kommer det bli att trycka upp en faksimil av DoD6 om 20år? Finns det ett orginal bevarat på något bra vis? Kommer rättigheterna ställa till problem om Riotminds bytt skepnad och ägare tre gånger? O.s.v...

Lär av historien helt enkelt...

Eksem

Champion
Om det är ett gratis hobbyprojekt behöver det inte alls vara samma kavlitet på grejjerna och det är i mycket större utsträckning lättare att få "vemsomhelst" att hjälpa till.

Så om någon känner för att ta tag i något liknande ordentligt så är jag på. Men att Riotminds skulle nytrycka gammalt DoD är helt orealistiskt.

Rosen

Myrmidon
Re: Varför hitta originalen?

Helt enkelt för att varje försök att producera från de tryckta böckerna innebär en sämre kvalitet i kopian. (cut&paste) eller ta ohyggligt mycket tid i anspråk för att städa upp i bilder, att trolla med bildbehandlingsprogram

Kan jag skriva under på. När vi satte ihop 'The Handbok Anthology' visade det sig omöjligt att spåra upp originalen till de gamla Rubicon-stripparna, så vi scannade in dem från tidningarna. I ett antal av dem fick vi (läs: Anders G) sedan sitta och fylla i svarta pixlar i bokstäverna, så att det skulle gå att läsa texten. Tog ett bra tag.

Ungefär som det var förr när man kopierade videoband.

Själv kopierar jag fortfarande videoband...

och att skriva in all text för hand (OCR-scanning suger).

Kanske. Jag har en C-pen som jag brukar leka med emellanåt; även inräknat tiden för att textkorrigera geggan som den returnerar så känns det som om det går lite snabbare än att skriva in för hand, och jag skriver in ganska fort.

--
Åke

Kameli

Warrior
Det skulle jag stödja!

Ja, vad säger man. Gammla DoD -91. En kär gammal klassiker som rör mig till tårar då jag tänker på det. Mina första äventyr i Ereb Altor, Sinkadus nummrena man slukade med hull o hår. Tamejfasen det var tider det.. Nåja, man kan bara önska att det någonsin kommer en värdig ersättare. Fast i mitt fall är det inte en ersättning för spelvärlden och reglerna jag söker som en förlorad ungdom och halvt förbleknade minnen, längst bak i mitt nostalgiska hjärta...

Nåväl. Ifall något borde göras i nytryck så är det en sammlingsvolym med Sinkadus, Och DET lär väl vara svårt om något..
Men enligt min enkla åsikt så var det nog den bästa rollspelstidningen som funnits
.

Nej, nu skall jag krypa tillbaka till min håla och drömma om ett yngre och lyckligare jag.

Med Nostalgiska Hälsningar David Kamali

Steverud

Veteran
Re: Jag är en tråkmåns

I begagnathyllorna i Stockholm finns fortfarande en massa Drakar-prylar, och de står där, vecka ut och vecka in.

Du skulle inte vilja berätta vilka butiker det rör sig om så man kan ringa dem och lätta deras börda?

Ärligt talat så tror jag att du har rätt. Jag pratade med de på Flammans spel i Göteborg och de sade att de brukar sälja gamla (DoD-) saker (jag frågade rörande Ereb Altor) för runt 50 kr eftersom de inte visste om de skulle bli av med sakerna eller ej.

/Jonas, samlar DoD/EDD och gamla Mutant. Är framförallt ute efter Magiboxen, Grå Döden samt ett bättre exemplar av EDD.

Jorkii

Veteran

Var ligger Flammans? Jag köper mina begagnade prylar hos hobbyspel.com och hämtar sedan ut dem hos Baldyr så att jag slipper portot.

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Flamman ligger på Tegnersgatan, inte så långt ifrån hållplatsen Berzeligatan, gå mot korsvägen och sväng in vänster på tegnersgatan. En lite håla...

Baldyr

Hero

Det är faktiskt lite roligt med Flammans spels prissättning på begagnade produkter. Ju äldre produkt ju lägre pris, ungefär. Vi resonerar ungefär tvärtom, faktiskt. Men det kan ju ha att göra med att personalen på Flammans spel inte har en aning om samlarvärdet på gamla rollspel. Prissättningen är faktiskt så uppåt väggarna att vi brukar köpa upp deras rariteter för struntsummor och sedan själva sälja vidare med betydande vinstmarginal.

En anledning till pris-skillnaderna kan också vara att Flammans spel är en liten lokal spelbutik medan vi driver ett Internet-spelantikvariat. Vi har helt enkelt tillgång till en större kundkrets, speciellt vad gäller samlare. Det är dessutom just begagnat som vi profilierar oss med, till skillnad från Flammans spel som mest verkar se begagnathyllan som en belastning. (Den innehåller också mest överblivna saker till numera nedlagda spel. Alltså sådant en vanlig spelbutik kan ha svårt att bli av med.)

/Baldyr, oppurtunist