Nekromanti Drakar tillbaka?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Peter;n116866 said:
Om detta är riktigt så är det väl isf inte mycket mer än själva namnet som överlever? Som jag förstår det är upphovsrättssituationen för det material som producerades ganska luddig
Det har de visserligen skitit fullständigt i förut, som när de släppte allt DoD-material som PDF utan att bry sig om de hade rättigheter till varken texter eller illustrationer...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n116867 said:
Det har de visserligen skitit fullständigt i förut, som när de släppte allt DoD-material som PDF utan att bry sig om de hade rättigheter till varken texter eller illustrationer...
Eller om de trodde att de automatiskt ägde allt sånt eftersom de ägde "Drakar och Demoner". Dvs ren okunskap.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Robert Jonsson;n116838 said:
Krank skrev:
"Mig med. Inte för att jag riktigt ser vilken av komponenterna jag var tänkt att bidra med. Det är inte som att det krävs en person som sitter och säger att allt borde släppas via creative commons eller så; antingen gör man det eller så gör man det inte. Och andra kan layout etc. bättre. Och jag kan inte rita. Och jag gillar inte fantasy.

Men jag skulle givetvis ändå gärna vara med, om inte annat för det trevliga sällskapet samt att det faktiskt vore hemskt trevligt att ha jobbat med sveriges fortfarande starkaste rollspels-varumärke... =)"

Ibland känner jag att jag aldrig behöver posta något inlägg någonsin mer. Jag kan bara säga åt krank att göra det åt mig. :)
Your part in this project, should you chose to accept it;

Dels att se till att reglerna inte blir för simpla, utan innehåller en viss (om än på intet sätt överdriven) pillighet och bredd. Men det absolut viktigaste du kan bidra med i min tanke är ett visst "mörker" i bakgrunden av spel och värld. DoD har för mig aldrig varit grimdark-horror core-"det är inte ett riktigt spelmöte om inte minst hälften av spelarna brutit ihop och börjat gråta", men det behövs utrymme för lite emotionellt mörker för att allt inte ska kännas platt. Du har också den viktiga uppgiften att gå in på detaljer till och från, för att ge en djupare inblick i världen (sammtidigt som andra i gruppen har till uppgift att se till att du inte går in på detaljer allt för ofta eller allt för djupt ;).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rymdhamster;n116884 said:
Your part in this project, should you chose to accept it;

Dels att se till att reglerna inte blir för simpla, utan innehåller en viss (om än på intet sätt överdriven) pillighet och bredd. Men det absolut viktigaste du kan bidra med i min tanke är ett visst "mörker" i bakgrunden av spel och värld. DoD har för mig aldrig varit grimdark-horror core-"det är inte ett riktigt spelmöte om inte minst hälften av spelarna brutit ihop och börjat gråta", men det behövs utrymme för lite emotionellt mörker för att allt inte ska kännas platt. Du har också den viktiga uppgiften att gå in på detaljer till och från, för att ge en djupare inblick i världen (sammtidigt som andra i gruppen har till uppgift att se till att du inte går in på detaljer allt för ofta eller allt för djupt ;).
Och även att sätta ihop en Mission Impossible-tematisk trailer inför ert arbete och lägga upp på youtube!

Leon

Leo carcion
krank;n116867 said:
Ja det är det som gör mig lite orolig.

Sedan hoppas jag, om Riotminds gör detta, på ett lyft vad gäller utförande, speldesign och språk jämfört med deras tidigare alster (illustratörerna får de gärna behålla ! :) )

hakanlo

Hero
Rymdhamster;n116787 said:
Rent spontant känner jag att det enda som ens skulle träffa i närheten skulle vara ett joint venture mellan Arfert, Krank, Robert Jonsson, Chrull och Dante.
Ja, varför inte. Skulle gärna lägga till exempelvis Mekanurg på listan när man ändå drömmer. Jag vill inte förringa personerna på RM (vet inte så mycket om dem, faktiskt).
På den gamla (goda?) tiden var det ju ofta olika personer som skrev olika delar, ibland i samma produkt. Det känns som att det är OK om allt inte är helt enhetligt.

Eksem

Champion
Jag är iofs väldigt positiv till att Riot kör vilda västern med upphovsrättsgrejjen. Hade de ojat sig hade vi aldrig haft PDFerna på de gamla grejjerna så här enkelt tillgängligt. Jag tycker det är riktigt tråkigt att Granströms grejjer inte är med där, det gagnar liksom ingen. Visst, credit where credit is due eller whatever, men är ju inte som att Riot täljer guld här.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
hakanlo;n116905 said:
Ja, varför inte. Skulle gärna lägga till exempelvis Mekanurg på listan när man ändå drömmer. Jag vill inte förringa personerna på RM (vet inte så mycket om dem, faktiskt).
På den gamla (goda?) tiden var det ju ofta olika personer som skrev olika delar, ibland i samma produkt. Det känns som att det är OK om allt inte är helt enhetligt.
Visst vore det kul att börja jobba med DoD igen. Idéer har jag gott om.

Och det stämmer, när jag väl hade blivit varm i kläderna, lät jag olika personer skriva egna kapitel i spelen. Det märks främst i Gigant.

Leon

Leo carcion
Mekanurg;n116921 said:
Visst vore det kul att börja jobba med DoD igen. Idéer har jag gott om.
Ett nytt DoD av Anders Blixt! :) vore grymt skoj att höra lite om dina idéer

Arfert

Facit
Tycker det är coolt om flera skriver på samma produkt. Testade det senast med Sju porträtt av Elvira Wallin till Svenska kulter. Funkade ypperligt. Bara man har en bra redaktör. Och ett tydligt styrdokument, vision.

Fridigern

Swordsman
Oh, en ny Elric-box, av Anders Blixt, med samma snitt på böckerna som Mutant år 0 med färg mm.
-speliga, jätteenkla BRP-regler, mix mellan DoD84 och typ Hero Quest, men med djup och progressionsmöjlighet
-hexmappar och små enkla plastminiatyrer, typ fiamarkörer med lite färg på för orcher/RP
-bok med 10 ihoplänkade enkla äventyr, typ Zerim men med lite sandbox

Oj vad det hade vart bra

nyvinter

Illustrationist
Eksem;n116915 said:
Jag är iofs väldigt positiv till att Riot kör vilda västern med upphovsrättsgrejjen. Hade de ojat sig hade vi aldrig haft PDFerna på de gamla grejjerna så här enkelt tillgängligt. Jag tycker det är riktigt tråkigt att Granströms grejjer inte är med där, det gagnar liksom ingen. Visst, credit where credit is due eller whatever, men är ju inte som att Riot täljer guld här.
"Vilda västern" verkar lite mer etisk än RIM när det kommer till det där. Det handlar inte bara om guld utan även om respekt, och de har noll sådan för någon inblandad och de kunde inte ens göra bra inscanningar själva. Lägg till att de fortfarande kör på att inte vilja betala för extra användningar av illustrationer — har för mig att Peter Bergting hade stora problem med det — så gör det att jag är jävligt skeptisk till att arbeta med dem eller någonting de kan tänkas vilja röra vid i framtiden.

Eksem

Champion
Respekt är såklart viktigt, och det är såklart fint att hålla sitt ord och följa överrenskommelser; men jag kan ändå känna att i det här fallet gav deras brist på respekt i sådant fall ett mycket bättre resultat än om de hade visat tillbörlig respekt för upphovsmännen och inte lagt ut något alls.

Och ska de göra nåt nytt med Altor hoppas jag att de prioriterar att göra nåt fett framför att fråga om lov och fastna i startgroparna.

Jimmy

The One Ringkvist
Eksem;n116915 said:
Jag är iofs väldigt positiv till att Riot kör vilda västern med upphovsrättsgrejjen.
Det är också enkelt att se till att alla får betalt.

Eksem;n116915 said:
... men är ju inte som att Riot täljer guld här.
Det kanske de inte gör, men de skulle kunna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
nyvinter;n116945 said:
och de kunde inte ens göra bra inscanningar själva.
Just det finner jag ju i och för sig enorm tillfredställelse i, att de bara tog de torrents som fanns tillgänliga via fildelning, plockade bort alla signaturer från piraterna som skannat in dem och la upp dem, trots starka protester från piraterna _som anklagade Riotminds för att sno från dem_ =)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tillhör de som inte hoppas på ett Drakar och demoner skrivet av Anders Blixt och med Elric på omslaget. Inte för att det skulle vara något fel på det, utan för att det redan finns och för att jag redan har det spelet. Ska det komma ett nytt Drakar och demoner hoppas jag att det också innehåller något nytt.

/tobias

nyvinter

Illustrationist
Rymdhamster;n116958 said:
Just det finner jag ju i och för sig enorm tillfredställelse i, att de bara tog de torrents som fanns tillgänliga via fildelning, plockade bort alla signaturer från piraterna som skannat in dem och la upp dem, trots starka protester från piraterna _som anklagade Riotminds för att sno från dem_ =)
Heh, ja, det var riktigt kul faktiskt. Mitt problem med det var snarare att det var så oerhört taffliga inscanningar.

Eksem;n116956 said:
Respekt är såklart viktigt, och det är såklart fint att hålla sitt ord och följa överrenskommelser; men jag kan ändå känna att i det här fallet gav deras brist på respekt i sådant fall ett mycket bättre resultat än om de hade visat tillbörlig respekt för upphovsmännen och inte lagt ut något alls.
Där går vi isär. De är ett förlag, Det är deras jävla jobb att hålla koll på vad de får och inte får publicera och se till så att de som de publicerar får skälig ersättning enligt avtal. Oavsett om det är i en bok, en webbtjänst, eller en ren PR-kupp i form av uselt inscannade böcker från 20 år tillbaka. För hade det varit av kärlek till materialet så hade de skaffat bättre inscanningar.

Eksem

Champion
Jimmy;n116957 said:
Det kanske de inte gör, men de skulle kunna.
Nä. Som Krille brukar säga är det bästa sättet att göra sig en liten förmögenhet på rollspel att börja med en stor.

Edit: Och jag hoppas alla fattar att det blir keffa PDFer eller INGA ALLS, och att det blir Altor-reboot med slapp inställning till upphovsrätt eller INGET ALLS. Uppfräschade PDFer med nyförhandlade avtal med alla inblandade är knappt ett ekonomiskt försvarbart grepp för WotC och DnD. Om Riot gjorde riktiga pengar på det här hade jag haft en annan åsikt, men det är inte den värld vi lever i.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eksem;n116976 said:
Och jag hoppas alla fattar att det blir keffa PDFer eller INGA ALLS
Hmm? Du uteslutar alltså att de som borde få ha haft något att säga till om hade vägrat att ge sin tillåtelse att pdf:erna skulle läggas upp gratis om de tillfrågats? Jag trodde att kritiken hitills var att Riotmind la upp dem utan att fråga om tillstånd, inte att det la upp dem gratis.

Eksem

Champion
Rymdhamster;n116977 said:
Hmm? Du uteslutar alltså att de som borde få ha haft något att säga till om hade vägrat att ge sin tillåtelse att pdf:erna skulle läggas upp gratis om de tillfrågats? Jag trodde att kritiken hitills var att Riotmind la upp dem utan att fråga om tillstånd, inte att det la upp dem gratis.
Baserat på Dantes försök med (jag tror det var Tvillingbergen?) från för några år sedan tror jag inte det är rimligt att kontakta alla inblandade (skribenter, illustratörer, formgivare, kartritare och vilka det nu mer kan vara) för den mängden produkter bara för att släppa dem fria; ens givet att folk säger "ja" utan jurister inblandat.