Jimmy;n117798 said:*glor på Marco*
Glo på!
Jimmy;n117798 said:*glor på Marco*
Hur långt hann du, kanske vill du dela med dig av det du översatt?Herr Grönstedt;n117871 said:h
Jag började, men sedan kom annat skrivande emellan.
Precis som jag uttolkade det också. Konspirationsteoretikern i mig såg så många sammanfallande faktorer att jag inte alls kunde blunda för sanningen. Om någon hävdar att jag har fel, friskriver jag mig på grund av Ibuprofenöverdos (vilket antagligen förklarar en del av mitt trollande). Eller inte.Robert Jonsson;n117866 said:Jag trodde det var åsyftning till en specifik grupp personer eller en specifik händelse av något slag. Ibland ser man inte skogen för alla träd...
En sak jag inte riktigt begriper mig på med gamla Äventyrsspel var att de satte Nisse Gulliksson på "Produktion" (vad det nu innebär?) i stället för att låta honom teckna. Arfert får ursäkta, men jämför t ex Nisses dvärg från Monsterboken med Arferts dvärg från Monsterboxen:Magnus Seter;n117818 said:Om Riot kan få Nisse Gulliksson att teckna så hivar jag in en tusenlapp i Kickstartern.
Arferts är bilden till höger om jag inte är helt ute och cyklar.Rymdhamster;n117939 said:Vilken av de där bilderna tecknades av vem?
Jag är inte säker på vad jag ska komma fram till. Det är två bilder som föreställer rätt så typiska fantasy-dvärgar, men tecknade i olika stilar. Jag tycker inte att någon av dem är uppenbart snyggare än den andra.Staffan;n117912 said:En sak jag inte riktigt begriper mig på med gamla Äventyrsspel var att de satte Nisse Gulliksson på "Produktion" (vad det nu innebär?) i stället för att låta honom teckna. Arfert får ursäkta, men jämför t ex Nisses dvärg från Monsterboken med Arferts dvärg från Monsterboxen:
Precis!Lupus Maximus;n117826 said:Eller så betyder det att man vill ha något som är utanför äventyrets element för att få rollpersonen att kännas tredimensionell.
Det är ju logiskt om rollpersonen för dig bara består av värden på ditt rollformulärThodd;n117944 said:Visst, botanik har nästan aldrig hjälpt mig under alla äventyr men jag hade kanske en ide om karaktären som involverade ett botaniskt intresse i dennes bakgrundshistoria.
Med bara vapenfärdigheter så blir man (enligt mig) inte mycket mer än en slp/goon.
Mycket god ide.Demodog;n118006 said:Jag håller med att Openquest känns som en modern version av gamla drakar. Jag gillar att man låter färdigheterna baseras på två egenskaper, då kan startvärdet ligga mellan 6-36 om man slår med 3T6. Jag hade nog med fimpat STO till förmån för Perception då denna är lättare att få med som grund till färdigheter - aldrig gillat att lyssna/finna dolda skulle vara baserat enbart på INT?
Du skriver det som om det vore något fel på det? Jag är helt med Thodd på det här.Peter;n117964 said:Det är ju logiskt om rollpersonen för dig bara består av värden på ditt rollformulär
Det var inte menat att läsas så - jag ville bara peka på att man får ha en väldigt specifik spelstil (som visserligen för mig inte är särskilt DoD).*Rymdhamster;n118040 said:Du skriver det som om det vore något fel på det? Jag är helt med Thodd på det här.
Lustigt det där, för mig är det just det som är DoD =) Jag ville exempelvis skapa en krigarpoet som skrev sköna dikter (och jag ville att han skulle vara riktigt, rikigt bra på det dessutom, inte bara nån som trodde att han var bra på det). Nu kommer jag inte ihåg om Poesi är sin egen färdighet eller inte (jag minns att den var det i Samuraj), men jag vet med bestämdhet att jag var tvungen att bränna sjukt många poäng på skrivkonst för att kunna skriva ner dem så som det anstod dem =)Peter;n118047 said:Det var inte menat att läsas så - jag ville bara peka på att man får ha en väldigt specifik spelstil (som visserligen för mig inte är särskilt DoD).*
Det är ju precis det här som är min poäng!Rymdhamster;n118052 said:Man lägger ju fortfarande en personlighet över det. Frågan är snarare skillnaden i fördelning mellan vad som står på rollformuläret och vad som står i bakgrundshistorian,
Nja, jag kommer inte ihåg om det fans en färdighet för poesi. Fanns det en så hade jag ett högt värde i det. Men liksom Thodds exempel när det kommer till botanik så har jag färdigheter på mitt formulär som speglar min rollpersons intressen. Det betyder inte att jag vill spela äventyr baserade på de färdigheterna.Peter;n118061 said:Det är ju precis det här som är min poäng!
Och för att återknyta till din rollperson som är Poet. Som jag förstod hade denne alltså inte ens ett värde ett Poesi, utan i Läsa och Skriva. Skilnaden mellan din poet och en skriftställare finns alltså uteslutande i ditt huvud. Det som står på rollformuläret kan alltså stötta den karaktär du har i huvudet - men det är den senare du faktiskt spelar.
Varför ha spelmekanik för något som inte används i spel? Det är ju mycket lättar att bara bestämma att han är bra på poesi.Rymdhamster;n118066 said:Jag hade inte velat bli indragen i långa poesikvällar in game med min karaktär, exempelvis. Han var först och främst en krigare. Poesin var för att få honom att kännas intressant, inte för att jag var intresserad av poesi.