Den som söker han letar!
Har du inte läst Broflim Berövrarens samlade verk? Nåväl, inget att skämmas över, här kommer några utvalda delar.
Inledning till boksamlingen:
Jag, Broflim Beröfraren, har i mångade år försökt uppnå lika stor kunskap som de legendariska Drakarna. Ganska snabbt insåg jag att det bästa stället att börja på var hos drakarna, hur skulle jag kunna tänka som drakarna gör om jag inte vet hur det beter sig?
Jag inledde min studie av draksläktet med en resa land och rike runt, där jag bekantade mig med allt som fanns nerskrivet om drakar. Jag insåg ganska omedelbart att vilka enorma risker jag måste ta för att ens få en chans att studera en livs levande drake. Dess magiska sinne känner ju av min närvaro långt före jag är medveten om att det finns en drake i närheten. Och sedan då draken upptäckt mig skulle det inte vara så stor utmaning för den att, med sin magiska eldkvast, utplåna mitt liv...
För att råda bot på detta sökte jag upp en av världens mältigaste magiker, som efter idoga övertalningar framställde ett magiskt föremål som gjorde att ingen drake kunde känna av min existens med sina magiska sinnen. Med nytt mod i sinnet begav jag mig sedan ut för att söka en drake att studera. Detta visade sig vara ett ganska svårt förehavande.
Nåväl, ungefär två år efter det att idén först blivit formad i mitt sinne satt jag där i vildmarken, med god uppsikt över drakens håla. Jag visste att drakarna inte alls levde på samma sätt som andra varelser, men ändå förvånades jag gång på gång av dessa bestars liv och leverne. Eftersom jag insett att det jag kommit fram till är vida mer intressant än de metoder jag använde så skall jag inte uppehålla er mera!
Bok 1: Drakens fysiologi
Kroppen
Vingarna
Tänderna
Bok 2: Drakens beteende
Mat
Fortplantning
Kommunikation
Sömn
Bok 3: Drakens åldrar
Ägget
Mammas pojke
Ungdraken
Fullvuxen
Föråldrad
Bok 4: Drakens magi
Krafter
Eldkvasten
Flygförmågan
Manipulation
Uppfattning
Bok 5: Drakens lynne
Girigheten
Överlägsenheten
Avlsutning:
De flesta anser antagligen att min fader inte varit vid sina sinnens fulla bruk den senaste tiden. Dock har han åstadkommit ganska mycket som kan bidra till förståelsen för dessa magiska varelser. För att hedra Broflims minne har jag sammanställt dessa böcker, baserade på de skrifter han lämnade efter sig.
För att belysa drakarnas makt tänkte jag redogöra för hur det gick till då jag fick veta om min faders bortgång. En tidig vårnatt hade jag en besynnerlig dröm. En underbart skön kvinna kom till mig i sömnen och sade att hon hade tröttnat på min fader, och att hans kropp och alla tillhörigheter fanns utanför hennes grotta. Hon upplyste mig också om att hon, trots att Brofmirs arbete var mycket väl utfört, hade lagt till och korrigerat ganska mycket i hans skrifter. När jag efter denna besynnerliga dröm vaknade upp märkte jag att jag låg på en kulle, bredvid min döda fader...