Nekromanti Drakar!

Gordeg

Hero
Okej, okej!

Jag ber om ursäkt för att jag inte lyckades kontrollera mina bisarra impulser. Men det är ju måndag.

Lite mer seriöst gillar jag de österländska drakarna. Deras mentala överlägsenhet, visdom mm har etsat sig fast i min sinnesbild av vad en drake är. Nu vill jag att alla drakar ska vara visa och andliga.

Om man ska vara kategorisk framställdes väl den europeiska varianten lite mer som en organisk stridsvagn vars syfte är att låta någon hjälte visa sitt mod. Och det är, precis som Ulfgeir påpekade tidigare i tråden, ganska trist.

Gordeg

Mask_UBBT

Hero
Re: Fafner

Han är cool. Inte för att jag vet så mycket om honom egentligen. Förutom att Sigurd nitade honom.

… och att han är en jätte, egetnligen. :gremwink:

… som i vissa operauppsättningar har moonboots och kommer från yttre rymden, som impliceras av den stora mängden staniolpapper och latex.

Rising

Vila i frid
Jag känner mig töntig som svarar seriöst på den här tråden...

Men jag tycker generellt sett att mytologiska drakar är fugly. Riktigt gamla drakar kan vara balla, för de är liksom bara pratande ormar. Sen går allt fel, ormarna blir lindormar och får ett par ben som man inte vet vad man ska göra av, därefter kommer wyverns och liknande drakar med ett par ben och vingar, som en sorts befjällade örnar, och de tycker jag inte heller om. Inte ens dess fantasifulla släktingar såsom kockatriser och liknande.

Riktiga drakar ska ha sex par ben, alltså inklusive vingparet, i min mening. Och sådana drakar finns det inte många av i mytologin.

Men okej, en draktyp jag gillar är de keltiska drakar som mest liknar röda fjälliga lejon med vingar. Liksom, de brukar inte vara så "serpenta". Jag hade en tanke på ett rollspel där man skulle vara elever på en drakflygarskola där det fanns rika blonda fjortisar som hade fått magiska ödledrakar, och de var populärast bland alla andra elever (de flesta skulle typ inte ha haft föräldrar som haft råd med mer än lindormar och kinesiska drakar). Några tuffa outsidersflickor skulle det också finnas, och de skulle ha keltiska drakar; de enda som kunde mäta sig med de snoffsiga ödledrakarna, och som inte kan tämjas utan som själva väljer sina ryttare. Tanken på att få spela som en enkel vildmarksflicka som räddat livet på en keltisk drake och som sedan blivit antagen som ryttare, och få träffa alla snobbtjejer med talande, civiliserade drakar... den idén blandade jag sedan in i Flux. Förhoppningsvis kan jag få lite mer stil på drakarna i det spelet (den enda drake jag ritat hittills tvekar jag på).

En annan cool sorts drake är den bibliska draken, alltså den med sju huvuden, tio horn och en krona på vart och ett av hornen (och en förolämpning mot Gud till namn inskrivet på varje panna (!), hur hårt är inte det? (fast jag är nyfiken på vad det är för namn, kan det ha varit "Jesusluktarilla", "Skäggärfult" eller "Gudrunkadepåsjundedagen"?)) och som flyger upp på natthimlen för att sedan med sin svans slunga ner en tredjedel av stjärnorna mot jorden. Boom! Hur djävla mighty är inte det? Det är ju som en Final Fantasy-besvärjelse!

Å så ja, om vi pratar om moderna myter, då tycker jag att Magic's skillnad på röda dragons (mordiska bestar som förstör) och blå drakes (kloka väsen som vilseleder) är det häftigaste som hänt drakmytologin sen de fick vingar.

Troberg

Sinister eater
Re: Fast jag menade ju...

Hydror om de räknas som drakar annars jas planet
Jag antar att du syftar på SAAB J35 Draken, inte JAS Gripen?

magoo

Hero
Men de är ju lite trista...

Då blir det ju lite mer Storsjöodjuret och Midgårdsormen, alltså mer djur än de nobla varelser jag tänker på när jag tänker drakar. Eller såna som bara åker på pisk, som St:Görans drake...

Det får bli kinesiska drakar, jag tycker att de är ganska fula, men de är i alla fall mer än djur och betyder dessutom tur. Jag läste på lite och hittade en skojig kinesisk drake: Fut's-Lung, den Underjordiska draken, som vaktar värdefulla metaller och ädelstenar. Han får bli mitt val bland de "riktiga" drakarna.

Förresten är de bara dinosaurier allihop... och då är T-Rex coolast.

Troberg

Sinister eater
Re: Men de är ju lite trista...

Då blir det ju lite mer Storsjöodjuret och Midgårdsormen, alltså mer djur än de nobla varelser jag tänker på när jag tänker drakar.
Men lindormen är ju skånsk, hur mycket mer nobelt kan det bli?

då är T-Rex coolast.
Jepp, inget går upp mot en Troberg Rex!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Vritra.

Störst, bäst och vackrast, och dessutom är det ballt att sno all världens vatten bara för att djävlas.

Ulfgeir

Swashbuckler

Bara historiska drakar, eller nutida också? Annars skulle jag vilja lägga min röst på Laila Freivalds.
Tja hade hon varit en översköterska hade hon ju varit värd 1500 XP...

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon

Han är väl ganska reptiloid.. okej att han inte kan flyga eller spruta eld (eller kan han det?), men jag tycker han är lite som en drake iallafall. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Re: Fast jag menade ju...[ant]

jo jag menade det, men jag ar inte så stor koll på drakar, jag tycker de är rätt trista i allmänhet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag skulle nog klassa Grendel som troll. Beowulf kapar armen på honom, och drakar har inte armar -- de har klor, framben eller möjligen tassar. Solklart o-drakigt. :gremgrin:

Feliath

Swashbuckler
Tvärtom

och att han är en jätte, egetnligen
What you talk? Från början är Fafner en dvärg, och sedan förvrider ringen Andvarinaut honom så att han blir en drake. Eddan beskriver honom tydligt som en etterorm.
Är det här Wagner som varit framme och pillat för att sänka sina specialeffektsomkostnader, eller vad? Egentligen är det i alla fall inte.

Moonbootsen känner jag igen, däremot :gremgrin:

/Feliath - nej, allvar. Du har nämnt dem

Mask_UBBT

Hero
Re: Tvärtom

Är det här Wagner som varit framme och pillat för att sänka sina specialeffektsomkostnader, eller vad?

Yeah, det är nog wagners fel alltihopa. I operan förvandlar jätten fafnir sig själv till en drake för att vakta sina rikedommar. Tror jag. Var länge sedan …