#Drakar25

God45

#PrayersForBahakan
Jag har haft för många Isekai karaktärer i mina spel på senare år för att inte ha en plan för det nu 😂 Men det jag har märkt är att folket fått smak för det igen. Det var ju stort i pulp litteraturen på 30-talet. Jag minns att jag frågade någon ”Som Jon Carter of Mars” och hon visste inte vad det var men ville ha en karaktär ”Som i Sword Art Online”. Så hon spelade någon indragen i ett MMORPG och var supernöjd.

Jag valde Malmö (vilket jag också gör i Sandra & Satan min osläppta barnbok) för då kopplar jag ihop det med att det kan finnas andra fantasy världar. Och för det är roligare än om folk generiskt är från ”Jorden”. Och så klart för det är som i Superman 2 där Zod tror han är på ”Planeten Houston”.

God45

#PrayersForBahakan
Alvisk slavmarknad
Alverna har löst problemet med att slaveri är omoraliskt. Vad de gör istället för normalt slaveri är att de köper en medlem av de lägre rasernas ungdom. Människan eller Orqen som går med på avtalet åldras omedelbart till att vara gammal, ungefär tio år från sin död, och en lysande vålnad som ser ut som dem i deras ungdom skapas. Vålnaden är inte självmedveten och lyder sin alviska mästare absolut, det är sedan den som får göra slavgörat. Vålnaden lever i så många år som människan eller orqen åldrats onaturligt. Personen som sålde sin ungdom kan sedan leva den tid de har kvar i absolut lyx, finansierad av alvguldet. I alla fall i teorin. Flera mänskliga städer tvingar de som på grund av skador eller sjukdomar inte kan arbeta att sälja sin ungdom till alverna, staten tar sedan alvguldet för att "finansiera" att ta hand om dem på fattighuset där de placeras tills de dör.

Last edited:

Tempelgrim

Cthonic West - Blodad Tand - Spirtus
Alvisk slavmarknad
Vanligtvis kostar arbetare husrum, omvårdnad, mat och sömn, även om de är slavar. Med denna magi skulle man med enkelhet kunna ta småttingar och extrahera vålnader ur dem. Mörka implikationer för vad som skulle hända med allmogen över tid. Om det är så enkelt som det låter bör samhällen uppstå med ett sammhällsskikt av "drönare" vars primära uppgift är att yngla av sig, samt en "vålnadsklass" som utför majoriteten av arbetet. Jag har svårt att se hur ett normalt feodalt samhälle skulle kunna mäta sig ekonomiskt.

God45

#PrayersForBahakan
Vanligtvis kostar arbetare husrum, omvårdnad, mat och sömn, även om de är slavar. Med denna magi skulle man med enkelhet kunna ta småttingar och extrahera vålnader ur dem. Mörka implikationer för vad som skulle hända med allmogen över tid. Om det är så enkelt som det låter bör samhällen uppstå med ett sammhällsskikt av "drönare" vars primära uppgift är att yngla av sig, samt en "vålnadsklass" som utför majoriteten av arbetet. Jag har svårt att se hur ett normalt feodalt samhälle skulle kunna mäta sig ekonomiskt.
Jag tycker inte om att göra den typen av världsbyggande men jag ser din poäng. Kanske är det dyrt att använda magin men alverna gör det ändå av samma anledning som man köper eko-märkt kött. Eller så är det kulturellt/psykologiskt äckligt för dem att tänka på massproduktion.

Men det viktiga här är att det är en metafor för hjälp från socialtjänsten.

God45

#PrayersForBahakan
Hoblin bagare
Sällsynta hoblins tar till de kulinariska konsterna för att nå Helvetet. De skapar bakverk som är så extrema i sin utformning att de skapar gräl mellan kungar, upplopp på gatorna och mord i gränderna… Men som är så ofattbart goda att de inte går att förstöra. Några exempel är:

1: En tårta som färgar tungan blå på oäktingar.
2: En tårta som bara kan ätas av oskulder, för alla andra är den hård som järn.
3: En tårta som får ätaren att skrika ut sin mörkaste hemlighet.
4: En muffins som visar ätaren hur lång tid alla runt dem har kvar att leva.
5: En bakelse som bokstavligt talat är orgasmiskt god.
6: En tårta som drar till sig spöken.

Cybot

Mest spelbar
Hoblin bagare
Sällsynta hoblins tar till de kulinariska konsterna för att nå Helvetet. De skapar bakverk som är så extrema i sin utformning att de skapar gräl mellan kungar, upplopp på gatorna och mord i gränderna… Men som är så ofattbart goda att de inte går att förstöra. Några exempel är:
Är de någon form av bagar-wizards, eller är det traditionell häxkonst (a la Leckermaul)?

God45

#PrayersForBahakan
Är de någon form av bagar-wizards, eller är det traditionell häxkonst (a la Leckermaul)?
Jag tänker att det är traditionell häxkonst/att de bara övat så hårt att de skapar magiska saker genom ren skicklighet.

Cybot

Mest spelbar
Jag tänker att det är traditionell häxkonst/att de bara övat så hårt att de skapar magiska saker genom ren skicklighet.
"En hoblinbagare han bor i staden
Han bakar kakor mest hela dagen
Han bakar stora han bakar små
Han bakar några med ondska på

Och i hans fönster hänger yulegranssaker
Och hästar, grisar och grymhetskakor
Och är du stygger så kan du få
Men är du snäller så bör du gå"

-Traditionell folksång som varnar mot Hoblinbagare*

*Tegner är public domain sedan 2013

God45

#PrayersForBahakan
"En hoblinbagare han bor i staden
Han bakar kakor mest hela dagen
Han bakar stora han bakar små
Han bakar några med ondska på

Och i hans fönster hänger yulegranssaker
Och hästar, grisar och grymhetskakor
Och är du stygger så kan du få
Men är du snäller så bör du gå"

-Traditionell folksång som varnar mot Hoblinbagare*

*Tegner är public domain sedan 2013
Det här går rakt in i spelet! Det är så enormt bra 😍❤

God45

#PrayersForBahakan
Rakbladsdjungeln
Världen är lika tunn som vegetationen är tjock. Här växer varelser, mineraler, vapen, magi och kött ur marken som växter. Djungeln genererade spontant varelser som aldrig borde finnas, plötsligt rör sig unika monster bland skuggorna under träden där ingen ser dem innan det är för sent. Rakbladsdjungeln är hem åt orq nationen Qitoko som är mest känd för att majoriteten av befolkningen inte är orqer. Medan den största gruppen är orqer så är Qitoko också hem åt människor, dvärgar, hoblins, alver och ankor. De har till och med en mörk herre, alven Landioel. Men Qitoko är en orqnation som lyder under orqisk lag. Så varför är det så populärt att bo i en djungel där naturens lagar inte fungerar, fylld med mardröms monster och där myndigheterna tycker att det är ditt problem om ditt hus blir övertaget av demoniska vildsvinsmän? För allt du behöver bara växer på träden! Mat, lyxvaror, kläder… Det bara växer på träden! Man kan skörda färdiggrillade spädgrisar med äpplen i munnen eller pipor packade med tobak från vissa träd. Det enda du behöver göra är att jobba på något sätt för samhällets bästa på något sätt alls för att få bo här, de som vägrar göra det får ett besök av den mörka herren som personligen kastar ut dem ur nationen (vilket ärligt talat är det enda han gör).

Tempelgrim

Cthonic West - Blodad Tand - Spirtus
Min comfort food är att göra rollformulär. Här är en teaser för ett 2d6-system (traveler fast low fantasy) jag återkommer till ibland. Eventuell bas för den där symbarOSR-grejjan också. Tänkt som liggande A5. Tycker den ser lite drakig ut.

Kallt Järn Rollformulär.png

God45

#PrayersForBahakan
Min comfort food är att göra rollformulär. Här är en teaser för ett 2d6-system (traveler fast low fantasy) jag återkommer till ibland. Eventuell bas för den där symbarOSR-grejjan också. Tänkt som liggande A5. Tycker den ser lite drakig ut.

View attachment 23032
Snyggt! Och bra med svärd på stridsskillsen!