Ja, jag tror att jag absolut kommer att behöva en foreshadowing om att det kan vara bra att inte slåss med gasten i min grupp, och så jag ska nog lägga till lite döda svartalfer i tunnlarna. Tanken var att de skulle ha tagit sig till Ridders Rös när vi körde i lördags, men istället drog de upp till Spegelsjön för att bygga ett torn, under extremt lösa boliner. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad de håller på med för stunden. Utforskar dalen tror jag...
Att de (svartalferna) flytt från platsen i panik är nog bra att låta spelarna upptäcka redan utanför röset ( t ex i form av redskap, vapen, fotspår etc). Sedan hade jag några helt tömda svartalfskroppar i ingångshålan, som en förvarning för fladddermössen. Bra respons, när man beskrivit de skinntorra liken, men massor av små hål/bitmärken, och spelarna säger att de tittar upp i grottaket...
PS Lät Maske berätta att de sänts ut av Maladuk och att övriga hittade den statydel de letade över och flydde med den till Bothilds Bryte.
PPS Det märktes att spelarna lärt sig hur strider funkar efter introscenens nära TPK. De bytte initiativkort, valde specialattacker och samarbetade bättre denna gång osv. Höll gasten under kontroll, läkte varandra och gjorde en ordnad sorti.
Stor humor när de alla fick dra ett skattkort i kumlet, och de tre första drar riktigt bra saker (guldbägare/smycken), men den siste sticker sig på en spik.