Nekromanti Drakland- allmän konceptbeskrivning

Muggas

Hero
Ok, mitt rollspelsprojekt byter namn hela tiden, har ingen klockren titel ännu... Tänkte bara posta min övergripande konceptbeskrivning och se vad ni tycker. Frågor jag har är:

Vilka existerande rollspel påminner om detta?

Har jag uttryckt mig alltför flummigt, eller är det en bra övergipande beskrivning? Jag konkretiserar naturligtvis vad jag menar i spelvärldbeskrivningen, reglerna och i mina äventyrsexempel...

Ok, here it goes:

Drakland är ett så kallat fantasyrollspel, där övernaturliga fenomen som magi och monster förekommer. Fokus ligger dock inte på dessa element, utan på människans inre kamp, hennes inneboende rädsla för mörker och ovisshet, hennes föreställningar av det okända och skrämmande samt hennes benägenhet att hänge sig åt eskapism och självdyrkan. Mänsklig ondska i Drakland representeras av de som lever sina liv i skyddade miljöer, själviska individer som till varje pris flyr undan eller förtränger den obehagliga och bistra verkligheten. Dessa individer brottas ständigt med inre demoner som till slut oundvikligen driver dem till vansinne. Att vara god innebär att besegra sin inneboende rädsla, förkasta allmängiltiga vanföreställningar och möta Draklands bistra verklighet med ett öppet och osjälviskt sinne. Ödmjukhet och medvetenhet om sitt inre jag är exempel på personlighetsdrag som kännetecknar en god person. Människans relationer till individer i hennes omgivning och de val hon gör i anknytning till dessa avslöjar hennes sanna natur. Inget är förutbestämt, ditt öde avgörs av dina val i nuet. Draklands mörka fantasysetting utgör arenan för denna människans inre kamp, där kyla, förtvivlan, ångest och skräck driver fram de ädlaste och de värsta egenskaperna hos individer. Regelmässigt riktar sig Drakland främst till nybörjare och därför är begrepp som förekommer i reglerna, samt relationer mellan olika regler, få och tydligt definierade. Hög abstraktionsgrad och minimalism är vad som prioriterats i försök att göra reglerna realistiska, snabba och lättillämpliga. Reglerna är för övrigt anpassade till den skräckstämning som rollspel i Draklands värld är tänkt att förmedla, varvid tyngdpunkt lagts på de delar av reglerna som understöder detta koncept.

Inget för Krille, antar jag... :gremwink:

Om jag hinner kommer en dogmaversion, men det börjar bli ont om tid nu...

neowyn

Swordsman
Jag tycker att konceptet som sådant låter intresant och är absolut intresserad av att hör mer.
Du använder dock ett språkbruk som är ganska svårt att förstå speciellt om du vännder dig till nybörjare. Jag vill inte sätta ett = tecken mellan nybörjare och ung spelare men det är vanligt förekommande tror jag och då blir ett för varierat språk kanske en onödig bariär.
En anan sak som slog mig när jag läste texten en andra gång var att den var lite upprepande. Vet ej om det bara var jag men jag fick uppfattningen av att du sa samma sak flera gånger.

Hoppas du inte låter detta påverka dig negativt, det är inte min mening. Jag hoppas som sagt att få höra mer!

Muggas

Hero
Jag tycker att konceptet som sådant låter intresant och är absolut intresserad av att hör mer.

Tack! Det värmer...

Du använder dock ett språkbruk som är ganska svårt att förstå speciellt om du vännder dig till nybörjare. Jag vill inte sätta ett = tecken mellan nybörjare och ung spelare men det är vanligt förekommande tror jag och då blir ett för varierat språk kanske en onödig bariär.

Jag är medveten om detta, och du har rätt. Det jag vill är att göra rollgestaltningen mer intressant och lägga större tyngdpunkt på det mänskliga psyket och relationer mellan individer än vad som är traditionellt, även om jag främst riktar mig till nybörjare (iaf ur regelsynpunkt). Ska försöka lätta upp texten lite i framtida versioner... Jag har också en tendens att missbruka bisatser, vilket jag försöker åtgärda.

tack för responsen!

neowyn

Swordsman
Av ren nyfikenhet, hur hade du tänkt genomföra det?
Jag är själv ganska förtjust i att försöka spegla psyket med allt vad det innebär men jag har funnit att det är svårt.

Det jag tycker är svårast är att försöka gestalta de personer som omger rollpersonerna på ett sätt som gör det intresant. Det är så mycket man inte kan säga utan det behöver komma fram via handlinga mm.

Muggas

Hero
Av ren nyfikenhet, hur hade du tänkt genomföra det?

Jag återkommer senare med exempel på hur jag vill att äventyr i denna stil ska se ut. Generellt så tänker jag mig äventyr som fokuserar mer på intriger inom och mellan mindre grupper av olika slag och situationer där det kan vara svårt att välja vem eller vilka man ska vara lojal mot, snarare än på på politiska maktspel, grottröj och detektivintriger. I bakgrunden ligger samtidigt det ständigt närvarande hotet från Draklands ogästvänliga och mörka omgivning.

Jag är själv ganska förtjust i att försöka spegla psyket med allt vad det innebär men jag har funnit att det är svår

Ja, det är inte lätt, men jag håller på att beskriva metoder för hur man kan tackla detta, rikligt exemplifierat och understött av beskrivningar för olika typer av karaktärer och olika gruppkonstallationer. Svårt att förklara ingående, ska posta ett inlägg om det när jag har lite mer kött på benen...

Det jag tycker är svårast är att försöka gestalta de personer som omger rollpersonerna på ett sätt som gör det intresant. Det är så mycket man inte kan säga utan det behöver komma fram via handlinga mm.

Nej, det är inte lätt. Generellt sett tänker jag mig att man som spelledare sprider misstänksamhet hos rollpersonerna genom olika hints, så att deras intresse för andra individers dolda motiv väcks till liv. Rollpersonerna ska ständigt hysa misstankar om att de blir vilseledda, samtidigt som det är oklart vem av personerna i deras omgivning som har onda drivkrafter i det de gör. Och det ska ständigt finnas flera vägar att gå, där alla alternativ innebär uppoffringar och kompromisser av olika slag.

Pale Imp

Swordsman
Vilka existerande rollspel påminner om detta?

Inte något rollspel, men det påminner en hel del om den litterära perioden som kallas romantiken, och främst då gotiken (för-romantiken) och skräckromantiken som kom senare under 1800 talet.
När jag läste beskrivningen fick jag en bild av människor med emotionella eller på annat sätt exceptionella egenskaper som leder till död, ondska eller vansinne.
Fantasy-delen skulle man direkt kunna relatera till de talande (och i vissa fall levande) naturbeskrivningar som påträffas i samma genre av litteratur (då dessa ofta är metaforer för känslouttryck etc).

När det gäller nybörjare tror jag att det kan bli en rejäl utmaning för de flesta att spela så mycket på sin rollpersons psyke, men jag tror nog att det kan lösas med en bra spelledare och passande och integrerade regler.

Ett av mina system använder sig av något som jag kallar motivationer och som du kanske skulle finna användbart (Om rollpersonen innehar stora emotionella egenskaper).
De går ut på att rollpersonen får en utökad potential när de gör något som är viktigt för dem. Kopierar in den delen av mina regler här nedan ifall du skulle vilja använda dem eller ta inspiration från dem;

Motivationer
Motivationer är ett sätt att regelmässigt främja rollspelande. De representerar allt det som driver RP frammåt och får denne att sträva efter personliga mål och har en stor del att göra med RPs utveckling genom spelet. Motivationer delas upp i ett antal kategorier baserade på hur de påverkar RP. En mer specifik beskrivning av exakt vad / vem den syftar till skrivs inom en parantes efter motivationens kategori.

Beskyddande ( )
Den beskyddande agerar för att bevara någonting eller för att skydda någon / något mot allt som kan tänkas vara skadligt. När beskyddarens valda person, plats eller föremål är i uppenbar fara får denne använda motivationen nivå till alla framgångs-slag som är menade att avvärja faran tills hotet upphör.

Nivå 1 - Direkta hot konfronteras.
Nivå 2 - Undersökningar av potentiella hot och faror görs.
Nivå 3 - Ett liv vigt att tjäna.

Hatisk ( )
En hatisk person fylls av avsky och kallsinnighet då hon ställs inför det hon hatar. Föremålet för hatet kan vara nästan vad som helst, t.ex. en person, en viss åsikt, en etnisk grupp, en ras eller en annan gruppering i samhället. När den hatiske agerar för att skada, förlöjliga eller motarbeta det hon hatar adderas motivationens nivå till alla framgångs-slag som syftar till detta.

Nivå 1 - Provocerande beteende.
Nivå 2 - Aggresivt agerande och målsättning att orsaka skada.
Nivå 3 - Fanatiskt hat.

Passionerad ( )
Den passionerade brinner för sin kärlek till en person eller för ett hängivet intresse. Hon strävar efter ökad kunskap / skicklighet eller sin älskades gunst och välmående. Den passionerade får lägga till motivationens nivå på alla framgångs-slag som följer dessa målsättningar.

Nivå 1 - Agerar mot sin passion då tillfälle ges.
Nivå 2 - Söker aktivt sätt att leva ut passionen.
Nivå 3 - Inget annat än passionen har någon betydelse.

Girig ( )
Den giriges personliga strävan efter sitt mål tenderar ofta att bli både självisk och skadlig. Status såsom makt och inflytande eller materiella ting som pengar och värdeföremål är vanliga specificeringar för den girige. När den girige ser en chans att uppnå sitt mål får denne lägga till motivationens värde till alla framgångs-slag så länge de tjänar till att uppnå målet.

Nivå 1 - Tar tillfället i akt när det visar sig.
Nivå 2 - Prioriterar sitt personliga mål över andra.
Nivå 3 - Skulle skära halsen av sin egen mor för en spotstyver.

Visionär ( )
En religion eller ideologi uppfyller visionären. Hon söker ständigt förmedla den till sin omvärld och lever efter dess principer även om omvärlden ser annorlunda ut. Visionären kan antingen vara en reformator eller en konservativ anhängare av en redan godtagen religion / ideologi. Då visionären försöker förmedla sitt budskap, omvända någon eller leva efter visionen får denne lägga till motivationens på alla framgångs-slag.

Nivå 1 - Förmedlar sitt budskap till de som vill lyssna och lever efter dess regler.
Nivå 2 - Söker frambringa sin vision också till ovilliga.
Nivå 3 - Fanaticism.

vandraren

Swordsman
Kan inte låta bli. "Fokus ligger dock inte på dessa element, utan på människans inre kamp, hennes inneboende rädsla för mörker och ovisshet, hennes föreställningar av det okända och skrämmande samt hennes benägenhet att hänge sig åt eskapism och självdyrkan. Mänsklig ondska i Drakland representeras av de som lever sina liv i skyddade miljöer, själviska individer som till varje pris flyr undan eller förtränger den obehagliga och bistra verkligheten. Dessa individer brottas ständigt med inre demoner som till slut oundvikligen driver dem till vansinne."
Hmmm. Låter lite som rollspelare som inte betalar skatt? :gremlaugh:
Skämt åsido, lite flummig beskrivning. Man fattar inte om det är fantasy med ångest och dungeoncrawling eller om det är friform i en fantasysetting. Denna mening är lite högtravande men det kanske är bästa sättet att uttrycka det du vill säga: "Hög abstraktionsgrad och minimalism är vad som prioriterats i försök att göra reglerna realistiska, snabba och lättillämpliga." Det kanske räcker med att säga att det är enkla, snabba regler eller något liknande. Eller så borde jag läsa ordboken mer. :gremlaugh:

Pale Imp

Swordsman
Koncept eller regler?

Handlar inte diskussionen om konceptet och inte reglerna ? Och konceptet har ju förklarats på ett iaf enligt mej vettigt sätt.

Muggas

Hero
Hmmm. Låter lite som rollspelare som inte betalar skatt?

Hehe! ser det framför mig...

Det kanske räcker med att säga att det är enkla, snabba regler eller något liknande. Eller så borde jag läsa ordboken mer.

Ja, jag vet att jag har lite onödigt högtravande språk, och texten i mitt rollspel skulle kanske överhuvudtaget behöva lättas upp något. Men konceptbeskrivningen är övergripande och konkreta detaljer i spelvärlden förklaras mer ingående under andra rubriker i rollspelet.

Muggas

Hero
Inte något rollspel, men det påminner en hel del om den litterära perioden som kallas romantiken, och främst då gotiken (för-romantiken) och skräckromantiken som kom senare under 1800 talet

Hmm, tack för påpekandet! Du fick mig att inse att jag har massor av litteratur att hämta inspiration från...

När det gäller nybörjare tror jag att det kan bli en rejäl utmaning för de flesta att spela så mycket på sin rollpersons psyke, men jag tror nog att det kan lösas med en bra spelledare och passande och integrerade regler.

Jo, jag vet. Det blir en utmaning att skriva äventyr som gör den miljö jag tänkt mig rättvisa. Ska även lägga mycket tid på att fundera över hur jag på bästa sätt kan anpassa reglerna till detta.

Ett av mina system använder sig av något som jag kallar motivationer och som du kanske skulle finna användbart (Om rollpersonen innehar stora emotionella egenskaper).

Hmm, har liknande funderingar i form av "positiva/negativa" personlighetsdrag och drivkrafter. Tack för hjälpen, det är precis sådana här saker jag behöver fundera över.

Mörker

Warrior
Tja, det hela verkar ju i så fall kräva en erfaren spelledare, vilket är både på ont och gott; men absolut värt att undersöka.
Personligen, och jag är ändå bara 14 år ganska nyss fyllda (Oktober) tycker jag ditt språk förmedlar just vad det är tänkt att göra, men det lite fina i kråksången är att du med språket även förmedlar intryck och, åtminstone i rent litterära texter känslor och tankar.
Jag vet inte om det hjälper dig på något sätt, men det kanske kan komma att sätta tankarna i spel någon minut.
För övrigt vill jag också påpeka att jag gärna följer projektets utveckling ur en lupp med närmare titt på såväl regler som den värld som jag antar kommer byggas upp...! Det är ändå ett koncept som tilltalar mig, och det med råge, då jag är mycket för den mörka, ovetande stämningen i rollspel (vilket inte minst speglas i mina äventyr...)
...och då vi båda bor i Växjö kanske man en dag kan få se ett utdrag på papper i handen *Blink* :gremsmile:

Allt för denna gång

Muggas

Hero
Börja värma upp tärningarna

Personligen, och jag är ändå bara 14 år ganska nyss fyllda (Oktober) tycker jag ditt språk förmedlar just vad det är tänkt att göra, men det lite fina i kråksången är att du med språket även förmedlar intryck och, åtminstone i rent litterära texter känslor och tankar.

Hmm, ungefär dubbelt så gammal som dig då... :gremtongue:. Annars, tack!

...och då vi båda bor i Växjö kanske man en dag kan få se ett utdrag på papper i handen *Blink*

Helt klart! När det blir dags för speltest så vet du vad du har att göra... :gremwink:

Pale Imp

Swordsman
Hmm, har liknande funderingar i form av "positiva/negativa" personlighetsdrag och drivkrafter. Tack för hjälpen, det är precis sådana här saker jag behöver fundera över.

Motivationer kan fungera negativt också, är man beskyddande (Kungen) får man minus om man t.ex. försöker störta kungen.
RP kan dessutom vara t.ex hatisk (Kungen) eftersom denne anser hans höghet vara en tyrann som stjäl från folket etc.
Det blir garanterat en del vansinne ur det :gremtongue:.

Jo, jag vet. Det blir en utmaning att skriva äventyr som gör den miljö jag tänkt mig rättvisa. Ska även lägga mycket tid på att fundera över hur jag på bästa sätt kan anpassa reglerna till detta.

Jag tycker ditt rollspel verkar intressant att både spela och spelleda. Idén med romantiska RP i en fantasyvärld tror jag kan bli väldigt rolig att både spela och spelleda.
Vilken sorts fantasy har du tänkt använda dej av ?

Muggas

Hero
Ok, då förstår jag hur det fungerar. Verkar vara regler som är kul att använda. Är dessa regler tillverkade för ett eget rollspel eller komplement till ett befintligt?

Vilken sorts fantasy har du tänkt använda dej av ?

Ok, här kommer lite (ostrukturerade) tankar som jag har:

Jag har tänkt mig en värld som nästan ständigt befinner sig i kyla och mörker, där en odefinierbar ondska har drivit människan på flykt. Försök att möta denna ondska har gjorts, men med förödande resultat, och flera generationer senare är det få människor som ger sig ut i vildmarken, från de väl skyddade underjordiska samhällen som man tagit sin tillflykt till. Minnen från dessa tider, då människan befolkade hela världens yta, då man för första gången konfronterades med detta okända mörker, monströusa varelser bortom vansinnets gränser, har bleknat bort sedan man valde att fly och gömma sig. Kanske mörkret kommer att skingras efter en tid om man bara håller sig undan? I väl dolda städer, präglade av moraliskt förfall och lustfyllda utsvävningar, bidar man sin tid i väntan på att världen ska bli som den var en gång, innan skräckens intåg. Konst, filosofi och musik är också något som är utbrett, allt för att skingra tankarna på den fruktansvärda belägenhet man befinner sig i. För att överleva och föra en någorlunda dräglig tillvaro i denna skyddade värld gäller det att hålla sig väl med rätt personer och att aldrig lita på någon, ty svek och bedrägeri tillhör vardagen här. Ett mystiskt kringresande folk, nomaderna, besöker med jämna mellanrum de dolda civilisationerna och förser dem med livsnödvändigheter i utbyte mot andra varor och tjänster. Ingen vet riktigt vilka slags varelser dessa nomader är, ty få av folket som lever under jorden har sett deras ansikten, och förhandlingar med dem sker alltid utan att någon kommer tillräckligt nära för att kunna avslöja deras sanna natur. Att de inte är av denna värld, att deras hud är lik den hos ormar och att de har förmågan att förvrida människors sinnen är några brottstycken ur de historier som man kan höra berättas på olika tavernor efter nattens inbrott. Det finns mycket att vinna på att utföra farliga uppdrag åt högt uppsatta män, uppdrag som ofta innebär att man lämnar sin skyddade tillvaro och besöker den övergivna världen ovanför. Detta är långtifrån riskfritt och chansen är stor att man aldrig återvänder igen.

Magi i världen är nästan uteslutande ond och handlar om ritualer, manipulerande med det mänskliga psyket, samt övernaturliga manifestationer av olika känslor. Den teknologiska nivån är jämförbar med den senmedeltida i vår värld, med vissa undantag (t ex förekomsten av flygande farkoster).

Bunny

Crazy like a fool
Det där låter som ett utmärkt spelkoncept. Jag speltestar det gärna om du skulle ha en spelbar version någon gång i framtiden.
Det du beskriver; lätta regler, dekadenta samhällssystem, förtvivlan, rädslan för det okända osv. är faktiskt precis det jag själv gillar. Det är nästan som om jag skrivit spelet själv, bara det att du gjort ett bättre arbete. Ju mer jag tänker på det, ju mer ser jag paralleller mellan ditt spel och mitt tänkta domgarollspel (blir nog inte något av med det), bara det att mitt tog plats i en modern storstad.

Spooky.

Muggas

Hero
Det kommer, inom en inte alltför avlägsen framtid. Då får du gärna speltesta... :gremgrin:

Det är nästan som om jag skrivit spelet själv, bara det att du gjort ett bättre arbete.

Kul att fler är inne på samma linje... Återstår dock att se om jag gör något bra av det...

Om du orkar, gör klart dogman (så kan jag sno inspiration från det :gremwink:)

Mörker

Warrior
Mycket fin kritik till synes Muggas; du får glänsa lite i solskenet, men sedan är det raskt tillbaka till ritbordet igen; vi är fler som vill spela! :gremgrin: