Nekromanti Drama

Fludd

Veteran
Re: Smaken är hårig

Ja visst, ibland blir dvärgen mobbad för sitt skägg och ibland räddar spelarna lägerfångar från onda nazister. Men att dessa spelhändelser skulle ge mig några djupare perspektiv på rasism, nazism eller förintelsen känns lite trögt. Jag har sett flera tematiska konventscenarion där äventyrsmakaren försökt utforska ett problem eller en företeelse (exempelvis incest, kvinnomisshandel, rasism, fattigdom etc) och genom detta utforskande ge spelarna tankeställare eller bredare perspektiv. Problemet är bara att jag inte fixar såna upplägg. Rollspel som pedagogiskt instrument är inte min grej. Det känns torrt, lökigt och nåt som SYO-konsulenter och dramapedagoger pysslar med. Jag är för hård och ball för sånt.

Mogger

Hipsteranka

Fast nu låter det iofs som att vi pratade förbi varandra trots allt för det du pratar om nu, det är inte drama, det är pedagogik. Det handlar alltså inte att du som deltagare ska få ett djupare perspektiv på ett problem utan att berättelsen drivs av något som du tycker är angeläget, utifrån din rolls perspektiv (tycker jag). Sedan kan det bli en bonus att du märker att det blev ganska intensivt. De flesta människor lär sig inte så mycket om nazism av att se på Schindlers List, Pianisten eller Ett underbart liv. Du ser gripande och starka berättelser som du tar med dig något från. Det gör du knappast från ett bildband av Pogo Pedagog.

Så jag tror att du har missat poängen en aning.

Fludd

Veteran

...utan att berättelsen drivs av något som du tycker är angeläget, utifrån din rolls perspektiv
Jaha! Ja, det låter ju inte särskilt märkvärdigt om det bara var det denna tråd handlade om. Inte särskilt revolutionerande. Jag trodde 89% av alla som spelade rollspel mer eller mindre utgick från den premissen. Whats the deal liksom?

Mogger

Hipsteranka

Att 89% inte gör det på det viset. På vilket sätt gör de det menar du? Berätta gärna hur du och de du pratar om spelar så kan vi ta det därifrån. Men du vill inte det va? Du är nöjd med det sätt du spelar på och föredrar att inte sätta dig in i vad jag pratar om. Eller hur?

Fludd

Veteran

Uj, nu blev det lite hetskt. Det var inte meningen att väcka ont blod eller trampa på tår.

Angående förra inlägget så menade jag att det sätt du spelar rollspel på (dvs "... att berättelsen drivs av något som du tycker är angeläget, utifrån din rolls perspektiv") nog är ett rätt utbrett och vanligt förekommande sätt att spela rollspel på (siffran 89% var naturligtvis helt tagen ur luften). Jag försöker spela så rätt titt som tätt i alla fall. Att låta karaktärernas motiv eller intressen vara drivkraften i en kampanj är ju ett välbeprövat sätt som ofta leder till intressanta och trevliga situationer. Med andra ord; om jag enbart utgår från ditt näst senaste inlägg så spelar du, jag och väldigt många andra ungefär på samma sätt. Men det kan ju hända att vi även denna gång pratar förbi varandra.

Samtidigt som jag är förhållandevis nöjd med det sätt jag spelar rollspel på så försöker jag förstå hur du menar. Annars hade jag inte skrivit några inlägg i tråden.

Mogger

Hipsteranka

Ingen fara, jag tar aldrig illa upp av något som skrivs på forum och liknande opersonliga kommunikationsformer. Ofta misstas en ton för något den inte är avsedd att vara o.s.v. Mina tår tål ganska mycket och jag hoppas dina gör det med. :gremsmile:

Inlägget i min första tråd sammanfattar det ganska bra, och du har rätt, det här är inte nytt och revolutionernade (bara delvis) men det är frächt för det ifrågasätter en massa gammalt som jag har tröttnat på och introducerar en hel del nytt. Konceptet är inte nytt i sig.

Annars finns det ett sannslöst bra och pedagogiskt upplagt spel som heter Primetime Adventures som är sagolikt välformulerat, enkelt och ändamålsenligt. Det stödjer också det jag kallar drama. Det är nog det spel som allra bäst sammanfattar det jag pratar om i mitt första inlägg.

Fludd

Veteran

Mina tår är täcks av nariga förhårdningar efter år av stöveltramp så jag tål både ett och annat, hehe :gremsmile:

Primetime Adventures har jag inte läst men hört en hel del om. Det jag hört har varit lite splittrat men det kan säkert vara ett intressant spel. Som med så mycket annat Indie-bös så skulle det inte förvåna mig om det inhandlades och hamnade i min spelhylla.