w176
Förlorad dotter
Hur får man dramtiken att funka?
Nu tänker jag starta en tråd om hur får man i praktiken ett spelmöte med bra flyt mellan scener, en kampanj som skrider fram lagom snabbt och sett fint story arch på varje avsnitt, med början, mitt, klimax och avslutning. Egentligen.
Nu när spelgruppen börjat komma igång och vi börjar få en grund av stå på så kommer de till de praktiska, att genomföra och spela varje spelmöte.
Om man stävar efter att varje spelmöte i sig skall vara ett kapitel, med en handling (som i och för sig skar kampanjens stora handling) men varje spelmöte skall ha ett tema, en frågeställning, början mitt, klimaks och anslutning. Hur planerar ni i praktiken och spelar/spelleder ni för att de ska funka
Tycker ni om tvära kast mellan stämningar mellan scenerna. Lugn-hestig-lugn-hetsig som man sedan låter handlingen, och så vidare eller vill ni liksom att dramatiken skall vara stegrade där man börjar med lugna scener och sedan glida över till man sedan höjer tempot på?
Hur känner man när de är dags att dels bryta en scen, eller rent allmänt nät man ska gå vidare i historien och hur länga man ska vara kvar i samma stadium?
Ska men klippa scenen när den är som bäst eller ska man låta den utvecklas mot ett naturligt slut?
Samma sak med tempot i historian, när ska man låta detektivarbetet komma till sin punkt och när skall man börja jakten på mördaren till exempel. Jag gissar att alla varit med om att man både gått vidare för tidigt, och de känns snörpligt att man våld-släpas framåt i historien bort från dem som är intressant just nu. Och motsatsen och när man sitter för länge, och historien är alldeles för stilla om man bara tyst sitter och ber om att något nytt ska hända.
Finns de något bra sätt att känna av när de är lagom att gå vidare. Hur köänner man av sina spelare?
Hur tänker ni för att få dramatiskt intressanta spelpass?
Vad för tips har ni?
Hur tänker ni?
Nu tänker jag starta en tråd om hur får man i praktiken ett spelmöte med bra flyt mellan scener, en kampanj som skrider fram lagom snabbt och sett fint story arch på varje avsnitt, med början, mitt, klimax och avslutning. Egentligen.
Nu när spelgruppen börjat komma igång och vi börjar få en grund av stå på så kommer de till de praktiska, att genomföra och spela varje spelmöte.
Om man stävar efter att varje spelmöte i sig skall vara ett kapitel, med en handling (som i och för sig skar kampanjens stora handling) men varje spelmöte skall ha ett tema, en frågeställning, början mitt, klimaks och anslutning. Hur planerar ni i praktiken och spelar/spelleder ni för att de ska funka
Tycker ni om tvära kast mellan stämningar mellan scenerna. Lugn-hestig-lugn-hetsig som man sedan låter handlingen, och så vidare eller vill ni liksom att dramatiken skall vara stegrade där man börjar med lugna scener och sedan glida över till man sedan höjer tempot på?
Hur känner man när de är dags att dels bryta en scen, eller rent allmänt nät man ska gå vidare i historien och hur länga man ska vara kvar i samma stadium?
Ska men klippa scenen när den är som bäst eller ska man låta den utvecklas mot ett naturligt slut?
Samma sak med tempot i historian, när ska man låta detektivarbetet komma till sin punkt och när skall man börja jakten på mördaren till exempel. Jag gissar att alla varit med om att man både gått vidare för tidigt, och de känns snörpligt att man våld-släpas framåt i historien bort från dem som är intressant just nu. Och motsatsen och när man sitter för länge, och historien är alldeles för stilla om man bara tyst sitter och ber om att något nytt ska hända.
Finns de något bra sätt att känna av när de är lagom att gå vidare. Hur köänner man av sina spelare?
Hur tänker ni för att få dramatiskt intressanta spelpass?
Vad för tips har ni?
Hur tänker ni?