Nekromanti Dramaturgi, struktur och sånt

Christoffer

It's all pig.
Jag sitter och klurar på hur man kan få till ett spel som själv bygger upp spänning och intensifierar och tvingar fram drama. Vilka spel finns det där ute som faktiskt har system för att få till det här på ett vettigt sätt? Burning Empires har ett sätt att lösa det på med sin scenekonomi vilket jag tycker känns vettigt, sen finns ju PTA och liknande där spelledaren har en konfliktekonomi att ta i akt och förhålla sig till, men jag är mer ute efter något som tvingar fram de stora konflikterna, och som inte tillåter mig som spelledare att sitta att dutta ut kort för kort.

Så vilka fler spel finns som är intressanta på detta område?

Dimfrost

Special Circumstances
Natt över Haragada (en minimodul till Haragada som snart kommer upp på nätet) har ett system med begränsad konfliktekonomi för spelledaren som håller farten uppe relativt väl. Spelledaren har ett papper med tre rader med fyra rutor i varje. En ruta kryssas i vid varje konflikt. Om konflikten är mot spelledaren bestäms motståndsvärdet av vilken rad man befinner sig på (konflikterna blir svårare senare i berättelsen). När man är inne på den sista raden kan berättelsen avslutas, och när den sista raden är helt ifylld måste nästa scen vara slutscenen. Ungefär så går det till.

Jag vet inte om det är riktigt vad du är ute efter, men det fungerar i alla fall när man vill försöka få fram ökad dramatisk intensitet och pacing i ett enkvällsäventyr. Modellen kan (och borde) säkert utvecklas en hel del. Bland annat vet jag inte alls hur jag ska lösa det hela när vi utvecklar reglerna till att hantera kampanjer eller längre äventyr. Jag vill inte gärna frångå bristen på godtycklighet i hur SL sätter motståndet.

Mogger

Hipsteranka
hallogallo said:
Revolver! :gremsmile:

Där är planen (och det har funkar i spel) att jag som SL skapar ett, eller flera brott (så många som krävs) och förr eller senare kommer konflikterna börja kräva att spelarna satsar Hunger, vilket i sin tur leder till att deras Trauma aktiveras. De kommer att få smärta, vilket innebär att deras Hopp hotas och ganska snart rullar storyn på mot ett klimax (även om just klimaxdelen inte riktigt funkar än).

Men när du säger stora konflikter, menar du då stora som i planetattacker eller stora som i centrala för spelet?

Inte för att det spelar någon roll för jag känner inte till några andra spel som gör det. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
2097 said:
T.ex. My Life with Master.
Ja, just det. MLWM har ju det. Fast jag tycker att spelet överlag inte är tillräckligt tight för att det ska räknas. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Låter som ganska precis något sådant jag är ute efter, skall spana in! Tackar!

Christoffer

It's all pig.
Måns said:
hallogallo said:
Revolver! :gremsmile:
Ha, såklart. :gremsmile:

Men om jag förstått Revolver rätt, så är detta en konflikt som finns inneboende i karaktären som sådan.

Vad jag tänker på är nog mer ett system för att sätta en nivå på det motstånd som spelarna möter utifrån det motstånd de mött tidigare. Jag har någon väldigt vag idé där spelledaren blir tilldelad x antal tärningar per scen, där sen alla som ej används och alla som ej genererar framgångar skjuts över till nästa scen. Och så låter man det finnas ett tak där det säger poff och alla tärningar måste användas för en och samma konflikt.

Måns said:
Men när du säger stora konflikter, menar du då stora som i planetattacker eller stora som i centrala för spelet?
Centrala för spelet. Om det sen är att båten håller på och kapsejsar på R'lyeh eller om det handlar om att spelarens fru bestämt sig för att ta barnen och sticka kvittar.

Mogger

Hipsteranka
hallogallo said:
Men om jag förstått Revolver rätt, så är detta en konflikt som finns inneboende i karaktären som sådan.
Nej, den inneboende konflikten är katalysatorn som genererar händelser som i sin tur tvingar karaktären till handling och snart är det ett ekorrhjul som är svårt att ta sig ur.

En film som visar det jag är ute efter ganska bra är Before the devil knows your dead.

Christoffer

It's all pig.
Fast det i sig säger väl inget om revolver-spelarna försöker stoppa ett rån och du sätter svårigheten för scenen till 6t6 eller 3t6? Eller har du något mekanik för det?

Vad jag är ute efter är alltså inte något som tvingar fram händelser och dramatik i den mening att det skall vara kopplat till karaktärernas issues/beliefs eller något liknande, utan bara själva intensiteten på dessa händelser.

Mogger

Hipsteranka
hallogallo said:
Fast det i sig säger väl inget om revolver-spelarna försöker stoppa ett rån och du sätter svårigheten för scenen till 6t6 eller 3t6? Eller har du något mekanik för det?
Why, of course. :gremsmile:

hallogallo said:
Vad jag är ute efter är alltså inte något som tvingar fram händelser och dramatik i den mening att det skall vara kopplat till karaktärernas issues/beliefs eller något liknande, utan bara själva intensiteten på dessa händelser.
Ja, det är coolt. Jag jobbar som bekant på en sådan mekanik (SL-poolen vi snackade om) men den är inte klar.

Så ok, då vet jag vad du är ute efter. 3:16 har ju det, och det är väl det bästa exemplet? Fast det vet du redan.

Christoffer

It's all pig.
Måns said:
hallogallo said:
Why, of course. :gremsmile:
Revolver har allt! Haha!

Måns said:
Ja, det är coolt. Jag jobbar som bekant på en sådan mekanik (SL-poolen vi snackade om) men den är inte klar.

Så ok, då vet jag vad du är ute efter. 3:16 har ju det, och det är väl det bästa exemplet? Fast det vet du redan.
Nixpix. 3:16 har jag varken läst eller spelat. Men efter allt prat här och på story-games så lär man förr eller senare kolla in det... och nu fick jag ytterligare en anledning. :gremsmile: Tackar och bockar!