Nekromanti Dream Team Player Characters

Bombu

Hero
Re: Barden är en underskattat klass

Sen så har jag en fråga angående det där med 6 barder... vad skulle hände om de var barbader?
Då skulle de ha det jättemysigt alla barbader.

är det barbar barder du menar?

Det borde ju ha trummor och stora lurar som de tutar i över skogarna, ett himla ljud tror jag det kan bli.

Säkert kul.

Bombu

Troberg

Sinister eater

Men jag har faktiskt funderat på att totalt banlysa clerics som spelar personer... dom är för uber!
Gärna för mig, jag gillar egentligen inte dem. Enda haken är att de är den bästa källan för läkning...

Kanske låta dem få lite mer spells, men attacker, hitpoints och liknande från wizards?

Druider och paladiner är ju trotts allt i praktien en cleric uppdelad :gremtongue:
Jag skulle sträcka mig ännu längre och säga att paladiner också ska bort. De är en multiclassad prälle/slåssare (cleric/fighter för de som vill verka balla och spela på engelska) och har inget existensberättigande som egen klass (och då menar jag en prälligare prälle enligt ovan).

Bombu

Hero

Jag skulle sträcka mig ännu längre och säga att paladiner också ska bort. De är en multiclassad prälle/slåssare (cleric/fighter för de som vill verka balla och spela på engelska) och har inget existensberättigande som egen klass (och då menar jag en prälligare prälle enligt ovan).
Jag tror du har en poäng här Troberg,

Det finns en vitts att inte skapa grundklasser som egentligen är kombinationer av andra.

Alla tycker inte det är bra eller kul att köra så men det är en viss ren charm att göra det.

Att köra helig krigare med en fighter som tar ett par cleric levels funkar ju jättebra, sen blir ju alignment inte beroende av nått annat än gudens.

På samma sätt är de flesta prestigeklasser onödiga.

Och barden, barden ja, jo det beror ju på hur man ser på barden, och villken bard man vill åt, men det är inte självklart att nuvarande versionen av barden klarar sig då heller.

Bombu

G

Guest

Guest

Jag tycker faktiskt inte Cleric sticker ut mycket mer än andra. Dock menar jag att Bard är den sämsta klassen, kanske tillsammans med Ranger. Dessutom tycker jag Bard är en tråkig klass, inte alls lika "äventyrsinriktad" som övriga klasser i D&D.

G

Guest

Guest
Paladin är en klassisk D&D klass!

Om man håller på och skalar bort det ena med det andra som flera av er tycks vilja, så har man ju inte kvar det klassiska D&D. Jag förstår inte varför Cleric och/eller Paladin inte skulle vara med i en D&D kampanj? De är ju självklara äventyrarklasser. Tvärtom anser jag att Barden är den mest tveksamma av dem! På min lista över värdefulla klasser kommer han längst ned. Och Barden är egentligen inte en klassisk äventyrarkategori. De brukar ju mestadels endast bevittna andras hjältedåd!!

Pom

Swashbuckler
Lättkopplade klerker

Men jag har faktiskt funderat på att totalt banlysa clerics som spelar personer... dom är för uber! Och eftersom jag inte orkar sätta mig o göra om dem funkar det rätt bra att ha dem som just präster i tempel etc...
Fast präster är ju den lättaste klassen att kontrollera från ovan. Även om man inte orkar göra detaljerade ordningsregler för olika religioner kan man ju alltid drämma till med omen och befallningar från guden eller dennas högre representanter. Just för clerics är detta fullständigt naturligt, till skillnad från alla andra klasser (paladiner undantagna förstås).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Men kan de sjunga?

...dragon diciples. De blir drakar när de blir hög level.
Bara halvdrakar. Efter tio grader. Inte så häftigt egentligen. En halvdrake i sig har ju bara gradjustering (LA) +3 och 4 LT. SKulle ju bara "kosta" sju grader att börja som halvdrake direkt.

/Mikael

Staffan

Myrmidon

Vava? "Halv-drake" är ju bara en template, och har inga egna HD. Så tre nivåer kostar den bara.

Troberg

Sinister eater
Re: Paladin är en klassisk D&D klass!

Om man håller på och skalar bort det ena med det andra som flera av er tycks vilja, så har man ju inte kvar det klassiska D&D. Jag förstår inte varför Cleric och/eller Paladin inte skulle vara med i en D&D kampanj?
Sorry, men det faktum att den alltid funnits innebär inte att det nödvändigtvis är bra eller rätt. En fighter/cleric (slåssare/prälle) passar konceptet precis lika bra och lägger inte på någon extra regelbörda. En paladin är ju egentligen bara en fighter (slåssare) som drivs av sin religiösa övertygelse och därmed för lite hjälp från ovan ibland. Vips har Occam snittat vår paladin till pytt-i-panna.

Och Barden är egentligen inte en klassisk äventyrarkategori. De brukar ju mestadels endast bevittna andras hjältedåd!!
Nejdå, det är inte sant. De sjunger nidvisor om dem också och funkar som nödproviant.

Troberg

Sinister eater

Vava? "Halv-drake" är ju bara en template, och har inga egna HD. Så tre nivåer kostar den bara.
Dessutom trillar de bara omkull hela tiden.

Oldtimer

Slava Ukraini!

"Halv-drake" är ju bara en template, och har inga egna HD. Så tre nivåer kostar den bara.
Ja just det, ja. Ja, då är det ju betydligt billigare att gå på halvdrake direkt än att jönsa med drakfrände (Dragon Disciple).

Visst kostade halvdrake åtta grader i 3.0? Jag har för mig att det var ganska likvärdigt där.

/Mikael - orkar inte gå bort till bokhyllan och kolla själv

Staffan

Myrmidon

Jag har inte Savage Species, men på den lista jag har inscannad från en Dragon med preliminära ECLs (som jag tror inkluderar HD, inte för att det spelar nån roll gällande just halvdraken) så står det +4 för Half-dragon.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nightmare Team Player Characters? ...

Mina spelare gjorde gubbar till vår planerade Eberron-kampanj idag. Jag vet inte om man kan kalla dem ett »Dream Team« men here goes:

1st level Bard
Medium Humanoid (Human)
Hit Dice:
1d6 (6 hp)
Initiative: +6 (+2 Dex, +4 Improved Initiative)
Speed: 30 ft. (6 squares)
Armor Class: 15 (+2 Dex, +3 defense), touch 15, flat-footed 13
Base Attack/Grapple: +0/+0
Attack: Rapier –1 melee (1d6/18–20) or dart +2 ranged (1d4/×2)
Full Attack: Rapier –1 melee (1d6/18–20) or dart +2 ranged (1d4/×2)
Space/Reach: 5 ft./5 ft.
Special Attack: Spells, spell-like abilities
Special Qualities: Bardic knowledge, bardic music, spell-like abilities
Saves: Fort +0, Ref +4, Will +2
Abilities: Str 10, Dex, 14, Con 10, Int 12, Wis 10, Cha 18
Skills: Appraise +5, Balance +4, Bluff +7, Climb +2, Concentration +2, Decipher Script +3, Diplomacy +5, Hide +4, Knowledge (history) +5, Listen +0, Move Silently +4, Perform (string instruments) +8, Perform (sing) +4, Search +1, Sense Motive +7, Spot +0
Languages: Common, Goblin
Feats: Improved Initiative, Least Dragonmark of Sentinel, Undead Empathy
Flaws: Meticulous Performer
Alignment: Chaotic Neutral (Unjust, Dishonest, Careless, Merciful, Distrustful)
Spells known (2): 0—dancing lights, light, read magic, summon instrument
Possessions: Courtier’s outfit, lute, bottle of fine wine, rapier, 5 darts, 27 gp, 5 sp

1st level Urban Ranger
Medium Humanoid (Shifter)
Hit Dice:
1d8 (8 hp)
Initiative: +4 (+4 Dex)
Armor Class: 17 (+4 Dex, +3 defense), touch 17, flat-footed 13
Base Attack/Grapple: +1/+3
Attack: Quarterstaff +3 melee (1d6+2/×2) or quarterstaff –1/–5 melee (1d6+2/1d6+1/×2) or dagger +3 melee (1d4+2/19–20) or sap +3 melee (1d6+2 non­lethal/×2) or (while shifting) claw +4 melee (1d4+3/×2) or shortbow +5 ranged (1d6/×3) or dagger +5 ranged (1d4+2/19–20)
Full Attack: Quarterstaff +3 melee (1d6+2/×2) or quarterstaff –1/–5 (1d6+2/1d6+1/×2) or dagger +3 melee (1d4+2/19–20) or sap +3 melee (1d6+2 nonlethal/×2) or (while shifting) 2 claws +4/+4 melee (1d4+3/1d4+3/×2) or shortbow +5 ranged (1d6/×3) or dagger +5 ranged (1d4+2/19–20)
Special Attacks: Razorclaw
Special Qualities: Low-light vision, favored enemy (monstrous humanoids), shifting, wild empathy
Saves: Fort +4, Ref +6, Will +0
Abilities: Str 14 (16 while shifting), Dex 18, Con 10, Int 10, Wis 14, Cha 10
Skills: Balance +6, Bluff +1, Climb +6, Escape Artist +4, Gather Information +4, Heal +2, Jump +8, Listen +6, Move Silently +8, Ride +4, Search +0, Sense Motive +4, Spot +6, Survival +2, Swim +2, Use Rope +4
Languages: Common
Feats: Shifter Ferocity, Urban Tracking
Alignment: True neutral (Just, Dishonest, Distrustful)
Possessions: Explorer’s outfit, backpack, bedroll, crowbar, flint & steel, grappling hook, silk rope (50 ft.), water skin, quarterstaff, dagger, sap, shortbow, 60 arrows, 86 gp, 7 sp

1st level Soul Knife
Medium Humanoid (Changeling)
Hit Dice:
1d10+1 (11 hp)
Initiative: +7 (+3 Dex, +4 Improved Initiative)
Armor Class: 16 (+3 Dex, +3 defense), touch 16, flat-footed 13
Base Attack/Grapple: +0/+2
Attack: Mindblade +3 melee (1d6+2/19–20)
Full Attack: Mindblade +3 melee (1d6+2/19–20)
Special Attacks: Mindblade
Special Qualities: Minor change shape, natural linguist
Saves: Fort +1, Ref +2, Will +2 (+2 racial bonus against sleep and charm effects)
Abilities: Str 14, Dex 16, Con 12, Int 14, Wis 10, Cha 12
Skills: Autohypnosis +4, Balance +3, Bluff +3, Concentration +5, Hide +5, Intimidate +3, Listen +6, Move Silently +5, Search +2, Sense Motive +5, Spot +2, Tumble +7
Languages: Common, Elven, Gnome
Feats: Improved Initiative, Weapon Focus (mindblade), Wild Talent, Psionic Weapon
Flaws: Poor Reflexes
Alignment: Chaotic Evil (Unjust, Dishonest, Merciless, Distrustful)
Possessions: Explorer’s outfit, backpack, 6 belt pouches, caltrops, scroll case, flask, flint & steel, grappling hook, rope (50 ft.), hooded lantern, 2 potions of cure light wounds, 19 gp, 9 sp, 7 cp

Nu saknas bara gnomen, jag har dock ingen aning om vilken klass han tänkt vara, men det kan knappast bli mycket bisarrare än det redan är. :gremcrazy:

Jag gillar det här sköna gänget, även om jag normalt brukar vara tveksam till onda rollpersoner. Jag tror det kan bli skitkul.

(Nej, gubbarna innehåller inga räknefel. Det rör sig om husregler.)

G

Guest

Guest
Udda, inte minst...

Jag antar att ni använder er av point-buy för abilities. 1) Är inte det tråkigt att ha det så inrutat? Jag menar, att alla har samma totalvärde. 2) Ganska "klena" värden. Är du lite "snål" som DM?

Vi använder oss av 5d6 ta bort 2 sämsta tärningarna.

I övrigt tycker jag gubbarna ser kul ut, men jag gillar inte så mycket "onda" kampanjer och PCs.

Dante

Staff member
Re: Udda, inte minst...

Jupp, point buy 32 poäng (high powered campaign).

1) Tråkigt? Nä, jag tycker det ger större frihet till spelarna att skräddarsy sina gubbar som de vill ha dem.

2) Snål? Tja … 32 poäng ger samma snittvärde som 5d6 (ta bort de två sämsta). Så jag antar att jag är lika »snål« som ni. :gremwink:

G

Guest

Guest
Point-buy vs tärningar

1) Jag menar att alla PCs blir exakt lika starka med point-buy. Alla har 32 poäng utöver basen. Jag gillar variation!

2) Mina spelare kanske har tur med tärningarna, men jag kan intyga att deras PC är avsevärt starkare än de du visade.

Jag vet att point-buy är vida erkänt, men tärningar vid PC-skapande är heligt för mig. För att en värld ska bli realistisk behövs det mer variation mellan karaktärer och mindre matematik. Sen är det förbaskat spännande se någon slå fram en PC...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Point-buy vs tärningar

"1) Jag menar att alla PCs blir exakt lika starka med point-buy. Alla har 32 poäng utöver basen. Jag gillar variation!"

Hur kan de bli exakt lika starka om de placerar ut poängen olika och väljer olika yrken och raser? Dessutom blir väl knappast variationen särskilt stor om man slår 5d6 och plockar bort de två sämsta heller för den delen?

"För att en värld ska bli realistisk behövs det mer variation mellan karaktärer och mindre matematik. Sen är det förbaskat spännande se någon slå fram en PC..."

Att det blir mer spännande och oberäkneligt med framslagna grundegenskaper kan jag väl hålla med om. Men jag tycker inte att det blir mer realistiskt och mindre matematik. Man väljer att höja de grundegenskaper som kommer att ha störst betydelse för ens yrke eller som man tror att man kan ha roligast med. Hur kan det egentligen bli mer realistiskt med slumpslag, särskilt 5d6 minus de två sämsta, än ett poängköpssystem?

"2) Mina spelare kanske har tur med tärningarna, men jag kan intyga att deras PC är avsevärt starkare än de du visade."

Hur många karaktärer har ni gjort egentligen? Det borde jämna ut sig i det långa loppet.

Dante

Staff member

1) Japp! Rättvisa är något bra.

2) Jag har gjort gubbar med 5d6-metoden (och omslag) som varit betydligt klenare.

Vid närmare eftertanke kanske det är därför jag nu kör med point-buy – för att alla mina gubbar får så erbarmligt dåliga grundegenskaper.

Well! To each his own. Var och en blir salig på sin fason. Osv.

Troberg

Sinister eater

2) Mina spelare kanske har tur med tärningarna, men jag kan intyga att deras PC är avsevärt starkare än de du visade.
Då skulle du sett mitt losing streak när jag slog uppemot 30 uppsättningar grundegenskaper på raken (till AD&D 2e) och inte en enda av dem klarade grundegenskapskraven för någon klass...