Nekromanti DriveThruRPG/RPGNow gör svensk satsning

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ovan nämnda portal har nu lagt till ett sökfilter för att hitta produkter på svenska (här). De har även lagt en beställning till sina tekniker på möjligheten att prissätta och betala produkter i svensk valuta. Det är fortfarande oklart när det blir klart.

Men det finns alltså färre och färre anledningar för svenska producenter att inte ge ut pdfer ;)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och det borde innebära att vi svenskar köper rollspel i större utsträckning än vad vår befolkningsmängd skulle indikera.

Jimmy

The One Ringkvist
Magnus Seter;n126970 said:
Och det borde innebära att vi svenskar köper rollspel i större utsträckning än vad vår befolkningsmängd skulle indikera.
Det var väl det jag sa i en annan tråd nyss ;)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Magnus Seter;n126970 said:
Jo, deras VD menar att vi gör det. Något han vet sedan sin tid hos White Wolf, tydligen.

Lupus Maximus

Tekniker
Fantasy! har funnits rätt länge på DriveThruStuff, den har bara varit svår att hitta. Så satsningen blir med andra ord att flytta svenska så att man inte måste söka efter det, utan kan klicka sig fram, samt betalningsalternativen.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Lupus Maximus;n127005 said:
Fantasy! har funnits rätt länge på DriveThruStuff, den har bara varit svår att hitta. Så satsningen blir med andra ord att flytta svenska så att man inte måste söka efter det, utan kan klicka sig fram, samt betalningsalternativen.
En svensk version av sajten var också på tal, men det skulle vara en betydligt mer kostsam historia :)

Honken

Hero
Själv föredrar jag nog fysiska rollspels produkter före elektroniska. Meen, det är förståss trevligt om det finns båda varianterna. Blev inte de hackade nyligen? Är de en säker sajt?

/H

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har inte hört något om att den skulle blivit hackad. Det sagt så är det som alltid bäst att ha ett unikt lösenord för varje sajt, utifall att.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Björn Wärmedal;n127139 said:
Jag har inte hört något om att den skulle blivit hackad. Det sagt så är det som alltid bäst att ha ett unikt lösenord för varje sajt, utifall att.
HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAAAAHAAaaaah

Har folk det pårikt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Zoth-Ya;n127142 said:
Har folk det pårikt?
Jag har det.

Alltså, jag kommer inte IHÅG ett lösenord per sajt. Jag använder det förnämliga LastPass, som är säkert och bra och synkar mellan datorer. Väldigt smart system; mina lösenord sparas inte hos dem i plaintext utan i krypterad form, och de avkrypteras bara på min dator efter att jag givit mitt lösenord och bekräftat mig med en app på min mobiltelefon.

Det finns inga bra anledningar att ha samma lösenord på flera ställen.

Lupus Maximus

Tekniker
Honken;n127099 said:
Själv föredrar jag nog fysiska rollspels produkter före elektroniska. Meen, det är förståss trevligt om det finns båda varianterna. Blev inte de hackade nyligen? Är de en säker sajt?

/H
En av deras servrar (av två) som hanterar själva kontokortstransaktionen blev hackad i somras, så att under perioden de var hackade kunde kontokortsinformationen snappas upp på dem som gjorde ett köp vid tillfället. Eftersom de inte kunde se exakt när intrånget gjorts, eller vilken server en specifik transaktion gått via, så informerade de alla som handlat sedan det senaste datum de kunde vara helt säkra på att servern ren.

Till skillnad från andra företag som föredrar att mörka att sådant hände, informerade de alla som potentiellt kunde vara drabbade vilket innebär att max 50% av de informerade var drabbade, och troligare 10-20%. För min del innebar det att jag behövde spärra mitt kontokort två timmar innan jag skulle åka utomlands.

Om en server är kopplad mot nätet riskerar den att bli hackad. Så det finns ingen helt säker lösning, det finns bara de som tar säkerhet på allvar och anstränger sig för att vara säkra, och de som inte anstränger sig. DriveThruStuff har hittills givit mig intrycket av att anstränga sig.

Jag har också varit sjukt nöjd när jag haft kontakt med deras support, även om det kan ha varit lite allmänna missförstånd vid den initial kontakten.

Då det gäller fysiska böcker har jag köpt lite Print-on-Demand via dem. Den enda skillnad jag kan se mellan de PoD-böcker jag köpt via dem, och begagnade böcker inom samma spellinje (Exalted), är att trycket inte går riktig ända ut till kanten (vilket de informerar om). Hade jag inte vetat om skillnaden hade jag troligtvis inte tänkte på det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
De är öppna för att översätta sajten, men kommer bara att göra det om det ser ut att vara ekonomiskt försvarbart. I ett första skede är det en svensk kategori och möjlighet att prissätta och betala i SEK som är tanken.

Det är väl upp till svenska rollspelsproducenter att ta vara på det :) Själv kommer jag att lägga upp GrottZine där som PWYW (SEK) så fort det går, istället för gratisnedladdning på bloggen. Då får jag möjlighet att se hur många aom laddar ned, och folk kan betala om de vill. Win-win!

MattiasLejbrink

Swordsman
Lupus Maximus;n127163 said:
Till skillnad från andra företag som föredrar att mörka att sådant hände, informerade de alla som potentiellt kunde vara drabbade vilket innebär att max 50% av de informerade var drabbade, och troligare 10-20%. För min del innebar det att jag behövde spärra mitt kontokort två timmar innan jag skulle åka utomlands.
Jag tillhörde dom som fick mail om att mina kortuppgifter läckt. Jag övervakade några veckor men upptäckte inget skumt så jag sket i det - av den anledningen Lupus skriver, man blir av med kortet fem bankdagar. Nu häromsistens hörde bankens kortavdelning av sig och berättade att någon försökt ta ut pengar från USA och jag åkte på att spärra ändå.

Eksem

Champion
Björn Wärmedal;n127000 said:
Jo, deras VD menar att vi gör det. Något han vet sedan sin tid hos White Wolf, tydligen.
Sånt här roar mig att läsa om, var sade VDn detta?