Nekromanti Drizzt VS...1000 orcher?

Ymir

Liten kantbaron
Hmm. Mitt första inlägg på D&D-forumet. Med tanke på mitt engagemang i spelet ifråga lär det bli det enda, men...jag är faktiskt väldigt nyfiken på en sak.

Råkade läsa i SF-Bokhandels katalog om en ny Drizzt Do'Urden-roman, 'The thousand orcs'. Såvitt jag förstod det handlade det om att drowen (hur böjer man det, egentligen? Det finns väl mörkeralver i D&D också, så den översättningen inte går att göra?) blir fångad mellan dryga tusentalet orcher mitt i vargavintern, och allena måste skydda en människobosättning från dessa. Bäddat för desperata åtgärder alltså, eller...helt enkelt en stor och episk strid?

Ett märkligt ämne för en roman, kan tyckas, även om det som ofta utmärker en god författare är att kunna skriva spännande om små ting. Likväl...nu till problematiken: hur hård är Drizzt? Hur många orcher hade han egentligen klarat? Om han ställer sig på en bro eller i en smal passage eller så, så de bara kan komma ett par åt gången, och kanske försöka pricka honom med en pil eller två...kan han regeltekniskt ha ihjäl allihop? Alla 1000? Eller faller han efter 500? 100? 50? (Förvisso brukar rollspelsromaner sällan fungera enligt spelens regelsystem (vilket jag anser att de bör göra), men nu utgår vi från att den gör det).

Iofs, orcherna har kanske också någon hjälte på hög level?

Läste ett album av 'Prinsessan och Pagen' för länge, länge sedan, och slutscenen, där en kvinnlig krigare höll en smal bergsbro mot orimliga antal fiender, för att tillslut själv stupa, var så vacker att den etsade sig fast i mitt medvetande. En liknande scen med Drizzt Do'Urden bör man väl inte vänta sig, men presentationen av boken ifråga väckte ändå associationen, och minnet.

Utgår från att det finns stats på Drizzt någonstans, givetvis, och att någon känner sig hågad att göra en uppskattning.

- Ymir, enbart nyfiken.

Om de skulle komma mot honom en och en..tja...räkna på 1000 orcher..fem procent av dem kommer garanterat att träffa (20 på tärningen:50 st), åtminstone fem procent av dem kommer att få in en kritisk träff (en 20'a till:2,5st ). Om de då slåss med långsvärd eller kroksablar eller nått, (borde vara samma skada på dem tycker man) så får han 53 (avrundat uppåt) d8 plus ev. styrkebonus i skada. Det borde nog fälla honom...

Fast detta beror ju på initiativslag...kanske inte blir en enda orch som hinner att slå på honom.

Dubbelkolla gärna min räkning...matte+måndag morgon=de underligaste resultat.

/Lars, jättetrött.

Statsen på Drizzt och Guenhwyar (eller hur kattskrället nu stavas) står med i Forgotten Realms Campaign Setting. Sidan 158 eller nått. Vi snubblade på honom i gårdagens spelmöte. Han skrämdes rätt rejält :gremblush:

/Lars, vars alter-ego barden Bael inte alls gillar dark elves.

Staffan

Myrmidon
Orc-matematik

Hmm... intressant fråga. Låt oss till att börja med se på den allra mest grundläggande situationen: Öppet fält, alla orcerna står runt Drizzt, orcerna är tagna rakt ur Monster Manual, ingendera sidan tänker lattja med avståndsvapen, och striden sker på natten så varken orcerna eller Drizzt har nackdel av sin känslighet för ljus).
Enligt FRCS har Drizzt följande relevanta stats:
124 hp
AC 23 (touch 14, flatfooted 19) (kan ökas med +1 mot en motståndare p g a Dodge, +2 mot en motståndare med Twin Sword Fighting, och +2 mot samtliga med sitt defending-vapen)
Attacks: +17/+12/+7/+2 melee (1d6+6 plus 1d6 cold/18-20/x2, +3 frost scimitar) samt +16/+11 (1d6+4/18-20/x2, +2 defending scimitar, attackbonus och skada minskar eventuellt om vapnets defending-förmåga används)
Drizzt har dessutom en del specialförmågor som skulle kunna vara intressanta, men de ignorerar vi för tillfället.

Standardorc 1A har följande relevanta värden:
4 hp
AC 14
Attacks: +3 melee (1d12+3/20/x3, greataxe)

Genom att jämföra dessa ser vi att orcerna måste slå 20 för att träffa Drizzt... verkar det som. Dock så får vi betänka att vi står på ett öppet fält med en ohemul massa orcer, så orcerna får +2 för att de har en orc-polare på andra sidan Drizzt. Alltså träffar de på 18-20 - inte bra för Drizzt. Men vänta lite, Drizzt använder då sitt Defending-vapen för att höja sin AC till 25, så då är balansen återställd.

Varje orc som träffas av Drizzt huvudvapen dör, eftersom 2d6+6 är mer än 4 oavsett hur sunkigt Drizzt slår (vi ignorerar att man egentligen inte dör förrän på -10 - man är ute ur striden vid 0 hp). Drizzt träffar med detta på 2+, 2+, 7+ samt 12+ - 0,95+0,95+0,70+0,45 = 3.05 träffar per runda.

Det andra vapnet är mer komplicerat, eftersom det har en miniskada på 3 (eftersom vi minskade bonusen för att öka AC). Om han får in en crit (15% av alla träffar eftersom han crittar på 18+ följt av ett lyckat träffslag) dör orcen automatiskt. Annars är det 1/6 att orcen överlever till nästa träff (som då garanterat dödar den) - den första träffen är alltså bortslösad om inte den andra träffen också är 3 i skada. Det sista fallet (två fjutt-träffar på raken) tänker jag dock ignorera eftersom det påverkar så pass lite ändå. Med andra ord kan 17/20*1/6 = 17/120 av det andra vapnets träffar ignoreras. Eftersom vapnet har en anfallsbonus på +14/+9 (efter avdrag för defending) så träffar det på 2+ samt 5+, alltså 0,95+0,8 = 1,75 träffar per runda. Som sagt var ignoreras 17/120 av dessa.

Totalt dräper alltså Drizzt följande antal orcer per runda: 3,05+ 1,75*103/120 = 4,55 orcer per runda (avrundat till hundradel). Det tar alltså Drizzt 220 rundor att ha ihjäl alla orcerna, under förutsättning att de inte slår tillbaka.

Men nu gör de det. Varje orc har 5% chans att träffa, och Drizzt blir anfallen av 8 orcer varje runda. Detta ger 0,4 träffar per runda. Medelskadan på dessa träffar är 9,5*1,1 - Faktorn 1,1 är för att 5% av träffarna är crits som gör trippel skada. Detta ger medelskada 10,45 per träff. Eftersom Drizzt blir träffad 0,4 gånger per runda blir medelskadan per runda 4,18. Drizzt har 124 hp, så det tar orcerna 30 rundor att ha kål på alvstackarn. Under dessa 30 rundor hinner Drizzt ha ihjäl 135 orcer.

Detta är som påpekats en rätt simplifierad situation. Det lättaste sättet för Drizzt att ändra oddsen i sin favör är att använda sin darkness-förmåga som förmörkar ett område i 160 minuter. Eftersom Drizzt har knepet Blindfighting kommer i genomsnitt var fjärde attack automatmissa på grund av mörkret, men varannan av orcernas (eftersom de inte har Blindfighting). Det innebär att det kommer att ta orcerna 60 rundor att få kål på Drizzt i stället, och under den tiden slår Drizzt ihjäl 3,41 orcer per runda = 205 orcer.

Tilläggas kan att Drizzt inte är sååå våldsamt optad för att vara en figur med effektiv level 18 (Fighter 10/Barbarian 1/Ranger 5, +2 för att han är drow). En 18:e gradens fighter som specialbeställts för att ta kål på orchorder kan utan problem slå ihjäl 24 på en runda: Spiked Chain som kan slå två rutor bort (upp till 24 på en gång), och Power Attack -> Cleave -> Great Cleave som gör att varje gång man får ner en motståndare så får man slå en gång till. Du lär ha en attackbonus (med feats, Strength, och magiskt vapen) på +31/+26/+21/+16, så du träffar på allt utom en naturlig 1:a - och då kan du börja om med din nästa attack, så du kommer att röja undan de 24 rutor du täcker från din utgångsposition med kedjan.

Sedan kommer det riktigt skojiga: När någon tar sitt andra steg i din kontrollzon (som ju sträcker sig två steg bort) får du en gratisattack på denne. Normalt får man bara göra detta en gång per runda, men om du har featet Combat Reflexes får du göra det 1+Dexbonus antal gånger. En av dessa gratisattacker kan sedan utlösa ytterligare en omgång Great Cleave, så om man väntar till rätt tillfälle med att ta sin frisläng (t ex när den sista orcen fyllt på) så kan man röja ytterligare kanske 20 stycken per frisläng. Om man räknar lite lågt med att man har Dex 18 (bonus +4) kan man då ta kål på ytterligare 100 orcer per runda. Nu är detta iofs lite optimistiskt räknat, med tanke på att orcerna nog inte kommer att fylla på så pass tjockt när man lallar omkring med spiked chain + great cleave, men det låtsas vi inte om. Alltså röjer vi 125 orcer per runda, och klarar alltså av alla 1000 på 8 rundor.

En nackdel med att låta så många orcer springa fram och slå på en är dock att man blir påslagen väldigt många gånger. Man kan räkna med en omgångs attacker per frisläng (alltså 5 st) plus en när man är klar med dessa. Det blir totalt 6*8 attacker = 48 stycken. Dessa träffar på naturlig 20 och gör 10,45 (som innan) per träff: 0,05*48*10,45 = 25 skada per runda. Såsom 18:e nivåns fighter med hygglig Con (inklusive lite magisk boost - säg 20) har man antagligen runt 200 hp. Det tar då även 8 rundor för orcerna att mata ner dig - en ganska jämn fight med andra ord.

Fast då har man inte räknat med de magiska skydd man kan ha på den nivån. De flesta krigartyper har nog en Cloak of Displacement, som gör att 50% av alla attacker missar (man verkar helt enkelt inte vara där man egentligen är). Detta minskar raskt antalet träffar per runda till hälften, d v s 1,2 (för ca 12,5 hp per runda). Mindre sannolikt är att man har en Armor of Invulnerability eller en uppsättning Vestments of Faith - båda minskar skadan per attack med 5 poäng om inte motståndaren har ett tillräckligt magiskt vapen (anledningen till att de inte är så vanliga är att de kostar rätt mycket - framför allt rustningen eftersom den ignoreras av alla magiska vapen. Vestments kräver +5-vapen för att ignorera). Om man har en sådan minskar skadan per attack med 5 (egentligen något mindre eftersom skadan inte kan bli negativ, men det låtsas vi inte om). Vips är vi nere i 1,2 träffar á 5,5 hp träff = 6,6 hp/runda. Då tar det 30 rundor innan orcerna skulle kunna få ner kedjesågen - tillräckligt för att slå ihjäl över 3000 orcer.

chrull

Stockholm Kartell
Staffans inlägg säger ju det mesta, men han tar ju inte med saker som gör det hela omöjligt att räkna på. På 1000 orcher MÅSTE det ju helt klart finnas orcher med egna levlar. på 1000 orcher borde det nästan finnas en enda orch som utan problem blir en värdig motståndare i en fight en mot en.

och helt plötsligt kommer både drizzt och krigaren med orchhords-slakten dö snabbare ändå.

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: Orc-matematik

OK, jag har tidigare påstått att D&D är orealistiskt. Jag är nu överbevisad och erkänner att jag har haft fel.

Fast tvärtom.

OK, heroism är en sak, men det kan bli löjligt...

entomophobiac

Low Prep High Play

Se det så här: heroiska hjältar möter anti-heroiska skurkar. Om du kan slå ned tio orcher så möter du en orch som kan slå ned tio av din sort. Det finns alltid tuffare monster!

Dessutom är alla regelsystem löjliga på sitt sätt. D&D har åtminstone en löjlig förklaring på varför det är löjligt...

Oldtimer

Slava Ukraini!

För att Staffan visade att även en hjälte som Drizzt som blir omringad av 1000 orcher kommer att dö? Eller kanske det faktum att han tar med sig en sjättedel av dem i graven? (inte helt sant, eftersom ett flertal kommer att vara på -1 till -9 efter striden)

Du tycker alltså det är "orealistiskt" att han dör mot 1000 orcher? :gremconfused:

/Mikael

Troberg

Sinister eater

För att Staffan visade att även en hjälte som Drizzt som blir omringad av 1000 orcher kommer att dö? Eller kanske det faktum att han tar med sig en sjättedel av dem i graven? (inte helt sant, eftersom ett flertal kommer att vara på -1 till -9 efter striden)

Du tycker alltså det är "orealistiskt" att han dör mot 1000 orcher?
Framför allt tycker jag att mot sådana odds är man körd. De kan kasta sig över honom och krossa honom med sin tyngd om de vill...

Dessutom så kunde man med marginell optimering lätt slakta sig genom hela horden.

Du får tycka vad du vill, men jag tycker att det blir mer superhjältespel i fantasymiljö än heroisk fantasy.

chrull

Stockholm Kartell

Men det här var ju mot orcher-mallen. Jag har aldrig låtit mina spelare träffa såhär inkompetenta orcher. Inte ens som level 1-rollpersoner.
Orcher levlar också.

Många andra spel lider ju av samma sak. Dod4 till exempel.
Om din rollperson där har genomlidit samma saker som vad en rollperson på level 18 måste ha gjort så uppstår i stort sett samma problem. Släng på den rollpersonen mängder av orcher enligt monsterboxen så kommer han slakta dem villt. Inte lika illa eftersom dod4 inte har samma hp-system. Men fortfarande.

chrull

Oldtimer

Slava Ukraini!

Framför allt tycker jag att mot sådana odds är man körd.
Men... han är ju körd...

De kan kasta sig över honom och krossa honom med sin tyngd om de vill...
Ja, absolut. Om de använder lite vettig taktik, går det att ta honom ganska lätt.

Dessutom så kunde man med marginell optimering lätt slakta sig genom hela horden.
"marginell"? Nåja, Staffan visade på en totalt min-maxad krigare byggd för att slakta orcherhorder. Drizzt skulle definitivt behöva hitta en terräng där orcherna inte kan omringa honom och utnyttja sitt enorma numeriska övertag. Kan han strida mot dem en och en (eller kanske två och två) har de inte mycket chans att ta honom.

Sedan, som Chrull påpekade, finns det ju höggradigare orcher i horden också. Enligt reglerna har ett orcherband på 30-100 orcher ett antal ledare på grader från 3 till 7.

Dessutom kan till och med kobolder bli ett problem om de är listiga...

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell

jag menar på att det här är ett problem som inte ligger i spelet. Det ligger i spelledandet.
Är man så korkad att man använder sig utav 1000 lvl 0 orcher mot en grupp på 18-levllare så får man faktiskt skylla sig själv. samma problem uppstår om du låter en dod4-rollperson döda de där 15 drakarna (eller vad som krävs för att få lika mycket exp för att nå level 18) och sedan slänger på dem lite nybörjar gobbos. Drakdödarna kommer att vinna. Så är det bara.

chrull

vielleicht

Veteran
Personligen antar jag att Drizzt besitter något mäktigt magiskt föremål, som gör att han inte KAN dödas förrän R.A. Salvatores böcker slutar sälja bra... :gremsmirk:

-V

Balderk

Swashbuckler
Hmm. Mitt första inlägg på D&D-forumet. Med tanke på mitt engagemang i spelet ifråga lär det bli det enda, men...jag är faktiskt väldigt nyfiken på en sak.
Råkade läsa i SF-Bokhandels katalog om en ny Drizzt Do'Urden-roman, 'The thousand orcs'. Såvitt jag förstod det handlade det om att drowen (hur böjer man det, egentligen? Det finns väl mörkeralver i D&D också, så den översättningen inte går att göra?) blir fångad mellan dryga tusentalet orcher mitt i vargavintern, och allena måste skydda en människobosättning från dessa. Bäddat för desperata åtgärder alltså, eller...helt enkelt en stor och episk strid?
Ett märkligt ämne för en roman, kan tyckas, även om det som ofta utmärker en god författare är att kunna skriva spännande om små ting. Likväl...nu till problematiken: hur hård är Drizzt?
Först vill jag bara säga att Drizzt-böckerna faktiskt är bra. Men han är rejält hård. Men han är inte (som Staffan visat) så hård att han tar 1000 orcher. Så ja, bäddat för desperata åtgärder.

Jag tänkte nog läsa boken någon gång men först måste jag plöja trilogin före och trilogin som är först (men som inte skrevs först) av alla, Dark elf trilogy. Men någon gång så...

/Baldkerk

Balderk

Swashbuckler
Bara en miss.

Just det, bara en som jag kommer att tänka på och det är att han har sin övernaturliga katt. Guenwyvar. Den pantern är verkligen inte att leka med... om man får tro RA Salvatores tidigare böcker.

Så för att få rättvisa odds borde du nog ha med den också...

/Balderk

Staffan

Myrmidon
Re: Bara en miss.

Jag har inte läst böckerna, men enligt FRCS märks knappt Guen bredvid Drizzt. Kissen i fråga har AC 15, 39 hp, tre attacker (bett +8/1d6+3, 2 klor +6/1d3+1), samt kan pounca (full attack och förflyttning), improved grab (börjar automatiskt brottas om den träffar med bettet) samt rake:a (anfalla med bakklorna för 1d3+1 i skada om den grapplar). Visst, den kan ta ut ett gäng orcer på egen hand, men jag tror inte den skulle göra så vansinnigt stor skillnad i den något konstlade situationen jag ställde upp.

Balderk

Swashbuckler
Re: Bara en miss.

Jag säger bara en sak: Han är mycket bättre än så där i böckerna och där skulle Drizzt garanterat varit död utan honom :gremsmile:

Edit: Men här måste vi ju gå efter FRCS så jag förstår att du inte räknar med honom.

/Balderk

Tja, hans huvudpersoner lider ju av lite odödlighetstendenser...vilket jag tycker är lite synd, för det blir aldrig riktigt spännande. Man vet ändå att alla skall klara sig.

Själv föredrar jag det som i A Song of Ice and Fire exempelvis, (blev nog lite OT där), där man inte vet vad som skall hända.

/Lars, tycker om spänning i sina böcker, även om det blir till bekostnad av en huvudkaraktär eller två.

Rosen

Myrmidon
Not everyone can be a hero

slutscenen, där en kvinnlig krigare höll en smal bergsbro mot orimliga antal fiender, för att tillslut själv stupa, var så vacker att den etsade sig fast i mitt medvetande.

Ack... Min alv i WFRP mötte 1000 orcher (ok, Orks) en gång. Deras ledare var civiliserad nog att låta henne välja mellan att slåss med dem till döds, eller att lägga ner sina vapen, och sin rustning, och sina kläder, och gå ut från deras läger under allmänna skrattsalvor. Hon valde det senare, fast det blev en j-igt lång promenad till närmaste bebyggelse...

--
Åke

Nightowl

Champion

Dessutom har väl ingen räknat med det rent logistiska problemet med 1000 pers som rusar fram mot en gubbe. Efter ett tag kommer de om inte annat att få slåss i uppförsbacke...

Erik