Nekromanti Drizzt VS...1000 orcher?

walium

Ganska töntig, faktiskt
*host**host*

"OK, jag har tidigare påstått att D&D är orealistiskt. Jag är nu överbevisad och erkänner att jag har haft fel."

Och hur många regelböcker tror du Wizards säljer med argumentet att D&D är realistiskt? Jag tycker nog att regelsystemet håller vad det lovar. Att man ska rata det bara för att det är ett orealistiskt spel är därför ett irrelevant argument. Många andra fantasyspel är betydligt mindre ärliga med sin brist på realism än D&D. Dessutom mer eller mindre antyder du att folk som spelar D&D per automatik skulle strunta i sitt sunda förnuft bara för att det hade varit teoretiskt möjligt att döda 1000 orcher.

Troberg

Sinister eater
Re: *host**host*

Och hur många regelböcker tror du Wizards säljer med argumentet att D&D är realistiskt?
Ganska få.

Jag tycker nog att regelsystemet håller vad det lovar.
Det gör inte jag. Det håller för high fantasy, men det lever definitivt inte upp till anspråken på att vara generellt, alternativt måste det anpassas så mycket att det inte lever upp till anspråken på att vara ett system.

Många andra fantasyspel är betydligt mindre ärliga med sin brist på realism än D&D.
Japp. Jag kommer exempelvis att tänka på Eon.

Dessutom mer eller mindre antyder du att folk som spelar D&D per automatik skulle strunta i sitt sunda förnuft bara för att det hade varit teoretiskt möjligt att döda 1000 orcher.
Nu är du orättvis.

Dels så antyder du att jag anser att de har ett sunt förnuft. :gremwink:

Dels så tycker jag det är inte längre heroism längre när man når sådana nivåer. Det är löjligt. Det är bara masslakt. Fanken, sätt in Drizzt i en grupp äventyrare i samma klass och det blir folkmord...

Systemet bör återspegla vad som är rimligt. Vissa glipor kan man ta, men den här kan man köra en atlantångare genom på tvären.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Systemet bör återspegla vad som är rimligt. Vissa glipor kan man ta, men den här kan man köra en atlantångare genom på tvären."

Skulle inte den heroiska, high fantasy världen Forgotten Realms vara en plats där det är rimligt att en höglevel individ kan dräpa 1000 orcher? Jag skulle nog vilja påstå att det finns få fantasyvärldar där detta scenario hade varit mer rimligt. För övrigt så har det ju redan konstaterats att den gode Drizzt får bita i det sura äpplet vad han än gör. Att regelsystemet går att missbruka av skrupellösa spelare och spelledare är inget som D&D är ensamt om.

Staffan

Myrmidon

Jag skulle nog vilja påstå att det finns få fantasyvärldar där detta scenario hade varit mer rimligt.
Exalted. En nybörjarrollperson i Exalted med rätt charms (magiska specialförmågor) samt en kärra med pilar hade kunnat skjuta ner hela armén på tre sekunder.