Nekromanti Drizzt VS...1000 orcher?

Vindhand

Myrmidon
smala broar....

Läste ett album av 'Prinsessan och Pagen' för länge, länge sedan, och slutscenen, där en kvinnlig krigare höll en smal bergsbro mot orimliga antal fiender,

Poängen med en smal bergsbro är att man inte behöver hålla dem mot orimliga antal fiender. Man behöver bara hålla dem mot en eller två fiender om och om igen. :gremsmirk:

Staffan

Myrmidon
Re: smala broar....

Och för att översätta det till Drizzt: Han slår lätt ihjäl två orcher på en runda (chansen att han inte gör det är så löjligt liten att den inte finns). Dessa två orcher träffar Drizzt på en naturlig 20 (alltså 0,1 träffar per runda) och gör då 10,45 i medelskada (1,045 per runda). Alltså håller Drizzt ut i 118 rundor (124/1,045) och slår på den tiden ihjäl 236 orcher.

Varje potion of cure light wounds Drizzt har läker honom 5,5 hp, men att dricka det kostar honom också 1,045 hp (eftersom han inte anfaller den rundan men orcherna gör det - om han inte kan ta ett steg bak och dricka så kostar det honom ytterligare 1,045 hp eftersom orcherna får en frisläng, men han har ju trots allt en bro :gremsmile: ). Alltså ger honom varje potion of cure light wounds drygt 4 rundor extra = 8 orcher. Fast ännu bättre vore det ju om han hade en cleric-polare som stod bakom och matade honom med cure ____ wounds-spells - fast då är han ju inte ensam mot de tusen orcherna längre.

Nightowl

Champion

När tolv orcher dött slutar de att slåss och gör något annat. Zombier kanske, men inte orcher. Och om vi nu INTE står på bron, så att kanske fyra kommer åt honom, så är frågan om han eller de snubblar på högarna av orch-lik först.

De rent matematiska beräkningarna säger inte så mycket, inte ens om man använder regler istf sunt förnuft.

Erik

Man Mountainman

Storsvagåret

Jag är av exakt samma åsikt. Hade jag varit de där orchernas härförare så hade jag slagit upp ett läger kring brohuvudet och sedan bett några av mina underhuggare att springa ned i dalen och hämta en jäkla pilbåge.

Eller så hade jag sagt åt mina krigare att börja kasta sten.

Staffan

Myrmidon

Givetvis. Om orcherna är lite smarta så har Drizzt-ponken inte en chans. Det tror jag till och med jag poängterade i min ursprungspost. Jag tyckte bara att det var intressant som matteövning, mest :gremsmile:

Targos

Veteran

Visserligen står det inget i regelboken till FRCS om att man blir trött efter en strid, förutom barbarer och liknande som blir Fatigued efter Rage, (Men varför skulle Drizzt vara så korkad att han ragar och får plus mot några orcher och sen minus mot de återstånde 800st?)

Men alltså min poäng är att han borde väl bli lite små trött efter att ha plöjt igenom 1000 orcher? Hans svärd är ju inte direkt ett eldsvärd och orcherna är inte smör...

Ozymandias79

Veteran
en till miss

hej! ni verkar ha missat att Guenhwyvar är en hon eller är det jag som har läst fel?

Ozymandias79

Feliath

Swashbuckler
Nix pix

Guenhwyvar är en hon
Stammer bra det. Guenhwyvar ar ett gammalt keltiskt namn pa drottning Guinevere (ur Arthursagan), faktiskt.

/ Feliath - Jag vet, jag vet, jag missrepresenterar fakta totalt med den dar forenklingen. Stam mig. Langa utlaggningar om Arthursagans utveckling kan vi halla annorledes.

Nightowl

Champion

Jag tror till och med det finns fatigue-regler någonstans...

För att vara extra överjävlig, så kan nog ändå Drizzt besegra orkerna om han utnyttjar situationen på olika sätt. Och det stör mig inte så mycket.

(Och Staffan, problemet med räkneexemplet är att folk inte bryr sig om den situation som uppstår i spelet, utan börjar gaffla om hur orealistiskt det är spelmässigt eller annat irrelevant.)

Erik

Eagleheart

Veteran
Läst boken ?? om inte så gör det :gremwink:
den rockar som fan!

hmm... enligt reglerna så skulle han ju stupa så som nån beskrev det... fast chansen skulle ju ändå finnas att ingen orc skulle få en kritisk träff och på så sätt skulle han ju klara det... och så är det ju inte säkert att nån av orcerna skulle få slå ett slag mot honom heller om man slår iniativ för varje enskilld orc :gremwink:

men annars, så nee.. tror han skulle falla av utmattning efter ca 100 orcers.....

Troberg

Sinister eater
och så är det ju inte säkert att nån av orcerna skulle få slå ett slag mot honom heller om man slår iniativ för varje enskilld orc
Initiativ! Det var bortglömt i beräkningen. Jag misstänker att det gör ungefär tillräcklig skillnad för att han ska kunna slakta alla orcherna...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Initiativ! Det var bortglömt i beräkningen. Jag misstänker att det gör ungefär tillräcklig skillnad för att han ska kunna slakta alla orcherna...
Öhhh, nej. Initiativ förändrar väldigt lite i en sådan här lång strid. Kom ihåg att initiativ endast spelar någon roll i första rundan. Och här talar vi om en strid som skulle vara i hundratals rundor. Då är effekten av initiativ försumbar.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Öhhh, nej. Initiativ förändrar väldigt lite i en sådan här lång strid. Kom ihåg att initiativ endast spelar någon roll i första rundan. Och här talar vi om en strid som skulle vara i hundratals rundor. Då är effekten av initiativ försumbar.
Innebär det att alla slår samtidigt sedan? Då har mina spelledare i D&D samt NWN missuppfattat det.

Staffan

Myrmidon
Nej, men eftersom rundorna är cykliska spelar initiativet väldigt liten roll efter första rundan. Fighten kommer att utspela sig något i den här stilen (om Drizzt vinner initiativet, anta att orcherna är i närstrid till att börja med):
1. Drizzt slår ihjäl lite orcher.
2. Orcherna som stod utanför de orcher Drizzt slog ihjäl avancerar, och slår på Drizzt.
3. Drizzt slår ihjäl lite orcher.
4. Orcherna som stod utanför de orcher Drizzt slog ihjäl avancerar, och slår på Drizzt.
Och så vidare, etcetera.

Troberg

Sinister eater
Nej, men eftersom rundorna är cykliska spelar initiativet väldigt liten roll efter första rundan. Fighten kommer att utspela sig något i den här stilen (om Drizzt vinner initiativet, anta att orcherna är i närstrid till att börja med):
1. Drizzt slår ihjäl lite orcher.
2. Orcherna som stod utanför de orcher Drizzt slog ihjäl avancerar, och slår på Drizzt.
3. Drizzt slår ihjäl lite orcher.
4. Orcherna som stod utanför de orcher Drizzt slog ihjäl avancerar, och slår på Drizzt.
Och så vidare, etcetera.
De kan alltså avancera på honom helt utan några problem? Han får inga gratisattacker eller liknande på dem?

Sedan är det ju en fråga om de kan avancera fram över sina kamrater som blev nedhuggna samma runda. De har ju för fanken inte hunnit ramla omkull än!

Oldtimer

Slava Ukraini!
De kan alltså avancera på honom helt utan några problem? Han får inga gratisattacker eller liknande på dem?
Nej, han får inga gratisattacker på dem. Man får inga gratisattacker av att fienden avancerar in i ens hotade område.

Hade Drizzt däremot haft en taggkätting (Spiked chain) eller varit en rese (ogre), hade han haft räckvidd (reach) som tillåtit honom att ge dem däng när de avancerade fram den där sista biten.

Låt oss för tillfället ignorera att Drizzt och orcherna försöker slåss på ett litet område när det ligger blodiga kroppar från hundratals orcher...

/Mikael

I stridsmodulen till AD&D 2'ed (Combat & Tactics tror jag den heter, har den inte i närheten just nu) så fanns det ganska så utförliga regler för trötthet i strid. Det blev dock aldrig av att jag testade dem, så jag vet inte hur realistiska eller effektiva de var.

/Lars, morgontrött...

Balderk

Swashbuckler
Re: en till miss

Äh! Jag använder ordet han till allt möjligt. Jag är norrlänning och norrlänningar gör så. Jag hade ingen aning om vilket kön den hade (fast eftersom den är en astralvarelse så behöver den väl knappast ett kön).

/Balderk, "Jo han var go han" som man säger om en film var bra... :gremgrin:

Nightowl

Champion
Sedan är det ju en fråga om de kan avancera fram över sina kamrater som blev nedhuggna samma runda. De har ju för fanken inte hunnit ramla omkull än!
Och - som jag har påpekat - om de nu rusar fram i en stadig ström - så har han snart en skyddsvall av döda orcher runt sig. Eller en kulle av orchlik att stå på.

Erik