Rickard
Urverk speldesign
Ok, detta klur är egentligen till DoD men eftersom Krille hela tiden är på mig och säger att mina regelklur knappast är DoD-aktiga längre så tar jag det här istället..
Jag funderar på droger.. I rollspel, alltså.. Om jag drar ut på krogen så tänker jag "Äh, nu vill jag ta mig en liten drink".. Jag tänker knappast "Nej, nu får jag försämrad koordinationsförmåga och omdöme".. Det är sådant jag ångrar dagen efter.. Många rollspel (eller?) tycker jag har droger som något negativt.. Om en rollperson dricker alkohol så är det som om reglerna säger "Ahaaahahaha! Nu ska den jäveln straffas för detta!" och drar av på smidighetsbaserade färdigheter..
Varför nöjesdrogar sig då rollpersoner? Jo, jag skulle vilja se det som ett snabbt skifte utav värden.. Visst, alkohol kanske försämrar smidighetsbaserade färdigheter men istället så får personen förbättrade sociala färdigheter.. Jag skulle till och med kunna tänka mig att Sjunga blir förbättrad.. Visst, man kan inte inte låter bättre när man är full men nog fanken tycker man att man låter bättre.. Dessutom så kan det innebära fånerier (typ crazy danssteg) som leder till skratt och därmed ett ökat positivt tyckande hos visst folk..
Detta till skillnad från individerna som vill vara intelligenta och sitter buttert i ett hörn och ojar sig över de bristfälligt intelligenta saker som de fulla företer sig..
Droger skulle kunna användas för att byta ut andra värden.. Styrka till kostnad utav smidighet (typ snabbverkande stereoider), fysik till kostnad utav psyke (andeförnimmelsehöjande substanser), fysik och vaksamhet till kostnad utav intelligens (amfetamin?).. Listorna kan göras långa.. Men de kan också göras generella.. Istället för att ha långa droglistor med specificerade (bi)verkningar så kan man istället radda upp några få effekter och istället lista en rad namn under varje kategori..
Varför spånar jag då på detta i första fallet? Jo, för att jag vill på ett naturligt sätt få in hur jag kan förgifta rollpersonerna.. Nä, men det känns så fånigt att spelaren ska göra det valet att behöva betala några silver för att enbart försämra rollpersonen.. Visst, det kan tänkas vara gott rollspelande men jag vill kunna belöna det goda rollspelandet på något sätt (annat än "du får fler bluppar för att höja färdigheter för att du söp dig full den där kvällen)..
/Han som borde fundera över att ta itu med hur man ska belöna köp av prostituerade
Jag funderar på droger.. I rollspel, alltså.. Om jag drar ut på krogen så tänker jag "Äh, nu vill jag ta mig en liten drink".. Jag tänker knappast "Nej, nu får jag försämrad koordinationsförmåga och omdöme".. Det är sådant jag ångrar dagen efter.. Många rollspel (eller?) tycker jag har droger som något negativt.. Om en rollperson dricker alkohol så är det som om reglerna säger "Ahaaahahaha! Nu ska den jäveln straffas för detta!" och drar av på smidighetsbaserade färdigheter..
Varför nöjesdrogar sig då rollpersoner? Jo, jag skulle vilja se det som ett snabbt skifte utav värden.. Visst, alkohol kanske försämrar smidighetsbaserade färdigheter men istället så får personen förbättrade sociala färdigheter.. Jag skulle till och med kunna tänka mig att Sjunga blir förbättrad.. Visst, man kan inte inte låter bättre när man är full men nog fanken tycker man att man låter bättre.. Dessutom så kan det innebära fånerier (typ crazy danssteg) som leder till skratt och därmed ett ökat positivt tyckande hos visst folk..
Detta till skillnad från individerna som vill vara intelligenta och sitter buttert i ett hörn och ojar sig över de bristfälligt intelligenta saker som de fulla företer sig..
Droger skulle kunna användas för att byta ut andra värden.. Styrka till kostnad utav smidighet (typ snabbverkande stereoider), fysik till kostnad utav psyke (andeförnimmelsehöjande substanser), fysik och vaksamhet till kostnad utav intelligens (amfetamin?).. Listorna kan göras långa.. Men de kan också göras generella.. Istället för att ha långa droglistor med specificerade (bi)verkningar så kan man istället radda upp några få effekter och istället lista en rad namn under varje kategori..
Varför spånar jag då på detta i första fallet? Jo, för att jag vill på ett naturligt sätt få in hur jag kan förgifta rollpersonerna.. Nä, men det känns så fånigt att spelaren ska göra det valet att behöva betala några silver för att enbart försämra rollpersonen.. Visst, det kan tänkas vara gott rollspelande men jag vill kunna belöna det goda rollspelandet på något sätt (annat än "du får fler bluppar för att höja färdigheter för att du söp dig full den där kvällen)..
/Han som borde fundera över att ta itu med hur man ska belöna köp av prostituerade