Kentsune said:
Nåja, hittar väl på egna regler för paladin och druid. Har nämligen inställningen att jag styr spelet och inte tvärtom
Helt rätt inställning. Det finns bara ett Mundana,
ditt Mundana.
Om Paladin: För att skapa en mer d&d inspirerad tempelriddare så skulle jag rekommendera dig att antingen låta tempelriddaren tro på Cirza, Daak eller Aurias och Pelias. Där Cirza erbjuder en mer pragmatisk tempelriddare. Där Daak erbjuder en mer "konservativ" tempelriddare. Där Aurias och Pelias erbjuder en tempelriddare inspirerad av grayhawk settingen (han solguden de följer). Anledningen till att jag kategoriserar här är inte för att smala av religionerna utan därför att generaliseringar kan vara väldigt behjälplig i arbetet.
Skapa en "paladin": Utgå ifrån tempelriddarmallen och tillför de cermonier som du anser passar/roliga. Ifall du vill ha övernaturliga egenskaper och göra det enkelt för dig så titta på listan över övernaturliga egenskaper när man skapar en karaktär. Har för mig det ska finnas ett alternativ där som gör att karaktären kan ha olika "magiska krafter". Då får man ett begränsat antal krafter som man slår mot PSY tror jag. Regelmässigt blir det enklare och smidigare än cermonier vilket kan vara vad du söker. Dessutom kan du då använda olika besvärjelsemallar och hävda att det är gudomliga krafter som guden givit tempelriddaren. Ifall karaktären vill få mer krafter så kan det vara något du kan integrera i äventyret där karaktären genomgår någon ritual i ett häftigt tempel och går upp i "rang" inom organisationen och på så sätt får tillgång till mer coola grejer.
Pragmatisk variant: Som pragmatisk tempelriddare kan han även ha lärt sig färdigheter inom magi. Andra mer "pragmatiska" exempel kan vara att karaktären har en mer liberal syn på ordning och moral vilket skapar en större dynamik i spelandet än vad en d&d paladin gör. Det gör att tempelriddaren kan vara i en större bredd av spelgrupper, t.ex. ifall du låter dina spelare skapa vilken karaktär som helst där en del av utmaningen för dig som spelledare blir att "få gruppen att passa ihop".
Konservativ tempelriddare: Den här varianten är för den som gillar att spela en väldigt principfast tempelriddare som gärna agerar "judge dread". I skapandet av en sådan så skulle jag helt fokusera mig på "magiska krafter" som man slår mot PSY och sen lägga tyngden på en häftig stridskonst. Sen klär du på den jäveln en rejäl rustning, en stor bok med religiöst allehanda och sen är det bara ut och döda otrogna och förkunna den sanna läran.
Greyhawk tempelriddaren: Fokuset här lägger jag egentligen vid dess religion. Sol och ljus är klassiska symboler för godhet. Den här varianten kan man väll kalla en "stark och farlig snällis" som gärna hjälper svaga i nöd och så vidare. Samt följer lagboken snarare än att "agera i dess ställe" som den konservativa varianten gör. Magiska förmågor skulle jag kika efter biotropiska helande och fototropiska ljuseffekter. Tänk typ Hercules.
Druiden då?
jo, jag har väll inte så mycket idéer på olika varianter av druider. Det ska erkännas att detta klassiska fantasy-yrke har jag väldigt lite koll på (om man jmf. mot den historiska varianten som jag oftast går efter).
Mallar att använda sig utav är antingen Schaman eller Druid.
Oavsett vad du väljer så skulle jag tipsa om att du lägger till färdigheter det den mall du väljer saknar. Intressanta färdigheter:
Få växter att göra olika grejs - biotropi
Kunna förvandla sig till ett djur - se "magisk förmåga" ovan.
Kommunicera med djur - se "magiska förmåga" ovan.
Schamanism tycker jag inte riktigt passar dina mål med karaktären, särskilt inte då jag nämnt enklare lösningar på att bli ett djur.
Vill du att din druid ska kunna hela så skulle jag också göra det till en magisk förmåga, för att standardisera helningsmagierna och göra det enklare.
För att få växter att göra olika grejs så skulle jag förenkla mycket av magireglerna. Kör bara mot biotropi här och sen besvärja, låt spelaren säga vad han vill göra med naturen och sen tolkar du hur pass stor påverkan det har och ger han svårigheten för det.
Ja så skulle jag nog göra. Nu svarade jag väldigt sent i tråden men jag hoppas endå att du läser detta och att mina tips visar sig användbar.
Lycka till!