Nekromanti Druider och paladiner

Kentsune

Veteran
Hej. Jag är ny spelledare för eon i spelgänget (vi har dock kört mycket eon tidigare). I mitt äventyr har jag tillsammans med spelarna skapat deras karaktärer över mailkonversation där de under tiden fått göra en massa olika val som jag gett dem. Detta resulterade i att en blev druid, en blev paladin och den tredje blev magiker. De har alltså skapat sina karaktärer utan att veta vad de andra är. Eftersom vi tidigare inte haft några magiker i våra spel (förutom som slp) så kommer det nog att bli en spännande kampanj. Nåja, nog med småpratet. Jag har på grund av den bistra vintern ännu inte haft råd att inhandla min egen uppsättning regelböcker men ska göra det när lönen kommer den här månaden. Min fråga är om någon vet vilka extraböcker jag ska införskaffa för att kunna få fram en druid och en paladin på pappret? Jag har sett att det finns kortare avsnitt om båda inriktningarna i "religioner" boken, men inte så mycket om deras förmågor och vilka kunskaper och förmågor de har. Som det är nu så höftar jag det rätt ordentligt. Tacksam för hjälp. /Nicklas

duncan_UBBT

Swordsman
Vapenmästaren är ett måste. Inte nog med att utbudet av utrustning blir väldig mycket större, utan du får även en stor mängd information om de olika krigarklasserna. En annan bra 'spelarbok' är Barbarer & Människofolk. Tror det står något om druider där.

Petter42

Swordsman
Tja, det finns ju alltid boken om just gudar och religioner, "Religioner: Gudarnas kamp". "Riddaren" handlar om just riddare. Och om ni ska ha en magiker kanske "Mystik och magi" skulle passa, även om det ofta är överkurs(men vad är EON utan överkurser?).
Och exakt vad menar du med driud?

(Lite mer allmänt för alla karaktärer)
Sen är det ofta viktigt vartifrån folk kommer, då olika länder har olika kulturer och seder, så att skaffa "Geografika mundana" är ofta en bra idé, och sedan en bok om just det landet/området om en sådan finns.
Ras spelar också roll och att skaffa boken för den specifika rasen kan ju också vara kul.

Aja. I slutändan beror det hela på hur mycket du kan spendera, både pengar, tid och möda. Och självklart hur mycket du vill ha! Vissa vill ofta improvisera fra allt (även kultur och kartor) och vissa vill ha så mycket som möjligt färdigt (in i minsta detalj!). Mitt tips är att snoka runt lite på neogames webshop och se vad ni faktiskt vill/behöver ha.

Kentsune

Veteran
De andra i gruppen har mycket av böckerna som finns i serien, så därför har jag kikat i religioner boken. När jag tänker paladin, så tänker jag klassisk datorspelspaladin med gudomliga gåvor. Finns den inriktningen eller ska jag skapa den själv? Den druiden jag försöker få fram är en humanistisk herbalist som är pacifist med förmågan att kontrollera djur och natur. Sen har snubben en båge också, även om han inte använder den för att döda med. Så, en "klassisk" druid kan man nog inte kalla honom. Men jag har fått för mig att det ska finnas druidmagi i eon, men har inte lyckats hitta det. Det enda jag lyckats utläsa om druidmagi är att de inte kan transformera magi.

Min tanke är att jag ska skaffa paketet med grundböcker och geografika mundana samt de böcker som behövs för att hålla äventyret flytande. "Riddaren", "barbarer och människofolk", "vapenmästeren" samt "religioner". Låter det som ett hyffsat paket?

AnVili

Warrior
Det låter som ett bra startpaket. Men vill ändå påpeka att "Mystik och Magi" boken är bra att ha. Speciellt om det ska vara en magiker i gruppen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Du verkar basera dina förväntningar på vad som ska finnas i Mundana på helt andra spel än Eon. Det närmsta du i Eon kommer en "paladin" är en tempelriddare eller annan form av krigare med tillgång till religiösa ceremonier. För sådana används antingen yrket Troende eller yrket Tempelriddare, som jag har för mig finns med i Riddaren.

Druider som är humanistiska herbalister med djurkontroll blir svårare. I Mundana är en druid en form av präst tillhörande en specifik kultur -- tokon eller léaram. Dessa har inga särskilda förmågor att kontrollera naturen. De är inte heller "humanistiska" eller "pacifistiska" -- deras religion är annorlunda. Du kanske borde göra någon form av shaman i stället?

Överlag känns det dock som om du eftersträvar att spela "druid" och "paladin" enligt den mall som förekommer i Dungeons & Dragons och datorspel som baseras därpå. Saken är den att i Mundana så som det är skrivet finns det rätt lite utrymme för den sortens yrken -- Eon-fantasy är inte D&D-fantasy, liksom.

Fienden

Hero
Jag håller med Bobby, där. Druid och paladin är inte vad man kanske förväntar sig när det kommer till Mundana. Druiderna får inte shapeshift på lvl 5, och paladin har ingen summon mount.

Men, om du prompt ska ha en "druid" är det en magiker med biotropi och kanske nomotropi som gäller.

One does not simply D&D their way into Eon.

AnVili

Warrior
Bobby Magikern said:
Det närmsta du i Eon kommer en "paladin" är en tempelriddare eller annan form av krigare med tillgång till religiösa ceremonier. För sådana används antingen yrket Troende eller yrket Tempelriddare, som jag har för mig finns med i Riddaren.
Finns inte Tempelriddare i Religioner? Har för mig att det även finns en Eon-variant av Druid där. Dock så har den inga större likheter med Dungeons & Dragons Druid.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Stöveltramp said:
Finns inte Tempelriddare i Religioner? Har för mig att det även finns en Eon-variant av Druid där. Dock så har den inga större likheter med Dungeons & Dragons Druid.
Så kan det mycket väl vara. Jag har lånat ut nästan alla mina böcker till Wilmer, så jag kan inte kolla. Synd bara att Religioner innehåller så stora skopor med skit och så tunnsått med bra material.

Hjalle

Swashbuckler
Äsch, jag råder alla som inte har Religioner att köpa den. Visst är den en bajsbok men just därför vill man ju att den ska bli slutsåld. Visst blir man sugen? Köp, gott folk! Om inte annat får man sig ett gott skratt av illustrationerna!

/Hjalle, skulle i och för sig aldrig köpa uppföljaren men man unnar alla andra en.

Phelan

Hero
Japp, du har så rätt så. Synd att man kan ägna en hel bok på ämnet religioner utan att lyckas förmedla nån vettig känsla av hur de olika religionerna ser på sig själva, eller stöd för hur en troende av en viss religion kan spelas. Curses.

/ Phelan

Konrad Konvalj

Myrmidon
Stöveltramp said:
Bobby Magikern said:
Det närmsta du i Eon kommer en "paladin" är en tempelriddare eller annan form av krigare med tillgång till religiösa ceremonier. För sådana används antingen yrket Troende eller yrket Tempelriddare, som jag har för mig finns med i Riddaren.
Stämmer bra! Tempelriddare och Druid finns med i Religionsboken.

Flikar in samma konstaterande som många andra att boken inte riktigt är till nån hjälp.. Svårt att få grepp om hur religionerna ställer sig mot varandra, och svårt att ta hjälp av boken för att ledsaga en villsen spelare.

duncan_UBBT

Swordsman
Vad jag saknade mest i religionsboken var Siron. Har spelat ett antal kraggbarbarer, men det enda som finns att hämta är det som står i Barbarer&Människofolk (vilket iofs är mer än vad finns om de flesta religioner i religionsboken).

Det du är ute efter när du säger druid är troligtvis en Schaman. Det står mycket om dessa i B&M, men även lite Tiraker-boken. De är vanligtvis pacifister (eller iallafall livsbevarande), de kan kontrollera djur (det vill säga ta kontroll över dem), de kan oftast väldigt mycket om läkekonst och helande örter, de tillber dess utom nästan alltid någon form av naturandar. Det vill säga det som kännetecknar druider.

Kentsune

Veteran
Inser nu att jag helt enkelt får skrota hela upplägget och börja om från början eftersom mina d&d inspirerade karaktärer inte passar in i eon. hehe

Nåja, hittar väl på egna regler för paladin och druid. Har nämligen inställningen att jag styr spelet och inte tvärtom, fast den diskussionen behöver vi inte starta här. :gremsmile:

Tack för tipsen om bokpaket. Lägger till religioner "så att den blir slutsåld"

tull

Hero
Kentsune said:
Nåja, hittar väl på egna regler för paladin och druid. Har nämligen inställningen att jag styr spelet och inte tvärtom
Helt rätt inställning. Det finns bara ett Mundana, ditt Mundana.

Om Paladin: För att skapa en mer d&d inspirerad tempelriddare så skulle jag rekommendera dig att antingen låta tempelriddaren tro på Cirza, Daak eller Aurias och Pelias. Där Cirza erbjuder en mer pragmatisk tempelriddare. Där Daak erbjuder en mer "konservativ" tempelriddare. Där Aurias och Pelias erbjuder en tempelriddare inspirerad av grayhawk settingen (han solguden de följer). Anledningen till att jag kategoriserar här är inte för att smala av religionerna utan därför att generaliseringar kan vara väldigt behjälplig i arbetet.

Skapa en "paladin": Utgå ifrån tempelriddarmallen och tillför de cermonier som du anser passar/roliga. Ifall du vill ha övernaturliga egenskaper och göra det enkelt för dig så titta på listan över övernaturliga egenskaper när man skapar en karaktär. Har för mig det ska finnas ett alternativ där som gör att karaktären kan ha olika "magiska krafter". Då får man ett begränsat antal krafter som man slår mot PSY tror jag. Regelmässigt blir det enklare och smidigare än cermonier vilket kan vara vad du söker. Dessutom kan du då använda olika besvärjelsemallar och hävda att det är gudomliga krafter som guden givit tempelriddaren. Ifall karaktären vill få mer krafter så kan det vara något du kan integrera i äventyret där karaktären genomgår någon ritual i ett häftigt tempel och går upp i "rang" inom organisationen och på så sätt får tillgång till mer coola grejer.

Pragmatisk variant: Som pragmatisk tempelriddare kan han även ha lärt sig färdigheter inom magi. Andra mer "pragmatiska" exempel kan vara att karaktären har en mer liberal syn på ordning och moral vilket skapar en större dynamik i spelandet än vad en d&d paladin gör. Det gör att tempelriddaren kan vara i en större bredd av spelgrupper, t.ex. ifall du låter dina spelare skapa vilken karaktär som helst där en del av utmaningen för dig som spelledare blir att "få gruppen att passa ihop".

Konservativ tempelriddare: Den här varianten är för den som gillar att spela en väldigt principfast tempelriddare som gärna agerar "judge dread". I skapandet av en sådan så skulle jag helt fokusera mig på "magiska krafter" som man slår mot PSY och sen lägga tyngden på en häftig stridskonst. Sen klär du på den jäveln en rejäl rustning, en stor bok med religiöst allehanda och sen är det bara ut och döda otrogna och förkunna den sanna läran.

Greyhawk tempelriddaren: Fokuset här lägger jag egentligen vid dess religion. Sol och ljus är klassiska symboler för godhet. Den här varianten kan man väll kalla en "stark och farlig snällis" som gärna hjälper svaga i nöd och så vidare. Samt följer lagboken snarare än att "agera i dess ställe" som den konservativa varianten gör. Magiska förmågor skulle jag kika efter biotropiska helande och fototropiska ljuseffekter. Tänk typ Hercules.

Druiden då?
jo, jag har väll inte så mycket idéer på olika varianter av druider. Det ska erkännas att detta klassiska fantasy-yrke har jag väldigt lite koll på (om man jmf. mot den historiska varianten som jag oftast går efter).
Mallar att använda sig utav är antingen Schaman eller Druid.
Oavsett vad du väljer så skulle jag tipsa om att du lägger till färdigheter det den mall du väljer saknar. Intressanta färdigheter:
Få växter att göra olika grejs - biotropi
Kunna förvandla sig till ett djur - se "magisk förmåga" ovan.
Kommunicera med djur - se "magiska förmåga" ovan.
Schamanism tycker jag inte riktigt passar dina mål med karaktären, särskilt inte då jag nämnt enklare lösningar på att bli ett djur.
Vill du att din druid ska kunna hela så skulle jag också göra det till en magisk förmåga, för att standardisera helningsmagierna och göra det enklare.
För att få växter att göra olika grejs så skulle jag förenkla mycket av magireglerna. Kör bara mot biotropi här och sen besvärja, låt spelaren säga vad han vill göra med naturen och sen tolkar du hur pass stor påverkan det har och ger han svårigheten för det.

Ja så skulle jag nog göra. Nu svarade jag väldigt sent i tråden men jag hoppas endå att du läser detta och att mina tips visar sig användbar.

Lycka till!

Regmolar

Swashbuckler
Lite extra inflikningar för att hjälpa till med karaktärerna...

Paladinen: Värt att tänka på är att killen inte nödvändigtvis måste ha övernaturliga förmågor per se, då den enda religionen i Eon har uttryckligen förbjuder magi är Daakkyrkan. Därmed kan paladinen antingen ha lärt sig magi, eller helt enkelt vara utrustad med passande magiska föremål - speciellt Cirzas tempelriddare lär hålla på med sådant, då den religionen inte har något emot magi alls och cirefalierna praktiserar mycket alkemi (som främst producerar magiska föremål i Eon). Cirza-paladiner lär också vara oerhört coola :gremwink:

Druiden som du vill ha den skulle jag göra som en magiker som använder biotropi, med Andeförnimmelse och Schamanism som valbara färdigheter (psykotropi kan vara ett användbart plus). Färdigheterna låter honom besätta djur, och i och med nya alvboken kan han också använda biotropi till att muppa med växter (om än inte på D&D-nivå). Eons druidyrke är bara en variant av magikunnig präst, så vill han inte specifikt vara religiös är det en magikerschaman som kommer närmast, och magikeryrket är det som ger magier i början av spel.

Du vill alltså ha Magi & mystik, Vapenmästaren och troligen en modul åt paladinen - Religioner är snarast nödköp (det enda den fixa hyfsat är Daaktron); satsa på Cirefalier om han ska tillbe Cirza.

Lycka till!