God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,555
Vad lär du folk egentligen? Att om du gör det rätta så kommer bra saker hända dig och folk kommer tycka om dig? Att om du gör det rätta av rätt anledningar så kommer saker gå bra? Att folk kommer ta tillvara chanserna du har gett dem?
Varför skulle du lära dem saker som inte bara är lögner men som också är direkt skadliga för dem? Är det på grund av meningslös eskapism där du vill glömma att universum är kallt och meningslöst och att den mänskliganaturen är våldsam och grym? Bah, humbug!
Om du belönar spelarna när de gör goda saker är det ens goda handlingar? Lär de sig inte bara att göra det som ger dem flest belöningar?
Det är dubbel belöningar är vad det är. Spelarna gör något som får dem att må bra och känna sig heroiska och då ger du dem belöningar?! Nej! Gör tvärtom. Om de vill ha belöningar så får de dem genom att göra fruktansvärda saker. Vill de må bra och känna sig goda är det deras enda belöning och då är det värt något. Vill de ha materiella belöningar? Ge dem till dem om de mördar och bränner, använder ond magi, förråder sina vänner, tortera och begår folkmord. Nu har ditt spel ett vettigt moraliskt innehåll.
Så sluta att belöna dina spelare när deras karaktärer gör moraliskt bra saker som får dem att må bra. Du skämmer bara bort dem och gör dem svaga. Om du gör som jag föreslår hjälper du dina spelare genom att ge dem ett vettigt moraliskt innehåll, realistiska konsekvenser och en möjlighet att mer fullt ut förkroppsliga den mörka triaden.
Varför skulle du lära dem saker som inte bara är lögner men som också är direkt skadliga för dem? Är det på grund av meningslös eskapism där du vill glömma att universum är kallt och meningslöst och att den mänskliganaturen är våldsam och grym? Bah, humbug!
Om du belönar spelarna när de gör goda saker är det ens goda handlingar? Lär de sig inte bara att göra det som ger dem flest belöningar?
Det är dubbel belöningar är vad det är. Spelarna gör något som får dem att må bra och känna sig heroiska och då ger du dem belöningar?! Nej! Gör tvärtom. Om de vill ha belöningar så får de dem genom att göra fruktansvärda saker. Vill de må bra och känna sig goda är det deras enda belöning och då är det värt något. Vill de ha materiella belöningar? Ge dem till dem om de mördar och bränner, använder ond magi, förråder sina vänner, tortera och begår folkmord. Nu har ditt spel ett vettigt moraliskt innehåll.
Så sluta att belöna dina spelare när deras karaktärer gör moraliskt bra saker som får dem att må bra. Du skämmer bara bort dem och gör dem svaga. Om du gör som jag föreslår hjälper du dina spelare genom att ge dem ett vettigt moraliskt innehåll, realistiska konsekvenser och en möjlighet att mer fullt ut förkroppsliga den mörka triaden.