Nekromanti Du! Jobba med dataspel?

tull

Hero
Cybot said:
Respekt för deadlines och en förmåga att anpassa sig efter situationen
Där förlorade de mitt intresse.
I ansökningsspråk betyder det "Villig att sätta ett själskrossande tempo för dålig betalning".
Säger mer om dig. Har aldrig haft ett arbete där jag inte arbetat enligt ett själskrossande tempo. Lönen är relativ - jag vill alltid tjäna mer.

Jag hade lätt sökt om de behövde kunniga skribenter/retoriker.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem said:
Fast det var inte alls vad du skrev, inte ens i närheten. Vad du skrev var en kategorisk och fördömande kommentar om de som vill påtala hur sådana formuleringar kan tolkas och vari sådana tolkningar har sin bas.
Jag tycker att vi tar och tittar exakt på vad jag skrev, shall we?

Vitulv said:
När jag såg annonsen tänkte jag att "det här måste ju vara alla nördars dröm",
Här beskriver jag hur jag upplevde annonsen, och antyder ganska tydligt hur jag trodde att den tänkta målgruppens reaktion skulle bli.

Vitulv said:
så jag blev alldeles matt när det i tråden kom klagomål på att arbetsgivaren efterfrågar förmåga att hålla deadlines.
...beskriver min reaktion på hur Cybot uttalade sig om annonsen - matthet.

Vitulv said:
Själv kommer jag från en miljö där allt annat än en sådan standard är helt utesluten så jag reagerade aldrig ens på formuleringen.
Jag försöker här beskriva varför jag reagerade som jag gjorde på Cybots kommentar. Jag försöker sätta mig själv i en kontext och ge läsaren en möjlighet att förstå hur jag tänker.

Vitulv said:
Okej att svenskar kanske är rätt lata och bortskämda, men det här tog nog priset.
Slutligen ett uttryck för frustration över en mentalitet som jag tror ligger till grund för Cybots antagande. Det här skulle kunna leda mig vidare in i en diskussion om hur jag uppfattar den unga svenskens förhållande till arbete och arbetsgivare, men det vore att sväva ut alltför långt från diskussionens huvudämne, varför jag lät det bero.

Eksem

Champion
Ja, du skrev "en kategorisk och fördömande kommentar om de som vill påtala hur sådana formuleringar kan tolkas och vari sådana tolkningar har sin bas", vad vill du mer påpeka?

Jag borde nog även tillagt "felaktig" till "kategorisk" och "fördömande" i beskrivningen, förresten.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Eksem said:
Ja, du skrev "en kategorisk och fördömande kommentar om de som vill påtala hur sådana formuleringar kan tolkas och vari sådana tolkningar har sin bas", vad vill du mer påpeka?

Jag borde nog även tillagt "felaktig" till "kategorisk" och "fördömande" i beskrivningen, förresten.
Det känns som att du och jag talar olika språk, för jag tycks inte förstå dig, och du tycks inte förstå mig. Vad det beror på vet jag inte riktigt, vi behärskar ju hjälpligt svenska båda två. Med all sannolikhet har vi olika erfarenheter, och med all sannolikhet också olika uppfattningar om vad som är arbete och vad som är slavdriveri.

Däremot uppfattar jag att du har grävt upp stridsyxan, så jag drar mig tillbaka innan du skriver något som forumsreglerna inte tillåter.

Eksem

Champion
Jag förstår dig, du tror att jag är negativ till obetald övertid för att jag är lat, men du har fel, och din kommentar var fördömande, kategorisk och felaktig.

Ram

Skev
Eksem said:
Jag förstår dig, du tror att jag är negativ till obetald övertid för att jag är lat, men du har fel, och din kommentar var fördömande, kategorisk och felaktig.
Men vem har sagt att övertiden skall vara obetald?

Bunny

Crazy like a fool
Persson said:
Säger mer om dig. Har aldrig haft ett arbete där jag inte arbetat enligt ett själskrossande tempo. Lönen är relativ - jag vill alltid tjäna mer.

Jag hade lätt sökt om de behövde kunniga skribenter/retoriker.
Det återstår att se om det här sidospåret kommer kunna hitta balansen mellan både arbetsgivares och -tagares ansvar. Det hjälp ju inte av att du börjar med att göra löst grundade omdömen rörande Cybot. Ska vi inte, trots din egen villighet till stora uppoffringar, kunna erbjuda en arbetsmarknad som inte sätter det som krav?

Bunny

Crazy like a fool
Ram said:
Eksem said:
Men vem har sagt att övertiden skall vara obetald?
"Arbetsmarknadens parter", tydligen. :gremfrown:

Cybot

Mest spelbar
Det är intressant att Eksem och Bunny är typ de enda som fattar vad jag menade.
Istället så hoppar hela bunten till slutsatsen "Cybot är en person som inte har något arbetsplatsetik".

För mig så skriker "Förmåga att hålla Deadlines"+"Anpassa sig till situationen" att ledningen inte alls tänker att planera så att arbetet ska kunna göras på 8 timmars arbetsdagar, utan att det kommer att bli s.k. Death Marches, och detta utan betald övertid.

Det krävs jävligt stora skygglappar för att skriva en annons på det här sättet i kölvattnet på EA_spouse debaklet

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Å andra sidan är det så konstigt att folk gör det? Det är bara att gå in på Arbetsförmedlingens hemsida och kolla på jobbannonser där för att se att det i 8 fall av 10 står att du bör kunna hålla en deadline. Menar du att alla lider av brist på planering - eller är det just datorspelsbranschen?

Cybot

Mest spelbar
Just datorspelsbranchen. De flesta andra brancher, eller för den delen de flesta andra brancher som sysslar med programmering, har insett vikten i att ha en kompetent projektplanering.

Allting är kontextrelativt, och i just det här fallet så var kontexten "en anställnings annons från ett datorspelsföretag".

P.S: Dessutom så är inte "hålla deadlines" heller fristående. Utan den sitter ihop med "Hålla deadlines och anpassa sig efter situationen".

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har väldigt dålig koll på den branschen, så det var därför jag frågade. Tack för du utvecklade det hela! :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
Cybot said:
Det krävs jävligt stora skygglappar för att skriva en annons på det här sättet i kölvattnet på EA_spouse debaklet
Oj, vad handlar det där om?

Min teori är att upphovspersonerna har formulerat sig med ryggmärgen. De formuleringarna luktar jobbannons lika mycket som "örnnäste" och "havsutsikt" luktar husannons.

Cybot

Mest spelbar
Bunny said:
Oj, vad handlar det där om?
Wiki artikel om EA_spouse

EA Spouse is the name commonly used to refer to a blog post originally made on November 11, 2004 to LiveJournal that sharply criticized the labor practices of Electronic Arts.[1] The term may also refer to the author of the blog, who was initially anonymous.
The author behind the blog was revealed, in 2006, to be Erin Hoffman, then fiancee of Leander Hasty, who was employed at the time by Electronic Arts.[2] She gave the reasons for writing the blog as follows: "We had received so many excuses, and they had done so much overtime and everyone was so tired." Hoffman said before telling her fiance, "I need to write something about this. It's not right."

Hoffman's actions have resulted in three class action lawsuits against Electronic Arts and some changes throughout the industry at large, such as reclassification of entry-level artists as hourly employees, thus making them eligible for overtime under California law.

Moreover, Leander Hasty was the main plaintiff in the successful class action suit on behalf of software engineers at Electronic Arts, which awarded the plaintiffs USD $14.9 million for unpaid overtime.

Ram

Skev
Cybot said:
För mig så skriker "Förmåga att hålla Deadlines"+"Anpassa sig till situationen" att ledningen inte alls tänker att planera så att arbetet ska kunna göras på 8 timmars arbetsdagar, utan att det kommer att bli s.k. Death Marches, och detta utan betald övertid.
Asså, med risk för att vara både påhoppig, okunnig om spelutvecklingsbranchen och allmänt neggig, men är det på förhand bestämt att det inte kommer att betalas för övertid?

//Ram - Som gör sin beskärda del övertid då det behövs, som inte skulle förhandla bort sin övertid för allt smör i småland, som jobbar med att managera ett team som bygger telekomutrustning och som ser sig som förhållandevis väl bevandrad i de avtal som råder.

Cybot

Mest spelbar
Ram said:
Asså, med risk för att vara både påhoppig, okunnig om spelutvecklingsbranchen och allmänt neggig, men är det på förhand bestämt att det inte kommer att betalas för övertid?
Ett problem med projektarbete, eller rent ut sagt arbete som generellt är prestationsbaserat snarare än "klocka in 9-17", är att det kan vara svårt att ta ut övertid. "Vi planerade att du skulle klara X på X timmar, och klarade du inte det får du ju jobba hemma".

En hälsosam relation bygger på en hälsosam överenskommelse om hur jobbigt det faktiskt är att köra ett dagspass och hur mycket man får gjort.
En ohälsosam relation är där arbetsgivarna har en orealistiskt överdriven uppfattning om hur mycket det går att få gjort på en dag (långsiktigt, utan att bränna ut sin personal). Eller för den delen en för låg uppfattning (och där gäller det för en arbetstagare att inte bara glida med, utan att informera sin arbetsgivare om att vi är orättvisa mot kunden. För annars så kan man befinna sig utan ett jobb om några månader).

Eksem

Champion
Jag vill påpeka en dimension här som jag kände gick förlorad, och det är hur effektiv man är. När jag sitter från 08 till 02, hur många timmar av de timmarna tror ni att jag har 100% fokus och gör ett bra jobb? Från 08 till midnatt? 08 till 10? Jag kan säga att redan efter 12 timmar på arbetsplatsen har arbetskapaciteten sjunkit till mindre än hälften av min normala kapacitet, och att om jag inte är utvilad sedan tidigare märks det tydligt redan vid 10 timmars arbete (låt säga att jag jobbar från 09-20 en hel vecka, vilket inte är det minst konstigt). Även om jag skulle ha fått betalt så är det pengar i sjön för alla, såvida man inte utvecklar något som marknaden har väntat på men inte bryr sig om kvaliteten på.

Och börjar vi tala missade deadlines i dataspelsbranschen, hur många av era favoritspel kom ut på det ursprungligen utlovade datumet? Hur många av dem har buggar?

Ram

Skev
Cybot said:
Ett problem med projektarbete, eller rent ut sagt arbete som generellt är prestationsbaserat snarare än "klocka in 9-17", är att det kan vara svårt att ta ut övertid. "Vi planerade att du skulle klara X på X timmar, och klarade du inte det får du ju jobba hemma".

En hälsosam relation bygger på en hälsosam överenskommelse om hur jobbigt det faktiskt är att köra ett dagspass och hur mycket man får gjort.
En ohälsosam relation är där arbetsgivarna har en orealistiskt överdriven uppfattning om hur mycket det går att få gjort på en dag (långsiktigt, utan att bränna ut sin personal). Eller för den delen en för låg uppfattning (och där gäller det för en arbetstagare att inte bara glida med, utan att informera sin arbetsgivare om att vi är orättvisa mot kunden. För annars så kan man befinna sig utan ett jobb om några månader).
Asså, jag vet knappt vad jag skall svara på detta... Menar du att det skulle råda någon sorts motsatsförhållande mellan att arbeta i ett projekt och att få ut ersättning för övertid? Eller pratar du om anställningsformen? Jag har letat på sidan och hittar inte ett ord om denna. Vet du något som jag inte vet? Är det visstid, en projektanställning eller tills vidare? Vilka avtal tänker man följa?

Tro mig, jag förnekar inte alls att det som du beskriver händer och det händer säkert ofta, men att förutsätta det känns jättekonstigt.