Nekromanti Du! Jobba med dataspel?

Cybot

Mest spelbar
Ram said:
Jag har letat på sidan och hittar inte ett ord om denna. Vet du något som jag inte vet? Är det visstid, en projektanställning eller tills vidare? Vilka avtal tänker man följa?
Ah. Du snackar specifikt om SEE Digital Studios, eller?
Det gjorde inte jag.

Och jag förutsätter ingenting. Jag säger bara att:

1. Anställningsformatet i sådana här situationer är generellt prestationsbaserat. X mängd arbete per dag (vanligtvis 8 timmar per dag) i medel fram tills Deadline.
2. Det är svårt att bedöma, och därför bevisa, om man befinner sig i en situation där arbetsgivaren har orealistiska krav på prestation.

Därför är det relativt lätt för arbetsgivare att pressa folk på inofficiell övertid.
Då gäller det att effektivt signalera (dvs arbetsannonser/ansökningar) hur man ställer sig till det hela.

DUD säger att de inte har särskilt mycket övertid (officiell eller inofficiell), så är det säkert så (för DUDespoten är inte precis Henrik Borelius eller någon smuck på EA).

Big Marco

Läskig
Cybot said:
DUD säger att de inte har särskilt mycket övertid (officiell eller inofficiell), så är det säkert så
Jag kan bara tillägga att jag som VD inte tror på konceptet "ha mycket övertid". Det blir oftast, om vi snackar rollspelstermer; Kortsiktig effekt +1, Långsiktig effekt -3. Jag föredrar långsiktigt hållbara aktiviteter. Och den ende som har icke-kompenserad övertid i bolaget är jag själv. ,-)

Eksem

Champion
Jag vill påpeka att jag INTE har velat uttrycka något negativt om DUD eller företaget eller personalraggningskampanjen i sig. Men formuleringen riskerar, med tanke på de problem som finns i de unga digitala nöjesbranscherna, att sitta illa med vissa potentiella, duktiga, sökande.

Ram

Skev
Cybot said:
Ah. Du snackar specifikt om SEE Digital Studios, eller?
Det gjorde inte jag.
I första hand försökte jag faktiskt greppa vad det var du pratade om... :gremcrazy:

Cybot said:
1. Anställningsformatet i sådana här situationer är generellt prestationsbaserat. X mängd arbete per dag (vanligtvis 8 timmar per dag) i medel fram tills Deadline.
2. Det är svårt att bedöma, och därför bevisa, om man befinner sig i en situation där arbetsgivaren har orealistiska krav på prestation.

Därför är det relativt lätt för arbetsgivare att pressa folk på inofficiell övertid.
Då gäller det att effektivt signalera (dvs arbetsannonser/ansökningar) hur man ställer sig till det hela.
Som sagt, det händer säkert och jag hävdar mig inte ha koll på hur vanligt det är. Man kan alltid missbruka maktpositioner. Det är därför man skriver avtal och inte ingår avtal med dem som inte står för det man vill ha och inte stannar där man inte trivs. Om du inte vill riskera att inte få övertidsersättning, acceptera inte avlöst övertid. Jag förstår inte riktigt vad du menar med prestationsbaserat anställningsformat, men det är väl också något man får ta ställning till helt enkelt. :gremsmile: Men bara för att förtydliga så är ett projekt inget anställningsformat utan en planerings- och uppföljningsmodell och den enda relation den kan ha gentemot en anställning är om man anställs för det givna projektet, dvs. någon sorts visstidsanställning.

Vad gäller det övriga och om man hamnar i den situatioen som du beskriver så hamnar man till sist i frågan om hur mycket man gillar sitt jobb. Är man villig att acceptera att man jobbar utan ersättning? Om inte, är man villig att ta konflikten? Om så och den inte har önskad effekt (ersättning eller annat), är man villig att ta steget ut och sluta?

Cybot

Mest spelbar
Med prestationsbaserat anställningsformat så betyder det att när datum X kommer så ska du ha Produkt Y färdig.
Om du sen spenderade den 90% av den tiden med att poppa ballonger för att du är så jävla uberhäftig på att skapa Produkt Y, eller om du jobbade 12 timmar per dag så kvittar det om arbetsgivaren är nöjd med Produkt Y.
Om sen Produkt Y är 14 städade lägenheter eller en level till ett platformsspel kvittar.

Inom projekt så fungerar det oftast att när man projektplanerar så delar man upp projektet i mindre bitar (hur små beror på vad projektet handlar om) och sedan tilldelar varje projektbit ett antal arbetstimmar.
En duktig projektledare vet precis hur lång tid det tar att bli färdig med varje projektdel samt tilldelar projektet en tillräckligt mängd extra tid som kan användas till att hantera oförutsedda problem eller förbättra slutprodukten.

En ohederlig projektledare som vill maximera hur mycket han får ut av sina anställda tilldelar varje projektdel väldigt snålt med arbetstimmar och hoppas på att de inte ska protestera eller begära övertidsersättning.

"Jag är besviken Gunnar. Nu så begär du övertid och klagar på att du inte klarar deadline med din "arbetsbörda". Ljög du på din arbetsansökan? Vi sökte ju skickliga, deadline-orienterade och anpassningsbara människor?"

Ram

Skev
Cybot said:
Med prestationsbaserat anställningsformat så betyder det att när datum X kommer så ska du ha Produkt Y färdig.
Jag har googlat runt lite för att sno huvudet om vad det är du menar...

Du kan ha en prestationsbaserad anställningsform, det som tidigare kallades ackord. Där är din lön helt styrd av vad du presterar/producerar. Du kan ha ett lönesystem baserat på en grundlön och en rörlig bonusdel beroende på resultat. Du kan även ha en differentierad lönemodell baserad på dina prestationer sedan senaste revisionen.

Det andra (bonus) är förhållandevis vanligt, framför allt när man arbetar med försäljning. Det senaste (prestationsbaserad löneutveckling) ser jag som normen för de flesta moderna organisationer. Det första (ackord) tror jag aldrig att jag har hört talas om i utvecklingsorganisationer undantaget små egna företag... Det är de anställningstyper som jag kan se ha relation till prestation...

Cybot said:
Inom projekt så fungerar det oftast att när man projektplanerar så delar man upp projektet i mindre bitar (hur små beror på vad projektet handlar om) och sedan tilldelar varje projektbit ett antal arbetstimmar.
En duktig projektledare vet precis hur lång tid det tar att bli färdig med varje projektdel samt tilldelar projektet en tillräckligt mängd extra tid som kan användas till att hantera oförutsedda problem eller förbättra slutprodukten.

En ohederlig projektledare som vill maximera hur mycket han får ut av sina anställda tilldelar varje projektdel väldigt snålt med arbetstimmar och hoppas på att de inte ska protestera eller begära övertidsersättning.

"Jag är besviken Gunnar. Nu så begär du övertid och klagar på att du inte klarar deadline med din "arbetsbörda". Ljög du på din arbetsansökan? Vi sökte ju skickliga, deadline-orienterade och anpassningsbara människor?"
Kan absolut hända, asholes finns överallt. Det som du som anställd bör göra är att vara delaktig i planeringsprocessen och rapportera risker och avvikelser så tidigt som möjligt och inte gå på pajasens försök att manipulera dig.

Telash

Swordsman
Vadan detta? Ska det inte vara någon musik i spelen?
Ni söker ju ingen kompositör!

Och varför denna akuta allergi mot obetald övertid? Jag säger som en nära vän: "man vet att man har hittat rätt när man blir förbannad om man inte får gå och jobba"

solvebring

Superhero
Nu kan jag inte direkt tala om riktig erfarenhet eller så eftersom jag aldrig jobbat med dylika. Spel, film och dylika är dock väldigt kostsamma projekt. Det tar lång tid, det är mycket på spel, stor personal och producenter och sponsorer ligger hårt på i den branschen. Det märker man ju bara på kommersiell film där det i slutändan är producenterna som styr och det för att de håller i pengarna (mer eller mindre beroende på projekt) och inte vill kasta dem i sjön.

Under min ettåriga grundutbildning i klassisk animation så träffade jag många olika föreläsare. Alltifrån concept artare och 3D-animatörer till producenter och manusförfattare. Träffade förövrigt en tjej som animerat på Corpse Bride, det var asacoolt. En sak framgick klart och tydligt varenda gång - i de här yrkena är deadlines dödligt viktiga och allting kostar massor med pengar - och tid är pengar och därför måste man ha disciplin och kunskap för att kunna vara tillmötesgående på den fronten. När jag sökte till linjen, som förövrigt var en liten animationslinje på en sketen folkhögskola, var verkligen första frågan jag fick: "Kan du hålla deadlines?"

Så, jag tror inte alls att det handlar om "slava arslet av dig utan bli ersatt", utan snarare det att man understryker hur viktigt det här med deadlines och tid är i sådana projekt. Jag kan förstå att man tänker så - finns ju många ohyggliga arbetsgivare - men jag tror ärligt talat inte det är fallet, och det tycks som att Marco också gjort den saken ganska klar. Vill också inflika det att vad jag förstått så det är hårt att arbeta på en studio, varesig det är spel eller film. Det är långt arbetspass, äckligt effektiv arbetstid och det mot klockan och plånboken. Med andra ord jobbar man nog inte med sådant för att bli rik utan för att man tycker det är awesome.

Cybot

Mest spelbar
Ram said:
Du kan ha en prestationsbaserad anställningsform, det som tidigare kallades ackord. Där är din lön helt styrd av vad du presterar/producerar. Du kan ha ett lönesystem baserat på en grundlön och en rörlig bonusdel beroende på resultat. Du kan även ha en differentierad lönemodell baserad på dina prestationer sedan senaste revisionen.
Det är INTE ackord jag menar. Jag menar att du har en 8-timmars arbetsdag och tekniskt sätt är du fast anställd för att jobba 8 timmar och 5 dagar i veckan (tja, eller hur du nu är anställd). Men det är inte en jävel som springer omkring med stämpelur och kontrollerar när du signar in eller ut.
Grejen är dock att du har en del arbetsuppgifter och när dagen (eller veckan) är slut så förväntas det att du har gjort de uppgifterna.
Det kan vara att jobba som städare eller hemservice personal (Attendo Care är typ ärkeexemplet på en ohederlig arbetsgivare som är ohyggligt snål med hur mycket tid som tilldelas varje uppgift. Jag tror inte att jag känner en enda person som har överlevt mer än 3 år på Attendo) eller det kan vara som programmerare (där en vanlig arbetsform är att man presenterar det man har gjort på ett fredags eller måndagsmöte och sen får uppgifter för nästa vecka).
Eller någonting annat...

Eksem

Champion
"inte vill kasta dem i sjön"

Min hangup är att det är just detta många företag gör genom att kompensera illa satta deadlines och slarv i planeringsfaserna med övertid i projektens slut. Obetald övertid har många fördelar, exempelvis att man kan erbjuda en del flexibilitet i form av arbetstid för att folk ska kunna arbeta när de känner sig som mest effektiva (detta är också en av anledningarna till att man behöver deadlines).

Alla som jobbar med sådant här vet att man måste kunna hålla deadlines, vill hålla deadlines och många offrar allt från sitt privatliv till sin personliga hälsa för att hålla deadlines. Det behöver man inte påpeka, egentligen. Men det är heller inget konstigt att påpeka det i en annons (utifall att folk som inte vill hålla deadlines tänkt söka).

Däremot börjar man fråga sig vad "en förmåga att anpassa sig efter situationen" i samband med detta betyder. Och läser man det ihop med "med jättestora IP:n (du anar inte)" framträder en viss bild (åtminstone för den som blivit bränd förr). För så här, jag ställde en fråga tidigare om hur många favoritspel folk har, som kom ut på det ursprngligen satta datumet. I motsats till detta finns det spel som alltid kommer ut på rätt datum, och detta är licensspel. Vad som kännetecknar (inte alla gånger, men mycket ofta) just licensspel är att de har orimliga deadlines, omöjlig produktionsplanering och därmed också sällan blir särskilt bra.

Så en liten studio med stora IPn där deadlines är viktiga och det krävs en förmåga att "anpassa sig efter situationen" kan för den som jobbat med sådant här tidigare riskera att läsas som "du kommer aldrig hinna göra ett så bra jobb du vill göra, för du kommer att behöva jobba övertid för att hinna med överhuvudtaget, vilket vi inte nödvändgtivis kommer att kompensera dig för". För att de förhållandena är ganska vanliga i de digitala nöjesbranscherna.

Tydligare nu?

(Och nej, inte sagt att det gäller i det här fallet).

Krille

Super Moderator
Cybot said:
Respekt för deadlines och en förmåga att anpassa sig efter situationen
Där förlorade de mitt intresse.
I ansökningsspråk betyder det "Villig att sätta ett själskrossande tempo för dålig betalning".
Fast på SEE DS-språk betyder det "jobba hårt inom arbetstid, vara ärlig med arbetets framskridande under scrum-möten, kommunicera hickups och problem till team-ledaren, och vara klurig nog att hitta alternativa lösningar om problem uppstår".

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag instämmer verkligen. Boendet i Göteborg går iofs säkert att fixa i det kortsiktiga perspektivet. Men knowhow osv... visst, jag kan teckna och måla... men jag har långt kvar när det gäller det datorbaserade arbetet...

Så... det var inte ens lönt att söka. :gremfrown: Jag menar, jag är dessutom för gammal att det inte lönar sig att utbilda mig... :gremfrown:

Men jag har gjort mitt för att sprida annonsen, förhoppningsvis är det någon i mitt allt vidare kontaktnät som har nytta av den och kanske, men bara kanske är det någon i det som de får nytta av. :gremsmile:

hakanlo

Hero
Eva Florén said:
Så... det var inte ens lönt att söka. :gremfrown: Jag menar, jag är dessutom för gammal att det inte lönar sig att utbilda mig... :gremfrown:
Säg inte det! Det kan var en bra idé att låta annonsören stå för det avgörandet. Det är ofta som annonser låter som absoluta krav, men egentligen mest är önskelistor. Och "för gammal" borde ju egentligen inte vara relevant. (För egen del är dock Göteborgsdelen omöjlig).

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Well, att utbilda sig är ju aldrig för sent iofs - haken i det här fallet är att jag ligger så grymt långt efter att det inte spelar någon roll om jag sätter igång nu... Annonsen har ju ett slutdatum och för en så gammal människa som mig (42) så är startsträckan för lång för att hinna att söka. :gremsmile:

Men satan i gatan, jag hade verkligen gillat att jobba med konceptbilder, föremål (om jag alls kunnat 3D) och även storylines... Suck. :gremsmile:

Får sätta mig med att kolla om jag hittar lite gratis programvaror och lära känna principerna i alla fall, så fort jag har korrläst och resencerat färdigt. :gremsmile: