I mitt rollspelsbyggande är jag egentligen mer av regelpulare än världsmakare, men häromnatten låg jag och funderade på vad man kunde ha för någon sorts kampanjvärld till det regelsystem jag jobbar med. Jag tänkte här göra en kort presentation av detta och höra lite med folk här hur jag kan vidareutveckla konceptet.
Den huvudsakliga inspirationskällan till spelvärlden är Ryssland strax före revolutionen, men jag hade tänkt att låta det utpela sig i ett fantasiland att få lite mer konstnärlig frihet. Vi har vi vilket fall som helst ett stort imperium stryt av en enväldig kejsare och en snorrik aristokrati. Vi talar snabb industrialisering, väldiga sociala klyftor, en hemlig polis som försöker skydda den nuvarande regimen, revolutionära idéer som sprids som eld i torrt gräs, provinser med självständighetsanspråk, och så en gnutta komplicerad storpolitik så att vi kan slänga in utländska spioner i smeten.
Teknologin tänker jag mig ska vara på tidig 1900-talsnivå, men med lite mer pulpinfluenser. Här finns alltså zeppelinare, ubåtar, och kanske någon prototyp av en tesla-dödsstråle, men det är inte steampunk jag är ute efter utan något lite mer jordnära.
Ungefär ett år innan spelvärldens "nu" dök det plötsligt upp en stor ö ur tomma intet i den stora oceanen utanför riket. Utforskare har funnit spår av en urgammal cililisation på ön, men utöver några modiga nybyggare har få velat ta sig dit. Det är någonting mystiskt med den, en aura av overklighet som omger den och som verkar sprida sig. Sedan ön dök upp har det inträffat oförklarliga fenomen runt om i världen. Magi och övernaturligheter har alltid existerat i världen, men rykten och otillförlitliga ögonvittnesrapporter har formligen exploderat senaste året och detta har knappast bidragit till att lugna den redan spända situationen i riket.
För att ge spelarna en klar och tydlig utgångspunkt tänkte jag att de skulle tillhöra en ideell organisation med mål att undersöka dessa nya övernaturliga fenomen för att förstå varifrån de kommer och vad de innebär. Det ger rollpersonerna en vettig ursäkt att resa land och rike runt i jakt på konstigheter samtidigt som de dras in i alla de snåriga problem som existerar i imperiet.
Sådan är settingen i ett nötskal (och längre än så har jag inte tänkt). Är detta någonting som folk skulle kunna tänka sig att spela i? Har någonting liknande gjorts tidigare?
Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare vill jag också gärna få reda på var folk skulle placera sina preferenser på en skala mellan 1 och 10 när det gäller:
Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
Eftersom jag själv är osäker på mina egna preferenser hoppades jag att andra kunde inspirera mig med sina svar.
/Ridijeck
Den huvudsakliga inspirationskällan till spelvärlden är Ryssland strax före revolutionen, men jag hade tänkt att låta det utpela sig i ett fantasiland att få lite mer konstnärlig frihet. Vi har vi vilket fall som helst ett stort imperium stryt av en enväldig kejsare och en snorrik aristokrati. Vi talar snabb industrialisering, väldiga sociala klyftor, en hemlig polis som försöker skydda den nuvarande regimen, revolutionära idéer som sprids som eld i torrt gräs, provinser med självständighetsanspråk, och så en gnutta komplicerad storpolitik så att vi kan slänga in utländska spioner i smeten.
Teknologin tänker jag mig ska vara på tidig 1900-talsnivå, men med lite mer pulpinfluenser. Här finns alltså zeppelinare, ubåtar, och kanske någon prototyp av en tesla-dödsstråle, men det är inte steampunk jag är ute efter utan något lite mer jordnära.
Ungefär ett år innan spelvärldens "nu" dök det plötsligt upp en stor ö ur tomma intet i den stora oceanen utanför riket. Utforskare har funnit spår av en urgammal cililisation på ön, men utöver några modiga nybyggare har få velat ta sig dit. Det är någonting mystiskt med den, en aura av overklighet som omger den och som verkar sprida sig. Sedan ön dök upp har det inträffat oförklarliga fenomen runt om i världen. Magi och övernaturligheter har alltid existerat i världen, men rykten och otillförlitliga ögonvittnesrapporter har formligen exploderat senaste året och detta har knappast bidragit till att lugna den redan spända situationen i riket.
För att ge spelarna en klar och tydlig utgångspunkt tänkte jag att de skulle tillhöra en ideell organisation med mål att undersöka dessa nya övernaturliga fenomen för att förstå varifrån de kommer och vad de innebär. Det ger rollpersonerna en vettig ursäkt att resa land och rike runt i jakt på konstigheter samtidigt som de dras in i alla de snåriga problem som existerar i imperiet.
Sådan är settingen i ett nötskal (och längre än så har jag inte tänkt). Är detta någonting som folk skulle kunna tänka sig att spela i? Har någonting liknande gjorts tidigare?
Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare vill jag också gärna få reda på var folk skulle placera sina preferenser på en skala mellan 1 och 10 när det gäller:
Övernaturligheternas natur, där 1 står för skräckelement (tänk vampyrer, spöken och häxor) och 10 står för high fantasy (eldklotstrollkarlar, alver och drakar)
Reglernas heroismnivå där 1 är ett realistiskt system där en ensam lodis med kniv är ett stort hot och 10 är heroisk action där man kastar sig ut från zeppelinare och spöar motståndarna fem åt gången.
Rollpersonernas tillgång till övernaturligheter där 1 innebär att de är helt vanligt folk (om än kanske av det heroiska slaget) medan de vid 10 kan var trollkarlar, urverksgolems och vampyrer själva.
Eftersom jag själv är osäker på mina egna preferenser hoppades jag att andra kunde inspirera mig med sina svar.
/Ridijeck