Nekromanti Dubbla händer=Dubbel styrka= Dubbel skada???

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
finns en husregel på krilles sida

foxtail.nu tror jag det är
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Förmodligen ja. Men börjar du meka med en regel för detta kostar det nog mer än det smakar - många vapen är redan designade för att användas med tvåhandsfattning, men deras skada ligger inte jättelångt från vapen med enhandsfattning.

Exempel: Slagsvärdet har Ob3T6 i grundskada för hugg och tvåhandsfattning. Stridssvärdet har Ob2T6+1 för hugg och enhandsfattning. Hur mycket extra skada vill du lägga till för att använda stridssvärdet i tvåhandsfattning? +Ob1T6 och du gör mer skada än slagsvärdet, +2 och du är +1 från samma skada (enligt ’äckligt mycket plus’-regeln). Vem behöver då ett slagsvärd?

Nåja, så tycker iaf jag.


/Rax, saknar inte regler i Eon... :gremwink:
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
I våran spelgrupp kör vi med att +2 per dubblat antal händer.
Exempel:
Pelle Plutt är cool och har ett specialsmitt svärd av självaste mäster Grzxa klan Ghor. Det gör Obh4T6 i skada. Svärdet, som även kallas PelleKlinga, är enhandsfattat. Däremot, om Pelle använder PelleKlinga med två händer, så ökar skadan med +2, alltså Obh4T6+2
Exempel 2:
Pelle Plutt är ute på äventyr med sina vänner. Pelle blir dödad av ett stort troll som tar PelleKlinga. Nu är det så, att joriks spelgrupp är mystiska, så att trollet har fyra armar. Trollet spöar skiten ur en liten sketen väpnare med hela ObH4T6+4 i skada, elller med regeln Äckligt mycket plus, Obh5T6

jorik har talat
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tillåt mig föreslå några lätta ändringar...

SI-modifikationenerna står kvar som de beskrivs i Krilles regel.

Ändringarna är:
* Skadan ökar med +2, eftersom man kan ta i mer.
* STYK minskar med två eftersom man har två händer att lyfta svärdsåbäket med.

Alltså, skippa den extra utmattningen (eftersom man inte får någon extra utmattning av att hantera ett 1½-handsvapen i varken en- eller två händer), och dra ner skadeökningen så att ett stridssvärd plötsligt inte blir farligare än ett slagsvärd. Man behöver faktiskt inte ta i så att man spyr...
Styrkekravet bör också sänkas helt enkelt för att det inte ska vara lättare att svinga ett slagsvärd i två händer än ett stridssvärd.

Du Krille, har du något emot att jag lägger upp hela den modifierade regeln på Drunoks Drängar, så länge jag klargör att den är en modifikation av ett av dina alster?

/Joel - händig
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Du Krille, har du något emot att jag lägger upp hela den modifierade regeln på Drunoks Drängar, så länge jag klargör att den är en modifikation av ett av dina alster?"

Faktum är att husreglerna är mest Plutoniums alster. Jag bara hostar dem.
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Tycker inte man ska ha nån bonus för det. Slår man längre med ett baseball trä bara för att man håller det med två händer? inte jag iaf, men kanske en del.
1-H vapen är väl i första hand gjorda för att användas med 1 hand och kanske blir otymbligare och svårare att hugga med om det hålls med 2 händer.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Men hallå!

Slår man längre med ett baseball trä bara för att man håller det med två händer? inte jag iaf, men kanske en del.
Man slår inte längre bara för att man håller med två händer, man slår kortare om man håller med EN hand. Intressant att du INTE slår längre med två händer än med en hand. Har du kollat upp detta med din doktor? Det kan tyda på allvarliga skador i armarna.

Fördelen med två händer är ju annars att man får bättre kontroll över ett tungt vapen. Om man inte orkar hålla emot när man tar i med vapnet, tappar man ju precisionen. Kan man då få hjälp med hand nummer två, så brukar man vanligtvis kunna styra upp vapnet bättre. Det är väl ren fysik/mekanik i grunden: två fästpunkter (axel-handtag) är instabilt, tre fästpunkter (båda axlarna-handtag) är betydligt bättre.

/Duddmannen
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Re: Men hallå! [ot]

Det är så jobbigt att byta till tvåhandsgrepp så jag missar oftast om jag ska trixa till det med två händer efter självuppkast. Alltså, om jag slår med en hand kanske bollen kommer 40 meter, med två händer noll. vilket är längst?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hallå! [ot]

I Baseball kastar man inte själv. Det gör man däremot i Brännboll. Om man säger sig svinga ett baseball-trä, antar jag att man snackar baseball. I annat fall hade man kanske sagt brännbollsträ?

/Duddmannen
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: [ot som sjutton]

Herfoir bestämmer att han vill vänta med att hugga tills han vet om det stora trollet som står framför honom träffar eller inte. Om trollet träffar vill han kunna använda första hjälpen på sig själv istället för att hugga mot trollet.
Nu kanske det är på gränsen till ett övertramp, men jag tjöt av skräckblandad förtjusning när jag läste det första gången. =D
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: DoD6-bashing [OT]

Lustigt...just det stycket dissade jag i en diskussion med Vitulv för länge sedan. Finns inget som belyser de i grunden idiotiska tankarna bakom den så kallade 'logiken' i DoD6 så väl.

- Ymir, kastar sten i glashus
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Men hallå! [ot]

Håller med. Jag fumlar alltid till det när jag ska greppa basebpllträet med två händer.
Ta tag en bit upp på skaftet och dräm till bara. Funkar också :gremwink:

F.ö. Någon sa i den här tråden att STYK borde sänkas med 2 vid tvåhandsfattning av enhandsvapen. Borde det inte halveras, då STYK för tvåhandsvapen i en hand dubblas?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Re: Hallå! [ot]

Varfur i sjuttsingen pratar du baseball när de flesta svenskar har spelat betydligt mer brännboll då? :gremtongue: Tror ändå att jag lika gärna kan ha den i en hand, vid ett sånt slag är jag av den tekniken att jag tar i mer med kroppen.

Men allvarligt, ska jag slå ner nån med påk/basebollträ så håller jag den i två händer. Då blir det mer armkraft. Den dagen, den sorgen...

// avatarex, inte så våldsam
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Hallå! [fortfarande OT]

Varfur i sjuttsingen pratar du baseball när de flesta svenskar har spelat betydligt mer brännboll då?
Säg det till Julle! Det var ju för tusan HAN som började genom att ta upp baseball som exempel!!!

Se här:
Tycker inte man ska ha nån bonus för det. Slår man längre med ett baseball trä bara för att man håller det med två händer? inte jag iaf, men kanske en del.
1-H vapen är väl i första hand gjorda för att användas med 1 hand och kanske blir otymbligare och svårare att hugga med om det hålls med 2 händer.
Detta var alltså Julle Snöflingas första inlägg.

Lägg särskilt märke till följande mening:
Slår man längre med ett baseball trä bara för att man håller det med två händer?
Intressant va?

Om jag markerar ordet, kanske det syns bättre:
Slår man längre med ett baseball trä bara för att man håller det med två händer?
Va? Nå? Vad säger du nu då?

Jag väntar här på din ursäkt...

/Duddmannen

PS
Dålig stil att hota med baseballträ bara för att orden tryter. :gremmad:
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Re: Hallå! [fortfarande OT]

Om jag markerar ordet, kanske det syns bättre:

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Slår man längre med ett baseball trä bara för att man håller det med två händer?


--------------------------------------------------------------------------------


Va? Nå? Vad säger du nu då?

Jag väntar här på din ursäkt...
jaja jag måste väll försvara detta lite bara för att man har ett basebollträ så behöver det inte va baseboll man spelar har ofta sett dessa slagträn användas för brännboll.

nu till detta med om man slår längre eller inte med enhadsfattning. nu är det så att man får en längre hävarm om man bara använder ena handen (använder brännboll eftersom folk är mera vana vid detta spel) en något sonär normal arm är väll ca 50 cm lång från axeln till handen (där du greppar slagträt) när du slår med bara en arm så utnythar du hela denna hävarm + slagträts längd. om du däremot använder båda händerna så blir ju hävarmen kortare oavsett hur du står vi tillslagtillfället eftersom du då omöjligen kan ha båda händerna rakt ut från kroppen samtidigt denna längdskillnad är dock rätt liten om man har en bra teknik när man använder båda händerna, men med detta i tanken så kan det gott o väl vara mäjligt att man får in en bättre hastighet på toppen av slagträdet med en hand gemfört med 2 händer pga den ökade hävarmen. I mitt fall så blir det ca 10 cm längre hävarm (mot kroppens masscentrum i den plan som händerna befinner sig i) med 1 hand gemfört med 2 händer.
 
Top