Nekromanti Dubbla händer=Dubbel styrka= Dubbel skada???

Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Re: Hallå! [ot]

Men du var väl en jäkel på att ta allt bokstavligt, om jag säger att ja slår längre med 1-hand så menar jag förstås när jag kastar upp bollen och dunkar iväg den. Hur många spelar baseball i det här landet?

Vad jag försökte få fram med min kanske inte allt för bra liknelse är att ett hugg med ett 1-hands svärd inte nödvändigtvis måste göra mer skada bara för att man håller det med 2 händer. Svärdet kanske är gjort för att användas med 1 hand, man kanske inte träffar lika bra om man håller det med 2 händer. Vill man göra mer skada med ett svärd, så skaffar man sig väl ett större svärd, ett 2-hands svärd som är till för att hålla i med 2 händer...
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Re: Äntligen någon som håller med mig.

Vem höll med dig om jag får fråga? Han sa ju emot dig. Den förlängda hävarmen gör att man slår längre med 1-hand än med 2...

Vi borde ha en base.. oj skrev fel brännbolls match på nästa forum träff där vi kollar om 1-handarna eller 2-handarna slår längst...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Baseball och tvåhandsvapen

Misstänker att och slå med baseball eller (vilket jag misstänker att de flesta på detta forum har mer erfarenhet av) brännbollsträn är en sådan där sak där man måste ha väldigt bra teknik innan styrkan har speciellt stor betydelse.

En sak det dock har gemensamt (tror jag) med vapenanvändnig är att man givetvis inte enbart nytjar musklerna i armarna utan även i stora delar av kroppen.

Ytterliggare en likhet man kan se mellan många brännbollsträn och vissa vapen är att de ofta helt enkelt inte är gjorda för att användas med två händer. Hur lätt är det egentligen att använda en morakniv (extremt exempel) med två händer??? Tjänar man verkligen på det?

För övrigt så som jag minns det så avgjordes väl nästan alltid bränbollsmatcherna (framåt slutet av skoltiden) på vilket lag som hade bäst taktik. Att bara gå ut och "tokslå" brukade sällan löna sig.

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Baseball vs Brännboll [OT som fan!]

En viktig skillnad mellan baseball och brännboll är ju att någon i baseball försöker slänga bollen så att den blir svår att träffa. Pga detta kan man ju inte (till skillnad från i bränboll) ha hur lång "baksving" som helst, man måste ju hinna slå när bollen kommer.

På samma sätt lär det ju vara i strid föresten, tar i med för lång baksving flyttar sig fienden. (Eller sprättar upp magen på dig.)

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Slå ob3t6 mot spåra :)

Han har inte varit här på ett tag ob4t6, men å andra sidan ger forumet permanenta spår -ob3t6, å tredje sidan finns det mycket andra spår här +ob2t6 totalt altså ob3t6.

Varsågod, slå spåra!
=)

/Bjorn
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Hallå! [ot]

Vad jag försökte få fram med min kanske inte allt för bra liknelse är att ett hugg med ett 1-hands svärd inte nödvändigtvis måste göra mer skada bara för att man håller det med 2 händer.
Exakt! Där håller jag med dig fullständigt.

Vill man göra mer skada med ett svärd, så skaffar man sig väl ett större svärd, ett 2-hands svärd som är till för att hålla i med 2 händer...
Just precis.

Jag tror vi är överrens.

/Duddmannen
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Någon annan som håller med mig.

Vem höll med dig om jag får fråga? Han sa ju emot dig. Den förlängda hävarmen gör att man slår längre med 1-hand än med 2...
Nej, det är korrekt. Enhandsgreppet ger visserligen en förlängd hävarm, men eftersom den agerar med halv styrka jämfört med tvåhandsgreppet, tappar man hälften av energin som kan tillföras målet. Tvåhandsgreppet ger dubbel kraft, men tappar betydligt mindre än halva längden på hävarmen. I slutändan ger alltså tvåhandsfattningen mera kraft i slaget än enhandsfattningen.

Vi borde ha en base.. oj skrev fel brännbolls match på nästa forum träff där vi kollar om 1-handarna eller 2-handarna slår längst...
Vi borde ha BÅDE en brännbolls- OCH en baseballmatch för att se hur många enhandssvingare som har handleden kvar efteråt.

/Duddmannen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Någon annan som håller med mig.

"Nej, det är korrekt. Enhandsgreppet ger visserligen en förlängd hävarm, men eftersom den agerar med halv styrka jämfört med tvåhandsgreppet, tappar man hälften av energin som kan tillföras målet."

NEJ!!!

Styrkan i ett hugg kommer bara delvis från armen. Styrkan kommer huvudsakligen från kroppen, och att lägga till en arm till ökar energin i hugget rätt marginellt. Läs det här inlägget, för bövelen!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Å andra sidan...

Nu är jag ingen fysiker här, men hjälper inte två händer på fästet framförallt till att hålla emot "rekylen" som uppstår när man träffar något? Alltså, två händer ger inte mer kraft, men hjälper till att leverera den som finns där, då man hindra vapnet från att bara studsa bort?

Det bör dock tilläggas att "rekylen" blir betydligt mindre desto mjukare mål man slår på, så mot en oskyddad motståndare kan man lika gärna hugga med en hand, medan ett fast tvåhandsgrepp krävs för att slå igenom ett schysst harnesk.

Är jag något på spåren eller är jag helt ute och cyklar?

/Joel - vars cykel har ett trasigt bakhjul, en knäckt ram och ett stulet framhjul
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Lite kampsports tjafs:

I all form träning( eller Kata/poomse) så använder man ALLTID 2 händer till alla tekniker, fast en hand används som balans teknik. Men tanken är den samma, om man använder 2 händer kan man använda hela ryggen och benen mycket bättre. Tänk om du svingar en stav runt dig i stora cirklar, först med 1 hand. Oj tappa den nästan eller? testa sen med 2 händer..

1 hand ger dålig kontroll, men möjligheten att göra något med den andra, plus att använda den andra handen för extra kraft( Slå med den andra samtidigt som du drar den andra i motsatt riktning)
2 händer ger bra kontroll och möjligheten att utnyttja HELA kroppen bättre. Man kanske offrar lite snabbhet men det vägs upp efter massa.

OT:

Och 1 kg massa upväger 1 m/s hastighet efter som vi snackar rörelsemängd när man slåss, inte energi
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Så, någon håller med mig...

Ah, välartikulerat som vanligt... :gremlaugh:

Styrkan i ett hugg kommer bara delvis från armen. Styrkan kommer huvudsakligen från kroppen, och att lägga till en arm till ökar energin i hugget rätt marginellt.
Så du håller med mig om att två händer är bättre än en.

Läs det här inlägget, för bövelen!
Läst!

Kunde du inte ha sagt det med en gång? Det är ju precis detta jag ville komma fram till. Den kraft man får med det moment som ett lätt brännbollsträ i en enhandssving producerar, är LÄGRE än den man kan få ut genom ett baseballträ i en tvåhandssving. Dessutom kommer tvåhandssvingen att bli snabbare (kortare sträcka som förflyttas) och bättre kontrollerad (fler fästpunkter).

/Duddmannen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Så, någon håller med mig...

"Så du håller med mig om att två händer är bättre än en."

Nja. Två händer ger bättre kontroll och aningen mer kraft, men det ger också kortare räckvidd och begränsar rörligheten, två egenskaper som kanske inte är så viktiga i baseball/brännboll, men livsviktiga i strid.

"Kunde du inte ha sagt det med en gång?"

Länken fanns också i mitt första inlägg i tråden.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Å andra sidan...

"Alltså, två händer ger inte mer kraft, men hjälper till att leverera den som finns där, då man hindra vapnet från att bara studsa bort?"

Det hjälper helt klart, men frågan är hur mycket.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Något medhåll

Två händer ger bättre kontroll och aningen mer kraft, men det ger också kortare räckvidd och begränsar rörligheten
Men om du använder två händer så kan du ju hantera ett tyngre vapen, något som då kan vara längre och ge tillbaka räckvidden. Rörligheten blir förstås lidande på ett sätt som kanske inte kan kompenseras i vapnet. Frågan då blir väl snarare om det är viktigare att slå snabbt men lätt kontra långsamt men hårt. Fast då är man inne på en helt annan diskussion.

Tillbaka till ämnet...

/Duddmannen
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Skulle det vara helt galet...

...att säga att eventuel rustning, som för övrigt brukar vara hård, skyddar med två mindre istället för att öka skadan?

Mvh en tankspridd vätte.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kroppen är också hård på vissa ställen...

"Ben" kallas det och de sitter för det mesta ihop i nånting som kollektivt brukar kallas för "skelett".

Dessutom är det mer i linje med Eons regelsystem att modda skadan snarare än skyddsvärdet.

/Joel
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Hmm..
Även om din teori skulle funka så skulle det definitivt inte bli DUBBEL skada..
För det enda som har med Styrkan att göra, när man pratar om skada, är grundskadan...
Är Styrkan dubbelt så hög så höjs bara grundskadan med 50%..
Så nog gör man mer skada, men inte dubbel (om man nu skulle tillåta det där överhuvud taget.., för som det redan nämnts så är det grymt otympligt att hålla en enhandsyxa i två händer..)...
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: Kroppen är också hård på vissa ställen...

Nu hajar jag ingenting. Var kom benen flygande ifrån?

Dessutom är det mer i linje med Eons regelsystem att modda skadan snarare än skyddsvärdet.
Det är även mer i linje med EONs regelsystem att vara så värklighetstroende som möjligt (fast efter att ha läst vissa moduler börjar man undra). Och genom att dra av på skyddsvärdet när man håller enhandsvapnet i två händer riskerar man inte att göra mer i skada med ett enhandsvapen i två händer i stället för ett tvåhandsvapen vilket lätt skulle kunna bli resultatet om man ökade skadan.

Har jag fel?

/Vätten
 
Top