Tvärtom, enligt mina källor... =)Marukusu said:Ja för subjektiv ondska och subjektiv godhet existerar ju i den här världen. Yupp, verkligen, sir yes sir. DDR var verkligen en medvetet ond stat.
Johannes Climacus said:Subjektiv ondska? Nä, men objektiv ondska, kanske.
Mjo, jag håller absolut med om din syn på Sovjet här, eftersom jag tillhör de som tycker att det var väldans synd att sovjet fick visa upp en sådan parodisk nidbild av vad vänsterrörelsen vill och kan uppnå. Det är Sovjets fel att man numera inte kan ställa sig till vänster utan att bli sammanknippad med ondsinta diktaturer som inte hade särdeles många socialistiska inslag (toppstyre är ju t.ex inte direkt förenligt med tanken om allas lika makt och värde, som är central i socialismen).Arfert said:Ond, nja, det beror på vad man menar med det begreppet. Förtryckande, ja absolut.
Styrd av hänsynslösa män som sket i individens frihet och rätt att själv forma sitt liv, ja absolut.
Med hjälp av en väldigt effektiv kontrollapparat behövdes inte ett ständigt våld som i många andra diktaturer, det räckte oftast med ett tyst, underförstått hot. Och vetskapen att regimen hade Sovjet i ryggen (som inte backade för att ta i med hårdhanskarna om det skulle behövas).
Det tycks mig som att mängden av allt mänskligt förtryck, hat och känslokallhet, och den blotta grymhet med vilket människor behandlar varandra, tvärtom utgör ett oerhört gott skäl att anta existensen av något sådant.Det var ett jämra stort "kanske", det där du... Ser ingen anledning att anta existensen av något sådant =)
Att jag har den åsikten att förtryck, hat och känslokyla etc är negativa saker betyder inte att jag är storvansinnig nog att anta att mina åsikter i frågan skulle vara ett självklart uttryck för en objektiv världsordning.Johannes Climacus said:Det tycks mig som att mängden av allt mänskligt förtryck, hat och känslokallhet, och den blotta grymhet med vilket människor behandlar varandra, tvärtom utgör ett oerhört gott skäl att anta existensen av något sådant.
Spetsfundighet? Pah. Jag följer bara Occam: Man ska postulera ett minimalt antal entiteter. Jag har ingen nytta av begreppet ondska, helt enkelt. Som jag ser det kan "ondskan", som ju ändå begreppsmässigt är en mänsklig konstruktion, egentligen inte användas för något annat än ett renodlat och oåterkalleligt fördömande.Johannes Climacus said:Man behöver ju inte låta sin egen spetsfundighet förblinda en för den mänskliga verkligheten.
"Jag postulerar ett minimalt antal entiteter. Jag tror inte att det existerar demokrati"Spetsfundighet? Pah. Jag följer bara Occam: Man ska postulera ett minimalt antal entiteter.
Newsflash: alla begrepp är mänskliga konstruktionerSom jag ser det kan "ondskan", som ju ändå begreppsmässigt är en mänsklig konstruktion...
"Skratta, skratta, min ljusa friska ondska! Kasta ned ditt glittrande hånskratt från höga berg! Locka med ditt glittrande de vackraste människofiskar till mig"...egentligen inte användas för något annat än ett renodlat och oåterkalleligt fördömande.
Fast när man talar om ondska är det väl knappast som analytiskt verktyg? Fritzl är ond, Baby Ps föräldrar är onda. Jag vill inte hjälpa dom. Jag konstaterar bara att deras beteende har gjort världen till en sämre plats. Deras psykiatriker formulerar sig nog annorlunda, men nog fan har jag allt språkligt och kulturellt stöd jag behöver för att kalla dom onda.krank said:Vill man lösa vad man uppfattar som ett problem så är förståelse och analys bättre verktyg än brännmärkning.
Det där visar mest på att du nog missuppfattat Occam. Eller att du åtminstone inte tror att han säger det jag tror att han säger.Johannes Climacus said:"Jag postulerar ett minimalt antal entiteter. Jag tror inte att det existerar demokrati"
"Jag postulerar ett minimalt antal entiteter. Jag tror inte att det existerar glädje"
"Jag postulerar ett minimalt antal entiteter. Jag tror inte att det existerar tallrikar"
Ja, spetsfundighet.
Jäpp. Frågan är om man ska tillskriva alla mänskliga konstruktioner en objektivt, alltså utanför-mänsklig, existens.Johannes Climacus said:Newsflash: alla begrepp är mänskliga konstruktioner