Nä, det är precis det jag menar; att de är oansvändbara annat än som rena fördömanden, och fördömanden ser jag som föga konstruktiva. Och eftersom jag har nåtslags idé om att det är bra när saker är konstruktiva och dåliga när de inte är det så menar jag att det är dåligt att fördöma.Måns said:Fast när man talar om ondska är det väl knappast som analytiskt verktyg?
Och eftersom du avfärdar dem som "onda" så behöver du inte försöka se vilka samhällsstrukturer det är som skapat dem, inte fördjupa dig i hur vi kan lösa problemet i framtiden. Samhällsanalysen och kritiken uteblir, och eftersom alltför många gör som du så kommer vi av någon anledning att bli precis lika chockade nästa gång vårt samhälle producerar de här människorna.Måns said:Fritzl är ond, Baby Ps föräldrar är onda. Jag vill inte hjälpa dom. Jag konstaterar bara att deras beteende har gjort världen till en sämre plats.
Föga konstruktivt. Vad fyller egentligen ditt fördömande för funktion?
Att andra håller med dig är inget försvar, utan snarare en del av problemet.Måns said:Deras psykiatriker formulerar sig nog annorlunda, men nog fan har jag allt språkligt och kulturellt stöd jag behöver för att kalla dom onda.