Nekromanti Dumma frågor får dumma svar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Folk brukar referera till D&D som ett enkelt spel (lätta regler alltså) så det krävdes lite mod för att starta den här tråden. Med risk för att verka dum måste jag fråga lite om karaktärsgenereringen. Jag har nyligen fått hem players handbook och bestämde mig för att göra en Cleric. Det tog sin lilla tid (fyra timmar!) men nu börjar jag bli klar. Dock har det dykt upp några frågor på vägen som jag nödgas ställa här.

Jag kommer att använda mig av de engelska uttrycken för att inte skapa förvirring så ni får ursäkta svengelskan

Angående spells:

För det första; min Cleric kan ju uppenbarligen kasta spells (ja, jag vet att jag borde skriva trollformler eller besvärjelser men nu blir det de engelska uttrycken). Kan han alla spells eller väljer man de spells som han skall kunna kasta? Jag har valt ut några (fem stycken enligt regelboken) och skrivit ner dem på formuläret. Skall han hålla sig till de spellsen (uurrgh) eller får han välja vilka som helst som stämmer överens med hans level? Han skall ju be varje dag över sina spells. Får han då välja helt nya eller är han fast med dem man skrivit på formuläret?

Vad menas med Spell Save?

Vad menas med Arcane Spell Failure?

Vad menas med Conditional Modifiers?

Längst ner till höger på baksidan av rollformuläret så finns det ett gäng rutor som man skall fylla i nämligen Spells known, Spell save DC, Spells per day och Bonus spells. Det jag inte förstår riktigt är spells known. Vad ska man skriva där? Spell save DC har jag lyckats lista ut tror jag (det är väl difficulty class för personer som skall försöka motstå mina spells?). Spells per day har ju att göra med min level och bonus spells med min wisdom.

Min Cleric har domänerna (nä, jag vägrar att skriva ”domains” i svenskt plural) Good och healing. Följaktligen så får han kasta Healing och Good spells med en högre caster level än andra spells. Har jag då gjort rätt som har skrivit in spelssen ”Cure moderate wounds” (level 2 spell) och ”Aid” (level två spell) på mitt formulär?

Hur kastar man en spell förresten? Behöver man inte slå för någon skill eller något? Man måste väl slå för concentration om man blir störd?

Slutligen så undrar jag om jag har tagit rätt antal spells. Min Cleric är ju level 1 och har 16 i wisdom. Jag har valt tre stycken level 0 spells (light, inflict minor wounds och detect magic). Han kan kasta 1+1 level 1 spells per dag (varav en skall vara en domain spell). Jag har därför valt Comprehend languages och Cure moderate wounds (som är en level två spell egentligen men jag valde den för att jag har domänen healing och därför får kasta level två spells inom den domänen, right?).
Jag har på grund av min wisdom dessutom rätt att välja en bonus spell och valde då Aid. Aid är ju en level två spell men jag valde den därför att min cleric har domänen ”Good”. Har jag valt rätt?

Angående allt annat:

Några begrep som jag inte riktigt förstått mig på;

Damage reduction
Vad menas med detta? Är det något man har från start eller något som man skaffar sig genom magiska föremål eller spells?

Nonlethal damage
Ja, det här är tydligen skada som man får genom slagsmål, utmattning eller svält om jag har förstått rätt. Men hur påverkar det mina HP och min rollperson?

Spell resistance
Om jag har förstått det rätt så har vissa varelser Spell resistance som jag måste överkomma med ett slag med en t20+min caster level för att mina spells skall få effekt på den varelsen. Är caster level i mitt fall 2 om jag kastar en ”Good” eller ”healing” spell? Eller är det samma level som min karaktär (d.v.s. ett)? Kan man ha ”spell resistance” när man skapar en karaktär eller är det något som dyker upp senare i spelet?

Saving throws
Det här har jag nog grepp om. Det enda som jag inte lyckats lista ut är vad ”Base save” är. Man ska ju räkna med det när man räknar ut de olika saving throwsen.

Att slå ihjäl folk
När jag vill spöa någon. Går det till på följande sätt då? Jag slår en t20, lägger till min attack bonus för det vapnet jag har och försöker överkomma offrets AC. Om jag lyckas så får offret skada efter vilket vapen jag bär (i mitt fall, en mace med 1t8 i skada)? Hur ger man någon en critical?

Armor and protective items
Tja, det enda jag har att fråga om här är vad som menas med check penalty och spell failure. Förklara gärna.

Slutligen undrar jag om man måste ha ett ”grid” och figurer för att kunna spela. Var köper man i så fall figurer? Drygt att behöva köpa in små gubbar för varje äventyr då man knappast kör med samma monster hela tiden. Ja, jag vet att man kan ställa fram en orc och säga att det är en beholder. Men det vill jag inte :gremtongue:

Så, det var väl det hela just nu. Jag skulle vara ytterst tacksam om någon tog sig tid att svara på någon eller flera av mina frågor. Det här är säkert busenkelt för er så ni får väl håna mig om jag har ställt korkade frågor. Men då får ni spö på nästa forumsträff.

/Vulf – Som snart skall köpa DMG

Mattis

Swordsman
( Saving throws
Det här har jag nog grepp om. Det enda som jag inte lyckats lista ut är vad ”Base save” är. Man ska ju räkna med det när man räknar ut de olika saving throwsen. )

Base save står under din klass. Cleric får +2 i Will och +2 i Fort tror jag.

( Att slå ihjäl folk
När jag vill spöa någon. Går det till på följande sätt då? Jag slår en t20, lägger till min attack bonus för det vapnet jag har och försöker överkomma offrets AC. Om jag lyckas så får offret skada efter vilket vapen jag bär (i mitt fall, en mace med 1t8 i skada)? Hur ger man någon en critical? )

Ja, och nej. Du har rätt i allt utom att den som attackerar slår skadan. Man får critical genom att slå 20 (eller på vissa vapen även 19, det står på vapenlistan).

( Armor and protective items
Tja, det enda jag har att fråga om här är vad som menas med check penalty och spell failure. Förklara gärna. )

Check penalty = Du får minus på vissa färdigheter. De är markerade med en * på rollformuläret. Om du t.ex. har en Studden Leather (armor check penalty 1 tror jag) så får du -1 på Balance, och alla andra färdigheter markerade med en *.

Pözz.

Troberg

Sinister eater
Kul att någon vågar säga det rent ut, det visar att jag inte har haft helt fel i mina åsikter. Jag menar då inte diskussionen om att merparten av befolkningen är korkade utan att D&D är ett onödigt komplicerat spel, som till stor del bygger på att man "varit med från början".

Det innehåller massor av onödiga begrepp som man lätt kunnat undvika, inkonsekventa spelmekanismer och så vidare.

Hade jag varit chef på WotC så skulle mitt omdöme blivit: Dumpa det och börja om.

Nu går jag och sätter mig i det flamsäkra skyddsrummet ett tag.

DanielSchenström

Swashbuckler
Dumma frågor får dumma svar. Del 1

Reglerna är enkla, slå högt mot svårighetsgrad. Det är nog det folk menar. Men så finns det en så enorm mängd regler att även nån som spelat D&D och dess varianter 15 år får krupp.

Med risk för att 3.5 har ändrat nåt som jag tar upp här från 3E:

"Kan han alla spells eller väljer man de spells som han skall kunna kasta? Jag har valt ut några (fem stycken enligt regelboken) och skrivit ner dem på formuläret. Skall han hålla sig till de spellsen (uurrgh) eller får han välja vilka som helst som stämmer överens med hans level? Han skall ju be varje dag över sina spells. Får han då välja helt nya eller är han fast med dem man skrivit på formuläret?"

Från PHB: A cleric may prepare and cast ANY spell on the cleric spell list provided he can cast spells from that level.
Om prästens formler står det också i magikapitlet under Divine spells. Du kan också kasta spontana formler, står i beskrivningen av Cleric under Sontaneous casting. Så en präst kan alltså välja vilka formler den vill be om, när man nu ber.

"Vad menas med Spell Save?"

När man slår ett räddningsslag för att undvika effekten av en formel. Finns tre typer, beroende på typen av formler.

"Vad menas med Arcane Spell Failure?"

Det är en chans att en formel misslyckas pga att man bär en rustning och försöker kasta en formel med somatisk komponent. Dvs att klumpigheten hindrar rörelsen. (Står i Glossaryn i slutet av boken och under Armor i utrustningskapitlet.)

"Vad menas med Conditional Modifiers?"

Modifikationer i en situation av alla slag, exempelvis minus för sikt i en snöstorm.

Spells known är för magiker, för de har en begränsning på hur många de får ha.

"Min Cleric har domänerna (nä, jag vägrar att skriva ”domains” i svenskt plural) Good och healing. Följaktligen så får han kasta Healing och Good spells med en högre caster level än andra spells. Har jag då gjort rätt som har skrivit in spelssen ”Cure moderate wounds” (level 2 spell) och ”Aid” (level två spell) på mitt formulär?"

Högre caster level innebär att du kastar lägre formler med en högre effekt bara, inte att du får högre formler.

"Hur kastar man en spell förresten? Behöver man inte slå för någon skill eller något? Man måste väl slå för concentration om man blir störd?"

Man säger att man kastar en formel, inget slag krävs. Vissa formler måste andra slå räddningsslag för att undvika eller få mindre skada av. Om man störs måste man slå för koncentration ja.

Storuggla

Champion
Storuggla uttalar sig om saker han inte kan

"Damage reduction"

Det innebär att man kan ignorera skada. Vanligvis sett hos Heffalumpar, inte hos människor. Det kommer nog med de magiska föremålen senare.

"Att slå ihjäl folk"

Som Mattis sa, men lägg till din STR-bonus också. Skadebonus, jippie.

"Armor and protective items"

I utrustningskapitlet står rustningarna. Vid dem står moddisarna. Moddisarna är de minus man får om man vill uttnyjja de färdigheter som har fotnoten "Armor Check Penalty" eller något sådant. Spell failiure är elakare, har en rustning 20% slår man en t100, slår man under så har formeln misslyckats. Tragedi. Sensmoral: Kasta inte magi i rustning. Elle rmed tung piercing.

Och spells known är helt enkelt hur många formler du kan. :gremsmile:

Storuggla, klr ut sig till Godzilla

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kan han alla spells eller väljer man de spells som han skall kunna kasta? Jag har valt ut några (fem stycken enligt regelboken) och skrivit ner dem på formuläret. Skall han hålla sig till de spellsen (uurrgh) eller får han välja vilka som helst som stämmer överens med hans level? Han skall ju be varje dag över sina spells. Får han då välja helt nya eller är han fast med dem man skrivit på formuläret?
Han kan preparera alla formler som finns på hans lista utom de som står i direkt konflikt med hans eller hans guds livsåskådning (alignment). Se PH 33, "Chaotic, Evil, Good, and Lawful Spells". Så varje dag, vid den heliga stunden, väljer du (nästan) helt fritt från hela listan.

Vad menas med Spell Save?
Inte säker på sammanhanget, men förmodar att det är vad andra behöver på sitt räddningsslag mot dina formler.

Vad menas med Arcane Spell Failure?
Inget problem för dig, eftersom du är en Divine Caster, inte Arcane.

Vad menas med Conditional Modifiers?
Justeringar som man bara får under vissa omständigheter. till exempel alver har extra plus mot förtrollningar.

Det jag inte förstår riktigt är spells known. Vad ska man skriva där?
Det berör bara barder och trollkonstnärer (sorcerers). I övrigt verkar du ha listat ut allt.

Har jag då gjort rätt som har skrivit in spelssen ”Cure moderate wounds” (level 2 spell) och ”Aid” (level två spell) på mitt formulär?
Nej. Du får inte högre formler. Men när du kastar till exempel en läka lätta skador (Cure Light Wounds) läker den 1t8+2 istället för 1t8+1. För allt som är gradberoende med dessa formler räknas du som en grad högre.

Hur kastar man en spell förresten? Behöver man inte slå för någon skill eller något? Man måste väl slå för concentration om man blir störd?
Om du inte blir störd under kastandet, fungerar det automatiskt. Blir du störd (till exempel av kraftig sjögång eller av en gratisattack eller förberedd attack), behöver du använda färdigheten Koncentration (PH 70).

Min Cleric är ju level 1 och har 16 i wisdom. Jag har valt tre stycken level 0 spells (light, inflict minor wounds och detect magic). Han kan kasta 1+1 level 1 spells per dag (varav en skall vara en domain spell). Jag har därför valt Comprehend languages och Cure moderate wounds (som är en level två spell egentligen men jag valde den för att jag har domänen healing och därför får kasta level två spells inom den domänen, right?).
Jag har på grund av min wisdom dessutom rätt att välja en bonus spell och valde då Aid. Aid är ju en level två spell men jag valde den därför att min cleric har domänen ”Good”. Har jag valt rätt?
Förutom att du felaktigt valt 2:a gradens formler (se svaret ovan) har du valt precis rätt antal.

Damage reduction
Är sällsynt för rollfigurer som inte är barbarer. Från början har du det absolut inte.

Nonlethal damage
Om denna skada överstiger dina gällande livspoäng, faller du ner medvetslös. Se PH 146.

Spell resistance
Har du aldrig från början. När du gör en Caster Level Check för en formel som är Good eller Healing räknas du helt riktigt som grad 2.

Saving throws
Base Saves är vad du får från klassen. Se PH 31 tabell 3-6. Du har alltså +2, +0 respektive +2.

När jag vill spöa någon. Går det till på följande sätt då? Jag slår en t20, lägger till min attack bonus för det vapnet jag har och försöker överkomma offrets AC. Om jag lyckas så får offret skada efter vilket vapen jag bär (i mitt fall, en mace med 1t8 i skada)?
Det stämmer bra. Fast det räcker med att få lika med hans AC.

Hur ger man någon en critical?
Om ditt attackslag visade på "20" (för vissa vapen även "19" eller till och med "18") får du göra ett nytt slag med exakt samma förutsättningar. Om det ger träff, har du en Critical. Om det ger miss, har du en vanlig träff.

Tja, det enda jag har att fråga om här är vad som menas med check penalty och spell failure. Förklara gärna.
Armor Check Penalty är den nackdel du får på vissa färdigheter på grund av det klumpiga pansar du bär. Se PH 63 tabell 4-2 (under "Key Ability") för vilka dessa är. Även PH 66, "Armor Check Penalty" under "Skill Descriptions".
Arcane Spell Failure är den risk att ditt klumpiga pansar stör dina magiska gester när du kastar en trollformel (Arcane Spell som kräver sådana (så kallade "somatiska komponenter"). Det påverkar ju inte dig som kastar teurgiformler (Divine Spells).

Slutligen undrar jag om man måste ha ett ”grid” och figurer för att kunna spela. Var köper man i så fall figurer?
Stridstaktik blir mycket enklare om man har ett lämpligt rutnät och några slags markörer. Det måste inte vara fräckt målade figurer. Jag kör själv med enkla markörer, typ tärningar eller liknande. Eller varför inte kopiera bilder, limma upp dem på kartong och klipp ut?
En del gillar inte spelplan och figurer i rollspel, men jag tycker det förbättrar striderna. Mycket av taktiken bygger på att man vet positionerna för de stridande.

Räcker det med svar just nu, eller?

Mikael - har massor av svar

Shaggy

Swordsman
(Du pratar uppenbarligen om 3.5.)

Du måste förbereda spells. Se kapitlet om magi. En Cleric kan däremot förbereda vilka som helst som han har level för, till skillnad från Sorcerers och Wizards. Du kan alltså fritt välja nya varje dag. "Spells known" gäller bara Sorcerers och Bards (vilket explicit stod på rollformuläret till 3.0 men inte till 3.5 - de tyckte väl att det tog onödig plats). Strunta i det bara om du är Cleric.

Min Cleric har domänerna (nä, jag vägrar att skriva ”domains” i svenskt plural) Good och healing. Följaktligen så får han kasta Healing och Good spells med en högre caster level än andra spells. Har jag då gjort rätt som har skrivit in spelssen ”Cure moderate wounds” (level 2 spell) och ”Aid” (level två spell) på mitt formulär?
Nej. Om du är level 1 kan du bara kasta spells på level 1. Högre caster level innebär att din Cure Light Wounds t ex helar 1d8+2 istället för 1d8+1.

Hur kastar man en spell förresten?
Det beror på vad det är för spell. Läs "Casting a Spell" i magikapitlet.

All terminologi orkar jag inte förklara. Det finns både Glossary och Index i slutet. Använd dem. Nonlethal damage (som tidigare hette "subdual damage") finns t ex förklarat på sid 146. Se sid 140 för critical hits. O s v.

Shaggy

Swordsman
Oj. Imponerade svar.

Hade jag vetat att du skulle posta det just nu hade jag låtit bli att svara själv...

Shaggy

Swordsman
Tja. D&D är förvisso komplicerat och kräver att man läser en del i regelboken innan man börjar förstår hur saker och ting fungerar. Fast vilket rollspel är inte det? *minns hur svårt det var att förstå sig på stridssystemet till Eon i början* Allt finns å andra sidan väl förklarat i regelboken och indexet tycker jag är mycket bra.

Vitulv

Re: Storuggla uttalar sig om saker han inte kan

Som Mattis sa, men lägg till din STR-bonus också. Skadebonus, jippie.
STR-bonus? Samma som "ability modifier"?

/Vulf

Troberg

Sinister eater
D&D är förvisso komplicerat och kräver att man läser en del i regelboken innan man börjar förstår hur saker och ting fungerar. Fast vilket rollspel är inte det?
Det finns olika grader av komplicerat, och framför allt finns det komplicerat i onödan.

DanielSchenström

Swashbuckler
Dumma frågor får dumma svar. Del 2.

"Slutligen så undrar jag om jag har tagit rätt antal spells. Min Cleric är ju level 1 och har 16 i wisdom. Jag har valt tre stycken level 0 spells (light, inflict minor wounds och detect magic). Han kan kasta 1+1 level 1 spells per dag (varav en skall vara en domain spell). Jag har därför valt Comprehend languages och Cure moderate wounds (som är en level två spell egentligen men jag valde den för att jag har domänen healing och därför får kasta level två spells inom den domänen, right?).
Jag har på grund av min wisdom dessutom rätt att välja en bonus spell och valde då Aid. Aid är ju en level två spell men jag valde den därför att min cleric har domänen ”Good”. Har jag valt rätt?"

Du ska ha valt 3 0:e graden, vilket du gjort. Du får en vanlig formel plus en domänformel (den sista kastar du som vore du en grad högre), plus en ytterliggare för visdomen.

Damage reduction:
Nåt för Barbarians eller monster mest, eller om man har någon formel eller magi som skydd som ordnar detta.

Nonlethal damage: Combat-kapitlet under special attacks and damage).
Separat siffra, samma som din vanliga hit points, ifall man når 0 blir man medvetslös. Man svimmar också om ens subdual damage är högre än ens vanliga hit points (dvs om man har 10 hit points, bli knivstabbad och förlorar 5 och sedan slagen och förlorar 5 poäng svimmar man också.

Spell resistance:
Du har förstått principen. Dina domänformler funkar som en grad högre (caster level). Spell resistance har man inte som grund, det är förbehållet monster (och säkert magi och formler.)

Base save:
Den hittar du som första tabell i kapitlet Classes.

Kill:
Helt rätt.
Critical står på vapnet och är en siffra, exempelvis 19, 20. Då blir det en critical på de två siffrorna på T20:n.

Rustningar:
Check penalty: Minus när man ska använda färdigheter som klumpigheten i rustningen hindrar. Se Armor i Utrustningskapitlet.
Spell failure. Se Del 1 eller samma kapitel.

Jag har 3e, så JAG behöver inget grid. Tror att med lite mod av stridskapitlet kan du strunta i det.

Vitulv

Re: Dumma frågor får dumma svar. Del 1

"Vad menas med Spell Save?"

När man slår ett räddningsslag för att undvika effekten av en formel. Finns tre typer, beroende på typen av formler.
Jag syftade på rutan ovanför "Arcane spell failure" på rollformuläret där man ska skriva in "Spell save (DC mod)". Är det svårigheten för en varelse att undvika mina trollformler, eller det jag skall slå för att undvika andras trollformler?

Längre ner finns det ju dessutom rutor för "Spell save dc". En för varje caster level.

Tack för alla svar förresten!

/Vulf

chrull

Stockholm Kartell
själv tycker jag reglerna är ganska okej, det är mer alla begrepp man fastnar på.

sen kommer jag iofs aldrig att förstå när vissa bonusar stackar och när de inte gör det. Där kan vi snacka om begreppsöverdos.

DanielSchenström

Swashbuckler

Det är grundsvårigheten andra har att savea mot en formel du kastar, dvs 10 plus din visdom som andra ska slå över för att undvika. Sen är det +1 difficullty per formelgrad.

Mattis

Swordsman
Lårpiercing [OT]

En dvärg i DoD6 fick ett hål i låret av en megaspindel. Smeden i gruppen planerar att göra en lårpiercing.

Vitulv

Sen är det +1 difficullty per formelgrad.
Blir det då +2 difficulty om jag kör en av mina domain spells trots att de bara är level 1 spells?

/Vulf

Shaggy

Swordsman
"Komplicerat i onödan" är ett extremt subjektivt begrepp. Fast, visst, jag håller delvis med dig.